Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Gomir: vart hamnade Indianen nu?

Cornelia: Hålller med dig färgmässigt, en riktigt mörk fux är snyggt, typ som Kormant
Lite motljus i bilden men mörkfux är han ju helt klart ;)
252546_10150196262631461_8034741_n.jpg

Aliah: Åh så kul ni kommer iväg på utställning! Måste peppra med bilder här sen!

Sådär, nytt besök hos veterinär och riktigt duktig hovslagare.

Nya skor på fröken, med flytsulor så hennes egna sulor får vila lite (dom är nu tokigt tunna så nåt skydd behövs). Om hon inte har ont ska det bara vara att rida nu, så låt oss hoppas.

Finaste prinsessan skötte sig som vanligt extremt bra och nu lastar hon sig själv.

I love my horse!!!
IMG_2074.jpg

/Lavinia

Härligt, håller tummarna att det ska gå att komma igång för er :)

Cornelia och busigdemon
finfint med mörka fuxar :love: (ja, ljusa är inte helt fel de heller ;) )

Hoppas hoppas det går bra med fina fröken nu! Hur hög är hon förresten, hon ser rätt stor ut på bilden ...?

Hej!

Hon är inte mätt på länge, men sisådär 155 cm kanske?? Sen har hon typ 2 meter päls på det :-)

/Lavinia, som just nu duschar i vit päls varje gång häst rör sig :-)

Svett/leverfux är verkligen så läckert!
Gärdsjögårdens sto Wazkana e: Medalj som de sålde till Norge var också sådär härligt fuxig.

Här uppe i norr är det ännu snö kvar och hästarna har fullt sjå med att fälla.
Jag vill ha sommar så jag kan rejsa med mina fina boots!

22liten-1.jpg

De flyttar runt på trådarna här märker jag ....:meh:

Waldorff, vilken natur du har att rida i ....! Wow!

Här är snön borta sedan länge och våren är i full gång. Hästarna fäller så det yr, och Exelencja har satt ett stort juver. Fölning när som helst nu. Jag har aldrig sett en tjockare fölmage, den verkligen hänger ner nästan som ett V ända ner mot knäna. Hon ser trött och besvärad ut, och jag har bestämt mig för att detta blir hennes sista, hon är trots allt 21 år nu.

Plannja är nästan smal och elegant i jämförelse, börjar nästan undra om hon verkligen är dräktig ...:crazy: Nå, det visar sig!

Kornelia är hingst här på gården nu, hormonerna sprutar omkring henne, hon vaggar fram till Pakistan med sin tjocka mage och skriker och slår med frambenen, mullrar djupt nere i halsen och kröker nacke med uppspärrade näsborrar. Pakistan, som är en lugn och fridsam herre, ser helt förvånad ut; sådär har han nog aldrig burit sig åt, han som ändå är hingst på gården!:D

*KL*

På tal om storlekar, tänkte dela den här bilden på mig och en kompis från förra veckan...visst är det olika hur många centimeter man tycker behövs på en häst :D

totteochmoona_zps21c23602.jpg
[/URL][/IMG]

F ö så tränar vi för fullt inför dressyrtävling nästa helg. Råkade ut för något otäckt igår dock - ridbanan har tinat fram men är djup på vissa ställen. Igår kom vi på volt i galopp där det verkade helt okej, men underlaget gav med sig, Moona snubblade, fick inte ordning på benen och stupade rätt ner på knän och hals och jag for av i full fart. Jag hann tänka "måtte hon inte snurra o landa på mig" innan jag damp i backen.
Mjukt underlag gjorde att ingen av oss slog sig och vi tog oss upp på en gång så det gick bra. Vet inte vem som var mer chockad, jag eller stallkompisarna som stod bredvid och såg det hända :eek:

Senast ändrad:

Oj, usch vad otäckt, vilken väldig tur att allt gick bra!! Men man är rejält chockad efter en sån grej ....:eek:

KL

Är det någon som ska på Hingstvisningen i Strängnäs den 6e april? Jag och två stallkamrater tänkte åka ner och kika lite... :) Så jag hoppas det blir roligt.

Igår longerades Angelique, men hon testade massor. Hon springer som en liten galning, har kommit på att det inte finns så mycket broms vid longering och hon bockade väldigt mycket. Mitt i det värsta buset så bockar och busar hon och snubblar till och går omkull. Inte alls som varken matten eller ponnyn hade planerat. Angelique ruskar av sig och ser ut som "oj vad hände". Resten av longeringen gick något lugnare. Efter att ha bråkat med henne i vad som känns som en evighet ger hon sig till slut och kan trava runt på volten i alla fall tre varv åt gången utan tokrusningar och bocksprång. Vi nöjde oss där... Tanken var ju igår att rida henne lite, det fick vara en tanke. Kollade av henne i stallet och såg ett skrubbsår på nosen, inga andra skador. Linimentade benen i förebyggande syfte och sen var det dags för insläpp och mat för henne.

Idag var hon lite stel, vilket värmde ur på några minuters longering. Efter det tränade vi på att stå still vid uppsittning, att kunna stanna (vilket är ett kommando hon ignorerar totalt vid longeringen), och att stå still bredvid pallen. Efter ca 10 min tråkig träning enligt Angelique så hoppade jag upp på henne. Hon stod still tills jag sa till henne att gå framåt och stannade när jag ville. Så idag har vi skrittat runt på ridbanan, svängt massor och tränat på skritt - halt - skritt otaliga gånger. Nu har jag dessutom hittat en till sak vi måste träna mer på. Det där när jag rider utan stigbyglar och sen ska försöka hitta på dem samtidigt som vi skrittar. Det kan ju vara en signal att gå snabbare enligt Angelique. :) Känslig är hon i alla fall. Så idag blev det ca 10 minuters ridning.

Vi är på väg framåt, även om vår väg inte alltid är spikrak.

Så bra ni kämpar på! Jätteroligt att läsa om era framsteg!:)

Min JB Ffenix ska vara med på hingstvisningen med sin fodervärd, det ser jag fram emot massor även om jag inte kan vara med själv. Har fölningar att passa på och vågar inte ge mig iväg långt. Han ska även delta i certifieringen. Kul, och fantastiskt roligt att ha en så engagerad och duktig fodervärd!!

KL

Är det någon som ska på Hingstvisningen i Strängnäs den 6e april? Jag och två stallkamrater tänkte åka ner och kika lite... :) Så jag hoppas det blir roligt.

Jag är sjukt sugen!
Får se om jag kan komma iväg då päronen behöver handräckning på gården pga skada..

jag SKA dit :)
Ser verkligen framemot att få bli lite peppad att jobba och drömma vidare trotts jag bestämt mig för att "dra ner" på hästarna.

Cornelia: Verkligen kul att fodervärden engagerar sig så pass!
Ska bli kul att se honom och alla andra.

Sen kommer man väl antagligen inte att kunna låta bli att köpa lotter i hingstlotteriet som det rycktas om, så har man flyt/oflyt (beror på hur man ser det) så blir det jobbigt att dra ner på det hästarna så att säga ;)

Jag kommer oxå åka dit, ska hjälpa Fredrika med Ffenix och eh.... Vad nu den andra hette :o

KL

Idag åkte Fille på äventyr! Den blå lådan gick till stan, där lastade vi ur på en parkering och gick en sväng. Han skötte sig ruskigt bra, med bussar, folk som joggade och cyklade om honom.

Lite märkligt är det, han är ju lite harig av sig sådär annars, men det var inga problem alls. Inte ens när polarens hund satte tassarna i Filles ansikte reagerade han.

Däremot när vi kom till ett dike, ca 1,5 meter brett och fullt med vatten, dåååå var det livsfarligt :meh: Men jag fick över honom efter ett tag, och sen hoppade vi över 3 ggr.

Men stadsmiljön reagerade han inte det minsta på. Nån dag ska vi ta o gå till tågstationen med tänkte jag, för de är viktigt att han inte blir rädd för. Det finns många fina galoppvägar precis bredvid spåren.

Liten uppdatering från Ella med, inga tecken på fölning alls än, 1 månad och 10 dagar till beräknad fölning. Hon har faktiskt blivit riktigt pigg nu och springer och skuttar rätt bra i hagen. Jag tycker att hon borde ha släppt bäckenbanden lite vid det här laget, men det ser inte ut som att hon har planer på det än. Kanske behåller hon bebisen för sig själv så länge hon kan :cautious: ;)

Pojkarna vet dock att tiden mellan glädje och ilska är riktigt kort på henne, så de ger henne gott om utrymme, och pratar bara med henne på hennes initiativ (ingen aning om hur det ordet stavas????).

Önskar jag kunde åka på hingstvisningen men så är ju inte fallet. Ni får bildbomba sen så att man får dregla framför datorn istället.
Kimmis: Vad bra med stadsmiljöträning något sånt borde vi också träna på nån gång. spännande med fölning..

KL: Förra helgen var Mellizza på tränings hopptävling. Hon hoppade 30 och 40 cm och gammeltanten skuttade som hon aldrig gjort någonting annat men när "våghindret" kom svek modet så där kom det tyvärr en vägring. Duktiga var de i alla fall och nu taggar vi vidare för denna säsong. Så här i början av säsongen är det lika bra att hoppa endast låga klasser alternativt en låg och en lite högre eftersom arabprinsessan hör till den lite tittigare sorten av hästar och gärna tvärnitar först och sen hoppar från stillastående. Sen när hon hoppat alla hinder en gång så hoppar hon bra..

11107_1396326701.jpg

11162_1396326681.jpg

97939_1396326689.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 093
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka