Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

Psyke har diskuterats rätt mkt, och alla är rörande överens om att man inte avlar på en häst med dåligt psyke.

Inget jag oroar mig för direkt, de flesta som möter Pselma och Fille säger att det är de lugnaste och stabilaste hästar de mött.
Min tränare säger att Pselma inte är riktigt normal. För lugn och för "gammalklok" för sin ålder. Som hon redan var som 2 åring faktiskt.

På Pselma skulle jag nog våga lägga en hingst som hade lite mer nerv faktiskt. Men nu ska ju inte hon avlas mer på ett tag iaf, nu är det ridning, körning och tävling som det satsas på... eller ja... hon motioneras 2 ggr/vecka nu iaf :p

Är jag dum som anser att det inte finns dåliga psyken som nedärvs?

Snarare vassare (läs vinnarskalle/arbetsmaskin/dominant(kön på hästen osv) och att fölet präglas, först av mamman, sedan flocken men framförallt människan?

Har hört flera linjer som ska ge tokiga hästar, men tänk på att det i princip inte går att få ut lynnesfel på försäkringar.
Däremot så är min W en arbetsmaskin och är arbetselak som få, men det går över lika fort. Det sägs komma från Etat linjerna och det kan jag köpa. På något sätt sållar man ju ut bättre och sämre galopp/trav/prestationsämnen. En del har inte vinnarskallen och det kan likväl vara dem som skulle blivit rovdjursmat först i en flock. Om nu snillen ska spekulera.

"Om nu snillen skall spekulera":rofl: så vill jag var med......

Angående lite "arbetsetatblod" så har jag den erfarenheten att det
ligger mycket arbetslust i det blodet. Jag har haft lite barnbarn
efter honom och de mår bäst av att få jobba. De har blivit
helt underbara att hantera efter både fysisk och mental träning.
På min avatar är ett barnbarnsbarn till Etat och hon vill också
ha lite uppgifter för att vara nöjd.

Det rätta uttrycket är nog snarare svåra temprament för "gemene man".

Jag har tex en åring som är väldigt känslig, men iomed det så tycker jag att hon är lätt, men hos fel människa skulle hon lika gärna kunna bli väldigt svårhanterad.
Bara jag är lugn så är hon lugn. Så till viss del håller jag med dig.
Alla hästar som jag har träffat som varit sk problemhästar har ju varit det pga av att människorna inte klarat av dem och inte bett om hjälp i tid.

Min tränare är lite av en expert på just problem hästar, hon har hittills aldrig misslyckats med en häst (trots detta säger hon alltid när folk lämnar häst hos henne att hon inte lovar nåt) Jag har dock sett hästar som inte kunnat lämna gårdsplan och inte gått att ta i överhuvudtaget ridas i "perfekt" form efter 3 dagar, ute, på banan, what ever liksom. Lugna och stabila blir de rätt fort med i hennes omvårdnad.

Ja men om vi nu kan se på "känsliga" hästar, blir i en annans ögon nerviga.
Känsliga i mina ögon är hästar som är vakna, uppmärksamma och med öppna sinnan dvs inte avstängda.

Avstängda hästar är de som verkar coola i många sammanhang men exploderar vid oliak retningar. Sånna hästar kan kallas av andra för opålitliga.

Araber är generellt nerviga och fladdriga ELLER i mina ögon uppmärksamma, känsliga, ser allt och arbetsvilliga ;)

Jag håller med dig här. Dåligt psyke köper jag inte riktigt. Har faktikst aldrig träffat en arab med dåligt psyke, och då har jag träffat väldigt många araber. Är det nåt "fel" på hästen så är det oftast ägaren som är problemet.

Just araber tycker jag faktiskt har väldigt BRA psyken. De blir vad man gör dem till. De är enkla, lätthanterliga, känsliga och vill vara till lags. Jag personligen tycker det är ganska tröttsamt att jämt och ständigt få höra att mina araber är ovanligt lugna, trevliga och väluppfostrade. Jag vill ta bort den uppfattningen folk har i allmänhet om araber. Mina araber är inte unika, det är helt enkelt så här de ska vara! :)

Pselma skulle nog räknas som avstängd, men exploderat har hon aldrig gjort! Och jag har utsatt henne för det mesta, så jag tvivlar på att det någonsin kommer hända.
Fladdringa tillåts inte mina hästar vara, jag vill ha dem lugna och snälla tills jag säger något annat.

Så i detta fallet håller jag inte med dig. Möjligtvis att de kan bli fladdringa med fel människor, men bara för att de inte är det så betyder ju inte det att de inte är känsliga för människans komandon och reagerar väldigt fort på dem.

Jag tror dock att åringen jag har kan bli en väldigt bra häst med rätt människa, hon är snabb och springer mest av alla i hagen. Jag försöker hålla lite avstånd till henne tills jag vet om hennes skada läker ut eller om jag måste ta bort henne. Men vid fel människa så kan hon bli rena katastrofen och antagligen även totalt livsfarlig. Något som jag tror skulle ta BETYDLIGT längre tid med Pselma o Fille.

Precis!

Däremot så är det skillnad på ston och hingstar när dom har sina hormonrusningar. Ston är ju värst i det fallet, när det spökar och krånglar.

"araber är generellt nerviga och fladdriga"

Hur ska jag tolka det på nåt annat sätt?

Araber är generellt nerviga och fladdriga ELLER i mina ögon uppmärksamma, känsliga, ser allt och arbetsvilliga

Var kanske otydlig, menade hur andra folk ser på araben och hur jag ser på dom.

Vi skickade nästan samtidigt ;)

Jag tycker att många (obs - inte alla!) av de "fladdriga" araberna snarare kännetecknas av brist på aktiviteter eller en lika "fladdrig" ägare ;) Visst är araber vaknare och mer uppmärksamma än andra hästar (och det älskar jag!) :D Jag har sex egna araber som går på lösdrift. De är två (3 st), tre och fyra år, samt en vuxen. Samtliga utom en är stabila och pålitliga i de flesta väder. Treåringen är mer nervöst lagd, speciellt i trafiken och för småsaker som dyker upp längs vägen men det blir bättre och bättre. Hon är ganska osäker på sig själv, har lite svårt vara ensam ibland etc. Då är hon ändå hästlängder före många andra vuxna hästar jag träffat. Sen har jag ett tvåårigt sto som kan gå mitt i ett slagfält ena dagen för att sedan "skrämmas halvt ihjäl" av en plastpåse på vägen nästa dag :D Henne räknar jag ändå som rätt stabil eftersom jag bara behöver ge henne onda ögat så skärper hon sig :D Hon brukar bara larva sig för småsaker också, när det är allvar sköter hon sig alltid klanderfritt. Hon är också en arbetsnarkoman, ska jämt vara med, och denna "skrämselhicka" brukar nästan alltid uppenbara sig efter att hon fått vila lite för länge...

De andra fyra spelar ingen roll hur länge de vilar, vad man gör eller vad man inte gör. De är lugna, trygga och hetsar inte upp sig för småsaker. Två är hingstar, en är valack och ett sto. Generellt sett tycker jag ston har lite mer ideer för sig än killar.

Vad tycker ni? :)

Haha ok! då fattar jag.

Jag tycker iofs att på de flesta utställningarna så beter sig hästarna fladdrigt, och det är väl inte så konstigt för oss som vet varför.
Men om man inte har så mkt kontakt med araber annars och kollar på en utställning så är det väl inte så lustigt att man går därifrån med åsikten att araber är nerviga och fladdringa?

Araberna synns ju mest på utställningar, sedan har vi ju även distansen, men hur många "vanliga" ryttare kollar på distanstävlingar? Jag vet massor med hästmänniskor som inte ens vet vad distans är...

Men det är ju inte så många "ickearabmänniskor" som håller till på utställningar. Däremot så VET jag att araber är inte för alla. Det kräver "sin" man och en sak är då säker, det man inte klarar av eller förstår det dömer många ner.
Hur många har sagt: nej jag kommer inte överrens, jag är för dominant, för hårdhänt och för okänslig?

jaa verkligen haha! Jag läser och sen svarar jag och då har ni redan hunnit svara varann tio gånger om :p

Vi verkar iallafall alla vara överens om att araberna har bra psyken ;)

jo jag håller med om att araber inte är för alla.

Jag personligen är väldigt dominant, men med fingertoppskänsla, tex om jag "slår" Pselma så är det en klapp med handflatan som inte gör något ljud. Det kan tex hända när hon står halvägs utanför boxen och jag har sagt "back" flera ggr, 99% av gångerna hinner jag bara ta ett steg mot henne så backar hon då snällt in igen. Men några få gånger så måste jag faktiskt röra vid henne... Det händer väl ca 1 gång/år max

Är man då van vid ett halvblod där man får slå sig halvt fördärvad innan hästen reagerar så är det givetvis jätte svårt att komma till en arab där du lyfter ett finger och hästen backar 5 steg direkt.

När jag hanterar Xinderella så får jag faktiskt hela tiden tänka på vad jag gör, hon reagerar på minsta lilla grej i mitt kroppsspråk, och igentligen är väl det bra övning för mig. Men de dagarna jag har en kropp som gör ont överallt så är det inte så roligt. Pselma vet när de dagarna är och är då extra snäll, bryr sig inte om de knyckiga ofrivilliga rörelserna som kan bli osv.

Poängen är, dominant kan man nog absolut vara, hårdhänt och okänslig däremot går nog absolut inte. Så tror iaf jag.

Senast ändrad:

Jo det tror jag vi är överens om...
Jag har dock träffat på en del araber som varit hemska i hanteringen, den ena rätt känd just för detta har jag för mig (han är dock kasterad nu) och den andra köpte min mamma till mig när jag var 13... Jag redde förvisso ut honom, men lämplig häst till en 13 åring? knappast...

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka