Arabhingsten (?) Stunt man?

Mabuse

Trådstartare
Någon som känner till något om hingsten Stunt man? Om jag förstått det rätt så är det en arabhingst som använts i dansk ponnyavel. Troligen fux med vita tecken, så jag funderar på om den kan komma ur Crabbet-linjer?
 
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Det finns en Stuntman ox född 1986 som är fux e. Neman u. Stuardessa ue. Elfur-Paskvil-Skrzyp, som har 16 reggade avkommor i Danmark enligt Hestedata. Kan det vara den du söker?
 
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Ja, det låter rimligt. Kan du se namnen på de reggade avkommorna? Det ska finnas en Rasmus (hingst) och en Tamigi (sto) bland dem, om det är rätt hingst.

Kan tyvärr väldigt lite om arabstammar, är det någon som känner igen stammen och vet vad det är för linjer?
 
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Avkommorna som är med i listan på Hestedata är rena araber.

Det finns ett sto född 1997 u. Melissa ox, som heter Tamigi ox. Melissa har ytterligare avkommor e. Stuntman: Nichita f.05, The Last One f.04, Indiana Jones f.00, Toyota f.99 och Tamara f.98.

Någon Rasmus finns det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Tagmigi har en avkomma, Giza ox född 202 e. Ibn Hafez.

Jag kan inte så mycket om arabstammar men pappa och morfar har väl ryskt-polskt blod?
 
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Avkommorna som är med i listan på Hestedata är rena araber.

Det finns ett sto född 1997 u. Melissa ox, som heter Tamigi ox. Melissa har ytterligare avkommor e. Stuntman: Nichita f.05, The Last One f.04, Indiana Jones f.00, Toyota f.99 och Tamara f.98.

Någon Rasmus finns det inte.

Ja, det är rätt Tamigi, hon ska vara u Melissa och ha en syster som heter Tamara.

Rasmus ska vara arab, e Stuntman ox u Pepsi Max. Pepsi max låter ju kanske inte precis som en arab, men man vet ju aldrig. Jag har sett en avkomma efter Rasmus som sägs vara arab, men i så fall inte är särskilt rastypisk, men om Rasmus är en arabkorsning kan ju det förklara saken.

Hittar du fler avkommor undan Tamigi? Ex Taram du Bois, Kasanto el Beautey?
 
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Nej, det finns inga fler avkommor inlagda på Tamigi.
Och ingen avkomma till Pepsi Max efter Stuntman.

Det finns 7 stycken Pepsi Max varav ett är ett sto (övriga är valacker). Hon är född 1993 men utan stam och avkomma.
Hon är tävlad i hoppning som ponny med framgång, 42 placeringar (268 poäng). 1998 var hon placerad i LA och 1999-2001 hade hon vinst och placeringar i MsvB. Det låter som ett ponnysto man skulle ta föl på.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Det finns en Kasanto i databasen, född 2001 fux, utan stam och en Taram du Bois född 2000 fux, utan stam.
Hittar ingen Beautey.

Giza ox var född 2002 e. Ibn Hafez (såg att en siffra ramlade bort). Uppfödaren heter Kaj Olesen.
 
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Tack för info! Då kan det kanske vara så att Rasmus är en hemmauppfödning, så att säga, och att Kasanto och Taram du Bois också är efter honom. Avkomman jag har sett är född 2001, så det verkar ju stämma tidsmässigt, Rasmus kan ha använts på lokala ston i ett par säsonger.

Avkomman tycks vara registrerad i Dansk Ride Förbund och i Sverige som Danish Sports Pony, med okänd stam och okänd uppfödare. Så det verkar ju inte orimligt att det inte har varit några godkända hingstar involverade.

Edit: Hittade nu lite mer info om Rasmus. Möjligen kan han heta Made in Heaven egentligen, född 1997, en fux med bläs, 1,45 m. Användes i avel som unghäst, och kastrerades sedan och blev dressyrhäst. Avkomman Beautey heter egentligen Butterfly Flip's Beauty. Kasanto är förmodligen den du hittade, det ska vara en maxad D-ponny, tävlad i dressyr, en fux född 2001.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabhingsten (?) Stunt man?

Hittar ingen Made in Heaven på hestedata men det finns en Beauty Butterfly-Flip, fux född 2000 utan stam som tävlat som ponny 2006-2010 (med uppehåll för 2008) med placering t o m LA.

Kasanto har enligt hestedata tävlat dressyr med framgång, 48 placeringar (1627 poäng). LA5 och FEI.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 062
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp