Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Jag har inte heller tidigare hört värst mycket om cystproblemet.
Varför det poppat upp nu de senaste åren måste ju ha ngn
orsak.
Är det kravet på att få större och större araber som spökar?
Att unghästar därför överutfordras i sin mest känsliga uppväxttid?
Eller råder okunskap om träningsmetoder inför tävlingar?
Eller vad????
Lite ot.
Fick besked nyss att Rohara Bacara på utställningen i Vilhelmsborg just nu har
utställningens högsta poäng 91,67 samt att han på rörelser fick 20 20 20.
Glad är jag!
Hej igen!
Jag tror att det är fler faktorer som spelar in att vi idag träffar på fler cysthästar. Jag tror på både ärftlighet och att hårda slag kan ge cysta. Foder tror jag oxå har en viss påverkan, för det finns ju nästan lika mycket skräpmat för hästar idag som för människor.......
Eftersom jag varit med och röntgat araber sen 1990 så har jag fått se hur röntgenutrustningen har utvecklats till det som är idag, vilket är ganska häftigt! Och sist men inte minst att det faktiskt idag går att säga att man tagit bort en häst för cysta utan att en massa elaka rykten startas........ Jag har själv fått varningar om att det där stuteriet kan du INTE köpa häst i från för dom har någon hemsk cancer sjukdom på sina hästar, osv.......
Ang. din fråga hur jag märker att mina hästar haft cystor så har det gått till på olika sätt. Här är ett exempel:
Den första hästen, ett sto, 8 år gammal,som var när jag köpte henne enligt den tidigare ägaren friröntgad...... Det var hon men i haser och kotor...... När jag köpte henne var hon skinn och ben, bokstavligen, (kunde jag ,skulle jag lägga in en bild så ni fick se), halt på treben men så underbar att jag ville ge henne chansen till ett bra liv. Jag skickade henne till Tore Persson som fixade till henne och hon ombesiktigades efter 1 ,5 månad i min ägo och var nolla runt om. Jag började skritta igång henne och allt gick bra men långsamt, hon fick ta det i sin takt. Ett år efter att jag köpt henne hade hon haft lite små hältor till och från, lite flåsig ibland efter lättare arbeten osv.
ag anmälde henne till Linköpings utställningen och skulle visa henne där. När jag lastade ur henne klev hon snett och blev halt, inte mycket men ändå halt. (Domarna såg inget i ringen.....) På vägen hem bestämde jag mig för att åka och röntga. Stor cysta vänster bak

Det enda som kan glädja mig i den här historien var att hon fick lämna jordelivet som en drottning, de sista året i hennes liv fick hon visa vilken otroligt tapper liten tjej hon var som kämpade trots sin smärta men detta år utan att få stryk när det tog emot. För stryk har denna lilla häst fått

, hon var helt tom i blicken när jag hämtade hem henne. Men som sagt hon lämnade jorden som en drottning!

Kan fortsätta och berätta om min 8 månaders senare.....
Mvh Pernilla