Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Men ärligt talat, hur många säger så? Jag har aldrig hört det i alla fall.

Carina på Silver Arabians

Men jag har hört det!

Knapplån resten

Och det viktigaste av allt om man nu skall börja hårdra
omsorg osv, varför lämnar inte folk ut de riskfyllda linjerna.
Varför naggas det bara i kanterna?

Annika_L,
det finns inga 100%iga metoder att försäkra sig om några resultat när det gäller djur och avel - det vet nog de flesta?
Men varför ska vi inte som Audi säger göra vad vi kan iaf? Jag kan/vill inte tro att folk lovar sina köpare att deras hästar är 100% fria från cystor även om de är röntgade? Jag skulle iaf aldrig våga påstå något sådant. Däremot kan man säga att "Mina individer är röntgade, utan anmärkning. Men eftersom ingen statistik finns bakåt kan man aldrig garantera hur det förekommer cystor bakåt (som kan slå igenom längre fram) - på några hästar." Men någonstans måste vi ju ändå börja!

Monkan,
det finns knappast något som hindrar att vi öppet (på internet) redovisar våra röntgenresultat - om vi vill.

Annika_L,
enligt mina anteckningar från Skara sa veterinären som hade gjort forskningen (och den var väl inte ny?) att:

*osteochondros är hos både häst och hund kopplat till snabbväxande individer och det drabbar tillväxande brosk. Hur? Jo, näringsämnena vandrar i ledvätskan till ledytan och om ledvätskan blir för tjock dör cellerna = osteochondros bildas.

*tiden då det avgörs om osteochondros bildas är till 99% före fölets avvänjning och till 95% före 3 månaders ålder.

*det är 50-100 gener, från både mor och far, som styr om det finns anlag för osteochondros eller ej.

*om fodret överhuvudtaget kan påverka förekomsten av osteochondros så är det den totala mängden ENERGI som avgör och det är i så fall under slutet av stoets dräktighet och under fölets 3 första levnadsmånader. Jag förstod det alltså som att han menade att om fodret alls har en påverkan, så är det ändå ok att ge mycket energi till det högdräktiga stoet och/eller det lilla fölet - OM de får möjlighet att förbränna energin i samma utsträckning.

*osteochondros ändras inte mycket efter 1,5 år, men cystor i bakknäna KAN växa till sig senare.

Det tycker jag pekar ganska mycket på en stoor ärftlighetsfaktor. Utfodringen av den växande individen spelar mindre roll (med avseende osteochondros - rätt utfodring är alltid viktigt!), om han har rätt, eftersom det redan är "avgjort" hur det ska gå.

Det finns många träffar på internet om osteochondros, här är en av dem:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/392

Jag tycker detta är ruskigt viktigt och skulle gärna önska att det satsades mer forskning på förekomsten av cystor bland araber. Men jag är rädd för att det kommer att dröja länge eftersom det inte finns några stora pengar att tjäna på vår ras, jämfört med t.ex. travarna.

Det är inte meningen att "skrämma upp folk" som inte känner till vår ras, men man kan inte heller blunda för de problem som finns.
/Anne

Att böja igenom hästen är mer ett sätt att snabbkolla under huven på en bil man ska köpa.
Indikerar det på hälta kan det finnas 1000 anledningar till det.
Det behöver inte visa på cystor.
Men jag förstår inte varför du inte vill röntga dina ston.
Borde vara världens bästa merit. Att på papper ha friska djur!

Hoppas ingen tror att jag känner mig 100 % säker bara för att jag röntgat. Det är jag inte.
Men jag/vi satte som 1:a mål innan vi betäckte att hon ska vara röntgad.
Nu väntar inridning på allvar och hon skall prövas på det viset.

Mvh Li

Det finns många träffar på internet om osteochondros, här är en av dem:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/392

Och titta! I länken ovan finns faktiskt en hänvisning till den forskningsrapport från 1993 (tydligen) som jag pratade om tidigare. Den existerar verkligen i sinnevärlden och är inte längre bara något jag "hört talas om"... :angel: ;)

"Philipsson, J., Andréasson, E., Sandgren, B., Dalin, G. & Carlsten, J. Osteochondrosis in the tarsocrural joint and ostoechondral fragments in the fetlock joints in standardbred trotters. II. Heritability. Equine vet. J. Suppl. 16: 38-41."

Skönt att man inte bara "hört talats om" ... utan att man kan visa det finns på pränt också ;).
/Anne

Skönt att man inte bara "hört talats om" ... utan att man kan visa det finns på pränt också ;).
/Anne
Ja, och surfar man vidare så hittar man många rapporter utomlands. Sök på "Philipsson Osteochondrosis", så dyker det upp en hel del mer.

Man borde kunna ringa runt och prata med hästveterinärer. Fråga deras erfarenheter.
Det ska jag göra. :idea:

Mvh Li

Vad är det som finns på pränt?
Att det är genetiskt betingat eller beror på
undermålig uppväxt?

Och för tusan, sluta att hela tiden ifrågasätta
varför inte mina ston är röntgade. Jag har förklarat
tidigare varför och är heller inte emot röntgen.

Däremot undrar jag varför i hela fridens namn upväxtförhållanden
och yttre påverkningar liksom hoppas över.

Jag har aldrig någonsin behövt ta bort en unghäst.

Så här säger veterinären om OCD och cystor:

" Osteochondros är en tillväxtrubbning som drabbar skelettet. Det kan ge upphov till både cystor och så kallade lösa benbitar. Tillståndet är ärftligt, men även utfodringen har betydelse."

"Cystor i bakknäna beror vanligen på en tillväxtrubbning. Tillståndet är ärftligt och särskilt vanligt hos araber. Prognosen beror på hur stor defekten är och vilka symptom hästen har."

Mvh Li

Vad är det som finns på pränt?
Att det är genetiskt betingat eller beror på
undermålig uppväxt?

Det som finns på pränt är att det finns olika faktorer som påverkar, men att det troligen finns en genetisk faktor inblandad. Den som söker 100%-iga svar och garantier kommer inte att finna det i någon forskningsrapport. Tyvärr. Själv tycker jag att "troligen finns" räcker bra...

Halloj,
Nej jag har inte heller behövt ta bort någon, såsom Pernilla tyvärr fått gjort. :cry:

Har heller inte födit upp så jättemånga. Men dom lever än, och rids regelbundet. Och då borde det rimligtvis ha visat sig något symptom, för de har ju kommit upp i ålder nu. Men man vet ju aldrig.
Det som intresserar mig mer, är studier gjorda under olika tidsintervaller, där man kan se hur utvecklingen gått. -Framåt eller bakåt.
Och jag förstår inte varför inte Sahf agerar mer i så fall.
Läste årsmötesprotokollet från 2006, motion 9

http://www.sahf.se/Filer/06_arsmotesprotokollSAHF.doc

Vad skulle det bli för kostnader för Sahf egentligen? Det är ju hästägare, och uppfödare som får betala.
Eller menar dom att det skulle kosta dom i arbetstimmar att göra detta? -Finns nog en hel hög här, som skulle kunna avsätta tid till något som intresserar i så fall, eller?
//Ann

Kan man inte lägga fram ett förslag till arab.
I och med att det ej är obligatoriks röntgen på hingstar kan man kanske lägga in att alla som har röntgat får komma med på en "bralista" som är offentlig.
Då är det upp till ägaren att skicka in papper på att röntgen gjorts.
Har dom inte skickat in har dom antingen inte gjort det eller så har dom det och mörkat. Då kan ju stoägaren eller spekulanten fråga för ett svar! DET SKA ALLTSÅ FINNAS EN OFFENTLIG LISTA SOM UPPDATERAS PÅ INTERNET MED fa NUMMER PÅ DE HÄSTAR SOM ÄR "GRÖNA". Hingstar eller ston.
Då är det fortfarande upp till var och en.

Skulle det fungera?

Mvh Li

Handlar det här om "min pappa är starkare än din" eller är det seriöst menat?
Hur skulle det vara om alla som drabbats av cystor skulle lägga pappren på bordet och avslöja härstamningen på dessa hästar så blir det enkelt att göra en uppföljning (då både av stammar och uppfödare) för att se vilka av ovannämnda betingelser som har störst betydelse?
Har inte hört talas om cystor på mer än två hästar hos de uppfödare jag hållit kontakt med under 30 år och de är många. De har aldrig haft någon orsak eller vilja att mörka något för mig. De två cyst-hästarna jag känner till har stammar som här på buce omnämns och påtalas att vara kvalitetshästar som är röntgade och befriade från problematiken!!:angel:

Monkan,
det finns knappast något som hindrar att vi öppet (på internet) redovisar våra röntgenresultat - om vi vill.

Nej precis, och det vore ju jättebra, men det säger inte så mycket, och leder ingenstans, så länge det inte är ett organiserat krav. För alla kommer inte göra det frivilligt. :angel:

Och det var det jag menade med att starta upp en organisation, som man ansluter sig till, och uppfyller kraven därifrån, för att främja en sund avel på arabhästen. Tex då krav på friröntgade föräldrar, vad gäller cystor, och kanske då även spatt, som man i perioder "hör";) att araber drabbas av oftare än andra.
För en osäker köpare, skulle det kanske kännas tryggare, även om det inte är någon garanti.

Jag är inte övertygat om att ni som har röntgat, kan sitta som pigga 90-åringar på hemmet, och känna att ni var med och skapade en friskare arabhäst. För ni kommer att sälja era avkommor till andra människor, som kanske inte alls annammar detta, utan avlar vidare utan restriktioner, och då är risken att man är tillbaka igen.
Men visst, man kan ju ändå känna att man kunde sova gott på natten, under den tiden man var aktiv i så fall.

Ytterligare en fråga:
- Hur säker är en röntgenplåt, tagen på en 7-månaders fölis? Många säljer ju trots allt så pass unga hästar...

//Ann :)

Handlar det här om "min pappa är starkare än din" eller är det seriöst menat?
Hur skulle det vara om alla som drabbats av cystor skulle lägga pappren på bordet och avslöja härstamningen på dessa hästar så blir det enkelt att göra en uppföljning (då både av stammar och uppfödare) för att se vilka av ovannämnda betingelser som har störst betydelse?
Har inte hört talas om cystor på mer än två hästar hos de uppfödare jag hållit kontakt med under 30 år och de är många. De har aldrig haft någon orsak eller vilja att mörka något för mig. De två cyst-hästarna jag känner till har stammar som här på buce omnämns och påtalas att vara kvalitetshästar som är röntgade och befriade från problematiken!!:angel:
Enligt mina källor finns det inga stammar som är helt befriade, tyvärr. Så vad vi skulle lära oss av detta vet jag inte?

Halloj,
Vet inte, men det var väl det som var poängen med den där hingstförteckningen dom gjorde...
Men bevisligen fick ju hingstar som inte skrivit i att de röntgats, ston ändå.
Detta är ju inget som genomförs på en pisskvart, men dom skulle kunna ställa det som krav, att tex fr o m 2009, ska alla hingstar och ston som används i avel, vara röntgade. Om inte annat så för att få en population att studera, och åt vilket håll utvecklingen går.
Däremot får dom väl inte neka någon att registrera en avkomma efter icke-röntgade föräldrar...

Men där kommer ju upplysning, och utbildning av köpare/säljare in i bilden.

Och att uppfödaren själv ska kunna sätta avelsförbud på en avkomma som inte håller måtten, tror jag på. Med hingstfölen går det ju med automatik, om man kastrerar dom innan ;)

//Ann :-)

Det är inte menat som något annat än ett ställe man kan gå in och se efter. Vare sig det handlar om att köpa unghäst eller betäcka med hingst.
Det blir ett säkert ställe att titta på, då intygen måste vara från behörig veterinär och godkännas av ARAB.
Intygen är valfria att skicka in.
Det blir ett komplement eller merit beroende hur man ser det.

Mvh Li

Just det Carina - Hur vi än vänder oss har vi ändan bak!
De hästar som utvecklar cystor (med eller utan röntgen) under tid kan vi inte göra mycket åt eftersom vi inte vet orsaken. Vi kan inte godtyckligt bestämma att den eller den individen lämnar cystor "för det har jag hört". Vi kan dock medvetengöra oss genom de faktiska exempel vi snavar över och personligen ta oss en tankeställare om just de hästarna kan vara de bästa (för mig) att avla på. Därigenom kommer en viss gallring till stånd - något som också är uppe här på tråden med jämna mellanrum. Hästar och hästfamiljer som utsatts för hårt fysiskt testande och inte visat svagheter i fysiken bör rimligen vara hållbara och vara måttligt förskonade från nämnda problem.

halloj,
Ja det har jag också förstått, efterom jag för många år sen intresserade mig för detta, och hade kontakt med olika människor vars hästar var drabbade.
De som man "hörde" lämnade cystor, är de hingstar (alltid hingstarna) som har lämnat många avkommor, Men det finns de som har lämnat betydligt mindre många avkommor, där någon drabbats av cystor. :angel:
Så procentuellt sätt är det kanske lika, men det "syns" ju mindre i den totala mängden avkommor, och alla kanske inte sitter på Buke och ventilerar heller :rofl:
Så keep up the good work, -fortsätt röntga allihop, så håller jag tummarna för att ÖVRIGA så småningom också gör det, för att det ska bli resultat av det hela!
Och sen att det blir till någon form av studie, på hur utvecklingen fortskrider i framtiden.

Försäkringsbolagen borde väl ha någon form av statistik, det är ju det dom grundar premiesättningen på.
Är det många skador på volvo-bilar, så åker premien upp för den modellen.
Man kanske kan höra med dom? Det borde ju knappast vara sekretessbelagt...?
Jag kan maila och fråga...
//Ann :)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 528
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka