Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Hur länge har ni envisats med att skritta med era hästar vid inridningen? Nu är Angelique lugn och avslappnad i skritten, men börjar även komma på tanken med egna idéer. Funderar på att gå vidare i utbildningen och lägga in trav under ryttare. Hon är ju travad mycket i tömkörningen och där är hon lite sådär i skritten (vill gärna hitta på egna saker då också), men funkar klockrent i traven.... Stopp och start fungerar bra även under ryttare, men då bara halt - skritt. Att svänga fungerar också bra.

Känns som att ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det är man inte kan.... Så nu frågar jag om råd på nätet också... :)

Angelique är dessutom brunstig, väldigt intresserad av stallets "det" och kan trots det lägga fokus på arbetet. Det tar sig!

När de skrittar avslappnat under ryttare och lyssnar på hjälperna så brukar jag trava, bara några steg i början, tycker de brukar bli rastlösa om man nöter varje moment för mycket utan jag går framåt lite i taget och backar i momenten hela tiden. När de går avslappnat i trav å kan lyssna på hjälperna så blir det gallopp oftast har jag tagit första traven och första galloppen ute på ngn bra grusväg tillsammans med en äldre häst i täten som "draghjälp" :)

Jag brukar som minst både skritta och trava redan första ridturen. Jag försöker få in galopp så tidigt som möjligt med. Jag tycker det känns tryggast att galoppera innan de har muskler och koncentration till att hitta på något bus ;)

Men mina hästar har alltid varit trygga med mig uppe på ryggen, det är aldrig någon som har reagerat på den biten.

Och jag rider ju alltid själv från första början. Men det har gått bra ändå :)

LFreddy: Första utställningen Fille var med på blev han champion på. Jag friserade öron och hovskägg på honom inför den, that's it :D
Det behöver inte vara så komplicerat, är hästen bra så ser ju domarna det ändå. Det är bättre att krångla för lite än att krångla för mkt ;)

Jag och Angelique har ju haft problemet att det blivit väldigt spänt med att ha ryttare på ryggen, hon har spänt sig av någon anledning, jag har spänt mig för att hon blivit spänd och så har vi varit i en ond cirkel. Nu har vi kommit ur den cirkeln och vi är avslappnade båda två.

Jag känner att hon är redo för att trava lite (tycker det är lättare att få en framåtbjudning i trav än i skritt), men min medhjälpare tycker att det är att gå för fort fram. Nu är hon skrittad med ett avslappnat lugn vid tre tillfällen och vid senaste tillfället så börjar hon fokusera mer på annat än det som är på ryggen...

Om jag jämför med tömkörningen så jobbade jag henne i skritt där tills hon förstod stanna, framåt och sväng. Sen började jag med samma sak i traven. Jag tyckte det var enklare att jobba henne i traven och dessutom så blev det mer framåtbjudning och hon var tvungen att fokusera på annat än det som var runt henne.. Så andra gången med tömkörningen så fick hon börja trava...

Jag rider ju in mina hästar från marken innan jag sitter upp. Så det är aldrig nån stor grejj att öka takten.

Funkar hon bra i tömkörningen i alla gångarter, och du kan springa med henne osv osv och hon är trygg med dig på ryggen i skritt och lyssnar för hjälperna (stanna, svänga osv) så ser jag ingen anledning till att inte trava, men det känner du bäst själv :)

Bromsen brukar jag inte lägga så mkt vikt vid i början. De är så omusklade och obalanserade att de är rätt så lätta att sätta på haserna om det verkligen skulle behövas. De ska givetvis förstå bromsen, men det behöver inte vara prickfritt tycker inte jag.

Jag skrittade min 09:a jättemycket i början, eftersom jag var rädd och inte vågade trava. Galishimo kändes spänd och instabil (jag kände mig också spänd) så jag valde att skritta honom många korta stunder, i flera veckor, tills jag kände mig redo att göra något annat. Det har varit väldigt bra och utvecklande för mig att följa min egen magkänsla och prova mig fram. Jag tror du känner själv hur du vill rida in din unghäst.

Så här såg det ut för något år sedan.

%C3%96gonblicksbild+4+(2012-10-15+20-15).png

Kan ju säga att det går jättebra för oss.

22jan91.jpg

22jan95.jpg

deliverence5.jpg

Galishimo hade säkert också blivit finfin om någon galopperat igång honom ordentligt också, men nu valde jag en lite annorlunda väg, och den har passat oss bra. :)

.

Senast ändrad:

Han är fin din lilla! :)

Min känsla är ju att vi är redo för att gå vidare, att vara utan ledare (har haft medhjälpare med longerlina) och att gå vidare till traven. Men jag blir lite osäker när medhjälparen tycker att jag går för fort fram om jag väljer att lägga in lite trav redan nu. Men Angelique kan ju redan trava på töm, hon kan stanna och svänga och bryr sig inte nämnvärt att det sitter någon på ryggen. Så det känns onödigt nötande att bara skritta runt, och min känsla är att även Angelique tycker att bara skritta runt är lite tråkigt. Det händer inte så mycket och jag ser risken som större att hon börjar hitta på egna idéer i skritten än att hon gör det i traven. Då får hon lite annat att fokusera på om inte annat. (Så är hon i alla fall i tömkörningen)

Följ magkänslan! Är det din häst, och du tagit hjälp av den andre som medhjälpare, så är det du som bestämmer hur du vill gå tillväga. Stort lycka till!:bump:

Idag har min tvååring "Kalle" fått gå på skogspromenad :p snacka om att undersöka allt, vi får nog jobba på traven dock haha inte van vid att ha en häst gallopperandes bredvid mig i slak lina när jag springer med han på en vall :D Nordisarna brukar ju dra jordens trav så man känner sig som en ärta i ett snöre haha men här hade jag inget alls i handen :D lilla gobiten försökte mig på en uppställning med men Kalle ville mest bara bita i "pekpinnen" O_o hmm

Ja, det brukar vara ett litet bry att få araberna att bara trava på utan att falla i galopp- de har en förkärlek för det, är ju så snabba och lätta i sina rörelser och övergångarna går på en millisekund!:D

Men det går med träning, förstås. Och det är riktigt häftigt när man får dem att ta i från gräsrötterna, sänka rumpan, bredda bak och dåna iväg i en andlös trav ...!!

Ja det blir en utmaning, var ju första försöket :) vi tränar på :p lätta övergångar svar JAA :D gallopp från halt tillbaka till halt å ser ut som att vaddå??? sprang jag nyss eller :D redan kär det här kommer att bli skitbra :love:

KL

Nu är Angelique travad med ryttare på. Inga problem, inga konstigheter alls. Hon uttryckte sin glädje över att få springa lite med att ruska på huvudet. :) Så nu är vi på G. Underbara lilla häst! Hon känns betydligt större när man sitter på även om hon är lite liten från marken. Det känns lovande inför framtiden.

Sååå söt liten tjej! :love: Vilken söt liten mage... :D

Jag och Galishimo nöter vidare i det dåliga vädret. Det börjar märkas att jag slappnar av mer i sadeln nu och "rider" mer än vad jag åker. Han börjar kännas trygg. :)

3.jpg

Hehe, jaa magen är lite av ett dilemma. Lilltrollet går ju på lösdrift och där har de fri tillgång på hö.. Fastän hon är yngst i flocken så har hon kommit på att det går att skrämma iväg dom andra hästarna så att hon kan stå med näsan i het hela dagarna. Samt att hon har sina två ardennerkompisar vid sin sida som skyddar henne från allt ont... På gott och ont då..

Pontus ser likadan ut, flera säger att de ser ut så när de har mask, men han är avmaskad mer än någon annan häst här hemma så jag vet inte :p

Jag tycker allt att de kan få ha lite mage när de är måttingar :D

*kl*

Så, nu har prinsessan träffat nya spännande veterinärer och blivit så röntgad att hon borde vara självlysande.

På plussidan: Alla leder ser skitfina ut, det finns inga förändringar i hovarna, inga sänkningar, inga rotationer, ingenting på strålbenen, ingenting.

På minussidan: Häst har "skuggor" på mellersta glidlederna i båda haserna och hon har tunna sulor i framhovarna. Ja och så är hon sådär 0.5 gradigt halt både fram och bak. Och så är hon ömfotad igen i alla hovar (det är faktiskt nåt nytt).

Så nu får fröken antiinflammatoriskt, hon får skritta på mjukt underlag 1 vecka, sen travar vi en vecka utan smärtis och sen lägger vi smärtis på och ser om vi ser någon skillnad.

Så min förhoppning om att bli lite mer på det klara om Nemisens problem har just gjort mig lite mer förvirrad. BLÄ!

/Lavinia, vars pålla skickade nål och veterinär och assistent över hela gången när dom försökte bedöva bakhoven (trots att hon var bremsad). Kom inte hit och tro att ni kan sätta nålar i en prinsessa hur som helst!

Jo jag funderade också på mask ett tag, men även denna tjej är avmaskad efter konstens alla regler..
Jo lilltrollet får också ha sin mage, vanligtvis så brukar pållarna slanka upp sig till våren när gräset börjar titta fram, då ratar de allt hö som pesten.. :)

Min förra valack snedtände faktiskt rätt rejält när vi bremsade. Han fick så mkt lugnande att det borde ha sövt en elefant ena gången, och ändå kastade han utan minsta problem 3 pers i väggen.

Jag tänker ifall du inte har testat utan brems så kan det vara en idé iaf. Han stod som ett lamm utan brems och var en drake med brems :crazy:

Aliha: Jo, Fille var oxå rund och lite bukig som "liten", men det rättade till sig som 3 åring. Nu är han lite bukig igen eftersom ingen rider, men det blir nog bättre så fort någon tar tag i den biten :p

KL

Massor människor är det som ringer och mailar på min annons, bestämmer tid för träff, och sedan ställer in och inte bokar ny tid. Vad är detta för något undrar jag??? :crazy:

Välkommen till hästvärlden, säger jag. Folk har för mycket tid, sitter och slösurfar på annonser, får ett snabbt infall, svarar på annonsen.
Sen när de tänkt i ett par dagar, kommer de till insikt. "Jag har inte råd, jag har inte tid, jag kom på att jag vill ha en vit häst, din var brun va?, jag ska åka till Australien ett år, det hade jag glömt. Nä, min pojkvän vill att vi skaffar barn istället" osv osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 078
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka