Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Gomir: vart hamnade Indianen nu?

Indian Shimad är tillbaka hos sina uppfödare i England.

KL

Igår testade vi att rida i halvmörker. Tanken var att ridskolan skulle vara klara vid ridbanan vid 19,30, men det var de inte... Så klockan blev närmare 20 när jag började longera Angelique lite, hon blev longerad i ca 3-4 minuter. Efter det tränade vi återigen på att stå still bredvid pallen och inte gå iväg innan jag säger till. tog ytterligare några minuter. Efter det satt jag upp, red några varv i skritt, hoppade av, gjorde om samma sak igen och sen avslutade vi. Märktes tydligt att hon är betydligt mer spänd när det är mörkt utanför ridbanan, men hon gjorde det jag bad om, så jag är nöjd med gårdagens pass även om det blev kortare än jag hade tänkt från början.

Idag är det dags för lite tömkörning så hon får röra sig lite mer och inte bara skritta runt. På lördag rider jag och en stallkompis ut en sväng om det går som det är tänkt nu under veckan. Känns som det blir lite mer meningsfullt för fröken att skritta på framåt utomhus istället för runt runt på en ridbana. :) Så jag tror hon kommer tycka det är roligt.

Såg dessutom att hon börjat muskla sig riktigt bra. Hon är rund, men det går att känna revbenen (fast de syns inte alls) och bakom manken där det först var fett, sen ingenting, är det helt plötsligt muskler. :) Nåt har hänt!

Testa att släcka lampan istället, troligtvis är hon inte rädd för mörkret i sig, utan att ridbanan är ljus och då ser hon inte utanför den.

KL

Idag var Fille och jag iväg på träning :D
Tränaren verkar passa oss rätt så bra, känns det som såhär efter första gången iaf.

Det hela gick bra och jag fick mkt beröm för min fina häst :D Hon gillade framförallt hans steg och hans fina hals. Hon sa oxå att man ser på honom att han kommer ha väldigt lätt för passage och piaff när vi kommer så långt :D Hon tycker att vi ska tävla vår första tävling till sommaren :eek:

Så tydligen så måste jag köpa ett fint träns till Fille, eller snarare 2 träns... Ett i ponnystorlek och ett i cob, så jag kan stjäla pannbandet därifrån. Eller kanske bara köpa ett helläckert pannband :d Tränset jag har idag ser nämligen för jävligt ut, men det "gör sitt jobb", och med unghästar tycker jag att det räcker, så behöver man inte vara så rädd om utrustningen :D När hästen springer hem utan en :cautious:

Att jag inte tänkt på det. :) Det måste testas vid tillfälle. För hon är ju inte svårhanterad eller stressad vanligtvis även om det är mörkt...

Igår körde vi ett tömkörningspass. Angelique testade att bocka och resa sig samtidigt, men till skillnad från när jag longerar henne så gick det att driva henne framåt och samtidigt styra åt rätt håll. Inte alls som hon hade tänkt för hon såg rätt snopen ut. Efter det blev det ett riktigt bra pass. Hon lyssnade fint, vi tränade övergångar halt - skritt - trav och travade och skrittade mellan koner. Hon fick även öka traven lite på långsidorna på ridbanan. Vilken trav hon har!! Taktfast, svävande och det ser så lätt ut. Efter totalt 45 min gav vi oss. Ett bra pass!
Idag blir det vilodag, det har hon förtjänat! Imorgon kommer jag ha en studsande boll igen. :)

Så tydligen så måste jag köpa ett fint träns till Fille, eller snarare 2 träns... Ett i ponnystorlek och ett i cob, så jag kan stjäla pannbandet därifrån. Eller kanske bara köpa ett helläckert pannband :d Tränset jag har idag ser nämligen för jävligt ut, men det "gör sitt jobb", och med unghästar tycker jag att det räcker, så behöver man inte vara så rädd om utrustningen :D När hästen springer hem utan en :cautious:

Träns + pannband ska du satsa på, finns ingen anledning att köpa ett helt träns för att du behöver ett pannband.

Jag har ett Knights ponnyträns till lilla M som jag använder med ett pannband som jag köpt på Hööks, i strl Cob. Funkar hur bra som helst.

jag gör likadant, köper träns i strl cob och lösa pannband i strl full som jag får byta ut eftersom herrn har en breed panna :D

Men ska jag köpa bara pannband så kommer jag bli såååå kräsen, det kommer bli jääääätte dyrt! :eek: :D

Ni som har koll på TR, vad får inte finnas på ett pannband, eller träns i övrigt? Jag orkar inte läsa igenom TR just nu... Jag ska sova inför kvällens nattpass.

Men ska jag köpa bara pannband så kommer jag bli såååå kräsen, det kommer bli jääääätte dyrt! :eek: :D

Ni som har koll på TR, vad får inte finnas på ett pannband, eller träns i övrigt? Jag orkar inte läsa igenom TR just nu... Jag ska sova inför kvällens nattpass.

"Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och smyckat med en diskret dekor."

Tycker att "diskret" verkar vara en tolkningsfråga, när man ser vissa blingpannband....:crazy:

Ja... Många verkar ha väldigt mkt bling, och det skulle jag vilja ha på Fille med. V-format i färgen turkos/ljusblå med massor bling! Uj Uj så snygg han skulle vara i det!!

Bling är fint! Och fullt godkänt att tävla med... :)

KL

En liten uppdatering igen då. I förrgår var det vilodag, igår tömkörning på banan med koner och markbommar. Vi började med att plocka fram koner och bommar. Angelique gick efter i grimskaft och lyssnade redan där jättefint. (Inte så lätt alla gånger att leda häst och bära bommar samtidigt, men det gick riktigt bra.) Efter att allt var framplockat så började vi med tömkörningen. Hon var helt underbar! Lyssnade klockrent, inga bocksprång och inget bus. Det enda hon gjorde när hon blev lite glad var att skaka på sig. :)

Att trava över bommar tyckte hon var riktigt roligt. Hon hade spetsade öron och längde på steget riktigt fint! Höjde efter ett litet tag upp mittenbommen (av tre markbommar) så hon fick lyfta lite mer på fötterna. Inget problem där heller.

Är så glad över min lilla busarab och att hon är min!

Idag står det ridning på schemat, får se om det blir så eller om det blir en tanke. Imorgon är planen att rida lite på banan och att sen rida ut en liten sväng med en stallkompis.

Vad duktiga ni är, jag tycker att det är jätteroligt att följa era framsteg :) Du skall se att med tiden kommer du att få en riktigt toppenfin välutbildad arab som går genom eld och vatten för dig :)

Kul att någon tycker det är roligt att läsa mitt svammel. :)

Var ju i tråden som finns för 10: orna, men känner mig bara väldigt långt efter när jag läser där. Så då fastnade jag i den här tråden istället.

Jag tror verkligen att hon kommer bli toppenfin. Hon har alla förutsättningar för det. Det enda som är att saker dragit ut lite på tiden och vissa saker vill jag verkligen ge henne tid att hinna smälta innan jag går vidare. Så vi skyndar långsamt och jag försöker ge henne möjligheten att bygga upp muskler och så innan jag rider så mycket på henne. Tror nånstans att jag kommer ha igen det senare.

Men nästa unghäst vill jag nog ha som 1-2 åring istället för som väldigt lite hanterad 3åring. :)

Du kommer garanterat att ha igen det, det lovar jag dig!

Det är kul att läsa om era framsteg, det enda som saknas är bilder! Men jag vet hur det är att inte ha någon med sig som kan hjälpa till med den biten, tyvärr.

KL*

Nu kommer jag ha dåligt samvete. Jag skulle ha ridit idag, men jag fick jobba extra och jag har inte råd att tacka nej. 15 h hemifrån, så tid att rida finns inte. Imorgon kommer jag nog inte orka eftersom jag inte är hemma förens 07:30 typ, och då är det att blixtsnabbt ställa om dygnet så att jag kan vara vaken vid senast 5 på söndagmorgonen :crazy: Så ingen ridning på hela helgen för lille Fille, och sedan lektion på tisdag igen :crazy:

Tar med honom på promenad idag iaf...

Promenad är underskattat, se det som att han får röra sig fritt och sträcka på alla muskler och vara kravlös!:) Jättenyttigt, jag promenerar mycket med de hästar som ska vara igång.

Jen84, jag tycker också att det är jätteroligt att läsa om hur det går för er! Lärorikt också, man lär sig alltid nya grejer av andras erfarenheter.

Promenader är helt klart underskattat! Nu hann jag tyvärr inte med det idag, så jag hoppas att jag hinner imorgon, kanske promenerar vi till grusgropen och går några varv upp och ner där, han jobbar ju så himla fint med hela överlinjen då :d

KL*

Jag tänkte höra lite med er, när och/eller hur ofta tar ni ut ET?
Jag funderar på att ta ut ET till Fille snart, jag kan inte direkt känna några spänningar eller så. Men jag har ju trappat upp träningen en hel del på sista tiden, och han jobbar betydligt bättre i ridningen än vad han har muskler till egentligen. Jag känner att det kan vara vettigt att "mota olle i grind".

Jag tänker som så att om jag bokar tid nu så får jag nog tid om en månad ungefär, då har han blivit riden ganska hårt i 2 månader, från att ha gjort ingenting. Eller ska jag vänta lite längre? 2 månader är ju inte så långt tid egentligen... Även om han har jobbats hårt under den tiden.

Aha, leasades han bara eller köpte de tillbaka honom? Kvar som hingst?

Indian Shimad är såld till uppfödarna som siktar på att få honom godkänd som AHS Premium Sire.

*Knapplån*

Helgens Galishimo! :D

Helgens finaste skritt:

_DSC0095.JPG

Helgens finaste "lång och låg" (som vi jobbat på i ca 18 månader).

10150764_10203427272592736_1650128863_n.jpg

OCH ett litet kort försök till samling! :love:

_DSC0113.JPG

Han är ju född 2009 och har även varit skadad ett halvår så vi rider mest lätt och jag försöker hitta lugnet med honom. Så vi har en bit kvar innan han går stadigt. Jag började sitta i sadeln för första gången i helgen (rider alltid lätt annars för att främja ryggen på honom) och han svarade bra på det! Det är härligt när han "gnistrar till" :bump:

Senast ändrad:

KL

Nyss hemkommen från hingstvisningen i Strängnäs. Intressant tillställning. Måste säga att de hingstar jag fastnade för var Naples Temptation, JB Ffenix och riktigt fina Carwyn.
JB Ffenix, vad är han född för färg?
Det intressanta med Carwyn är ju det "ovanliga" inslaget med en hingst som visas upp riden! Underbart att se!! Jag blev riktigt kär!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 100
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 142
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka