Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

"Personligen är jag inte förtjust i extrema huvuden och barbiehästlooken, mest för att jag oroar mig för vad som händer när man driver aveln åt ett visst utseende"

Jag är mer oroad av att arabiska fullblod mer skall börja likna halvblod och det är väl liksom inte vitsen med arabavel.

Den risken lär vara försvinnande liten, med tanke på den riktning aveln har idag!!
Även långt tidigare i rasens historia, när fokus inte låg på små dishade huvuden, var det inte svårt att se att en arab var en arab.
Det är hästen som helhet som gör att en arab är en arab, inte ett supertypat huvud. Dessutom tycker jag att man borde fokusera på riktiga rörelser, inte den balanstrav som man ser för jämnan och som folk faller i trance över.

Den risken lär vara försvinnande liten, med tanke på den riktning aveln har idag!!
Även långt tidigare i rasens historia, när fokus inte låg på små dishade huvuden, var det inte svårt att se att en arab var en arab.
Det är hästen som helhet som gör att en arab är en arab, inte ett supertypat huvud. Dessutom tycker jag att man borde fokusera på riktiga rörelser, inte den balanstrav som man ser för jämnan och som folk faller i trance över.

haha håller helt med!
En BRA arab har också korrekta bra rörelser, som är vägvinnadnde och effektiva, inte bara eggvispare baktill elelr skutt skutt hopphopp.

Vad menar du med balanstrav? Kan du ge nåt exempel?

vart nyfiken, vad har Nordique för prestationer? I ridning då alltså.

Vet att han rids o tränas, har mailat lite tidigare med hans ägare. Kan kolla upp mer med henne hur det går för honom :)

Ja, jag menar den sortens trav som många araber visar på utställningar när de är uppvarvade och spänner upp sig med svansen över ryggen. Det blir en trav som hästar ofta visar när de "stilar" för varandra i hagen, om det kommer en ny häst till flocken eller om en hingst visar upp sig för ett sto. Det blir inte en vägvinnande trav med framåtgripande rörelser och bra bakbensaktivitet. Ja, du vet säkert vad jag menar.

Håller med men det är väl nåt med detta att hacka o kritisera som på nåt sätt gör att den som hackar känner sig lite mindre hackad på själv? Det behöver man ju eg bara kolla på skolgårdarna för att förstå.

Vad är det för unge du har efter Nordique? Kan du visa på en hemsida eller nåt annat där man får se? Är lite sugen på herrn N faktiskt :)

Klart du är, han är ju svart :grin:

Du säger att du vill ha ridbarhet och rörelser. Där har du en hingst som inte har några direkta ridmeriter, på avelsvärderingen fick han 6 på trav 6 på skritt, och till råga på allt 6 på ben! Och bra ben är alltid bra ben, oavsett hästras! ( resten av poängen var oxå 6 or som redan poängterats tidigare i tråden)

Hur tänker du här då? det går emot allt du säger annars?

Ang svart eller ej

Eg gillar jag skimlar mer än svarta men Nordique skulle vara kul att se live nån gång. Men det finns andra mycket viktigare kriterier är färg helt självklart:p

Ja, jag menar den sortens trav som många araber visar på utställningar när de är uppvarvade och spänner upp sig med svansen över ryggen. Det blir en trav som hästar ofta visar när de "stilar" för varandra i hagen, om det kommer en ny häst till flocken eller om en hingst visar upp sig för ett sto. Det blir inte en vägvinnande trav med framåtgripande rörelser och bra bakbensaktivitet. Ja, du vet säkert vad jag menar.

Japp. Hade bara inte hört det uttrycket förut. Lite Trav med häng i luften alltså. Nån som vet hur hästar av andra raser "stilar" för varandra?

Att Noir som treåring betäckte sin mamma kan mycket väl berott på att man ville öka chanserna för att få fram en svart individ. Dessbättre så är det så i dag att ingen behöver laborera med incest/inavel för att försöka få fram en viss färg. I och med att man kan färgtesta individer så kan man göra rena outcross-produkter och ändå få önskad färg.
Svart är ju oerhört lätt att få fram om ena avelsdjuret är homozygot - det är ju bara att använda en fux partner utan aguti-anlag (A) så får man till hundra procent en svart avkomma.

Och visst kan man färgavla och hålla hög kvalité - vi har ju ett svensk stuteri som satsat mycket på importerat material för att få rätt individer till sin besättning.
.........

Inom russavel så har man för att bevara den tigrerade färgen gjort så att en hingst får 2 extrapoäng för färgen, vilket innebär att en tigrerad hingst som ligger på gränsen kan godkännas för avel. För egen del kan jag tycka att det skulle vara synt om den tigrerade färgen, som faktiskt var vanlig då rasen skapades, om den försvann.

Detta med bonuspoäng är dock inte applicerbart på arabhästen eftersom alla hingstar oavett de är avelsvärderade eller ej är godkända i avel.

Inom islandshästrasen är väl silverfärgerna lite ovanligare, vet dock ej om de är så sällsynta att färgerna håller på att mönstra ut. Men visst kan man ta till extrapoäng för en viss färg, för att bevara den anser jag, hellre det än att vissa färger helt försvinner ur en ras. Man får väl då istället vara extranoga med vilka ston som tillförs, dvs att de håller klass I.

.........

På tal om krav på hingstar, så var det nära för den svarta anglohingsten som visades på Grevagården i år. En poäng saknades, på de tre första bedömningsgrupperna måste hingsten erhålla lägst 23 poäng sammanlagt och ingen av dessa delpoäng får vara under 7. (Hingsten fick 877 =22 p).
60-poängsskalan, 6 bedömningsgrupper. Klass I: 45–60 p.

EXTERIÖR: 877887 = 45 p, klass I.
Välproportionerlig hingst. Rak hals, liggande bog, välformad manke, djup bål, välformat kors. Välbenad från sidan, marktrång fram, tåvid vänster fram. Vägvinnande och ren skritt. Luftig trav med bra hasarbete.

Hälsotillstånd: Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter: Hingsten har utfört ett godkänt prov i uppsutten hoppning med poängen: 6-8.
God rytm, dålig balans, säker taxering, god framåtbjudning och hoppvilja, god benteknik fram, snabb reaktionsförmåga, rättar sig svagt, något svagt upphopp. God samarbetsvilja, gott förtroende, gott sinnelag, sansad och energisk, avspänd.

Hingsten har utfört ett godkänt gångartsprov med poängen: 9778.
Skritt: Vägvinnande steglängd, ren och taktmässig, rörlig, god bakbensaktivitet.
Trav: Taktmässig och välbalanserad.
Galopp: Rytmisk och välbalanserad, markbunden.
Allmänt intryck: God framåtbjudning, god samarbetsvilja, god utvecklingsbarhet.

Tävlingsmeriter: Hingsten är placerad i hoppning 1,20m.

BESLUT: Hingsten är avelsvärderad och ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

ZALMIYAC x (25 % ox), född 2002, mkh: 162 cm, skena 21 cm, e. Comefast xx – u. Rebecca x e. Danser ox)
http://www.anglostuteri.se/files/334x244/_D085266gards080615webb.jpg
http://www.anglostuteri.se/files/278x248/2008_0628Zalmiyac0014.JPG

Härstamning: Comefast xx har ett flertal segrar och placeringar i Svår hoppning. Har en godkänd hingst efter sig i Danmark. Comefast xx är godkänd i Danmark, Oldenburg och Holstein. AB-premierad.

Grevagården, avelsvärdering 7 mars 2009.
Sammanfattning av poäng:
Exteriör: 8, 7, 7, 8, 8, 7 = 45 p klass I
Delpoäng: 8, 7, 7 = 22 p, ej gdk (min 23p)
Gångart/ryttare: 9, 7, 7, 8 = 31 p klass I
Hopp/ryttare: 6, 8 = 14 p klass II

SH, avelsvärdering: http://www.svehast.se/allm/avelsv09/index.htm

knapplån
nu har jag rensat bort några inlägg i tråden - ett som räknas som "smygannons" (det är inte tillåtet att hinta om att man har en häst till salu!!) och ett par till som citerat inlägget med smygannonsen

Nog har jag sett linjeavel inom många raser, men då kanske men då först i andra eller tredje led. Just det att betäcka far/ dotter eller mor/ son har jag endast sett i arabaveln.

Det är inte helt ovanligt med så nära betäckningar i welshaveln heller.

Många welshar är ganska hårt linjeavlade, min familj har haft ett cobsto med åtta ggr Llanarth Braint ganska långt fram t ex.

Bilder på Nordique-avkomma, ett hingstföl. (Har fått okey från uppfödaren att visa dem).

PITEÅ, juli 2008.
fol2_e_nordique_19juli2009.jpg

fol1_e_nordique_19juli2009.jpg

Foto: Anki Lundberg

+ Hittade några bilder till på Nordique.
Nordique på bete.

LULEÅ, juni 2005.
norr8.jpg

norr9.jpg

norr18.jpg

Foto: Anki Lundberg

Snygg unge, Grattis Nordique mfl
Med svarta hästar är det väl ofta så att de ser ut att ha rätt små ögon eller vad tycker ni?

Fast arabavel ÄR eg alldeles för utseendefixerat eg tycker jag. Här tex diskuteras utseende i ungefär var annat inlägg o ridegenskaper kanske i var 10de... max!

Men hur som helst, det är ju många som har araber som prydnader oxå, mer än inom andra raser skulle jag tro (minishettis undantaget;)

Men som sagt kul att se Nordique-valpen - söt som tusan!:bow:

Ang Zalmiac
En RIKTIGT fin kille som jag så gärna skulle betäckt nåt sto med men han godkändes som sagt inte. Hårt kan tyckas med de prestationer han har. :(

Klart du är, han är ju svart :grin:

Du säger att du vill ha ridbarhet och rörelser. Där har du en hingst som inte har några direkta ridmeriter, på avelsvärderingen fick han 6 på trav 6 på skritt, och till råga på allt 6 på ben! Och bra ben är alltid bra ben, oavsett hästras! ( resten av poängen var oxå 6 or som redan poängterats tidigare i tråden)

Hur tänker du här då? det går emot allt du säger annars?

Du OM svart varit viktigt för mig (oss), hade jag då inte behållit svartbrune Lorinand efter CW Rih ist för skimmeln Gil-galad e. Nipr?
Jag har sagt jag är sugen på Nordique men det gäller ännu så länge sugen på att spana in honom, helst live. Tänker undvika att betäcka med nåt jag inte träffat o sett in action. Helst vill jag träffa nåt föl oxå o dess mamma. Så vi scoutar vidare. Ska resa lite snart igen o kolla killar:)

Jo då, svart gör ju att detaljer syns mycket sämre.

En svart häst måste vara lite mer raffinerad för att se likvärdig ut med ex en skm. Detaljerna syns inte lika bra.
Däremot, så har jag sett många svarta araber och alla har små ögon.

När det gäller färgavel så är det gentligen tabu, men om man ser till avel överlag så är det många som avlar på färg utan att få smäll på fingrarna. Problemet, som jag ser det är att man gör avkall, man blir färgblind bildligt sagt.

Jag ÄLSKAR svarta hästar. Fullkomligt älskar. Jag har alltid velat ha en svart själv. Om jag skulle få välja mellan en svart och en brun så SJÄLVKLART skulle jag välja den svarta om de var likvärdiga.
Men det finns för mycket skräp, jag tycker helt enkelt inte att det är värt det. Jag är för kräsen. Jag tycker inte det finns någon svart hingst idag som jag skulle vilja lägga de pengarna och tiden på. Jag ska ju stå för min avel inte bara just då, utan för all framtid.
Jag är inte alls speciellt mycket för smimlar (jo då ska dom var VITA) men ändå valde jag en hingst som endast ger skm. För en bra arab har ingen färg!

P.s jo jag ändrar mig, det finns bra svarta men jag vill se lite mer av dess avkommor innan jag uttalar mig. D.s

Senast ändrad:

Ja, eftersom det var så höga priser på svarta araber tidigare avlades det urskiljningslöst på allt som var svart eller mörkbrunt, därav mycket inavel på t ex Noir. Kvaliteten blev naturligtvis inte den bästa ....

Risk för att man hamnar i samma läge när man avlar barbielook ....

Träffade Nordique mycket när han var ung grabb och bodde på SveArab. Då var han en elegant kille med stor utstrålning och mycket rörelser. Hans mamma är ett väldigt vackert sto med bra stam, en av de bästa svarta hästar jag har sett. Numera verkar Nordique vara väldigt lik sin far.

Hans lille son ser ju väldigt fin ut.

Snygg unge, Grattis Nordique mfl
Med svarta hästar är det väl ofta så att de ser ut att ha rätt små ögon eller vad tycker ni?

Fast arabavel ÄR eg alldeles för utseendefixerat eg tycker jag. Här tex diskuteras utseende i ungefär var annat inlägg o ridegenskaper kanske i var 10de... max!

Men hur som helst, det är ju många som har araber som prydnader oxå, mer än inom andra raser skulle jag tro (minishettis undantaget;)

Men som sagt kul att se Nordique-valpen - söt som tusan!:bow:

när jag har tid i veckan (när har man tid över???:D) ska jag försäka få in bilder på honom från i våras.

En sak jag tycker ni inte snackar mycket om är psyke. jag tycker att det är en mkt viktig detalj också. jag vill ha stabila varelser som inte är i månen å flaxar hela tiden och det kan jag då garantera att Nordique lämnar *s* Men nu var de väll smygreklam igen!!

Ja, eftersom det var så höga priser på svarta araber tidigare avlades det urskiljningslöst på allt som var svart eller mörkbrunt, därav mycket inavel på t ex Noir. Kvaliteten blev naturligtvis inte den bästa ....

Risk för att man hamnar i samma läge när man avlar barbielook ....

här skulle jag vilja lägga in en till grejj som jag inte tycker om märk väl nu det är min åsikt.

Man leasar in bra snygga hingstar från när o fjärran super men jag vill inte ha en dussinavkomma, därför så måste det vara något välldigt exeptionellt för att jag skulle vilja använda en sådan hingst.

se bara hur det gick med tex Probat, hur många avkommor finns det efter honom eller med honom i stammen. säger inte att han är dålig ( har ju en sånn avkomma själv) men det är ju inte exklusivt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka