Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 006
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu har jag mailat Folksam, Agria och Sveland... Får se om de svarar.
Vad finns det mer för bolag?

/Ann

Jag vet att det finns SCID i hela USA. Men jag vet också att de araber som kommit från USA är SCID-testade och fria. Det kostar så pass mycket mer att ta hem en häst därifrån att man kollar upp det. Däremot så kollas det inte på hästar som kommer från Europa, varför inte? Jo, för att det inte är så många.

Har inte sett speciellt många hingstar som det står SCID-fri på i Europa. Har ringt och pratat med SVA om det i våras och det finns en sådan liten mikroprocent med SCID-hästar i Sverige så det är lika stor chans att bli dödligt biten av en snok. Eller trampa på en skallerorm på Gotland.

madde++++

Oj oj...SÅ stor risk?
Jag har förlorat 3 world champions på snokbett här utanför gården samt några unghästar på skallerormar i norska fjället. Bäst att kolla SCID med desamma.

Li

Tack, :) Det står helt stilla i skallen.
ska maila dom också, sen om dom svarar kanske vi kan få lite fakta på om det ÄR ett stort problem. Vem vet, dom kanske säger att det är andra rasrelaterade problem hos araberna, som är värre ;-

Fler bolag ni använder?

//Ann igen

Oj oj...SÅ stor risk?
Jag har förlorat 3 world champions på snokbett här utanför gården samt några unghästar på skallerormar i norska fjället. Bäst att kolla SCID med desamma.

Li

Nämen! Har DU fött upp tre world champions? Det hade jag ingen aning om!

Så här säger veterinären om OCD och cystor:

" Osteochondros är en tillväxtrubbning som drabbar skelettet. Det kan ge upphov till både cystor och så kallade lösa benbitar. Tillståndet är ärftligt, men även utfodringen har betydelse."

"Cystor i bakknäna beror vanligen på en tillväxtrubbning. Tillståndet är ärftligt och särskilt vanligt hos araber. Prognosen beror på hur stor defekten är och vilka symptom hästen har."

Mvh Li

Detta om cystorna är intressant... Tillväxten är ju något vi kan påverka. Framförallt genom utfodring i balans med den naturliga tillväxten hos stoet/den unga hästen.

Därför tror jag visst, att man kan förstöra en 1-åring under ett par månader, genom att den drivs på...
Däremot om det är ärftligt eller ej, är något som skulle vara intressant att veta till 100%.

Kan mycket väl tänka mig att det är ett sekundärt problem, på grund av aveln. Många avlar för att få tidigt utvecklade hästar (snabbväxande) oavsett intresseområde. Och araben är ju egentligen en sent utvecklad häst.

Det är i så fall en repris på alla erfarenheter som finns inom hundvärlden. Där snabbväxande/stora/grova hundar ska hållas slanka, och inte belastas genom att tex gå i trappor.

För många år sen var jag helt inne på en St:Bernadshund, MEN se det sk** sig när jag fick höra att den ska inte gå i trappor förrän den är runt året :rofl: (Ser mig själv, bära 70 kg hund 2 trappor eller var det var)
//Ann

Handlar det här om "min pappa är starkare än din" eller är det seriöst menat?
Hur skulle det vara om alla som drabbats av cystor skulle lägga pappren på bordet och avslöja härstamningen på dessa hästar så blir det enkelt att göra en uppföljning (då både av stammar och uppfödare) för att se vilka av ovannämnda betingelser som har störst betydelse?
Har inte hört talas om cystor på mer än två hästar hos de uppfödare jag hållit kontakt med under 30 år och de är många. De har aldrig haft någon orsak eller vilja att mörka något för mig. De två cyst-hästarna jag känner till har stammar som här på buce omnämns och påtalas att vara kvalitetshästar som är röntgade och befriade från problematiken!!:angel:

Jag har inte heller tidigare hört värst mycket om cystproblemet.
Varför det poppat upp nu de senaste åren måste ju ha ngn
orsak.
Är det kravet på att få större och större araber som spökar?
Att unghästar därför överutfordras i sin mest känsliga uppväxttid?
Eller råder okunskap om träningsmetoder inför tävlingar?
Eller vad????

Lite ot.
Fick besked nyss att Rohara Bacara på utställningen i Vilhelmsborg just nu har
utställningens högsta poäng 91,67 samt att han på rörelser fick 20 20 20.
Glad är jag!

Senast ändrad:

Jag bytte försäkringsbolag från Agria när de chockhöjde premierna på araber för några år sedan.

Jag ringde upp och frågade om anledningen och enligt dem så berodde det på den ökade användningen av araben bl a i distans som gör att mer lösa benbitar osv upptäcks. Araben har blivit en mer allmänt utbredd och använd sporthäst helt enkelt. Och det ställs högre krav eftersom den tävlas på högre nivåer idag och är inte bara en hobbyhäst längre.

Ang. LFS, SCID osv så har iaf jag upplevt att små arabföl har avlidit och ingen utredning eller obduktion har gjorts för att ta reda på varför. Så en del av de fall vi har i Sverige kanske aldrig upptäcks? Själv har jag träffat på en misstänkt CA-arab.

KNAPPLÅN

I den undersökning som Ni refererar till har en av författarna Göran Dahlin gjort ett sammandrag, vilket i och för sig berör osteochondros och lösa benbitar. Han säger bland annat att det finns många frågor som behöver besvaras innan man kan förstå hur ost. uppstår och utvecklas. Många av de studier som är gjorda avser andra djurslag än häst, men "gemensamt tycks dock vara att det är relativt snabbväxande individer som drabbas, att den exakta sjukdomsmekanismen är okänd och att flera olika faktorer kan bidra till att sjukdomen utvecklas".

Vidare " Som fallet ofta är med sjukdomar som man diskuterar intensivt är det lätt att få intrcyket att osteochondros är en mycket vanlig företeelse. Så är nog inte fallet, men vi vet inte säkert annat än när det gäller varmblodiga travare".

En annan auktoritet på området, Adams "Lameness in horses" redogör bland annat för att cystor rapporterades första gången 1968.
Eftersom detta är en lärobok för blivande veterinärer är den enorm i sin omfattning, men man säger bland annat att genetisk disposition har föreslagits som orsak till häst (de flesta studierna var då som nu gjorda på svin och hund) men är inte väldefinerad, Han säger vidare att genetiska faktorer arbetar direkt och indirekt genom tillväxttakten. Mycket energi varkar vara en huvudorsak, men andra faktorer kan också påverka, bland att har för stort zinkintag kunnat relateras till ost. på häst likväl som för lågt kopparintag.

Vad han menar bland annat är att det tillväxttakten som är en mycket viktig faktor, och det har väl även senare forskning visat. Och tillväxttakten i sig kan ha en genetisk disposition om den ej drivs fram med för mycket kraftfoder.

Med detta då sagt att även om det finns en ärftlighetsfaktor så är det kanske inte en sjukdomsgen utan en gen som styr tillväxten av individen. Och är det då en snabbväxande individ så kanske det kan vara så att detta i sin tur ökar risken för skador i bentillväxten, därför är miljöfrågor som utevistelse och utfordring av mycket hög vikt.

Lite ot.
Glad är jag!

Grattis Annika och framförallt Magnus och Co.
Jättekul!
Intressant höra hur det gick för alla andra...väntar med spänning.

MVH Li

Ja nu börjar vi komma lite framåt.

Att arbeta förebyggande måste ju vara det
mest skonsammaste för våra djur.

Jag hoppas att SAHF kan göra en uppföljning
på förra höstens seminarium med föredrag om
ungdjurens levnadsvillkor.

Tack Linda!
Roligt när konkurrensen också är hård.
120 deltagande hästar.......

Jag har inte heller tidigare hört värst mycket om cystproblemet.
Varför det poppat upp nu de senaste åren måste ju ha ngn
orsak.
Är det kravet på att få större och större araber som spökar?
Att unghästar därför överutfordras i sin mest känsliga uppväxttid?
Eller råder okunskap om träningsmetoder inför tävlingar?
Eller vad????

Lite ot.
Glad är jag!

Hej igen!

Jag tror att det är fler faktorer som spelar in att vi idag träffar på fler cysthästar. Jag tror på både ärftlighet och att hårda slag kan ge cysta. Foder tror jag oxå har en viss påverkan, för det finns ju nästan lika mycket skräpmat för hästar idag som för människor.......

Eftersom jag varit med och röntgat araber sen 1990 så har jag fått se hur röntgenutrustningen har utvecklats till det som är idag, vilket är ganska häftigt! Och sist men inte minst att det faktiskt idag går att säga att man tagit bort en häst för cysta utan att en massa elaka rykten startas........ Jag har själv fått varningar om att det där stuteriet kan du INTE köpa häst i från för dom har någon hemsk cancer sjukdom på sina hästar, osv.......

Ang. din fråga hur jag märker att mina hästar haft cystor så har det gått till på olika sätt. Här är ett exempel:

Den första hästen, ett sto, 8 år gammal,som var när jag köpte henne enligt den tidigare ägaren friröntgad...... Det var hon men i haser och kotor...... När jag köpte henne var hon skinn och ben, bokstavligen, (kunde jag ,skulle jag lägga in en bild så ni fick se), halt på treben men så underbar att jag ville ge henne chansen till ett bra liv. Jag skickade henne till Tore Persson som fixade till henne och hon ombesiktigades efter 1 ,5 månad i min ägo och var nolla runt om. Jag började skritta igång henne och allt gick bra men långsamt, hon fick ta det i sin takt. Ett år efter att jag köpt henne hade hon haft lite små hältor till och från, lite flåsig ibland efter lättare arbeten osv.

ag anmälde henne till Linköpings utställningen och skulle visa henne där. När jag lastade ur henne klev hon snett och blev halt, inte mycket men ändå halt. (Domarna såg inget i ringen.....) På vägen hem bestämde jag mig för att åka och röntga. Stor cysta vänster bak:cry::cry:

Det enda som kan glädja mig i den här historien var att hon fick lämna jordelivet som en drottning, de sista året i hennes liv fick hon visa vilken otroligt tapper liten tjej hon var som kämpade trots sin smärta men detta år utan att få stryk när det tog emot. För stryk har denna lilla häst fått:cry:, hon var helt tom i blicken när jag hämtade hem henne. Men som sagt hon lämnade jorden som en drottning!:love::love:

Kan fortsätta och berätta om min 8 månaders senare.....

Mvh Pernilla

Däremot Pernilla så skulle jag vilja veta vilka signaler du fick på dina hästar eftersom du röntgade dom. Någon var åtta månader hur gamla var de andra? Och varför förringa vet. kontroller? Är inte även det en framförhållning?[/QUOTE skrev:
Jag röntgar allt jag köper då målet med mina hästar är OS, även om jag kanske inte kommer dit;) Jag vill veta att det inte finns någon cysta i vägen för vår träning. Det kostar mer i kärlek och tid än pengar om man måste ta bort sin tävlingskompis efter flera års träning/tävling pga en cysta.

Jag, personligen, slänger hellre en plåt på hästen om jag känner mig osäker än ett böjprov.

Varför böjer du dina hästar? Vad vill du veta och varför?

Mvh Pernilla

Lite ot.
Glad är jag!

Grattis Annika!!! OCH Grattis till ägaren, Reijo!!!!!!!!!!!

Mvh Pernilla

Glad är jag!

:banana::banana::banana:

Baccara :love::d

Supergrattis till Baccaras poäng, synd bara att han är fux. Jag är lite allergisk mot fuxar, men det finns ju medicin;).

madde++++

Jag böjer ngn gång då och då. En känsla bara att jag
vill se att det klarar det.
Hästarna rids inte längre så aktivt därför missar jag kanske
en information som skulle ha framkommit då.
Rätt eller fel men för mig är det bra.
Jag tar även hem " kotis" cirka en gång per år
för en genomgång på köpet får jag varje gång lite ny kunskap.
Tack för att du ger detaljerad information om otyget
som har drabbat dina hästar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 526
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka