Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

Nu tycker jag verkligen att du ska läsa igenom vad jag skrev en gång till, för uppenbarligen har du inte läst speciellt noggrant.

"brukar slå"? för det första skrev jag att det hände max 1 gång/år, för det andra så slår jag lösare än vad de flesta människor gör när de berömmer sina hästar. När jag berömmer mina hästar så smeker jag dem, Ingen "klapp klapp" som man ser de flesta göra.
Jag får alltid när jag kommer till en ny veterinärklinik be folket där att sluta slå min häst för den förstår inte vad den har gjort för fel. Detta är då deras sätt att hälsa på en häst och de flesta tittar oförstående på mig när jag säger det.

den hästen som anföll var inte alltid trängd... han kunde vara lös i sin hage och min pojkvän gick in i hagen och hästen anföll helt enkelt. Just det scenariot hände 2 ggr, och efter det gick inte han in ensam i hagen längre.

Jag jobbade på ett tyskt haflingerstuteri en kort period i mitten av 1990-talet, och har gjort samma iakttagelse som du!

De hade två hingstar på det stuteriet, en äldre lite "vek" och en yngre som var en sån där som waldorff pratar om, som tycker det är ROLIGT med människor som slåss när man nyper dem. (I den hingstens fall var det mest effektiva att ställa sig så att han inte kom åt att nypas)

Hur som helst, på detta stuteri fanns så gott som bara ston från en och samma stofamilj, det var helsystrar och halvsystrar (samma mamma) och någon enstaka som inte var besläktad med dem. ALLA föl efter den yngre "nypiga" hingsten var "nypiga" och jättejobbiga, medan ALLA föl efter den andre hingsten var som små kattungar som ville krypa upp i famnen på en och KRAMAS. Inte på något aggresivt eller dominant sätt, utan väldigt "mjuka" personligheter allihop. Det här var alltså hästar som i övrigt både var släkt med varandra och sköttes och hanterades på samma sätt. De fick även in betäckningsston med avkommor vid sidan efter dessa båda hingstar, och mönstret gällde i allra högsta grad även dem.

Den yngre "nypige" hingsten var dessutom efter en hingst som gett många besvärliga avkommor, vilket bl.a. visat sig vid de tyska bruksproven (stationstest).

Och för att återgå lite till trådens ursprungliga ämne så finns det fler raser än arab där linjeavel/inavel är vanligt. Welsh har nämnts i tråden, frieser vet jag inte om de är "inavlade på individnivå" så att säga, men jag har förstått att rasen "som ras" är starkt inavlad. Inom "min" ras haflinger är det inte heller så ovanligt att avla på närbesläktade individer, speciellt i vissa delar av världen. Även i Sverige har vi exempel på detta, t.ex. en avelshingst som har samma hingst som farfar och morfar, alltså resultatet av en halvsyskonparning (incestavel).

Jag tycker det är jätteintressant. Särskilt med tanke på att det ju inte är hingsten som fostrar fölungen.

Jag har träffat på ett avelssto som hade mkt höga tankar om sig själv (men på ett trevligt sätt). De flesta av hennes avkommor fick en liknande läggning men inte då hon betäcktes med en den hingsten som lämnade veka, nerviga avkommor. Då slog hans temperament igenom. Hon verkade faktiskt själv rätt ställd och lite bekymrad över detta.

JAg håller också med om att det inte direkt finns dåliga psyken, bara hästar som i fel händer kan bli olyckliga och felhanterade etc. eller ta över etc.

Alternativt om dom har ont nånstans då såklar men det är ju heller inget med psyket att göra egentligen.

Jag tycker absolut att det är så att det finns många olika typer av psyken, men inga dåliga, bara att man msåte se till att hästens personlighet och 'läggning' matchas med ägarens kunskap och förmåga att hantera hästen korrekt. Precis som alla saker så kan hästar bli både superunderbara eller monster, i rätt elelr fel händer, tyvärr.

Nu ska jag läsa resten av tråden ;) Kul med ltie diskussion

Många besvärliga araber skulle jag nog dock vilja påstå är sjuka/skadade araber tyvärr.

Här måste jag helt hålla med, tyvärr.
Mitt sto har alla sagt är 'tufft', flertal tidigare ägare som känt henne sen föl men jag har inte upplevt henne så alls, snarare bara att hon har fått hållas lite med att betee sig så.

Tex. att stå stilla på gången, det kunde hon inte riktigt när jag tog hem henne, men det tog väl nån vecka eller två så stod hon och sov hos mig med grimma bara runt halsen.

Nu har det framkommit att hon också verkligen har ont, och hon är nu utdömd totalt pga, cysta och pålagringar, så i hennes fall skulle jag nog säga både och var orsaken.
Nu är hon ju dock trots smärta (hade vet. ute idag som dömde ut henne :( )
en väldigt lugn glad och väluppfostrad häst, men finns ju många faktorer men smärta har ju def. varit en av dom. Jag tror dock att utan smärtan hade hon varit ännu lättare att ha och göra med, och att hon i grunden är en normal trevlig häst, eftersom hon ju är det även med smärtan nu.
Men visst, jag har varit väldigt konsekvent med henne och hon kan fortfarande sura till bara utav ren dominans "märr" beteende.

Det vart lite flummigt men jag är ledsen och inte så bra på att formulera mig idag, men jag tycker att fler personer bör utreda rejält om hästen har ont nåstans, istället för att anta att den "bara är tuff", då hade hennes smärta upptäckts tidigare, men det är ju inte alltid lätt att koppla ihop om man inte har stött på det tidigare.

Jag tycker det är jätteintressant. Särskilt med tanke på att det ju inte är hingsten som fostrar fölungen.

Jag har träffat på ett avelssto som hade mkt höga tankar om sig själv (men på ett trevligt sätt). De flesta av hennes avkommor fick en liknande läggning men inte då hon betäcktes med en den hingsten som lämnade veka, nerviga avkommor. Då slog hans temperament igenom. Hon verkade faktiskt själv rätt ställd och lite bekymrad över detta.
Jag kan se det framför mig... "Hur kunde jag få en så mesig unge?!" :rofl:

Carina på Silver Arabians

Många besvärliga araber skulle jag nog dock vilja påstå är sjuka/skadade araber tyvärr.
Eller har dåliga erfarenheter av livet. Mitt äldre sto är född i Polen på ett stuteri med många hästar och lite personal. Stordrift, med andra ord. Hon har gått på banan i Warsawa ett år och är dessutom showtränad, eftersom hon skulle säljas på stora auktionen.

Detta i kombination med att hon har ett stort kontrollbehov, extrem flockkänsla och är helt orädd gör att det snabbt kan gå åt skogen med fel människa. Jag har nog aldrig haft en häst som ställer så höga krav på mig som ledare. Det har tagit lång tid att komma underfund om henne.

Som mamma är hon däremot avslappnad och harmonisk och hennes dotter som idag är 5 år visar inga av hennes egenheter.

Senast ändrad:

Ja hon ansåg att hålla på och fladdra omkring sådär, skrika och springa sin väg när något hände var ju helt enkelt inte värdigt. :rofl:

Mitt förra sto hade en hel del "issues". Hon hade skickats runt en massa till olika tillridare eftersom den förra ägaren inte riktigt klarade av henne. En av dessa vet jag dessvärre kör med devisen "Går det inte med våld så går det med mera våld" ungefär. Hon var välriden men tämligen psykiskt knäckt när jag köpte henne.

Hon var egentligen en väldigt orädd häst som gick fram överallt och skyggade aldrig men samtidigt väldigt rastlös och lättstressad. Och väääldigt långsint om någon hade utsatt henne för något obehagligt. Hon var t ex extremt spruträdd och "pratade" inte med min pappa på ett halvår efter en kortare pencillinkur (trots att han var "mathusse").

Mitt nuvarande sto är på sätt och vis knepig på annat sätt. Hon är så artig och vill så gärna vara till lags att hon inte klagar även om saker är fel eller hon har ont. Hon kan se kolugn ut men om man tittar lite närmare så rusar pulsen på halsen och ögonen är ett snäpp för stora. Men mer än så blir det aldrig så det gäller att hålla ögonen öppna så man inte missar att något är fel. Absolut en sådan häst där det kan vara läge att ta ut veterinären en extra gång.

Annars är hon en väldigt okomplicerad häst vilket jag kan tycka är skönt idag. Förr var jag lite svag för knepiga/neurotiska hästar men jag har nog blivit latare och fegare med åren... :p

En sak som jag tycker är väldigt intressant är att se hur ett sto kan förändras och utvecklas i sin mammaroll och hur det påverkar avkommorna. Vi har fått tre avkommor efter samma sto och samma hingst.

Den första ägde världen redan när hon föddes. Totalt orädd och väldigt tuff, vilket märktes från första dag. Hennes mamma var tålmodig och mild och lät henne hållas. Den lilla snodde morsans mat genom att köra huvudet under halsen på stoet och puffa upp så stoet fick dra bort huvudet från krubban. Hon trängde sig före både mamma och resten av flocken när det var dags att gå in osv. Och alla i flocken lät henne hållas. Nu tre år senare kör hon med alla dom äldre i flocken och mot människor är hon snäll men oförsiktig och ifrågasättande.

Den andra var orädd men betydligt mildare i sättet redan första dagarna. Men henne var både stoet och resten av flocken betydligt strängare mot. Hon fogar sig i flocken och har inga "ångvältsfasoner" mot människor.

Den tredje var lika tuff som den första till en början men stoet satte henne på plats med en gång. Det var som om hon sa att "Nähe du - inte en sån jäkla skitunge till". Och den lilla fogade sig och är nu vid fyra månaders ålder som en dröm i lynnet. Självsäker, trygg och mån om att vara till lags men med glimten i ögat och nyfiken.

Här är en bild på den äldsta. Man SER verkligen hur hon tycker att hon äger världen! (Kolla speciellt underläppen) :D

DSC_0009r-1.jpg

Intressant!

Tidigare kunde man på allbreedpedigree gratis räkna ut en hästs inavelsgrad upp till 10 led bakåt med en enkel knapptryckning samt få reda på varje förfaders procentuella inflytande. Även för hypotetiska betäckningar. Det är nu betalfunktion med krav på inloggning dessvärre.

Mitt förra arabsto låg en bra bit över 10% kan jag tillägga.

Funderar vidare. Om inavelsgraden nu helst ska vara under 5 % och absolut inte över 10 %.

Mitt förra arabsto som hade en ganska "typisk svensk stam" låg på ca 26 % har jag för mig och mitt nuvarande någonstans mellan 5-10 % (och då är hon ändå en ganska ordentlig mix av blodslinjer).

Hur många araber finns det då egentligen som inte är för inavlade enligt dessa siffror?

Hmm alltså...ingen som kan skriva ut den formeln i lite lättare/annat format?
Matte är inte min starka sida, även att det kan vara kul.

Skulle vara intressant att kunna räkna ut själv olika hästars inavels procent ju!

Enligt deras mall har mina en inavelsgrad på 2,49% resp. 3,20% när jag räknar på 6 led. Har jag gjort något fel? Känns inte det lite?

Här är stammarna:
Zefirka
Sawanusia

Ja, inte vet jag. Jag kanske gjorde fel. Kan inte du använda Excel-mallen på hundsidan och göra samma sak på 6 led på Probelle så får vi se vad det ger?

I sådana fall ligger ju inavelsgraden på en bra nivå på dina hästar - enligt texten i pdf-en bör den inte överstiga 5 %.

Såg ett pass på en frieser för några år sedan och i passet angavs inavelsgraden. Vill också minnas att det stod på någon rad också att den inte borde överskrida 6,25 %. Kanske något för Arab Registaturen att i nya pass skriva ut inavelsgraden.

-----------------------------------------------------------------

Man ska också skilja på släktskap och inavelsgrad.

helsyskon = inavelsgrad 25% (släktskapet är 50%)
halvsyskon= inavelsgrad 12,5% (släktskapet är 25%)
förälder/avkomma = inavelsgrad 25% (släktskapet är 50%)
morfar/dotterdotter = inavelsgrad 12,5% (släktskapet är 25%)
morbror/systerdotter = inavelsgrad 12,5% (släktskapet är 25%)
dubbelkusiner = inavelsgrad 12,5% (släktskapet är 25%)
kusiner= inavelsgrad 6,25% (släktskapet är 12,5%)

Men beakta att: Inavelsgraden 25 procent som uppstår om man parar helsyskon endast gäller om föräldrarna är obesläktade, vilket inte alltid är fallet. Mer exakt blir det då om man väljer att räkna ut den faktiska procenten istället för att tala om syskon, halvsyskon, kusiner osv.

.......................

Kopierar två stycken från Bukefalos-medlemmen Gnist som förklarar det här jättebra (avser visserligen hund, men principen är ju även här densamma): "Syskonen är till 50% släkt med varandra och de nedärver båda sina gener vidare till ev. avkomma som får 50% av vardera föräldern = inavelsgraden hos avkomman blir 25%"

"Släktskapsgraden talar om att att två hundar bär kopior av samma gen eftersom de har gemensam härstamning. Släktskapet mellan förälder och avkomma är exakt 50% eftersom varje föräldern bidragit med halva genuppsättningen i avkomman. Mellan syskon är släktskapet i genomsnitt 50%.

Inavel definierar andelen gener hos en individ där båda varianterna av genen är identiska genom arv. Detta innebär att en inavlad individ har kopior av samma gen på båda platserna i ett locus (Varje ställe på kromosomerna som bär på gen)

Vid en parning blir inavelsgraden hos avkomman hälften av de parade individernas släktskap. Parar men då helsyskon (exempelvis) så ger det en inavelsgrad på 25%."

.......................

(Jag hoppas det är tillåtet att kopiera från någon annans text).

Enligt deras mall har mina en inavelsgrad på 2,49% resp. 3,20% när jag räknar på 6 led. Har jag gjort något fel? Känns inte det lite?

Här är stammarna:
Zefirka
Sawanusia

Ok så jag fick inte den där excelfilen att fungera på min knepiga dator så jag "lyxade till" det med en kort prenumeration på allbreed i ren frustration.

Enligt deras beräkningar:

Zefirka

5 Generation Coefficient of Inbreeding: 3.7109375%

9 Generation Coefficient of Inbreeding: 6.43727779388428%

Sawanusia

5 Generation Coefficient of Inbreeding: 1.1474609375%

9 Generation Coefficient of Inbreeding: 6.39900267124176%

Probelle

5 Generation Coefficient of Inbreeding: 4.931640625%

9 Generation Coefficient of Inbreeding: 7.97984600067139%

Makaluh

5 Generation Coefficient of Inbreeding: 1.5625%

9 Generation Coefficient of Inbreeding: 2.78525352478027%

Det stämmer ju varken med mina minnen eller dina tidigare beräkningar så jag vet inte om vi blev så mkt klokare? :confused: :p Men koefficienten stiger iaf helt klart ju längre bak man går.

Senast ändrad:

Ja, det är ju tydligt. Att mina siffror inte stämmer beror säkert på att jag inte riktigt visste hur jag skulle kombinera ibland. Men att Probelles inavelsgrad skulle stiga till 25% om du gick ännu längre bak verkar inte sannolikt. Du måste minnas fel... :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka