Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Hejja! Bra jobbat!!! :bump:

Jag är MYCKET intresserad av er fortsatta utveckling då jag kan tänka mig att min arab skulle bete sig PRECIS likadant i tävlingssammanhang. :D Det ska bli väldigt intressant att följa er utveckling och jag hoppas verkligen du delar med dig av den.

Det som är särskilt intressant är ju att veta förloppet av förbättringarna. Kommer det att märkas skillnad redan på nästa tävlingstillfälle eller behöver ni mer tillfällen på er? Om du fortsätter berätta om dina erfarenheter så blir det lättare även för mig att lägga upp en realistisk plan på vad jag kan förvänta mig av "min pelle" i framtiden.

Jag är inne på att vi ska ha en säsong då vi bara besöker andra ridhus och verksamheter innan vi börjar tävla. Eller ska man kanske bara åka dit med sin häst och "titta på tävlingarna" innan man börjar tävla själv? :p Vi har ju känsliga själar som kanske behöver lite längre inskolning när det är tävlingsdags!

Keep up the good work! Jag följer er med intresse! :banana:

Ja du :crazy: det som var så konstigt är att Moona är vanligtvis typ "lugnaste hästen i stallet", den som man skulle låta en nybörjare leda/borsta på. Jag tyckte efteråt att 55% inte var så tokigt egentligen, eftersom jag genomförde ritten på en häst jag aldrig suttit på förut :p

Min dressyrtränare (som vet att Moonas problem brukar snarare vara att hon är för lugn) sa att man vill ha hur mkt energi som helst i dom när dom ska visa upp sig, och att konsten är att "balansera på gränsen mellan tillräckligt med energi och för mycket energi". Det balansnumret har jag aldrig behövt ägna mig åt förut....;)

Rent allmänt skulle jag säga, ut o tävla o träningstävla, o skaffa rutin. Om något händer så händer det för första gången bara en enda gång, nästa gång det händer är det andra gången osv, och man har förhoppningsvis lite i verktygslådan för att klara av det. Jag togs helt enkelt på sängen av hennes reaktion, men skulle hon bli sådär en gång till vet jag att jag får vara vaksammare under ritten än vad jag brukar behöva vara.

Man vet egentligen aldrig med hästar - det är en tjej i stallet som nu rider MSV B med sin häst, hon berättade om hur hon red in på sin första Lätt C för en tre-fyra år sedan helt inställd på att hon skulle få utgå, för att hästen var så vild på framridningen, och sen visade det sig att hon har en häst som skärper sig på tävlingsbanan och gör det han ska. Din kanske blir likadan, du vet inte förrän du har testat :)

Njuuuuter av filmen :love:

din tävlings påminner mig om en gång vi åkte iväg för att vara med på en barbacka hoppning på en 4h gård...Arthur upptäcker att hans flickvän är på samma ställe och efter det var det en viss liten herre som i vanliga fall är lugnet själv, blir helt förbytt och ska döda varenda valack vi rider förbi, inte nog med det han sliter sig inte bara 1 gång utan 2 när vi ska lasta och åka hem...han sprang raka vägen upp till sin brutta som precis skulle lastas och åka...liiite pinsamt var det :o

Cornelia Grattis till lilla underverket, såååå söt!

Vilken sötnos!! Gillar formen på det vita... :)

KL på resten då...

Igår fick Angelique stå på stallgången medan jag mockade (en snäll stallkompis tog in henne från regnvädret innan jag hann ut till stallet). Hon stod blickstilla! Inte ett skrap, inte ett tramp åt något håll. Hon bara stod still med spetsade öron och höll lugnt och fint koll på vad som hände runt henne. Har aldrig hänt tidigare.
Tror min fröken börjar bli stor.

Idag står det tömkörning med bommar på schemat, imorgon hoppas jag kunna rida lite. Igår blev det inget alls, det regnade och blåste isbjörnar, så det fick bli pysseldag istället.

Och angående att stressa med ponnyn, jag vill att varje steg ska sitta och att vi båda är trygga i situationen innan vi går vidare. Vi har ingen tidspress på oss, förutom att hon förhoppningsvis ska vara ridbar i alla gångarter någon gång under sommaren, för att kunna visas även uppsutten på sommarpremiering i slutet av augusti... :) Men vi jobbar på framåt. Hellre en trygg ponny med en trygg ryttare som har förtroende för varandra än att stressa fram något som vi inte riktigt är redo för. Sen måste vi ju fortfarande komma framåt, men det tror jag att vi gör.

Tack för jättefina förslag, har bestämt mig (om det nu går igenom); Ex Elleonora.

10014087_735640233134209_3846390387447674522_o.jpg

Grattis till vackra Ex Elleonora!!!

Ser hur fint hon skulle passa i min hage tillsammans med sin gamla syssling när hon blir äldre... du vet var hon finns om hon plötsligt saknas...:p

KL.
även vi kommer nog att åka ut och skämma ut oss på tävlingsbanorna i sommar, för första gången planerar jag in en tävlingssäsong året när min häst fyller 21... Det lutar åt en blåbärstävling i maj (western, klasser vet jag inget om än), en trail och en dressyr i juni och en terrängtrail i september.
Jag som inte har några tävllingsnerver har skjutit upp detta i 14 år och är nervös redan... ;)

Knapplånar mig själv.

Visade min man bilder från hingstvisningen. Bland annat en på Naples Temptation. Den spontana kommentaren blev "oj vilken snygg". Kul från någon som inte kan något om hästar, men se att en häst är fin, det kunde han... :)

Hahahaha, ja, bra att du förvarnar ....!:D

Tycker det är superkul att du ger dig ut på banorna med din 21- åring!!!! En hel massa lycka till från mig och hoppas att du uppdaterar väldigt detaljerat om hur det avlöper!:)

Hej! jag har varit med om en lite liknande händelse med vårt första arabsto. Vi hade tränat i flera år och även tävlat en del och vi tyckte att vi hade hittat alla knappar på henne. därför anmälde vi henne till Suomen hippos avelspremiering för att få sätta henne i Finlands arabstambok. När vi kom dit visade det sig att hennes bästa barndomskompis också skulle visas på samma gång. Själva visningsdelen gick helt ok och hon uppförde sig någorlunda.. men när ridprovet sen kom så glömde hon allt hon någonsin lärt sig och bara sprang sprang sprang och skrek efter sin kompis. allt blev till ett ända fiasko och jag skäms än idag. som ni kan lista ut så fick hon inga höga poäng på ridbarheten direkt... Nåja hänt är hänt och så kan det gå.. KL: bild av en smutsig lillprinsessa innan dagens bad :)

1172706_10203306510566588_2961686419820159364_o.jpg

Vill ju inte att du ska behöva vara orolig...;)

Tack, lovar att uppdatera!
trailen vi ska på i juni var vi på samma för två år sedan, då fick vi extrapoäng för att hon var så söt när hon var rädd för grinden (VITT rep! vi hade minsann BLÅTT hemma), vi vann trailen och fick jättemycket fina komplimanger för söta duktiga hästen som alla trodde var korsningsponny! :p

Det är alltså en väldigt low key plojtävling bara för skojs skull.

Förra året hade jag tyvärr ridförbud när det gick av stapeln så jag satt bänkad och tittade på.

Men nu jäklar slår vi till igen och rider ett LD eller LC dressyrprogram med på samma tävling! :D

10258926_10203307567753017_9021228240819115926_o.jpg

En till bild på unghästen. Om man säger det så så är hon inte i sin snyggaste form just nu, men det gör ingenting, vi kommer endå att åka iväg på utställning den 19 april bara för träningsskull. Det skall bli så roligt och lärorikt speciellt eftersom det är premieringstänk över det hela men ändå en skilld arabklass :)

Jooo, hon är jättefin!! Jag tycker verkligen om typen på den lilla ladyn! Lycka till på utställningen, och bra med premieringsstuk på det hela. Du måste förstås uppdatera oss!:)

Ja tänk hur det kan vara :D man ska inte bara få styr på tävlingsnerverna och ha en bra dag själv, utan hästkraken måste också ha en bra dag, och det bestämmer man inte över!! :crazy:

KL
2lb0tch.jpg
[/IMG]

I går var en av de bästa dagarna i mitt arabhästliv. Vi checkade tre ston och alla var dräktiga med runda fina pärlor (alla betäckta 21 mars), en häst jag ville sälja ska åka och jag fick igenom ett köp på en ny.
Jag vill lite tacka för inspirationen och bränslet från detta forum, skriverierna här ger mig mycket kraft och vilja att göra mer!

Oh, grattis!! Då vet du vad du ska göra nattetid i mitten av februari nästa år ...:D

Sen blir man ju lite nyfiken på vad det är för en ny ....:d

Oh, grattis!! Då vet du vad du ska göra nattetid i mitten av februari nästa år ...:D

Sen blir man ju lite nyfiken på vad det är för en ny ....:d

Den är brun (!) och den är vansinnigt fin med en stamtavla att rama in och hänga på väggen.
Det är en showhäst och den har lagom extremt huvud.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 103
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 142
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023