Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Klarar du att sitta ner i traven med din skadade rygg utan att få skitont? Det är det svåraste för mig .... Klarar bara riktigt samlad och långsam trav. Men Fille ser ut att röra sig mjukt, så det känns kanske inte så mycket?

Ser fint ut, han är grön förstås och inte riktigt kompis med bett och form ännu, men det kommer ju!

Jo det går faktiskt på honom, hade det varit Pselma så hade det inte gått, hon rör sig för mkt och är fruktansvärt svår att sitta på, Fille gungar man bara med. Men jag har ju lite svårt att hålla still skänklar och händer, så helt opåverkad är jag inte. Men jag upplevde det nästan svårare att vara stadig i lättridning än vid nedsittning faktiskt. Är det annorlunda för dig?

Han har vargtänderna kvar, jag skulle precis beställa tid för det hos tandläkaren när jag åkte av, och nu vågar jag inte riktigt innan försäkringskassan har beviljat mig ersättning :nailbiting: Får han mer problem med bettet så får jag väl rida bettlöst ett tag helt enkelt :)

Formen är ju inte fläckfri än på länge, jag skulle vilja länga hela överlinjen lite till och få hela hästen bärigare och mer ovanför marken så att säga. Men det kommer nog så småningom, men det är en bit dit.

Nej, lättridning funkar för mig. Det är nersittning, och speciellt i galopp, som ställer till det. En gång, för många år sen, fick jag ett akut ryggskott mitt i ett galoppsprång .... fattar än idag inte hur jag fick stopp på hästen och tog mig ner på marken, gick som en vinkelhake in i stallet och andra fick ta hand om den stackars hästen ...!:D:crazy:

Har precis plockat vargisarna på Ffenix, han hade iofs bara en, men han hade en rejäl hake också på samma sida. Han har ju varit bråkig med bettet och inte velat ta stöd, hoppas att det rättar till sig nu!

Fille lär bli bärig så småningom, han är rätt bärig i sig själv tycker jag!

Det brukar ju bli bättre när man tar bort vargtänderna :)

Nej jag kan inte heller sitta ner i galoppen, det kräver för mkt av ryggen i dagsläget, så därför blir det ingen galopp. Jag försökte mig på några halvdana fattningar sist, men det gick ruskigt dåligt, jag kunde inte hålla ihop mig själv och än mindre hästen.

Hade Fille varit "färdigutbildad" så hade vi nog kunnat galoppera, men då i sådan samlad galopp att man själv sitter rätt så still. Men dit är det långt än så länge ;)
Ja jag är inte orolig för hans bärighet, alla dressyr människor är lyriska över hans rörelser, så om jag bara inte sabbar alltför mkt så borde det ju bli hyfsat iaf :p

Meciliah är så långt ifrån showtrim som man bara kan bli, men högt älskad endå :)

1606370_10203018539647495_330799245_o.jpg

På tal om showtrim ngn som har några bra tips? har beställt en mindre snällare trimmer, antar att kosaxen jag klipper nordisarna med inte riiiktigt ger rätt resultat :D hur mycket klipper ni öronen och kring ögonen?

Hur stor är eran skogsarab nu? ;)

Vilket år är hon född nu igen? Är hon inte född samma år som Pontus? 2012?
Eller är jag helt ute och cyklar? :)

LFreddy: Runt ögonen skulle jag inte rekommendera att klippa förens du verkligen vet vad du gör, det ser fruktansvärt fult ut annars :D Då är det bättre att smörja in hästen med olja och glida lite och hoppas att de tappar lite hår den vägen :p

Hur stor är eran skogsarab nu? ;)

Vilket år är hon född nu igen? Är hon inte född samma år som Pontus? 2012?
Eller är jag helt ute och cyklar? :)

LFreddy: Runt ögonen skulle jag inte rekommendera att klippa förens du verkligen vet vad du gör, det ser fruktansvärt fult ut annars :D Då är det bättre att smörja in hästen med olja och glida lite och hoppas att de tappar lite hår den vägen :p

Haha nej jag menade inte så :p inte klippa ögonen ;) men har sett att en del klipper hela huvudet ink öron å allt och en del klipper upp till ögon höjd och sen klipper som en vinkel från ögonen och inåt uppåt så det blir som ett upp och ner vänt V under luggen O_o svårt att förklara :o men undrar om man kan "komma undan" med att bara klippa bort ev tofsar ur öronen ganacher och ev nosrygg:crazy: har ju klippt hästar förr men det verkar lite petigt just det här:nailbiting: kanske ngn har en bra bild på hur det kan se ut när det är färdigt?

håller med dig Jen84...jag har nämligen också en lerarab :cautious:
fy fan rent ut sagt vad den lille skitgrisen såg ut när jag plockade in honom i dag!

Aliah underbara bilder på lilla fröken :love:

Sådär klipper folk nyfödda föl för att det ska se ut som de har mer dish...och kanske vuxna showhästar med vinterpäls för att de ska se ädlare ut. Låt bli helt enkelt...det är ju fult.

Senast ändrad:

Instämmer med limona, det är inte snyggt! Sedan är det viktigt att veta vad man får klippa om man tänkt visa på utställning eftersom det finns begränsningar i reglerna för att stävja avarterna. Inte för att det funkar jättebra men man ska vara försiktig, annars blir man avstängd.

Hon blir två i Juli så skogsaraben är ingen bebis längre :D

jen84: nope ingen sjö i hagen bara enorma vattenpölar, visst är hagen härlig, jag är så glad att vi har kunnat låta våra hästar växa upp på stora ytor i varierad terräng, helt sjukt vad säkra på foten de blir och de går fram överallt :)

Lfreddy: Det finns två ardennerhästar i hagen, lillprinsessan tror nog att hon också är en sån. Vi har ju våra hästar inhyrda och de går i en väldigt blandad flock ardenner arabnewforest, varmblod welsh. american curly appaloosa islandshäst osv :)
i pojkhagen finns det knappstruper, fellponny quater, newforest arab och halvblod
så har vi också en hage med frieser, tinker, american curly, newforest och halvblod

Precis därför jag frågade men det ni säger är att det är helt ok att komma med en icke klippt häst? isf skulle ingen bli gladare än jag :D som egentligen inte är så väldigt mycket för det där men har fått intrycket av att det tillhör och ska göras vi får se då :p jag var väl inte ute efter att klippa för att framhäva i den bemärkelsen heller utan mera om man var tvungen att göra det för att de ska se välvårdade ut men det tar vi längre fram då ;)

Hon blir två i Juli så skogsaraben är ingen bebis längre :D

jen84: nope ingen sjö i hagen bara enorma vattenpölar, visst är hagen härlig, jag är så glad att vi har kunnat låta våra hästar växa upp på stora ytor i varierad terräng, helt sjukt vad säkra på foten de blir och de går fram överallt :)

Lfreddy: Det finns två ardennerhästar i hagen, lillprinsessan tror nog att hon också är en sån. Vi har ju våra hästar inhyrda och de går i en väldigt blandad flock ardenner arabnewforest, varmblod welsh. american curly appaloosa islandshäst osv :)
i pojkhagen finns det knappstruper, fellponny quater, newforest arab och halvblod
så har vi också en hage med frieser, tinker, american curly, newforest och halvblod

Kul! inga rassnobbar i det stallet då med andra ord :p

Nej veerkligen inte, vi är minsann en salig blandning allihopa. Vissa av oss tävlar dressyr och hoppning andra håller på med NH eller western eller akademisk några av oss håller på med allt möjligt.. Några av hästarna är helrakade medan andra aldrig har sett ett täcke.. Riktigt härligt gäng som alla trivs tillsammans :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 066
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka