Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ärligt talat, hur många säger så? Jag har aldrig hört det i alla fall.
Carina på Silver Arabians
Det finns många träffar på internet om osteochondros, här är en av dem:
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/392
Ja, och surfar man vidare så hittar man många rapporter utomlands. Sök på "Philipsson Osteochondrosis", så dyker det upp en hel del mer.Skönt att man inte bara "hört talats om" ... utan att man kan visa det finns på pränt också.
/Anne
Vad är det som finns på pränt?
Att det är genetiskt betingat eller beror på
undermålig uppväxt?
Monkan,
det finns knappast något som hindrar att vi öppet (på internet) redovisar våra röntgenresultat - om vi vill.
Enligt mina källor finns det inga stammar som är helt befriade, tyvärr. Så vad vi skulle lära oss av detta vet jag inte?Handlar det här om "min pappa är starkare än din" eller är det seriöst menat?
Hur skulle det vara om alla som drabbats av cystor skulle lägga pappren på bordet och avslöja härstamningen på dessa hästar så blir det enkelt att göra en uppföljning (då både av stammar och uppfödare) för att se vilka av ovannämnda betingelser som har störst betydelse?
Har inte hört talas om cystor på mer än två hästar hos de uppfödare jag hållit kontakt med under 30 år och de är många. De har aldrig haft någon orsak eller vilja att mörka något för mig. De två cyst-hästarna jag känner till har stammar som här på buce omnämns och påtalas att vara kvalitetshästar som är röntgade och befriade från problematiken!!![]()