Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

Fast jag förstår inte det här. När man rekommenderar en inavelsgrad på mindre än 10%, hur många generationer ska man räkna på då? Och är inavelsgrad samma som "ancestor loss"? Om det är det och man räknar på 10-12 generationer, så lär det inte finnas en arab som har mindre än 50%.

Carina på Silver Arabians

Nu har jag lagt in Zefirka: http://www.sporthorse-data.com/d?d=zefirka

Resultat:
Ancestor Loss 6 generations 32.54%
Ancestor Loss 9 generations 62.43%
Ancestor Loss 12 generations 53.17%
Double Coefficient 12 gen (line- or inbreeding) 33.70%
X-Double Coefficient 12 gen (inbreeding) 27.40%

Nu har jag lagt in Sawanusia också: http://www.sporthorse-data.com/d?d=sawanusia
Det tog lite längre tid, eftersom hon är svenskavlad på mödernet i flera generationer.

Resultat:
Ancestor Loss 6 generations 31.75%
Ancestor Loss 9 generations 67.71%
Ancestor Loss 12 generations 58.41%
Double Coefficient 12 gen (line- or inbreeding) 33.04%
X-Double Coefficient 12 gen (inbreeding) 21.46%

Störst påverkan på hennes stam har:
Cadyk 18,8% (= hennes utmärkta exteriör)
Witraz 17%
Bandos 12,5% (= hennes attityd :))
Amurath Sahib 11,3%

Senast ändrad:

Nu har jag lagt in Zefirka: http://www.sporthorse-data.com/d?d=zefirka

Resultat:
Ancestor Loss 6 generations 32.54%
Ancestor Loss 9 generations 62.43%
Ancestor Loss 12 generations 53.17%
Double Coefficient 12 gen (line- or inbreeding) 33.70%
X-Double Coefficient 12 gen (inbreeding) 27.40%

Störst påverkan på hennes stam har:
Negatiw 8,6% (= tuff :))
Estebna 6,3% (första European Champion Mare 1973)
Aswan 6,3% (=söt :))
Elf 6,3%

Senast ändrad:

Nån som har lust att räkna ut Glissandos?
Jag fattar inte alls hur man ska räkna rätt haha och lär nog inte heller för är förkyld o seg.

http://www.allbreedpedigree.com/ind...=GLISSANDO5&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=
Om du använder www.sporthorse-data.com är det inte svårt. Det innebär bara lite skrivjobb. Du måste skapa ett användarkonto och lägga till hästen, sedan är det bara att börja fylla i stammen, tills det dyker upp hästar längre bak som redan finns i databasen. Inte svårt alls. Tar bara lite tid.

Alltså, jag fattar inte vad siffrorna betyder?

På Xinderella får jag siffrorna:

Ancestor Loss 6 generations 28.57%
Ancestor Loss 9 generations 61.55%
Ancestor Loss 12 generations 64.75%
Double Coefficient 12 gen (line- or inbreeding) 39.45%
X-Double Coefficient 12 gen (inbreeding) 13.42%

Säger mig liksom ingenting?

Jag är inne på samma linje - siffrorna är svårtolkade.

Även om Blood quota of double ancestors på Sporthorse-Data avser andelen av dubbla förfäder dvs släktskap och på All Breed Database räknas inavelsgraden ut och den är ju alltid hälften av släktskapets procent - så får jag ändå inte ihop det.

För om man räknar på 9 generationer på båda databaserna får man detta resultat på Magnum Psyche.
Sporthorse-Data: Ancestor Loss 9 generations 47.26%
All Breed Database: 9 Generation Coefficient of Inbreeding: 0.109240412712097%

Att det är två olika sätt att beräkna framgår ju, men vad berättar dessa höga siffror på Sporthorse-Data? (Begär inte att någon ska ha ett svar).
........................

Kör denna i repris:
INAVELSGRAD / SLÄKTSKAP
helsyskon = inavelsgrad 25% / släktskapet är 50%
halvsyskon = inavelsgrad 12,5% / släktskapet är 25%

förälder/avkomma = inavelsgrad 25% / släktskapet är 50%
morfar/dotterdotter = inavelsgrad 12,5% / släktskapet är 25%
morbror/systerdotter = inavelsgrad 12,5% / släktskapet är 25%

dubbelkusiner = inavelsgrad 12,5% / släktskapet är 25%
kusiner = inavelsgrad 6,25% / släktskapet är 12,5%

Vid en parning blir inavelsgraden hos avkomman hälften av de parade individernas släktskap. Parar men då helsyskon (där släktskapet i genomsnitt är 50%) så ger det en inavelsgrad på 25%.

Fille som borde ha högre siffror än xinderella får:

Ancestor Loss 6 generations 9.52%
Ancestor Loss 9 generations 45.21%
Ancestor Loss 12 generations 65.45%
Double Coefficient 12 gen (line- or inbreeding) 30.01%
X-Double Coefficient 12 gen (inbreeding) 9.73%

Så jag står som ett totalt frågetecken.

Ancestor loss tycker jag är ganska lätt att förstå. Om man tittar på Zefirkas stamtavla, så har hon 3 individer i fjärde led som förekommer två gånger var. Hon har alltså "tappat" 3 förfäder jämfört med om alla hennes förfäder hade varit helt obesläktade med varandra. I fjärde led finns sammanlagt 16 förfäder. 3/16 = 0,1875 = 18,75% ancestor loss i fjärde led. Sedan blir det såklart mer komplicerat att räkna ut om dubbleringarna förekommer i olika generationer, men jag tror nog att siffrorna på sporthorse stämmer.

Det jag däremot är lite fundersam över är "Coefficient of Inbreeding" på Allbreedpedigree. Vad betyder det egentligen? Är du säker på att det är räknat i %? 0.109240412712097 (MP:s värde) är ju nästan 11% om det istället är ett decimalvärde. Det stämmer förmodligen bättre.

Jag tolkar det som att inavelskoefficienten är ett mått på hur sannolikt det är att en häst har dubbla anlag för något.

"In fact, an inbreeding coefficient calculated using Wright's Equation is neither an estimation of the number of genes put into the homozygous state nor an estimation of the percentage of inbreeding. It is merely the probability that identical alleles will be inherited from ancestors common to both sire and dam.

Wright's Equation considers duplicated ancestors only if they are common to both sire and dam, but if the inbreeding of an individual is one half the relationship of its sire and dam, then duplicated ancestors wholly contained within the pedigrees of either the sire or the dam should also be considered because ultimately they will trace to ancestors common to both sire and dam."

En annan sak som måste påverka är ju antalet "hål" i stamtavlan.

Makaluh har t ex betydligt fler förfäder med okänd stam och original araber i sin stamtavla än Probelle och de återfinns dessutom längre fram.

Procentsatserna i PDF-filen om travaveln verkar vara baserade på samma beräkning som allbreeds dvs Wrights ekvation. Så då borde det vara inavelskoefficienten vi ska titta på och jämföra med.

Men då är vi tillbaka på den tidigare frågan. Hur långt bak ska man räkna?

Senast ändrad:

Tack carinaso. Du verkar ha hittat en rimlig förklaring till vad som avser med systemet som Sporthorse-data kör med.

........
På All Breed Database - är det nog som Bewelinns tolkar det att inavelskoefficienten är ett mått på hur sannolikt det är att en häst har dubbla anlag för något.

Som Gnist förklarade på hundsidan:
Inavel definierar andelen gener hos en individ där båda varianterna av genen är identiska genom arv. Detta innebär att en inavlad individ har kopior av samma gen på båda platserna i ett locus (Varje ställe på kromosomerna som bär på gen)

Men som sagt var hur många generationer ska man räkna på? Ju längre bak man går ju högre blir inavelsgraden. Man skulle ju kunna ange inavelsgrad och skriva exempelvis baserat på 9 leds härstamning.

Men OJ vilken coolt riktad tråd det blev av detta :) :):)
Massor av nytt har jag lärt mig av ert räknande o diskuterande

Kan oxå för de som ev följt Moas jakt på häst o besvikelsen med Elsa meddela att densamma i natt valde att bli lösdriftshäst i stora hagen med de andra stona. Hon rusade runt o mörkret med lilla Ela tätt i hälarna när vi skulle hämta in dem o vi iddes då inte mer. Ställde ut maten, de har täcken, det är inte minusgrader o de har en stor skön ligghall o massa sällskap...

Mina hästar bor ute.
Snacka om happy horses!

Har box att ta in i, men ingen är särskilt intresserade av det öht.
In, äta, sen fort ut och busa!

Jag har försökt få mina att bo ute på senhöst & vinter också. Men de vill inte tyvärr. Jag tror det är blåsten. Vi bor vääldigt blåsigt här i södra Skåne. Inte nog med att det blir kallt, blåsten gör dem oroliga när mörkret faller också.
Kyla har de annars absolut inget mot...

Ja det är klart, just blåsten är jättejobbig för mina med.
Som tur är så bor vi visserligen högt upp med utsikt över sjön, men husen står som ett U med hagen skyddad så det blåser inte farligt alls.

Mina bor fortfarande ute, men med 4 timmars vila inne på eftermiddagen/kvällen, täcke på ute när det behövs och fri tillgång på hö. Idag är de inte så förtjusta, eftersom det blåser en envis nordan. De har stått i skydd för vinden mest hela dagen. Jag tänkte dock att de kunde stå ut lite den här veckan eftersom det ska bli 10 grader och sol igen nästa vecka, här hos oss.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka