Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

Jo Etram ÄR röntgad
Han har 5 avkommor som alla utom en (som vi vill ha) är sålda o jag skulle rakt av ha köpt dom själv om de inte varit mina redan haha. Mer gångarter o bättre psyke än en annan unge vi hade efter annan hingst så de som köpte Etrambarnen har nog gjort en bra affär;)
Ytterligare3 ston betäckta i år på "beställning" från de som vill ha fölen men sen blir det troligen inget mer. Han blir ren ridhäst troligtvis.
Så nog snackat om det då för det finns en massa annat att diskutera (o jag är INTE bara "idioten som avlade på Etram")

(ibland känns det som om man nästan skulle kunna skriva ett inlägg om MOCKNINGSTEKNIK o folk skulle ändå hitta skäl att diskutera Etram. Trist)

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara ställa en fråga till er kunniga i arabaveln, gällande inavel/ linjeavel.
Är det ett fenomen som är vanligare i arabavel än andra raser ?
Vad vet ni om Damocles, då jag sett att han betäckte sin egen dotter Hegire ?

Jag är visserligen inte 'kunnig' inom arabavel, men har ändå hållt på med dom länge och även andra raser och jag tycker nog faktiskt att det är lite vanligare att dom är närmre och oftare i avel med araber (inte alla) än med tex. isisar eller dom andra jag hållt på med, men...det är gissningsvis för att genpolen här i sverige helt enkelt inte är lika stor, det finns inte lika mcyket val när man avlar, så det är nog del av problemet.

Dock finns det ju uppfödare som medvetet linjeavlar rejält, tex. två syskon ihop (annorlunda pappor men ändå) och visserligen har ju resultatet kankse blivit presterande, men jag tycker ädnå att chansen för att öka på de dåliga sakerna i generna är för stor, och jag har itne stött på detta tex. hos isisar.

Vet tyvärr inget om Damocles.

Jag är visserligen inte 'kunnig' inom arabavel, men har ändå hållt på med dom länge och även andra raser och jag tycker nog faktiskt att det är lite vanligare att dom är närmre och oftare i avel med araber (inte alla) än med tex. isisar eller dom andra jag hållt på med, men...det är gissningsvis för att genpolen här i sverige helt enkelt inte är lika stor, det finns inte lika mcyket val när man avlar, så det är nog del av problemet.

Dock finns det ju uppfödare som medvetet linjeavlar rejält, tex. två syskon ihop (annorlunda pappor men ändå) och visserligen har ju resultatet kankse blivit presterande, men jag tycker ädnå att chansen för att öka på de dåliga sakerna i generna är för stor, och jag har itne stött på detta tex. hos isisar.

Vet tyvärr inget om Damocles.

Ojdå, vad jag hört så är isisarna STARKT linje o inavlade på island. Hmmm

Lothlorien, jag tycker att du är en tuffing som vågar sticka ut näsan i denna värld av dishar och svansplymar och balanstravare!! Jag har inte sett din hingst, men du har följt din egen linje och vågat stå för den. Inte många som gör så, ärligt talat. De flesta följer de riktlinjer som senaste modetrenden sätter upp.

Ja på island har det ju blivit så, dels för gamla traditioner och dels för att det ör en isolerad ö där inga ny hästar får tas utifrån, så det är ju nästan omöjligt att inte linjeavla då!
Sen finns det ju en ganska stor skilland på linjeavel och inavel tycker jag, visserligen är jag inte nån som förespråkar för mcyekt linjeavel hit o dit heller, men det kan ge bra resultat när det är väl genomtänkt. Samma om inavel, visst, det kan ge bra resualtat om det är väl genomtänkt, men som sagt jag tycker ändå risken för att dubbla dom dåliga sakerna som alltid kommer med är för stor.

Dock är jag väl präglad av de jag lärt mig av, som är en av de ledande uppfödare i sverige och eftersom dom (har varit hos flera uppfödare i olika raser) inte inavlar eller ens starkt linejeavlar så skulle jag personlgien inte göra det heller, eftersom jag sett vad fina reslutat man kan få utan det, om man bara har kunskap och bra hsätar, som dom :)

Sen är väl anledningen till att jag inte stött på det hos isisar (alltså dom hästar jag ahft att göra med, jag vet ju att det förekommer men har liksom inte stött på det personligen) för att jag inte haft att göra med uppfödare som avlar så helt enkelt.

Men jag upplever det ändå att det är vanligare hos araber att se det som normen att linjeavla så pass mcyket som görs.

Nog har jag sett linjeavel inom många raser, men då kanske men då först i andra eller tredje led. Just det att betäcka far/ dotter eller mor/ son har jag endast sett i arabaveln.

Nog har jag sett linjeavel inom många raser, men då kanske men då först i andra eller tredje led. Just det att betäcka far/ dotter eller mor/ son har jag endast sett i arabaveln.

Känns lite som "ju mer trendkänslig o utseendefixerad" en uppfödargrupp är, desto mer "skum" avel på tex närbesläktade individer. Men kanske har jag fel.
Verkar oxå så då man ser så många individer i ålder över 6 år som är "intridning påbörjad" eller "sutten/hängd på" osv som man gör när man kollar på araber. Man har dem visst som prydnader. Eller?

Haha Cornelia, värmande ord, jag tackar :laugh:
Ja du ska veta hur mkt jag gråter om kvällarna när alla varit dumma med vår ponke ;)

Från Piteå till Kristianstad. Som den globetrotter jag är har jag några bilder på hingstarna, Nordique och Emiliusz, som nämns här i tråden. De kommer här nedan.

NORDIQUE, svart hingst född 1999 (e. Noir - u. Laniore e. Saturn). Uppfödare: SVEArab.
Härstamning i 4 led: http://www.sahf.se/ARAB_registratur/Stamtavla/main1.asp?Nr=23428

nordique_8juli2006.jpg

Nordique på Nationell C-show i Umeå, 8 juli 2006.
Nordique visades av Magnus Tingshagen. Hingsten uppnådde guldpoäng, 86,67, och blev andraplacerad i sin klass hingstar 4–7 år efter Eurythmics. Foto: Anki Lundberg

Nordiqueox.jpg

Nordique på Internationell C-show i Piteå lördagen den 19 juli 2008.

Emiliusz (PL) född 2000.
Härstamning i 4 led: http://www.sahf.se/ARAB_registratur/Stamtavla/main1.asp?Nr=28960
emiliusz_9april2007.jpg

OPPREVA ARABER 40 år. Emiliusz den 9 april 2007. Foto: Anki Lundberg
emiliusz2_9april2007.jpg

Kulak är inte nämnd i tråden men han visades också då Oppreva fyllde 40 år, så jag skickar även med bild på honom.
kulak_9april2007.jpg

Kulak (DK) född 1989. Öppet hus med hingstvisning när Oppreva Araber firar 40 år. Foto: Anki Lundberg
Härstamning i 4 led: http://www.sahf.se/ARAB_registratur/Stamtavla/main1.asp?Nr=21653

(Ridbilderna på Plagiat = Foto: Kenth Konradsson. Plagiat lös i hagen = Foto: Anki Lundberg).

Oh vilka minnen jag får av Kulak, jag hängde mycket där när jag var yngre, och bodde på Reva gård när ajg var liten så växte upp med Opprevas araber och kommer så väl ihåg när Kulak var yngre och den hottaste hingsten liksom :)

vart nyfiken, vad har Nordique för prestationer? I ridning då alltså.

Om jag inte minns helt fel nu så har han väl startat 9 ggr på galoppen?
Det tycker jag dock inte gör en avelshingst...

Han fick ju bara 30 poäng på avelsvärderingen, med 6 or rakt igenom...:crazy:

Var hittar du dom 9 starterna?? Har ha gått utomlands??
Var inne och tittade på Galoppsport och den enda Noir avkomman som finns med i deras datasystem är Le Noir.

Noir själv (som diskuterats tidigare i tråden) hade 8 starter och sprang in
2000kr... så ingen jättetalang direkt....

erika

Jag hittade det på hans hemsida, 9 starter varav 1 andra plats och en fjärde plats.

ah, där stod det ju till och med att han startat i Warzawa... inte konstigt att han inte fanns med i den svenska databsen!!!

"Personligen är jag inte förtjust i extrema huvuden och barbiehästlooken, mest för att jag oroar mig för vad som händer när man driver aveln åt ett visst utseende"

Jag är mer oroad av att arabiska fullblod mer skall börja likna halvblod och det är väl liksom inte vitsen med arabavel.

Inget behöver utesluta det andra tycker jag.
En sund avel med sunda mål. Sunt tänk och kritiska ögon.
Jag vet inte, men många av världens vackraste hästar har, i mina ögon inte gäddhuvuden utan väldigt mycket arab, väl ihopsatt och fantastiska rörelser.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka