Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

Den uppmärksamme kan dessutom snabbt räkna ut att Noir betäckte sin mamma som 3-åring när Wielka Danora blev till. Så några meriter i den högre klassen hade han knappast när beslutet togs...

Carina på Silver Arabians

...tack Carina det hade inte jag uppmärksammat.

Linjer med sådana mål har jag svårt se tyngden med.
Många bedriver s.k färgavel och vet att det låter fult så dom vill för gudarna inte veta av att det är just det dom håller på med.
Det finns massor med olika mål och ambitioner, självklart är det så.
Rätt eller fel...det visar tiden!

Tycker att inavel, linjeavel eller u name it ska bedrivas med störta respekt och kunnighet.
Polens statliga stuterier är ett namn som jag hyser stor respekt och ödmjukhet inför, folk som KAN sin histora, prövar sina hästar och noga tänker igenom sin avel. Sverige har inte nått dit på långa vägar.
Kanske kommer, fast det är mycket som ska stämma, inte bara en import eller ett skick på säd.

...tack Carina det hade inte jag uppmärksammat.

Linjer med sådana mål har jag svårt se tyngden med.
Många bedriver s.k färgavel och vet att det låter fult så dom vill för gudarna inte veta av att det är just det dom håller på med.
Det finns massor med olika mål och ambitioner, självklart är det så.
Rätt eller fel...det visar tiden!

Tycker att inavel, linjeavel eller u name it ska bedrivas med störta respekt och kunnighet.
Polens statliga stuterier är ett namn som jag hyser stor respekt och ödmjukhet inför, folk som KAN sin histora, prövar sina hästar och noga tänker igenom sin avel. Sverige har inte nått dit på långa vägar.
Kanske kommer, fast det är mycket som ska stämma, inte bara en import eller ett skick på säd.

*KL*

Utställningsresultaten för hingsten i fråga är dessutom tämligen mediokra, med 2:or och 3:or enligt gamla poängbedömningen (5 poängsskalan).
Tror inte han har några meriter inom någon ridgren förutom då nämda galopp, om det nu kan kallas merit.....

*KL*

Utställningsresultaten för hingsten i fråga är dessutom tämligen mediokra, med 2:or och 3:or enligt gamla poängbedömningen (5 poängsskalan).
Tror inte han har några meriter inom någon ridgren förutom då nämda galopp, om det nu kan kallas merit.....

Hmm, vet fler hingstar av en speciell färg som säljer som heller inte har NÅT alls att visa upp (mer än färg)

Men sen såg jag nyss oxå en film på en väääldigt känd o erkänd hingst - Magnum Psyche - där INTE ETT ENDA KLIPP med hästen i riktig rörelse visades!! Och det var ändå en reklamfilm för honom som väl var 7-8 minuter lång. INGET med nån action annat än där han stod o vevade med framhovarna. Så detta gäller nog inte bara de svarta hingstarna.

Jag väntar o ser o letar efter en hingst med mörk färg (behöver inte vara svart!) som har presterat nåt allternativt kan visa FANTASTISKA rörelser :)
Jag bereder mig på att få vänta o leta ett bra tag :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

I den videon jag har sett så finns det rörelser med...
Du tycker ju iaf om Pselmas rörelser, och Magnum Psyche är ju hennes pappa.

Magnum har dessutom ställts ut och vunnit många ggr. Han är även tävlad i distans en gång 40 km, som han vann, så nåt har han gjort, även om det inte är mkt :p

Hmm, vet fler hingstar av en speciell färg som säljer som heller inte har NÅT alls att visa upp (mer än färg)

*väntar på att dom hungriga kommer och snappar upp detta haha*
Inget illa menat men är lite ironsikt och komiskt att du skrev just så, fast Etram står ju itne på allmänn betäckning så är ju viss skilland.

KL Angående att Noir skulle löpt åt fel i ett löp har jag för mej att det var så att han stannade och väntade på resten av gänget.
Inte säker på att det var han som gjorde det,kan blandat ihop det med annan hingst som gick löp på den tiden.
Vi ska ju inte glömma att det satt nån på ryggen oxå,som bör ha vänt hästen om han gick åt fel håll,så...njae,låter inte heeelt sannolikt.
Vad gäller att han betäckte sin mor etc lär det vara en medveten grej från uppf Cimbrios sida. Minns jag rätt var Aspenäs delägare då,men det där var inte deras idé.
Han var oxå på väg till USA,men jag tror det var när luften gick ur jänkarna sas,så köpet gick ej igenom.
Hans sista döttrar såldes av Else-Marie till Estland eller Lettland inkl ett 10-tal semindoser på Noir.
Såvitt jag förstått hade han ett underbart lynne och han var högt älskad av sin sista matte Else-Marie.

Ja jag vet inte om jag är hungrig...men ganske emot buskavel ;)

I mina ögon så är Etram en solklar valack.
Jättemånga potensiella valacker tycker jag vi har i Sverige!

Om bara folk skulle lära sig hantera sina hästar så skulle man lära sig skilja på hantering och exteriör. Alla mina hästar hanteras mycket och väl, jag ser inte varför det skulle vara ett kriterium till avel.

...men om ingen har missat det så är Washington högt älskad av mig och har en korrekt exteriör.
Men jättemycket valack!

Kanske folk har svårt att sätta sina känslor åt sidan när dom ser sin hingst/sto och tänker avel.

Har som du redan vet en Noir-avkomma:D
Som är framavlad mkt medvetet, dock INTE linjeavlad!
Uppfödaren var och tittade på flera hingstar men fastnade totalt för just Noir som hon tyckte hade ett supertemprament. Vet inte om snygghetsfaktorn va inblandad i avelsmålet men min pålle är utställd med så nära guld man kan komma(fattades några tiondelar). Och nej den är inte svart:D

Jag vet egentligen bara av 3 avkommor e: Noir, 2 svarta och en skm.
En av de svarta är så pass vass att denne inte används i aveln, men det kan man knappast beskylla Noir för.

Läste du inte mitt inlägg om den svarta hingsten i Danmark?
Han finns på fryst också.

Tjenare Nadira!Ja,din N är hur fin som helst!Och absolut personlig (IMHO)!
Tycker det är trist ni inte fick nåt föl i år,men men..Ni kanske provar igen när du hittar en hingst som passar er båda.(Nadira är rätt kräsen;),men det är helt rätt!)

Waldorff..självklart är förhoppningsvis var häst älskad av sin ägare.
Mitt inlägg är skrivet ngt i försvar till Noir då ingen väl insatt har skrivit om hur saker eg låg till då.(Alla läser ju inte på Buke).Vill tillägga att jag inte anser mej vara VÄL insatt men när det nu ändå spekulerats fram och tillbaka så..
Själv träffade jag inte honom,har ej honom i mina stammar,men respekterar folks avelsval ändå.
F ö tycker jag det är bra att folk sätter hög ridbarhet och gott lynne högt upp på listan.Utgår från att man är ute efter en välfungerande ridhäst,mer än en utställningshäst.
Även om jag önskar att det var så så kommer ju inte allt i ett paket tex toppenexteriör,superlynne,hög ridbarhet,cystor ua,scid-fri mm.
Och helt ärligt,vad vet många om t ex hingstar finns på semin från utlandet?
Man hör att de lämnar bra,avkommorna går bra på utst,kanske man hittar en cyststatus men temperamentet då?Inte vet man mkt om det.
Kan säga att jag blev helt frälst på hingsten Sandhiran när jag kollade på videoklippen från Aachen.Hans och Al Lahabs handler hade dem mule mot mule 3-4 ggr och medan Al Lahab tände till lite så stod Sandhiran helt still och bara nosade .Verkade vara helt sund och stabil i skallen.
Förlåt,driftade iväg en aning.

Är det PA Nafal ibn Sharim du pratar om?

Den har jag träffat när jag köpte mitt danska sto, det är samma ägare/uppfödare. Mycket trevlig hingst.

Om jag inte missminner mig så har Washington gått bra på utställning samt har hög ridbarhet eller????????

*knapplån*

En liten undran:

Det verkar vara ganska många inom arabaveln som motsätter sig avel med egen hingst, man rynkar på näsan och kallar det buskavel. Man tycker det är självklart att man ska använda en godkänd hingst som har presterat. Och så långt är det ju rimligt och logiskt - ridbarheten ska föras vidare till avkommorna. Men... Ofta ser man samma uppfödare sätta in ston i avel som aldrig ens är inridna. Hur tänker man då?

Då ser man till stoets linjer bakåt antar jag. Men rimligtvis borde det väl vara ett lika stort vågspel som att använda en omeriterad hingst till ett sto med bevisad bra ridbarhet?

Tänker man ett steg längre borde då en avkomma efter egen hingst med bra egenskaper och bra ridbarhet, och ett sto med bra ridbarhet kännas mer genomtänkt. Men kallas ändå buskavlad...

Hur motiverar man att det är okej att använda totalt oinridna ston samtidigt som man har så väldigt stora krav på hingsten?

Mja han har gått medelbra kan jag tycka.
Kring 85 p i snitt och nån unghingstch titel, valack osv.
Bra exteriör och bra ben. Hög ridbarhet.

Men inget hingstämne för mig, fast med facit i hand nu när man sett många halsar och ben så kanske han hade nåt i avelsboxen att göra, men föga troligt ändå. Man vet inte men nu är det då riktigt försent att ta reda på ;)

Ja det är han!
Kul att du har träffat honom! Tycker han verkar vara ganska komplett, men när jag tittar på hans stam får jag ärligt säga att jag inte känner till den så bra.

*väntar på att dom hungriga kommer och snappar upp detta haha*
Inget illa menat men är lite ironsikt och komiskt att du skrev just så, fast Etram står ju itne på allmänn betäckning så är ju viss skilland.

Nej o DU tog upp det. Etram rids o ska ha en karriär som RIDHÄST. O vi letar lämpliga hingstar till stona, inget riktigt napp ännu dock även om jag skarpt gillade Mayoor Bays rörelser.
Och så Gwarant förstås. Om man nån gång får råd ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka