L
lothlorien
Sv: Araber linjeavel
En MYCKET bra ställd fråga!
Dessutom verkar det ju alltid var HINGSTENS fel om avkomman inte blir bra trots att stoet bidragit med 50% av generna. Och det du tar upp oxå egen hingst=buskavel eget sto=seriös avel
I mina ögon ligger avundsjuka bakom detta.
Betr Noir, han har ju rätt många avkommor. Nordique är efter Noir tex o den hingsten är både visad o riden vad jag vet. Annat med en del andra svarta som tex CW Rih. Men det är ju inte buskavel på Kosmos för det. Eller? Frågan är riktad till er som "vet" vad som är bra o seriös avel o vad som INTE är det.
Vi andra får lyssna, lyda eller bli dömda
*knapplån*
En liten undran:
Det verkar vara ganska många inom arabaveln som motsätter sig avel med egen hingst, man rynkar på näsan och kallar det buskavel. Man tycker det är självklart att man ska använda en godkänd hingst som har presterat. Och så långt är det ju rimligt och logiskt - ridbarheten ska föras vidare till avkommorna. Men... Ofta ser man samma uppfödare sätta in ston i avel som aldrig ens är inridna. Hur tänker man då?
Då ser man till stoets linjer bakåt antar jag. Men rimligtvis borde det väl vara ett lika stort vågspel som att använda en omeriterad hingst till ett sto med bevisad bra ridbarhet?
Tänker man ett steg längre borde då en avkomma efter egen hingst med bra egenskaper och bra ridbarhet, och ett sto med bra ridbarhet kännas mer genomtänkt. Men kallas ändå buskavlad...
Hur motiverar man att det är okej att använda totalt oinridna ston samtidigt som man har så väldigt stora krav på hingsten?
En MYCKET bra ställd fråga!
Dessutom verkar det ju alltid var HINGSTENS fel om avkomman inte blir bra trots att stoet bidragit med 50% av generna. Och det du tar upp oxå egen hingst=buskavel eget sto=seriös avel
I mina ögon ligger avundsjuka bakom detta.
Betr Noir, han har ju rätt många avkommor. Nordique är efter Noir tex o den hingsten är både visad o riden vad jag vet. Annat med en del andra svarta som tex CW Rih. Men det är ju inte buskavel på Kosmos för det. Eller? Frågan är riktad till er som "vet" vad som är bra o seriös avel o vad som INTE är det.
Vi andra får lyssna, lyda eller bli dömda