Araber linjeavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Araber linjeavel

*knapplån*

En liten undran:

Det verkar vara ganska många inom arabaveln som motsätter sig avel med egen hingst, man rynkar på näsan och kallar det buskavel. Man tycker det är självklart att man ska använda en godkänd hingst som har presterat. Och så långt är det ju rimligt och logiskt - ridbarheten ska föras vidare till avkommorna. Men... Ofta ser man samma uppfödare sätta in ston i avel som aldrig ens är inridna. Hur tänker man då?

Då ser man till stoets linjer bakåt antar jag. Men rimligtvis borde det väl vara ett lika stort vågspel som att använda en omeriterad hingst till ett sto med bevisad bra ridbarhet?

Tänker man ett steg längre borde då en avkomma efter egen hingst med bra egenskaper och bra ridbarhet, och ett sto med bra ridbarhet kännas mer genomtänkt. Men kallas ändå buskavlad...

Hur motiverar man att det är okej att använda totalt oinridna ston samtidigt som man har så väldigt stora krav på hingsten?

En MYCKET bra ställd fråga!
Dessutom verkar det ju alltid var HINGSTENS fel om avkomman inte blir bra trots att stoet bidragit med 50% av generna. Och det du tar upp oxå egen hingst=buskavel eget sto=seriös avel
I mina ögon ligger avundsjuka bakom detta.

Betr Noir, han har ju rätt många avkommor. Nordique är efter Noir tex o den hingsten är både visad o riden vad jag vet. Annat med en del andra svarta som tex CW Rih. Men det är ju inte buskavel på Kosmos för det. Eller? Frågan är riktad till er som "vet" vad som är bra o seriös avel o vad som INTE är det.
Vi andra får lyssna, lyda eller bli dömda ;)

I den videon jag har sett så finns det rörelser med...
Du tycker ju iaf om Pselmas rörelser, och Magnum Psyche är ju hennes pappa.

Magnum har dessutom ställts ut och vunnit många ggr. Han är även tävlad i distans en gång 40 km, som han vann, så nåt har han gjort, även om det inte är mkt :p

Okej. Ja Pselma har vad jag tycker mycket bra rörelser. NEJ såg inget annat än vevandet i den reklamfilm jag tittade på o undrar lite över det för det är ju det VIKTIGASTE tycker många inkl jag. Jag tycker MP är en extrem o FUL hingst men jag tycker för den skull inte han är fel i aveln. Tycker ditt sto är bra nog bevis för det. Och en hingst som står o vevar (stegrar sig) nej tack!

En annan sak, hingstar kan ofta inte prestera så mkt om de snabbt sätts in i avel. Man kan inte seriöst träna dem OCH avla brett samtidigt för det är rätt tufft med belastning i bakvagnen att kliva upp på ston etc. Så de hingstar som är snygga o pga det tidigt blir i ropet för avel (=PENGAR för ägaren) de hinner inte göra nåt på banan lixom.

Beundransvärt tex av Prinsens Araben då att spara Gwarant tills nu.
Nån som vet nåt om hingsten Shariif Amiir?

Senast ändrad av en moderator:

Så dyr är ju inte Gwarant!
Säljer ni en häst eller låter bli att ta föl på en så ni slipper den extra foderkostnaden så har ni ju lätt råd att betäcka med Gwarant!

Jag personligen vill gärna se lite mer vad han lämnar. Och i dagsläget har jag inget sto som passar honom perfekt.

Den videon jag har kollat på på hans hemsida är föresten 13 min lång... vad har du kollat på för någon?

Jag personligen tycker inte heller om MP, men jag tycker han lämnar bättre än sig själv, det finns många avkommor som jag tycker om.
Stegrar sig gör han på komando, så det behöver du inte lägga så mkt vikt vid tror jag!
Tvärtom har jag läst på många ställen att han har ett mkt bra temprament som han oxå lämnar vidare.

Håller med om det senare, MP har ju ca 1000 avkommor, det är ju inte så lustigt om de inte hinner med nåt mer! Personligen tycker jag inte alls att det är nåt bra!

I den videon jag har sett så finns det rörelser med...
Du tycker ju iaf om Pselmas rörelser, och Magnum Psyche är ju hennes pappa.

Magnum har dessutom ställts ut och vunnit många ggr. Han är även tävlad i distans en gång 40 km, som han vann, så nåt har han gjort, även om det inte är mkt :p

Magnum-filmen jag skrev om
Ja jag blir inte sugen alls men är ju inte alls min typ av arab. Vad tycker ni?
http://www.youtube.com/watch?v=gdcYMO6hmss

Så dyr är ju inte Gwarant!
Säljer ni en häst eller låter bli att ta föl på en så ni slipper den extra foderkostnaden så har ni ju lätt råd att betäcka med Gwarant!

Jag personligen vill gärna se lite mer vad han lämnar. Och i dagsläget har jag inget sto som passar honom perfekt.

Nä precis. Och vi får se framöver vem o när o med vem men kanske Gwarant eller kanske nån annan. Vi har inte så många ston att betäcka. Lambura men hon är 21 nästa år o den Balaklava men även hon ska bli ridhäst först. Så vi får se :)

Fast det där är ju som sagt inte deras video.. det där har nån annan klippt ihop från deras video...

Kolla på hans hemsida så får du se en bättre video.

Fast det där är ju som sagt inte deras video.. det där har nån annan klippt ihop från deras video...

Kolla på hans hemsida så får du se en bättre video.

Okej
Hemsidans adress har du antar jag?
Jag vet jag är ute o slänger lite skit på andras hingstar o det gör folk sura men man kan ju inte diskutera avel o val av hingstar o vad man tycker utan att nämna namnen, eller hur?

PA Nafal Ibn Sharim ox (DE) - (homozygot svart)

Född 2003. MKH: 160 cm, skena: 20.
e. Pasha Sharim (e. Pasha Farid – u. Pasha Yasmeenha e. Alidaar)
u. PA Shah Nigra (e. Shahin Ibn Naskhi – u. Nyala II e. El Sharib).

SCID-fri och friröntgad för osteochondros (OCD). Färgtestad: homozygot svart (EE/aa).

Verkar på naturlig betäckning (N), samt finns på fryst semin (FAI).

• Länk till webbfilm finns på anglosidan. Tid: 1 min, 59 sekunder.

Godkänd för trakehneravel världen över och godkänd för angloarab, shagya-arab och araber race i Danmark.

............................

(PA Nafal Ibn Sharim är godkänd i trakheneravel. Tyska Trakhenerförbundet är godkänt hos svenska ASVH. Hingsten kan därför användas för angloavel i Sverige. Kontakta SH och Jordbruksverket innan seminering).

Oj då, jag skickade samma svar. Två själar - en tanke.

:D Jag med!!
Han är opererad .. halsen alltså. Skönhetsopererad!

Angående din fråga om ridbarhet tror jag att de flesta arabuppfödare helt enkelt inte bryr sig det minsta dugg om ridbarhet.

delvis knapp
Jag har faktiskt också tittat på honom några gånger, men jag tycker han ser lite speciell ut. vissa bilder ser han ursnygg ut på men på vissa andra (tex flera under ryttare) tycker jag han inte ser ut som en "hel häst" dvs halsen passar inte riktigt till bogen bla.
Är det bara jag som tycker de? han har ju verkligen blivit visad varstanns och fått bra poäng vad jag förstått men undrar vad det är som får mig att tycka de när tydligen ingen annan har den uppfattningen.
Men som sagt tycker ändå han är intressant på något sätt.
Haha nu svamlar jag men det är mera nyfikenhet från min sida;)

Angående inavel/linjeavel you name it har jag själv ett sto som har hög inavelsprocent.
När jag köpte henne var jag lite skeptisk när jag läste stammen och det är inget jag förespråkar med avel på syskon osv. Men när jag träffade henne blev jag tagen av hennes individ. Hon är frisk och har en trevlig mentalitet så därför köpte jag henne ändå och ångrar inte mig;) Men vill poängtera att jag personligen skulle aldrig få för mig att göra en sådan kombination...

Det var inte medveten betäckning har jag även fått veta. Det var en liten olyckshändelse eller något.

Jag undrar var du har sett bilder på honom under ryttare? (antar att det är MP du menar nu?)

Jag har bara sätt att de jämt slänger upp nån unge när han har vunnit, men det tycker jag inte räknas som ridbilder :p

nej menade den svarta hingsten som limona länkade till.
MP har ja typ bara sett på bild engång för länge sedan så där vågar ja inte svara något;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Har en liten undran om detta med linjeavel. Jag har ett sto som är E: Cardento ( Capitol-Lord)- Cortus. Hela stammen finns här...
Svar
5
· Visningar
2 114
Senast: Ottilia
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka