Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 218
  • Visningar Visningar 21 540
Sv: Araber linjeavel

Det du beskriver har inte så mkt med annat att göra än att din häst gillar att dominera dig genom olika lekar.

Att du "slår" henne 1 av 10 gånger betyder alltså att hon gillar kolla hur snabb (eller läs sekig) du är.
Hon gillar att testa dina gränser och vet att solen har fläckar. Hon vinner 1 av 10 gånger och det räcker gott för henne :rofl:

En smart, lagomt dominant häst med sinne för poäng i sin poängburk!

Det dummaste man gör med en bitig häst till ex är att smacka till dom med handen eller armbågen. Game...set...MATCH!

En av 10 ggr? nu är det nog du som behöver läsa tror jag.

Hur skulle du göra med en häst som bits då? Fille tex vet att det är helt ok att bita min låtsaspappa, och gör det flera ggr när han är i hagen. Med mig vet han att det är förbjudet och gör det inte.

Två är hingstar, en är valack och ett sto. Generellt sett tycker jag ston har lite mer ideer för sig än killar.

Vad tycker ni? :)

:bow:
Jag har min fjärde arab nu, ett sto efter tre valacker på raken. Och jag nickade instämmande när jag läste det du skrev ovan :D

Hur jag gör?

Ptjaaa...om nu hästen biter mig så ser jag till att ta ett ordentligt tag om nacken och bryta ner den. När den så går ner på knä så lägger jag ett bett på nackkulan så ser den till att aldrig mer göra om det.

Skämt åsido.

Är det en nypig häst, eller en häst som tappar tänderna och vill pilla på allt och allla med gaddarna så är jag inte sen att bekräfta iden.
Vill du pilla? Ja då pillar vi!
Ta tag i grimman och kladda på, kleta med händerna i ansiktet och gnugga läppar, sida av huvudet och var allmänt jobbig. Släpp och be den backa ett steg. Gör hon eller han om det, ta iden och gör det igen. Så kul tycker dom inte att det är att bli kladdad på, alla vill egentligen ha sitt space. Jag brukar inte behöva göra det tre gånger, sen lessnar dom och hittar på nåt annat.

Grejen är den att om du börjar vifta så gör du det till en lek - vem är snabbast?
I och med att hästar älskar att leka sina lekar oh dessutom vinna dom så har du en unghäst som har lite göra så blir det en lek du kommer förlora, och det behövs bara en gång av tio så har hästen fått de poäng den behöver för att orkar börja om nästa rond. Det kommer en dag då du inte ser den komma och noppa tag i jackan och ja...du kanske hajjar.

P.s Du gör ju som DU vill. Jag delger dig bara mina misstag och lärdomar här i livet. D.s

Senast ändrad:

Jag har faktiskt en valack som detta inte funkar på :mad: Han ÄLSKAR att bli kladdad på, space - vad är det? Ju mer man trängs desto bättre :crazy: På honom funkar en enkel tillsägelse..."onda ögat" ;) Han kan testa ibland men för det mesta så backar han. Matte blev sur, då var det inget roligt längre :rofl:

Han är fyra år och går i ett gäng med fyra yngre hingstar och tills nyligen även ett äldre halvblod. De brukar stå och trängas allihop, äter från samma hink - samtidigt och vill helst få plats i samma grimma :rofl: De är dock lydiga allihopa, man ber dem backa undan och då gör de det :)

Jaha där ser man haha.
Då kladdar du inte nog nasty ;) Eller så kladdar han inte nog dominant ;)

Den enda nyparn jag haft är W när han var upp till 2 år. Han var HEMSK.
Jag hade kunnat ta SM i boxning på den tiden, var beredd som en kobra.

Tilläggas bör är att hans bästa lek är driving game, dvs han ÄLSKAR visa hur snabbt han responsar på mina rörelser, hur snabbt han undviker att bli berörd.

När vi tränar så skulle han helst vilja kunna stå på ett ben och kasta åt höger eller åt vänster, bara jag inte rör honom med ögat.
Där ser man hur hans svagheter i mina ögon som han hade som 2 åring visar sig som styrka idag som gammal gubbe.
Glad, uppmärksam och känslig. Det är W.

Vad får du en poäng av tio ifrån? (vilket jag även frågade i förra inlägget.)

Det du förklarar gör många dagligen med fille, och han älskar det :p Så på honom tror jag inte det skulle funka.
Jag har på senare tid blivit varse om varför han är så närgången... jag har tydligen div grannar som står i hagen och gosar med honom, icke hästvana sådana... Med mig vet han vad som gäller, men när tex mina svärföräldrar är i hagen och ger dem morötter så är han inte lika respektfull.

Vi har antagligen råkat ut för väldigt olika hästar. Jag har haft hästar som huggit för att skada, hästar som har försökt döda folk upprepade ggr. Där fungerar det inte att göra på det sättet helt enkelt. Man kan inte gå så nära och göra det obekvämt för dem utan att sväva i livsfara.

Mina hästar har inga grimmor på sig utom när jag jobbar med dem.

Vi är ju alla en produkt av vad för erfarenheter vi har, vad för typ av hästar vi har råkat ut för.

Det du gör att släppa o backa ett steg skulle jag aldrig göra. Jag backar inte för mina hästar, det är de som ska flytta sig för mig.

Litet tillägg, personen som han älskar att bita på och mer eller mindre klänga "på" är den som gör som du beskriver, inklusiva petar in fingrar i näsan och öronen.

Senast ändrad:

Haha jag skrev "Släpp och be den backa ett steg."
Haha...jätte roligt!

Men en gång av 10 skrev jag för du skrev i procent och jag skrev i delar.
Ta 10 % eller 1 & av 100, jag hade liksom ingen tyngd i antalet gånger.

Pratar du livsfarliga hästar så kanske man måste tänka om. Jag pratar alldagligt hanterande av ex unghästar.
Att göra en sak tills man får en reaktion, det kan alla. Inte vanligt myspys utan en irriterande handling, energi i det du gör. Man kan ju inte så å pilla lite mysigt på underläppen det tycker nog de flesta är helt oki ;)

Får du inte en reaktion fast du ökar din egen energi så är hästen avstängd och inte alls mottaglig för det du gör. Men den skillnaden märker man ju helt klart. Då ger det nada ingenting att utföra den heller!

Jag föredrar att hantera hästen på det viset, hellre än att använda en slagkraft eller en slagrörelse, det är något jag inte använder mig av om jag inte måste. För det handlar om att vara snabbare. En del hästar vänder och kickar, en del hugger tillbaka.

Och ett litet tillägg: Jag tror INTE att den personen berör hästen på det sätt jag menar. Jag tror helt enkelt inte att du förstår hur jag menar.

Senast ändrad:

I så fall undrar jag hur du gör?
Han gnuggar, petar upp fingrarna i näsan verkar väldigt obekväm i mina ögon iaf. Han är betydligt mer hårthänt i sitt gnuggande än vad jag är i mitt tillsägande, som funkar.

Sen har Fille sina perioder på dygnet då han är jobbig, när de perioderna är så undviker jag hagen istället ;) Typ när han nyss har sovit och är utvilad.

Om hästen vänder o kickar vid en tillsägelse så är man ju inte i närheten av ledare, så då har man nog rätt mkt att arbeta på oavsett.

Jag menar att vara så pass jobbig med hästen att den frivilligt tar ett steg tillbaka. Och det gör den, det handlar om din energi i det du gör. Det finns ingen häst som ser fördelen med att bli behandlad så.
Men, alla har olika toleransnivåer och en del tål mer och en tål mindre.
En del hästar har en "bubbla" som är 3, 30 cm ifrån, en del 30 meter.

Det är när du, som människa integerar på dessa meter och det inte finns en acceptans, bara en påtvingad tolerans som olyckor sker.
Du kan aldrig få en häst att bli säker innan den accepterat dig som ledare.

Tolerans och acceptans är helt skiljda saker och brukar visa sig i trängda situationer.
Men, ett ledarskap är färskvara så man ska aldrig ta det personligt att man blir ifrågasatt av sin häst. Det är helt naturligt att det sker, så du får vad du ger. Rätt så rättvist kan jag tycka.

Jag tycker bara det låter som om lille Fille behöver en kompis! :)

Min numera fyraårige valack som är sådär - kläng mera! (jodå, man kan vara rätt våldsam i sitt klängeri) blev sån efter att inte haft några polare som föl så han tog ut sin överskottsenergi på människorna istället... :crazy: Han är dock trevlig att ha och göra med idag!

Mina andra unghingstar har alltid haft polare så de har inte haft samma behov av att testa människorna :)

*kl*

Jag har jobbat/praktiserat på ett par stuterier där man klart såg skillnader i temperament hos avkommorna beroende på vilken/vilka hingstar som hade använts olika årgångar. Stomaterialet, hanteringen och miljön var desamma. En hingst lämnade konsekvent mkt klaustrofobiska avkommor, en annan mkt veka, rastlösa och nervösa exemplar (själv var han hård och aggressiv intressant nog), en tredje lämnade mkt trygga och milda osv, osv.

Så jag tror att ett grundtemperament nedärvs, men sedan kan man givetvis förbättra/förvärra saker och ting genom rätt/fel hantering. Och vad som är rätt eller fel hantering beror på individen skulle jag vilja påstå.

Många besvärliga araber skulle jag nog dock vilja påstå är sjuka/skadade araber tyvärr.

Ja vi raggar en kompis till honom...tror jag kan skicka en nordis som inte är min ;)
Om man ser på hur unghästar stå och plockar grimmor av varandra så ser man hur roligt dom tycker det är att stå och naffsas och vara värst.
Så kommer en stor mamma mu som dom plockar 2-3 ggr, hon markerar med ett kärleksbett och bebis piper 3 steg åt sidan. Jättejobbiga skitungar!
Undra om dom har grimstatistik, 5 extra poäng med ett flugpannband på?

Att det är en färskvara vet jag!
Jag släppte Pselma rätt mkt när hon fick fille, så att hon bara skulle kunna få vara mamma. Hon är ju inte en häst som skulle bli farlig av att få lite mer ledarskap. Hon är väldigt from mot människor, och det var väl delvis därför jag köpte henne. Hästen innan var en sådan som höll på att döda min sambo flertalet ggr, och de är så långt ifrån varann man bara kan komma i temprament. Och det behövde jag när jag köpte Pselma.

Hon är fortfarande ganska löst hållen, och jag funderar på hur jag ska göra med henne. På distansbanan är det rätt praktiskt om hästen vågar säga till när den blir trött, gärna rätt ordenkligt så att den trötta ryttaren uppfattar det oxå ;) jag har ju inte tävlat på 3 år, så jag är ju ur form jag med och den första ritten kommer säkert bli jätte jobbig för mig.

Min förra tävlingshäst visste väldigt väl att det var olika regler på tävling och hemma, på tävling fick han göra lite som han ville inom vissa gränser givetvis.
Så jag ser det nog ändå som positivt att ledarskap är en färskvara.

Intressant studie.
Skulle vara lite kul att se med egna ögon när man vet att förutsättningarna är densamma.

Jo Fille behöver en kompis! Den han har i hagen är ett sto som är 1 år äldre, får han inte leka så mkt med då hans mamma hatar henne... så hon vågar inte riktigt. Och hon vill ju mest springa, fille vill ju mest tjafsas o bitas.

Det är inget han gör på mig, jag har inga problem med hanteringen alls. Damsugade honom häromdagen, han var helt lös och stod helt still. Men när han har sina piggaste minuter så undviker jag helt enkelt att hantera honom då. Eftersom jag vet att det bara beror på överskottsenergi.

När han ska avvänjas så kommer han få flytta till en lösdrift med andra småpojkar är tanken. och det är ju inte så långt tid kvar faktiskt.

Intressant studie.
Skulle vara lite kul att se med egna ögon när man vet att förutsättningarna är densamma.

Ja och det är intressant att se flera avkommor som haft samma förutsättningar från ett och samma sto också. Då ser man klart vad hon tenderar att "alltid" nedärva oavsett hingst. Ett sto lämnade t ex alltid parallellförskjutna framben (jag kan ju tycka att hon inte hade i aveln att göra men, men).

Jo men det kan jag ju köpa. Exteriöra fel.

Lynnet är ganska så intressant hos en häst då dominans kan ge så stor genomslagskraft, likaså hästar med tendens till att slå på flykten och inte kan hantera vardagliga saker. Är det inlärt? Medfött?
Inser människan vad som är arv och miljö, vad man själv åstadkommit bara genom att bekräfta hästen fel från första dagen?
Hur mycket inverkan har stoet på avkomman från dag 1?
Vilken rang har hon i flocken? Tja...många frågor. Och jätteintressant!

Jag har haft hästar som huggit för att skada, hästar som har försökt döda folk upprepade ggr. Där fungerar det inte att göra på det sättet helt enkelt. Man kan inte gå så nära och göra det obekvämt för dem utan att sväva i livsfara.

men herregud...om hästen försökt döda dig måste
den ju ha varit så trängd att den inte såg nån annan utväg

hur gick det till? flera gånger dessutom ?
vars hände det?

när en häst är trängd och totalt utan val så antingen lägger
den sig ner eller går till försvar

jag läste att du brukar slå hästen och jag tycker inte alls att man ska göra så!
mhm...hittade lite i "grästråden"

Senast ändrad av en moderator:

Att det är en färskvara vet jag!
Så jag ser det nog ändå som positivt att ledarskap är en färskvara.

Jag tycker det blev ett problem i början när NH kom, man pratade om "respekt". Nu visar hästen "disrespect" för dig osv.

Det blev en superstressig sak för den nyfrälste att ta tag i.
Ordet var så negativt laddat och otroligt tråkigt stå där intrasslad i långa snören med ordet "disrespect" ringande i öronen.

Numera använder man inte det ordet. Man pratar i helt andra ord, som förtroende, teamwork, fluidity, partnership, softness ja..massa amerikanska ord men som LÅTER betydligt bättre och får människan bakom repet att känna en samhörighet med hästen, istället för en kamp.

Man har förstått att det inte handlar så mycket om att träna hästen utan det är människan som ska tränas till att förstå sin häst, slå av sin rovdjurshjärna, lägga undan prestigen och inse att kampen är över.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 527
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 117
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har... 2
Svar
27
· Visningar
4 217
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 212
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka