Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Vilken fin bild :)

*KL*

Idag har jag varit iväg på "träningstävling" med lilla M och red en Lätt C:1 och en Lätt B:1. Vi fick 58 komma nånting på Lätt C och 61 komma nånting på Lätt B, vilket jag var asnöjd med, för att det var första gången i mitt liv som jag red igenom Lätt B:1-programmet inför domare.

Enda problemet var att vi fick ständigt återkommande kommentarer om "tappar lite framåtbjudning" "står emot lite" "ej riktigt fram" och domaren skrev i protokollet att hon är fin men måste fram mer för att kunna få högre poäng. Så frustrerande eftersom hon ångar på hemma men på tävling tycker hon att "nä det räcker om vi joggar runt i den här takten" och jag kan inte sitta o ponnysparka HELA tiden. :banghead:

Men men. Hon skötte sig utmärkt på tävlingsplatsen o en tjej kom fram o frågade vad hon var för ras för att hon tyckte att hon var så vacker. :) ARABISKTFULLBLODJADOMÄRSÅVACKRAOJÄTTETREVLIGAHÄSTARATTHAATTGÖRAMEDPÅALLASÄTTOVIS rabblade jag. :D

Å vad roligt att det gick så bra!:) Grattis till er! Och kul att du fick göra reklam för rasen. Alltid så trevligt när folk lägger märke till hur fina araberna är. Inga bilder?

:rofl: Typiskt araber, de kan vara hur framåt och showiga som helst hemma men när man är iväg så blev det plötsligt tråkigt och att sova skulle vara MKT roligare! :p

Kul att de var de som frågade vad det var för ras, mera sådant!

Instämmer givetvis med Cornelia också, grattis till er båda! Jag antar att lillmatte var stolt också?

Haha! Det är bra att du gör reklam ;)

Jag tycker att dina resultat är helt klart godkända för att vara första gången! Du kan allt le och sträcka på dig lite extra! Det är inte lätt att rida en häst som helst vill sova på tävling ;)

KL

Ibland undrar man vad man håller på med alltså. Idag har jag ridit, och det var verkligen "back to basic" idag. Fille var som en slingrig orm, föll inåt och utåt om vartannat på volterna, i samtliga gångarter...
Jösses så frustrerade vi båda var där ett tag! När jag väl fick igenom det någorlunda i traven så skulle jag försöka göra en galoppfattning... Men jag hade redan gjort slut på bränslet tydligen, för någon fattning fick jag inte till en enda gång. Han skulle springa in i galoppen, och sedan galoppera långa flacka språng och vara allmänt "överallt" där med. Så jag tog en kort galopp i båda varven och avslutade därefter.

Så det blev arbete på korta korta tyglar i ett försök att rama in honom så mkt det bara gick. Jag är ju fortfarande svag i bålen och det gör ju inte saken lättare direkt. Jag skulle behövt en "färdig" häst att rida in mig på nu såhär i början. Fille och jag matchar inte direkt... Svag, ostadig ryttare + svag, slingrig och vinglig häst = Ja.... Inte blir det snygg ridning iaf :wtf:

Om jag inte har för mkt träningsvärk imorgon så kanske jag åker till ridhuset då med, men tar dressyrsadeln. Måste köpa nya stigbyglar till den dock, har inga säkerhetsstigbyglar.

Så, nu har jag gnällt färdigt för idag.

Ett framsteg är att jag skickade in honom i släpet när vi skulle hem, han backade en gång och ifrågasatte varför jag inte skulle gå in före, sen rättade han sig fint. Vissa dagar får man verkligen vara glad för det lilla!

Ja, men just så är det! Som hästmänniska lär man sig räkna de lyckliga stunderna blott ...;)

Möjligen så att Fille är påverkad av pälsfällning, vårkänslor och lite vårtrötthet? Jag tycker att hästarna är som typiskt aprilväder just nu; ena dagen står de och gäspar och rör sig inte snabbare än långsam skritt om de inte måste, nästa dag ligger svansen över ryggen och de gör vårrusningar fram och tillbaka i hagen...! Märks när man rider också, supersegt ibland, piggt som sjutton ibland.

Ja, något sådant kan det nog vara med. Just galoppfattningen var väldigt tråkig, jag har aldrig gjort en så dålig galoppfattning på honom någonsin! Vår första galopp uppsuttet var betydligt snyggare!

Sedan har de harvat i ridhuset, tyvärr alldeles för mkt, riktigt segt att jobba där, så jag förstår ju att bränslet tar slut fort. Hade det varit Pselma så hade jag nog inte ridit där faktiskt, hon har ju lite längre kotor än Fille.

Vissa dagar busar pojkarna massor i hagen! Häromdagen stod de faktiskt på bakbenen båda 2! Den lille orkar inte så mkt där än bara, Fille tar i lite och då tappar Pontus balansen direkt. Fille går upp stadigt på bakbenen medans Pontus mest kastar sig upp. Jag tror de kommer ha riktigt roligt i sommar!

Jag hoppas det! Jag vågar inte rida ut än, ett snedsteg och jag lär ligga på backen! Skritturer ute har jag tagit, men inte mer. Men Fille tycker att det är kul att åka till ridhuset så det gör inte så mkt att det blir mkt ridhus.

Jag försöker se det som bra träning att lasta och åka ofta, men min bensinräkning håller inte med.

Och jag har inte fått något beslut från försäkringskassan än... Hon ska göra klart mitt ärende idag :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Hoppas verkligen jag får så att jag klarar mig! De räknar ju lite halvtokigt eftersom jag inte är heltidsanställd. Att jag sen jobbar heltid iaf verkar inte vara så noga...

Hejja Hejja er, vad bra att ni är ute och visar er :)

Lite nya bilder på tvååringen :)

1978313_10203136485916078_204233015_o.jpg

1622424_10203136485836076_1290489323_o.jpg

10005831_10203136485716073_1898523748_o.jpg

1911298_10203136485876077_419012584_o.jpg

Åh hopp å skutt vad kul det ser ut att hoppa diken!

Passar på att slänga ut bilder på Arthur som löshoppat sin omgång för i år...av någon anledning orkar jag inte släpa fram hinder och bygga gångar, så det blir inte oftare än så :o
Men grålle tyckte det var skoj :)

Foto-NXR7EUNG.jpg

Foto-Q84H4A8Q.jpg

Foto-VUDUIXFV.jpg

Foto-YBIHIKHK.jpg

Wow, fart och fläkt över de bilderna! Han hoppar jättefint!

Ja, det är alltid lite bökigt att bygga löshoppningsbana .... Min väninna och jag tar oss i kragen ett par gånger om året och bygger i hennes paddock, men så ska man ju plocka bort alltihop igen och det brukar ta evigheter innan vi gitter göra det! Begränsar paddockutrymmet en del ...;) :D

men visst är det konstigt, för det tar inte så lång tid att plocka fram och bort allt...men det tar emot i alla fall :p jodå han kan en hel del om inte hans matte sitter på och förstör genom att bromsa omedvetet pga rädsla att kraschlanda i hindren...

har du inga nya bilder på din svarta hingst? :d

Svartbruna om vi ska vara korrekta ...;) För ett antal år sedan var det vääääldigt känsligt att kalla en arab för svart om det fanns bruna strån någonstans ....:meh: Och han är ju också ett typexempel på svartbrun, med det bruna runt nosen och lite i flanken. Läckert tycker jag!

Jo, här är ett par nytagna:
1486582_720682714629961_785693479_n.jpg

1459062_720682784629954_1393375152_n.jpg

1922159_720682917963274_888489287_n.jpg

Trodde jag hade borstat honom överallt, men på sista bilden syns fläcken jag missade väldigt tydligt .... :D

Titta där är han ju, fasiken vad fin han är :love:

men är inte det såå jäkla typiskt, när man är "klar" och upptäcker en fläck som man missat totalt, hahaha

Kul att ni tycker det, han är i superform för sina 22 år nu, tappade förfärligt förra sommaren men nu är jag beredd och öser på med käk redan nu!

Det vackraste på honom tycker jag är hans ögon, de är stora och verkligen själfulla och visar också hur snäll han är- en riktig mysfarbror! :love:

Hans blick påminner väldigt mkt om Filles, det syns att han är snäll! :love:

Men du, ang färg... Det har väl visat sig att betydligt fler är svarta än vad man har trott? Iomed att man numera kan DNA-testa, det kanske vore något? Han kanske är svart rent genetiskt!

Jag vet ju hästar som är fuxar men som är precis kolsvarta med. Ibland kan ögonen lura oss tror jag!

Nja, tror nog han är svartbrun! Förresten kvittar det för min del, jag gillar verkligen hans färg men min favvofärg bland araberna är mörkfux- om jag hade fått välja fritt ...:d

Jag tycker nämligen att flera av hans avkommor ser svarta ut ;) Att de blir lite solblekta kan man ju inte lasta hästen för, genetiken är ju den samma.

Hur långt är det kvar tills din första kommer nu? (Både datum och gissning tack! :D )

Ella betäcktes 10 juni och är riktigt stor faktiskt, men på juverfronten har det inte hänt ett dugg än så länge. Hon som fyllde i 4 månader innan fölningen förra gången :cautious:
Men lite drygt 1,5 månad är det väl för henne, har ingen gissning än, finns inga tecken på något mer än att hon är tjock, både föltjock och tjocktjock liksom :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 084
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka