Araber + kotor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillstrumpan
  • Startdatum Startdatum
L

Lillstrumpan

Har nu gått och halvt funderat ihjäl mig på en grej, så ni kanske kan hjälpa mig att skingra molnen lite. Kanske en dum fråga i och för sig, men jag är nyfiken av mig. ;) Araber har ju mindre antal kotor och revben än vad andra hästar har, men hur blir det om man korsar en arab med ex. ett halvblod, hur många kotor kommer då avkomman att få?

//Lillstrumpan

Araber har EN LÄNDKOTA färre än andra hästar (5 i stället för det "normala" som är 6 st), i övrigt sammadant. Och alla araber saknar inte heller denna sjätte ländkota heller. Revbenen utgår från bröstkotorna och borde därmed inte alls vara påverkade i antal.

När man korsar med arab kan det bli antingen 5 eller 6 ländkotor, det vet man aldrig i förväg.

Vissa araber (inte alla) har 5 ländkotor istället för 6. Troligtvis lär det då vara ett recenssivt anlag, alltså det behövs från båda föräldrarna för att avkomman ska få det. Således får inte en hbl korsning det.

Ren gissning alltså :D

De har ibland även en svanskota mindre (därav högre svansföring), men precis som ländkota är det inte alltid så att de har färre.

Liknande trådar

Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 670
Senast: Capybara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!