Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kul, salle var en av de 5 med högsta poängen på ben. Även i Kumla
Nått måste man väl få skryta med;)

Vad kul att hela 2 av de 5 med högst poäng hänger här :)

*KL*
Satt o tittade igenom resultaten från riks. Funderade på en sak.
En häst (strunt samma vilken för det har inte med saken att göra) fick 39p av en domare och 33p av en annan (den tredje 35p) .
Hur ska man som ägare tolka detta?
När det skiljer så mycket, hela 6p, vad är det för häst man har? Är det en 39p eller 34p?
// Linda

Så har jag sett många gånger innan.
Jag vet inte hur man ska tolka det annat än att domarna har olika mått på vad som är bra typ. :confused:
En bra arab ser ut som en bra arab, svårare än så bör det inte vara. :mad:

MVH Li

*KL*
Satt o tittade igenom resultaten från riks. Funderade på en sak.
En häst (strunt samma vilken för det har inte med saken att göra) fick 39p av en domare och 33p av en annan (den tredje 35p) .
Hur ska man som ägare tolka detta?
När det skiljer så mycket, hela 6p, vad är det för häst man har? Är det en 39p eller 34p?
// Linda
Jag tycker inte att det är speciellt vanligt. Det kan skilja en poäng eller möjligtvis två mellan domarna, men mer än det är ovanligt. Kanske tillhör hästen en väldigt speciell typ som tilltalar vissa men inte andra? Ännu konstigare var väl i så fall att hästen fick 5-6-7 på ben? Någon av domarna hade visst glömt glasögonen hemma... ;)

Ibland kan man se att en domare genomgående dömer helt annorlunda än de andra på en utställning och då skulle jag nog bortse från den. På mig så verkar det som om en sådan domare har en egen tolkning av rasbeskrivningen...

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker ofta att man kan se ett mönster i vilken "modell" av arab de olika domarna gillar, även om de inte ligger så långt i från varandra i poäng. Men att någon ligger genrellt lite högre på "lätt och långbent typen" och någon annan gillar "ponnysött" osv.

Ibland är det genomgående för en hel utställning att det går bra för den typen som är mest "inne" fn.

Det var likadant när vi höll på med welshar så det var lika bra att kolla vem/vilka som dömde och sen ta med sig "rätt" ponnyer. :angel:

Arab utställningar är en ren bedömnings sport, och givetvis så har alla domarna sin egen smak, där av viktigheten att man innan anmälning verkligen kollar upp domarna, om dom passar mitt sto.

Då måste man trots allt säga att de utländska domarna har en bredare syn i sättet av att dömma.

Knapplån.

Jag har under årens lopp följt massor av dessa diskussioner.
Hur domarna gillar den eller ev. den typen.

Om jag nu tar det sto som jag visat sen ettårsåldern, idag 15 år
så har hon alltid legat relativt jämnt både poängsmässigt och placeringsmässigt hos alla domare. På en bra dagsform lite högre
än vid en hopplös dag.

Ditt sto kanske inte är så utpräglat en viss typ vilket gör att hon går hem hos många domare? Jag tror att ju extremare åt något håll hästen är desto färre personer tilltalar den.

På utomsvenska arabforum diskuteras det ofta om det gått bäst för den "egyptiska" eller "polska" looken på den och den utställningen t ex.

Knapplån

Såg nyss på Runnbäcken att Karnewal PL vandrat vidare till de evigt gröna ängarna.
Karnewal är pappa till många avkommor, hans kanske mest kända son, Expert alias Sherdil. Han har avkommor som har exporterats till b.la Tyskland, Italien och Brasilien.
Han blev 27 år gammal.
Jag blir alltid så sentimental när gamla farbröder går bort...
Även Armenia fick vandra iväg tillsammans med Karnewal.
Det var ett sockersött sto. Underbar! :love:

Bild på Karnewal 27 år

MVH Li

Ditt sto kanske inte är så utpräglat en viss typ vilket gör att hon går hem hos många domare? Jag tror att ju extremare åt något håll hästen är desto färre personer tilltalar den.

På utomsvenska arabforum diskuteras det ofta om det gått bäst för den "egyptiska" eller "polska" looken på den och den utställningen t ex.

Det kanske ligger något i det. Hon är helpolsk och väldigt komplett.
Lite mumsigt att hon fick höga poäng i sin klass i år fast hon var det enda stoet med föl.
Lite lustigt är att hon i år verkligen showade
och poängen inte ändrades. Hon får lika mkt på rörelser om hon så bara lunkar in.
Så visst ser domarna vilka som har kapacitet i sina
rörelser vare sig de showar eller bara traskar på.

På sätt och vis tror jag att hästarna ibland rör sig bättre när de inte showar, eller på ett annorlunda sätt iaf.

Hästen som helhet ser väldigt tjusig ut men många hästar kliver på bättre när de är avspända och får en ledigare, mer avlappnad skritt med större övertramp t ex.
Det blir mer framåt än uppåt liksom...

Hon är framåt även när hon showar.

Har nog tidigare framfört vad jag anser om studs.

*KL*

någon som importerat semin från amerikat och kan delge sina erfarenheter? hur krångligt? hur dyrt? osv..

Kontakta Magnus Tingshagen. Även om han inte ännu
har importerat så har han kunskaperna.

Många som hålle rpå med travhästar har tagit från US.
Hör med din sem veterinär, vet nog en hel del...

Mvh LI

*lånar din knapp Li ;) *

Är det någon här som har länk till Om el Tanams ägares hemsida? Om man inte får lägga ut den här så pm'a gärna ;) Jag vet att jag sett den länken någonstans men det är så fruktansvärt många sidor att leta igenom på den gamla arabhästtråden att min data skulle krascha om jag ens tänkte på det :rofl:

Vore jätteglad! :bow:

Har han kommit tillbaka till sverige igen? ( Om el Tanam)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 520
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka