Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fin han är @Tempen! Men jag säger som de andra, fler bilder vill vi ha!!

Nu tänker jag göra nåt läskigt. Jag tänker lägga ut en film helt oredigerad som jag själv inte ens har sett än. Anledningen till att jag inte har sett den är att min dator har fått nåt skit i sig, så allt hackar, fastnar och så blir det bara pixlar. En gång var 10:e sekund så kan jag urskilja att det är en häst på skärmen.

Men det kändes stundvis ganska ok när denna filmen gjordes, så jag får hoppas att min magkänsla stämmer. Som ni antagligen kommer att se på videon så har vi ett varv som är vårat svåra.

ungefär 3,5 månad har vi jobbat ordentligt nu. Vi jobbar med flyttningar, men det är jag inte redo att visa än. Det syns hur mkt jag kämpar mot sadeln då och det hela blir väldigt klumpigt, så ni får vänta tills min nya sadel kommer.

Jag vill oxå tacka @Emrox för filmningen!

Han är bara fem år, så det ser ju ut att vara på rätt väg! Strongt att lägga ut en video som du inte hade sett själv, det tycker jag är modigt, men du hade rätt om din magkänsla. Och väldigt behagligt med folk som inte är så prestigefyllda utan vågar bjuda på sig själva!:banana:

Det där är ju lite av en balansgång när man har hingst @Cornelia... Folk tycker och tänker så himla mkt, så jag aktar mig faktiskt lite för att lägga ut saker som ser heltokigt ut iaf.

Kul att du tycker om honom!

Tack så mkt @Oh_really!

Ohhh vad jag läntar till min sadel!!! "Bara" 1,5 månad kvar nu!

Om ni är nyfikna så kniper Ella fortfarande... Märren som fick sitt första föl på dygn 330, när de ska gå över har nu gått 352 dygn. Och än blir det inget föl. I morse var juvret helt fyllt, förutom spenarna... Efter lite rörelse i hagen så var juvret hälften så stort igen. Min mamma tror kanske imorgon, jag tror tidigast fredag.

Det får allt komma ut en riktigt bra fölunge när hon har bakat den såhär länge!

Du har inget att oroa dig över @kimmis87 det ser jättefint ut! Han är jättefin din kille!
Och så roligt att se en sån stor arab under liten ryttare när jag är van vid hur stor jag ser ut på min lilla på 142....

Appropå bra och dåliga varv..
Rider min lillponny regelbundet sedan ca ett halvår och han har gått jättebra på lätta hjälper och ett stångbett (gammal hoppponny). Har alltid fått han i form bara av att ställa till vänster, och accepterat att han är väldigt stel i höger och behöver mjukas upp.
upptäckte vid senaste ridpasset att det faktiskt är min högerskänkel som är så svag att jag inte kan böja honom runt den!:banghead: När jag verkligen fokuserade på skänkeln så reagerade han exakt som i andra varvet.
Arabtantan har ju hela tiden vetat att jag är sjuk och gjort det jag bett om fastän jag varit ojämn, så jag hade inte märkt hur oliksidig jag fortfarande är!

Han ser härlig ut! Mycket motor? Hur lång är du om jag får fråga? :) Fille ser ju jättestor ut! Men ni är jättefina!

Nu tänker jag göra nåt läskigt. Jag tänker lägga ut en film helt oredigerad som jag själv inte ens har sett än. Anledningen till att jag inte har sett den är att min dator har fått nåt skit i sig, så allt hackar, fastnar och så blir det bara pixlar. En gång var 10:e sekund så kan jag urskilja att det är en häst på skärmen.

Men det kändes stundvis ganska ok när denna filmen gjordes, så jag får hoppas att min magkänsla stämmer. Som ni antagligen kommer att se på videon så har vi ett varv som är vårat svåra.

ungefär 3,5 månad har vi jobbat ordentligt nu. Vi jobbar med flyttningar, men det är jag inte redo att visa än. Det syns hur mkt jag kämpar mot sadeln då och det hela blir väldigt klumpigt, så ni får vänta tills min nya sadel kommer.

Det där ser riktigt trevligt ut, jag tycker om både honoms och Pselmas takt.
Fint jobbat!

23r7oti.jpg
Håll till godo med ett föl*?[/QUOTE]

Tack så mkt allihop! @limona Han har massor motor, jag var 162 innan min lilla olycka, det kan tänkas att jag är något kortare nu, men jag har inte kollat ;) O andra sidan är jag mkt rakare i ryggen, så jag kan lika gärna vara längre. Men vi är lika långa han och jag :D

@djezima Min tränare sa något bra, för jag är oxå riktigt svag i ena skänkeln. Hästen måste lära sig att böja sig runt den skänkeln trots att du använder mindre kraft. Hästen måste rätta sig efter dig. Det är ju du som bestämmer!

@djezima Min tränare sa något bra, för jag är oxå riktigt svag i ena skänkeln. Hästen måste lära sig att böja sig runt den skänkeln trots att du använder mindre kraft. Hästen måste rätta sig efter dig. Det är ju du som bestämmer!

Min tränare sa samma sak om W då han satt upp och red.
Visste ingenting om min ryggoperation utan kunde säga att jag var lite svagare i höger ben genom att W reds mycket mer med höger hand - jag höjer handen lite för att han ska flytta sig lite lättare för att jag är svagare i höger sida.
Ingen annnan har märkt det innan (duktiga ryttare det med) för det är så marginellt och det var SÅ imponerande att han kunde säga mina svagheter på så kort stund, bara genom att se de små, små tecken.

Att han var snygg visste jag redan men han rör sig ju riktigt trevligt också ju :).

Ni jobbar på riktigt bra. :up:

Han är ju lite valpig fortfarande men så är han ju inte så gammal än heller. Ge det ett år så han hinner mogna lite mer överlag (både knopp och kropp) så kommer det säkert se ännu bättre ut.

Tack så mkt @Tora!

Ja, lite älglik är han allt fortfarande! Vi har inte bråttom, han kommer få sin tid. Vi ska tävla lite i höst, men det är mest för att komma ut och miljöträna tävlingsplats, resultaten är inte så viktiga i sammanhanget, även om jag givetvis inte skulle tacka nej till bra procent :D.

Vi har ju stött på lite problem med att han blir lite ofokuserad när det kommer och går andra hästar, men detta problem grundar sig nog i att han är så ung och att jag dessutom har eget stall och alltid tränar ensam. Då när det helt plötsligt kommer/går någon så blir det ju en rätt stor grejj.
Jag tänkte skaffa ridhuskort på en av de stora anläggningarna i närheten och rida lite där och hoppas på att det löser sig med mer rutin.

@waldorff Sadeln jag har köpt ska göras sned, efter min snedhet så att jag kan sitta rakt på hästen! Jag hoppas att jag kommer kunna rida liiiiiite bättre med mina ben då iaf :D

@kimmis87 @waldorff
Tack för tipsen! Det ska jag prova.
Fick dock en mindre chock över att jag fortfarande var så svag i ena sidan, hade inbillat mig att jag blivit bättre... :angel:
Ska prova rida honom mer med tygeln på höger sida och se hur han svarar, jag återkommer! ;)

@kimmis87 @waldorff
Tack för tipsen! Det ska jag prova.
Fick dock en mindre chock över att jag fortfarande var så svag i ena sidan, hade inbillat mig att jag blivit bättre... :angel:
Ska prova rida honom mer med tygeln på höger sida och se hur han svarar, jag återkommer! ;)
En jättebra övning är (tycker jag) att rida mycket serpentiner och ställa igenom ordentligt och runda hästen ordentligt för inner skänkel.
När hästen flyttar fint och är rund rider du på diagonalen i ökad trav, då "tvingas" hästen söka stöd i dina sidor, förhoppningsvis länga sig framåt/nedåt och "simma" med ryggraden. Alltså du får en häst som balanserar sig, söker stöd i hand och sida.
Efter det går du mjukt in i serpentinerna igen.

Vilken härlig tråd det här är. Så vackra hästar allihop har och vad många som verkar göra ett riktigt trevligt arbete med dem.

Om ett par dagar så åker min mammas arabsto på livstids foder. Sådär efter har jag ingen arab kvar hemma :/ Vårat sto som nu är 25 år gjorde sin sista dressyrtävling bland storhästar sista mars och knep ihop 2 placeringar. Kan säga att hon är nog den enda arabhästen i länet som presterat till den åldern på en dressyrbanan iaf! Ska bli så skönt för henne att få slippa att stå uppstallad på ridskolemiljö och flytta ut på landet med stora gräshagar och längre utvistelse och slippa alla ridbanor för resten av livet! bara få njuta i en hage och strosa ut lite i skogen ibland!

Får se om det blir ngn ny arab för min egen del framöver men just nu har jag en 1 årig welsh cob som jag köpte detta år så det blir nog satsning på den.

Ha det så fint med era underbara araber! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka