Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
En jättebra övning är (tycker jag) att rida mycket serpentiner och ställa igenom ordentligt och runda hästen ordentligt för inner skänkel.
När hästen flyttar fint och är rund rider du på diagonalen i ökad trav, då "tvingas" hästen söka stöd i dina sidor, förhoppningsvis länga sig framåt/nedåt och "simma" med ryggraden. Alltså du får en häst som balanserar sig, söker stöd i hand och sida.
Efter det går du mjukt in i serpentinerna igen.

Tack, det ska jag prova.
Har inte gjort serpentiner med honom eftersom han (=jag) har haft så svårt att ställa i höger varv. --han är ju ingen arab oc låter inte saker komma gratis utan att man ber om det. ;)

Ganska bra ändå med en häst som är ärlig och får en att inse vad man gör och hur man sitter..

@dressyrteamet Vilken bedrift av ditt sto! Du och dina hästar är så duktiga! Låter som en rolig pensionstillvaro för henne, lite så vi har det åt lillponnyn jag just skrev om..
Titta gärna in ibland och uppdatera oss om din welsh cob! som hedersmedlem är man välkommen även utan arab! ;)

Dagens Bästa Galishimo. :love: Om jag känner mig riktigt modig så ska jag även visa "Dagens Värsta Galishimo" då det även fanns gott om sådana exempel också just idag... :angel:

plupp2+%282%29.jpg

plupp1.jpg

@Oh_really Vad fin han är!

Igår tog jag mig upp i sadeln på Angelique igen. Var lite nervös innan, men det släppte när vi kom ut på banan. Tränade på att stå still vid uppsittning, att stå still när matten väl kommit upp i sadeln och att gå framåt lugnt och fint. Gick så bra så. Så vi skrittade runt på ridbanan i ca 15-20 minuter. Det fick räcka.
Hon var lugn och fin trots att andra hästar galopperade runt på samma ridbana och trots att kompisen i hagen ropade på henne. Är det jobb så är det jobb. Känns som den polletten har ramlat ner i alla fall.

Nu är det vila två dagar då jag åker bort, sen är vi på G igen. Känns så underbart att vara i sadeln igen.

Hej!

Nu har vi varit på 2 dagars miljöträning på Skokloster Slott. Rida i slottsparken passar fina prinsessan perfekt, halv orkan och regn passade henne mindre bra. Hon skötte sig helt ok, trots att vädrets makter var emot oss, men slappnade inte av förrän sista passet dag två. Miljöträning blev det massor av: traktorer, bilar, lastbilar, cyklar, barnvagnar och flygande papper, men hon brydde sig inte det minsta om dessa distraktioner. Dom andra hästarna var sjukt otäcka å andra sida, ffa skäck-tinkern som försökte sparka ihjäl varje chans hon fick. Kär blev hon också, i en ursöt welshponny. Jag har inte hunnit hitta bilder än så ni får hålla till godo med "puss i slottsparken".

/Lavinia och finaste OmNomman
10337714_681122685256921_6047713553904359219_n.jpg

Vad kan vara bättre än en puss i slottsparken? ;) Ursöt bild!

Tänkte själv vara fräck och hoppa in med en annan för tråden okänd Marcus Aurelius-avkomma.
Bara två år - kolla den manen! ^^
P1010779.jpg

P1010784.jpg

Mamma är Silvern Silk - E: Silvern Prince U: Imperial Silk

Oj så många fina hästar i tråden! Det ser ju underbart ut att rida i slottsmiljö @Lavinia

Idag är en sån där dag där man inte kan göra annat än att le när man sitter på hästryggen! Vi har ju haft lite problem med fokus tidigare :cool:. Men inte idag!

Vi har ju jobbat mkt med öppnor och det är en rätt bra övning när fokuset börjar förflyttas från mig till omgivningen. Några ggr blev det rätt rejäl överställning för att få tillbaks fokus, men det gick!

I övrigt så var har riktigt elektrisk, travade och galopperade högt ovan mark och hade hela kroppen med i balans och med REJÄL kraft! (Riktigt den där känslan av att rida på "vågen" :love:). Jag har tillomed galopperat samlat, i stadig form i uppförsbacke idag! Jag är så nöjd så ni anar inte! Och jag blir bara stadigare och stadigare! Det blev några (3) små sidoskutt när vi red på en väg som han aldrig hade varit på, och jag var med, satt stadigt i balans och parerade upp honom bra!

Idag så tog vi även miljöträningen till en ny nivå, och jag är så stolt! Vi har nämligen ridit på en bro som går över E4:an! Första gången så satt jag av några hundra meter innan då jag kände att det var lika bra att vara på backen ifall han skulle reagera lite för mkt. Men han följde bara efter lugnt när bilarna ven förbi under magen på honom.

På vägen tillbaka så bestämde jag mig för att sitta kvar, han reagerade lite en gång på en bil som lät som satan. Då frågade han mig om han skulle sticka, jag sa givetvis nej och han ifrågasatte inte det minsta utan la över ansvaret för säkerheten helt på mig! :love:

Och som grädde på moset för en häst som har svårt för att gå i låg form... På hemvägen när jag gav lång tygel så sökte han självmant kontakt med handen och hade då näsan kanske 20 cm från backen! Och detta utomhus på en häst som har velat ha koll på allt helatiden!:love::love:

Jag är så nöjd med dagens ridpass så ni anar inte! Det enda som är jobbigt är att han gick så bra att han säkert kommer ha träningsvärk imorgon, vilket gör att jag inte kommer få göra om samma ridtur, utan får nöja mig med en skrittur :D Men det gör inget, idag är han värd sin vikt i guld! :love::love::love:

@kimmis87 Jo rida i slottspark passar utmärkt för fina arabprinsessor. Underbart att galoppera ner för alleérna ochatt rida kür framför slottet.. I love it! Du borde absolut testa någon gång, miljön är som gjord för våra underbara rabisar (även om vädret var allt annat än rabis-väder).

/Lavinia, fortfarande helt slut.

@Lavinia

Aj då, jag som bara har en arabkung ;)

Jag har någon ingen sån miljö att rida i tyvärr, men jag har andra fina ridvägar!

Alltså, när man stavar så tokigt att det blir fel ord så får man ju skämmas! :o

Jag har nog ingen sådan miljö att rida i tyvärr.....

Nu "knapplånar" jag lite, om man nu använder det fortfarande ...;)

Först; jättekul att läsa om hur ni tränar och kämpar på, ni som skriver här! Jag läser tro

Jag och maken är stolta uppfödare till Varenne (Alt- Yosefine) som tog en silvermedalj i distans- SM igår, 160 km. Den här hästen har varit speciell från den dag han föddes. Hans första gångart var galopp, i en fin rund volt runt mamma Yazz, bara några timmar gammal.
Jag och stalltjejen red in honom, och hon tävlade honom lite lokalt och startade i en Hubertusjakt, en terrängritt och Hästrallyt.
Eftersom vi förstod att han var något utöver det vanliga bestämde vi oss för att sälja honom till en ryttare som ville satsa. Efter några turer hit och dit kom han till Charlotte Tillman i Växjö, och hon har matchat fram hon om på ett fantastiskt sätt.
Och jag är så glad att det är min älskade, alltid och för evigt saknade, Yazz som är hans mamma!
1904032_763363017028597_4763825641961965043_n.jpg
10374028_763363120361920_4442592196149704985_n.jpg

Grattis @Cornelia !!

Vill bara dela med mig appropå våra gaaalna araber med nerverna på utsidan... (:p)

Tanten har vilat i ca tre veckor sedan vi gick omkull, så har hon fått massage och repat sig lite (gick liite orent och fick vila extra länge). Hon har varit skitpigg och rejsat i hagen som bara den ändå.
I förrgår var det dags för första ridturen efter vilan, värmde upp avsuttet på väg ut i skogen och hoppade sen upp från en sten.

Barbacka.
I grimma.
Med grimskaftet fäst mitt under hakan.
På en häst som vilat tre veckor.:cool:

tänkte inte på det förränn jag kom hem, så galen är hon...
Visst vill hon springa, men till skillnad från Stora Bruna så lyssnar hon på ett nej!

Ja, det är ju så de är, våra ljuvliga araber! Att inte fler inser detta....!
Just det där att de lyssnar, även om det är fullt med spring i benen- det tycker jag är så imponerande och hjärteknipande ...:love:

Oj, blev Tempen valack .... en väldigt vacker valack! Kommer säkert bli en superb ridhäst åt någon lycklig. Är han tre år?

Ohh jag har just sett fler bilder på Filles fölisar! Jösses så lika honom de är! Tillomed stofölet har fått hans nacke om än väldigt mkt tunnare :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 165
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka