Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

ah, ok!
Svårt att veta med tanke på att hennes senaste inlägg handlade om MP.

Men jag håller med dig! På vissa bilder ser ha bara så läcker ut, och andra ser han ut som ja... det är främst halsen jag reagerar på med, den ser rätt grov ut!

Tänkte bara svara lite på dina funderingar.
Jag driver inte sakfrågan mot er, utan aveln i det stora hela.
I alla fall. Stoet bidrar med mer än 50 % och hon har lika stor betydelse om inte mer.
Hon producerar som bäst en avkomma per år. Er/En hingst betydligt fler.

Avundsjuka från min sida behöver du inte oroa dig för. Absolut inte.
Jag ställer mig frågan igen vad som möjligen skulle göra mig avundsjuk och nej...jag kommer inte på en enda sak.

Nordique är efter Noir. Riden är han väl, kanske startad i galopp jag vet inte.
Meriterad är en annan femma. Vart sätter man ribban på avelshingstar om kriteriet ska vara riden?

Min W är mycket riden, självbärande med fina gångarter men har inte en enda merit, han ÄR inte meriterad och kommer nog aldrig att bli det.
Återigen ett superbra val att kastrera honom!

Ang Rih så har jag tidigare sagt att jag tycker det är supertråkigt att han inte kommit ut och visat något, ingen har i princip sett honom.
Ändå står han och producerar vilket är tråkigt i mina ögon. Hur ska stoägarna veta vad dom får? Alla har inte hästögon eller erfarenhet.
Jag har aldrig sett Rih annat än på bild så jag kan verkligen inte uttala mig. En video hade suttit fint. Något annat än ett fåtal bilder.

En MYCKET bra ställd fråga!
Dessutom verkar det ju alltid var HINGSTENS fel om avkomman inte blir bra trots att stoet bidragit med 50% av generna. Och det du tar upp oxå egen hingst=buskavel eget sto=seriös avel
I mina ögon ligger avundsjuka bakom detta.

Betr Noir, han har ju rätt många avkommor. Nordique är efter Noir tex o den hingsten är både visad o riden vad jag vet. Annat med en del andra svarta som tex CW Rih. Men det är ju inte buskavel på Kosmos för det. Eller? Frågan är riktad till er som "vet" vad som är bra o seriös avel o vad som INTE är det.
Vi andra får lyssna, lyda eller bli dömda ;)

*knapplån*

En liten undran:

Det verkar vara ganska många inom arabaveln som motsätter sig avel med egen hingst, man rynkar på näsan och kallar det buskavel. Man tycker det är självklart att man ska använda en godkänd hingst som har presterat. Och så långt är det ju rimligt och logiskt - ridbarheten ska föras vidare till avkommorna. Men... Ofta ser man samma uppfödare sätta in ston i avel som aldrig ens är inridna. Hur tänker man då?

Då ser man till stoets linjer bakåt antar jag. Men rimligtvis borde det väl vara ett lika stort vågspel som att använda en omeriterad hingst till ett sto med bevisad bra ridbarhet?

Tänker man ett steg längre borde då en avkomma efter egen hingst med bra egenskaper och bra ridbarhet, och ett sto med bra ridbarhet kännas mer genomtänkt. Men kallas ändå buskavlad...

Hur motiverar man att det är okej att använda totalt oinridna ston samtidigt som man har så väldigt stora krav på hingsten?

Personligen är jag lika emot det som för hingstar, tycker ston ska ha presterat med, och bara inridna räknas inte som prestations i min bok.

Jag själv skulle aldrig avla på ett oinridet sto som inte gjort nåt vettigt innan och bevisat attt dom har nåt annat än bra exteriör och lynne och stam att tillföra.
Dock finns det vissa undantag, jag kan tycka att det IBLAND är ok att använda sto för avel om dom tex blivit skadade som yngre och inte kan ridas, men har flertalet tex. helsyskon som varit bombsäkra prestationshästar. Men det är ju undantag mer än normen.

Nej o DU tog upp det. Etram rids o ska ha en karriär som RIDHÄST. O vi letar lämpliga hingstar till stona, inget riktigt napp ännu dock även om jag skarpt gillade Mayoor Bays rörelser.
Och så Gwarant förstås. Om man nån gång får råd ;)

Men varför står han och betäcker om ni inte har som plan att han nu skall satsas på som avelshingst? Varför inte låta dem gå gall tills ni hittat lämplig hingst och skrapat ihop kulorna?

med Rih får man en dishad o möjligen kanske svart unge.
Vet inget mer, skulle vilja han kom ut o visades. Vad kan vara skäl att INTE göra det, jo att ston kommer ändå (vilket är en av anledningarna till den här tråden, färgavel)
Nåja. Jag hade velat visa LA Arrandir e Etram för den blev en riktig läckerbit men han är såld. Så jo det finns de som vill ha hästar med Etrams stam. Konstig nog för han är ju så kass....
Fast som kass hingst så är han UNDERBAR i lynnet iaf. Om man nu ska få säga något liiiitet positivt

Jag tycker du verkar ta din avel personligt, eller möjligen kritiken till dina hästar tar du personligt. Det är ju inte dina barn och gener vi diskuterar, utan möjligen ditt val av avelsämne.

Jo det finns folk som vill ha hästar, Det finns det alltid. Särskilt araber och väldigt gärna svarta. Det säger ingenting. Möjligtvis att svarta/mörka/färgade araber är tacksamma att sälja.

Jag tycker du verkar ta din avel personligt, eller möjligen kritiken till dina hästar tar du personligt. Det är ju inte dina barn och gener vi diskuterar, utan möjligen ditt val av avelsämne.

Jo det finns folk som vill ha hästar, Det finns det alltid. Särskilt araber och väldigt gärna svarta. Det säger ingenting. Möjligtvis att svarta/mörka/färgade araber är tacksamma att sälja.

MEN vad du missförstår! Jag ville diskutera avel i allmänhet o i synnerhet färg som enda kriterie för avel. Jag är INTE den som lagt in nåt om vår hingst här för han är på väg att bli hopphäst o ska INTE gå i avel (mer) o jag letar hingst att betäcka med i framtiden! kan vi då inte gge FAEN i att prata om Etram bara en enda kort sekund? Att jag säger här jag letar hingst, räcker inte det för dig att förstå att jag tänker som du? Att nåt annat ska till. Tills nån av de få 2-3 avkommor det blev på Etram ev kanske visar sig vara nåt att ha. kan vi SLUTA tjata om Etram o prata det jag tog upp, färgavel, linjeavel etc etc i ett BREDARE perspektiv eller är det nu så att så fort jag öppnar käften det minsta lilla i ett endaste ämne så ska vi hacka på Etram? Alltså hallå! Vakna

Ursäkta utbrottet men blir bara så TRÖTT ibland.
Spelar fan ingen roll vad man vill ta upp för fråga så nog faen ska det hackas på vår kille som är RIDHÄST o kommer att vara precis bara det. Så coola ner oron för att arabrasen ska infekteras av nåt som har med Etram att göra. Okej. Kan vi gå vidare? Var var vi nu? Linjeavel, hingstar, vilka bra finns att tillgå? Tycker det mesta är snyggt skräp med taskiga rörelser, har sett några få med bra rörelser men många av hot shotsen som ni alla tycks dyrka håller inte måttet rörelsemässigt för mina önskemål. Men det kanske ingen gör...hmmm
Sätter iaf rörelser o ridbarhet LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT före dish, färg, showighet etc etc etc o inser därmed att det ingen ide är att leta hingst på landets utställningar

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska respektera din önskan om att lämna Etram i denna tråd.
Men med en liten slutkläm, du får gärna ha sita ordet om du vill.

Han är inte endast ridhäst.
Ni har valt att sätta honom i avel. Han producerar. Dom kommer producera.
Du pratar rörelser som inte håller måttet. Det tycker jag inte han gör heller, så där ifrågasätter jag era krav och standarder. Han har exem. Han är inte meriterad och röntgen har han väl inte genomgått?

En hingst i avel sätter stämpel och prägel på aveln i all framtid.
Jag tycker ni gör rätt i att ta fram honom till det ni nu tänkt som ridhäst, Etram är en varelse, en individ som förtjänar det bästa. Men försök se dubbelmoralen i det hela. Ifrågasätta VARFÖR folk blir lite lätt uppretade av denna lilla amitiösa och snälla hingst. Ni är inte ensamma om att ett "svart får", långt ifrån.
Ni skall ha heder åt att ni ändå orkar fortsätta och att svara upp. Och som jag skrivit förr, ni lägger ut filmer och har inga lik i garderoben.

Men jag håller med dig! På vissa bilder ser ha bara så läcker ut, och andra ser han ut som ja... det är främst halsen jag reagerar på med, den ser rätt grov ut!

Har kollat om och om igen på bilderna och jag håller med - på vissa ser han fantastisk ut. Men sen är det något som inte stämmer riktigt. Halsen är grov ja, men jag gillar grova halsar egentligen och har själv en valack som har en riktig maffe-hals. Men en grov hals kräver sin form för att inte se klumpig ut. Den behöver smalna av lite mer närmast huvudet, speciellt på en häst som har så litet huvud, annars ser det lite "stubbigt" ut. Jag tror det är det man reagerar på.

Jo jag har funderat på det också.. men jag tänkte att det kanske är som han "krullar ihop sig" så det ser ut så på kort.

Jag tänkte lite åt det hållet när jag såg kort på en annan, känd "svensk" arabhingst. Han har jag sedan sett live i många olika sammanhang och han har inget av det när man ser honom IRL.

Jag funderar lite på vad man skulle betäcka Greta med...bara hypotetiskt för hon ska tävla inte vara avelssto. Men det är kul att fundera!
Uppfödaren tycker Plagiat PL. Oj nu är jag helt off topic, sorry.

Jag har sett honom förut och tycker kanske till hans nackdel är hans tunga huvud. Hörde förresten att Emilusz har avlidit. Jätte tråkigt, spara era stoungar e: honom dom är inte många.

Åh vad tråkigt! Han var väl inte gammal?

Ang tungt huvud, tänker du på Plagiat eller Nafal Ibn... ?

Tungt huvud hade jag inte velat ha på Greta..

Tror han blev 9 år. Inte gammal alls.

Tänkte inte på Plagiat ;)

Vill du behålla det polska?

Plagiat PL, mkh: 153 cm, född 1997 på Bialka Stud, Polen.
e. Batyskaf PL (e. Pamir PL – u. Bajeczka PL e. Bandos PL)
u. Perforacja (e. Ernal PL – u. Pentoza PL e. Ellorus PL)

Har Bandos PL i 3:e och 4:e led, samt 2 x Aswan EG i 4:e led.
LINJEAVEL – 7 eller 8
Med andra ord linjeavlad på Bandos (PL) och Aswan (EG) enligt James C. Harrisons definition.

Härstamning i fyra led.
http://www.sahf.se/ARAB_registratur/Stamtavla/main1.asp?Nr=29851

Bilder på 12-åriga Plagiat PL efter Derby-vinnaren Batyskaf.
• Plagiat har startat på galoppen i Polen 2001 och 2002 med resultatet 1-4-6-4 på 22 starter.

plagiat2_25juli09.jpg

plagiat4_25juli09.jpg

plagiat_ox_600.jpg

Kanske jag skall spara min hingstunge som hingst efter Emiliusz. Finns väl inte så många hingstar kvar, de flesta har nog blivit valack:confused:

Oj sorry såg nu att det hade ändrat riktning från den hingsten till MP;)

Ja det har du faktiskt rätt i, vissa hästar är missvisande vad gäller halsar när de är under ryttare. Allt för många går bara och ja som du sa "krullar ihop" sig utan att jobba ordentligt.
Plagiat har jag sett live och tycker det är en mkt trevlig hingst, tycker dock det skulle vara roligt om han kom ut mer vad gäller tävling osv, 12 år är ju ingen direkt ålder för en arab som varit tränad förut;)

När det gäller Noir, som ofta snackas ner av någon anledning, så har jag ett helt underbart sto efter honom som dels är mycket vacker (res.champ i Karlshamn -97 som fyraåring och sedan inte visad mer), dels har fått mycket fina föl och dels är en urhärlig ridhäst. Får alltid beröm av hovslagare och veterinärer för hennes fina exteriör och sunda kroppskonstitution. Kan inte vara mer nöjd med ett avelssto än vad jag är med Kanoria, förutom att hon inte blivit dräktig de senaste åren.

Jag har träffat Noir personligen många gånger, en stor, maffig hingst med mycket gång och atletisk kropp, precis som de flesta Aloesavkommor. För nutida modebegrepp ett alltför tungt huvud och tendens till underhals. Mycket bra temperament. Jag gillade honom mycket och har träffat många av hans avkommor. Vet också att det inavlades mycket på honom, dock före hans tid på SveArab.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka