Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Exelencja ska ha 2 april, men än så länge har hon inte fyllt i något nämnvärt, liten svullnad bara. Sist prickade hon in datumet, men kanske går hon över i år...
Plannja tio dagar senare, möjligt att de två, som är ler- och långhalm, försöker synka.
Kornelia 15 maj, så där är det mycket väntan kvar!;)

Han är verkligen fin. Jag hade inte haft något emot en svart/ svartbrun arab, och gärna med vita tecken :) Greta borde ha det i generna eftersom hennes pappa är svartbrun eller svart, jag vet inte riktigt vilket.
Fast det blir nog ingen avkomma från henne, jag skulle betäckt henne det året när hon var konvalescent.. Nu vill jag tävla, och sen är hon väl för gammal för att betäcka för första gången. Tyvärr :(

Det finns inget för gammalt för att betäcka första gången på hästar dock. På andra djur har man ett sådant datum eftersom att bäckenet ska kunna vidga sig, men eftersom bäckenet inte gör det på en häst så är inte det något problem.

Det som kan vara ett problem är att få hästen dräktig efter 17 års ålder, men får man dem dräktiga och de är i bra skick i övrigt så brukar det inte vara större risk för skador än för yngre ston.

Jag är ganska okunning på området..men det lät på min veterinär som om han tyckte att i år var sista året det var lämpligt. Jag kan ha missuppfattat honom förstås. Hon är 14 i år och har alltså aldrig betäckts tidigare. Nästa år skulle hon vara 15 då.

Största risken är att hon har förändringar i livmodern sen, och därmed inte blir dräktig. Men det finns väldigt många ston som inte har några som helst problem med den biten heller, kolla bara på Kabaata ;)

När du vill ta föl, om hon är fräsch så prova tycker jag! Såvida hon inte är 25 eller så ;)

Hör med CK annars, om hon inte tittar in själv, hon är ju kunnig på detta med avel :)
Men det jag har lärt mig är att det inte är någon större risk, förutom att de kanske inte blir dräktiga.

Prova utan gångar vet jag!

Jag tillhör också den lata sorten och tar bara fram själva hindren. Lär kusarna att när jag smackar och svingar pisken så ska de själva springa runt i spåret och hoppa. Funkar hur bra som helst, de är ju araber! :D

hahaha ja men min lilla häst är också av det lata släktet... han vet precis hur långt han har mellan oss och tar sig friheter, stannar och tittar går åt motsatt håll osv. måste ha en gång ;)

Vilken läcker kille! Tror det är någonting med oss hästtjejer från 70-80talet och svarta arabhingstar. :D

Själv har jag ingen arab och måste erkänna att det nog aldrig kommer att bli (rid)hästen för mig, men jag jobbar med ett gäng och tycker de är fantastiska individer från marken. Klickerträningshästar deluxe liksom!

Vi har den här svarta läckerbiten på G. Bilden tagen förra sommaren, blir tre år sent i sommar (så det blir väl ett år till innan inridning. Typiskt! Sån spännande grabb!) polsk stam.

Och förlåt att jag bara hoppar in såhär! O_O Jag fastnade i tråden för någon kväll sedan och kunde inte låta bli.

Han är ännu stiligare nu. Sen blomma som sagt och jag har inte velat fota honom under vintern. *vissel* Men han ska i alla fall få gå kvar som hingst och det gillar vi! Han är en personlig favorit och sååå trevlig! <3

Jag har bara moderstammen i huvudet eftersom hon är den som finns på gården, faderstammen får jag be att återkomma med.
U: Zolar
UE: Galeon
UU: Zarki

...med andra ord halvbror till stallets distansstjärna Zarkhruv, efter Dhruv.

Vilken läckerbit!! Ser ut att vara riktigt kolsvart!

Ja, det är häftigt med svarta arabhingstar .... Men har någon en hingst i färgen mörkfux, med lite tecken i ansiktet, tror jag att jag svimmar av lycka!! Någon??

Absolut en av de svartaste hästarna jag sett (friesern räknas inte! :) )! Sagohäst tror jag. Synd bara att inte alla fyra benen är vita.

Zarkhruv är visserligen svettfux med stjärn, men inte hingst. Sjutton också!

Är Fille tillräckligt mörk eller vill du ha ännu mörkare? ;) Lite för lite vitt har han... Sorry för kapad näsa... :o

Utan kapad näsa

Personligen så tycker jag att Pselma är ruskigt söt med sina tecken i huvudet, men jag är glad att Fille inte fick dem, då hade han nog blivit för feminin :p

Senast ändrad:

Åhh vad roligt att se Enbari igen! Honom såg jag växa upp på Toms stuteri, jag tävlade även hans syster Elizza (u Elkan) i distans :) Har nog foton på honom som ett o två åring nånstans

Fille är urläcker, men det är inte riktigt den färgen jag menar. Han är mer djupröd i färgen, jag är ute efter en fuxfärg som är mycket mörk, svettfux sa man förr.
Pselmas fuxfärg är jättefin med det silvriga i manen! Hade jag inte heller tackat nej till!
Undrar om inte Kullatorp har en tvåårig fuxhingst med silvrig man? Efter WH Justice ....

Ah, du vill ha mer leverfärgad??
Ja Fille är ju väldigt röd faktiskt, precis som sin pappa :)

KL

Red idag med, i början var han lite svår, stått några dagar och så var det ett sto i ridhuset och det har vi aldrig provat förut, så första kvarten jobbade vi på att fokusera. När den biten släppte så gick han hyffsat. Sen ringde min telefon, och jag hade handsfree på mig, så jag pratade medans jag red.

Och då släppte det! Hästen jobbade lång och låg och ryggen kom verkligen upp! Jag ska nog prata i telefon varenda gång jag rider ;) Efter 5 min så sänkte han tyvärr manken med, men han har väl inte styrka att hålla upp manken riktigt medans han går så lågt med huvudet.

Avslappnad, stadig och fokuserad. Nöjd är jag!

Plask plask plask hemma hos oss är vädret regnigt och vi har vatten överallt. Det gäller att ta vara på tillfället och vänja unghästen med att traska genom vattenpölar..

1540474_10203174958477868_827087669_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 085
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka