Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Det beror väl på vilket 3 årstest du ska visa på?
För halvblod tex kanske kan vara lite sent påtänkt.
Där ska ju hästen skrittas och travas för hand. (att tänka på är att det inte är utställningstrav de vill se...)
kunna galoppera runt, i båda varven.
Kunna löshoppa som minst 110 cm, men gärna 130 om hästen är duktig.
Ställas upp korrekt, och åter igen, det är inte arabpose som de vill se.
Man måste inte göra ridprov, men vill man ha diplom så måste hästen kunna stå still vid uppsittning, skrittas, travas och galopperas i båda varven. Inga krav på form, med andra ord väldigt basic grejjer som du igentligen troligtvis kan fixa på en vecka eller 2.
Utöver detta så måste hästen få en till stämpel i sitt pass (har jag för mig) för att få tävla bland halvbloden, och det är här jag tror att du kanske inte hinner med.
Jag själv har planer på att delta med Fille på detta, iomed hans storlek så tror jag att han passar bättre där än bland ponnyerna!
Planeringen med honom ser ut som sådan:
Börja tömköra på regelbunden basis, överallt, samhälle, tunnlar osv osv. Ju tidigare man vänjer dem desto fortare går det, och jag upplever även att de blir mkt säkrare då oxå.
Köra in så fort marken är redo för det, Fille är ju lika cool som Pselma, så det lär inte ta några tider.
Undertiden som detta sker så ska han även löshoppas lite grann, träna på att trava vid hand (han är laaaaat)
Sedan på hösten kanske jag hoppar upp bara för att kolla så att han inte reagerar, men det skulle förvåna mig mkt. De flesta hästar som är inkörda är det ju bara att hoppa upp och ge sig iväg på, mer eller mindre.
Och sedan "rids han in" nån månad innan testet.
Jag hoppas bara att jag ska hitta nåt proffs i närheten som löshoppar på regelbunden basis, då jag själv är ganska kass på detta.
Men jag tycker inte att han borde ha några problem med höjden iaf.
KL
Ingela: Det är väl klart att du ska bli medlem! Kom igen nu!