Oj så många fina hästar i tråden! Det ser ju underbart ut att rida i slottsmiljö
@Lavinia
Idag är en sån där dag där man inte kan göra annat än att le när man sitter på hästryggen! Vi har ju haft lite problem med fokus tidigare
. Men inte idag!
Vi har ju jobbat mkt med öppnor och det är en rätt bra övning när fokuset börjar förflyttas från mig till omgivningen. Några ggr blev det rätt rejäl överställning för att få tillbaks fokus, men det gick!
I övrigt så var har riktigt elektrisk, travade och galopperade högt ovan mark och hade hela kroppen med i balans och med REJÄL kraft! (Riktigt den där känslan av att rida på "vågen"
). Jag har tillomed galopperat samlat, i stadig form i uppförsbacke idag! Jag är så nöjd så ni anar inte! Och jag blir bara stadigare och stadigare! Det blev några (3) små sidoskutt när vi red på en väg som han aldrig hade varit på, och jag var med, satt stadigt i balans och parerade upp honom bra!
Idag så tog vi även miljöträningen till en ny nivå, och jag är så stolt! Vi har nämligen ridit på en bro som går över E4:an! Första gången så satt jag av några hundra meter innan då jag kände att det var lika bra att vara på backen ifall han skulle reagera lite för mkt. Men han följde bara efter lugnt när bilarna ven förbi under magen på honom.
På vägen tillbaka så bestämde jag mig för att sitta kvar, han reagerade lite en gång på en bil som lät som satan. Då frågade han mig om han skulle sticka, jag sa givetvis nej och han ifrågasatte inte det minsta utan la över ansvaret för säkerheten helt på mig!
Och som grädde på moset för en häst som har svårt för att gå i låg form... På hemvägen när jag gav lång tygel så sökte han självmant kontakt med handen och hade då näsan kanske 20 cm från backen! Och detta utomhus på en häst som har velat ha koll på allt helatiden!
Jag är så nöjd med dagens ridpass så ni anar inte! Det enda som är jobbigt är att han gick så bra att han säkert kommer ha träningsvärk imorgon, vilket gör att jag inte kommer få göra om samma ridtur, utan får nöja mig med en skrittur
Men det gör inget, idag är han värd sin vikt i guld!