Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Här var det dött, har alla tagit semester? :)

Puttar upp tråden lite och frågar vem som ska betäcka sitt sto, har betäckt i år, i så fall med vem?

Minna får vara med på bild oxå, är faktist supernöjd med henne, hon har precis det temperament som jag vill att mina hästar skall ha :)

Det är nog många som har fullt upp nu med betäckningar, fölningar, tävling/träning/utställning osv nu. Allt annat än semester alltså. ;)

På tal om utställning, ska ngn här till Strängnäs i helgen? :)

Jag åker förhoppningsvis dit på söndagen iaf, vill gärna ha sällskap så jag åker ev med Christina, vi skulle höras lite närmre.

Ska du dit?

Jo men för mig blir det nog i första hand lördagen så får vi se sedan. Hoppas på fint väder men det ser ju lite ostadigt ut inför helgen...

Om du ändå ska åka upp och ner på lördagen så hänger jag mer än gärna på!

För mig är problemet att jag inte har råd att stanna över natten tyvärr.

Lånar ditt inlägg ursäkta...
Sitter och kikar runt på olika arabhingstar då vi tänkte betäcka vårat ridponnysto (som har arabblod i sig)
Har nu några frågor till er arabmänniskor och hoppas någon kan svara.
Har hittat en del arabhingstar som är godkända för andra raser, men blev lite brydd över en av dem...
Black Turbo står på en sida att han är godkänd för alla raser. Var in på SHs sida och letade på hingspremieringar för att läsa premieringsresultatet men hittade inget.
Någon som har det?

Sedan undrar jag även följande hur skulle ni göra med fölet? Regga det som ridponny eller arabian part breed?
mvh kim

Black turbo är inte premierad, och ger därmed inte "gröna papper" på ponnyraser, utan bara på araber.

Men man kan alltid använda honom och regga avkomman som partbreed arab, det är dock dyrt att regga i arabföreningen så jag skulle undvika det om jag vore dig.

Tack för svaret blir nu bara mera brydd...
Har kikat på andra arabhingstar som marknadsförs som godkända för alla raser och dessa är godkända/premierade.
Hur kan man på en hästavelssida marknadsföra en hingst som godkänd för alla raser om han inte är det.
Kan någon föklara?
Angående reggningen kan man visa fölet på arabian part utställningar om den är reggad som ridponny?
Bifogar länk där ni själva kan läsa
http://www.shavf.se/hingstar/blackturbo.asp
mvh K

Jag blev så imponerad av hingsten Bimaal på Turbo Star International Show i Strängnäs. Bimaal deltog i sporten med flera förstapalceringar samt blev Guldschampion hingst med 42-43 p(minns inte exakt) i utställningsringen.
Sport-och showhäst! Kalas.
Vidare var det en helt underbar utställning arrangerad av Madelein Haag med team. Fina, fina priser dessutom.

Jag spinner vidare lite på Turbo Star International. Satt nämligen och studerade resultatlistorna, och förvånades över att alla hästar har dåliga poäng på ben.

Är det så illa att bland alla visade hästar denna dag fanns det inte en enda med bra, korrekta ben? 7 är den högsta poäng som utdelats på ben men de flesta ligger på 4-6. I övrigt används ju hela poängskalan flitigt med 9 och 10 ofta på typ och rörelser.

Skrämmande inte sant? Kan någon snälla förklara detta för mig.

Nu är ju inte jag så kunnig, men...

Generellt så är det väl lite så att dommarna har för lite tid på sig, och hinner helt enkelt inte titta så mkt på benen, och många har väl sagt att de reglerar hästens poäng lite med benpoängen, så därav tror jag inte att man ska lägga för mkt vikt vid benpoängen, utan helt enkelt åka o titta på hästen själv om man vill veta.

Och då undrar jag verkligen vad utställning fyller för funktion, om de inte har tid att titta på hästen? :confused:

Då kanske det är bättre att byta ut delpoängen "ben" till "färgens snygghet".

Det är precis som vilken annan tävlingsform som helst.

Är det alltid den bästa hopphästen som vinner hopptävlingen? Knappast!
Är det alltid den hästen som går bäst i form och bär sig bäst som vinner dressyrtävlingen? Nej verkligen inte!

Är det alltid den bästa distanshästen som vinner? Nej...

så som sagt, det är som vilken tävlingsform som helst.

Utställning/show ger en hint om hur vår arabavel ser ut och är likväl en tävlingsform i skönhet, temperament m.m. Det är ingen regelrätt avelsvärdering utan koncentrationen ligger mer på om hästen är arabtypisk. Viktigt för en del och mindre viktigt för andra. Tyvärr är det så med benpoängen att de används att styra resultatet lite men drar det sig under 5 då bör man nog dra öronen åt sig.
Sen kan jag bara tillägga att de hästar som blev guldchampion, sto som hingst, inte hade någon nämnvärd dish (om de hade någon över huvud taget) utan just fina arabtypiska huvuden
Många tror ju att en kraftig dish gör hästarna till vinnare per automatik och så är det givetvis inte utan det krävs en hel del till.

Ok, man använder benpoängen till att styra resultatet.

Då är det alltså så att domarna ser alla hästarna i en klass innan poängen delas ut? Så att de redan har bestämt sig för vilken de vill se som vinnare?

Jag har aldrig varit på show, som ni säkert förstår :).

Japp, alla springer in samtidigt först, sedan skrittar de i cirkel medans dommarna kollar, och jag tror faktiskt att de bestämmer sig redan där vem som ska vinna...

Sedan får de gå in individuellt.

Blev du bara brydd över EN av dem?
Då måste du nog titta lite närmare för det är hingstar i aveln om inte är röntgade till ex. Vill du klanka på en speciell hingst så gör det inte här, utan kontakta ägaren för respons på dina frågor, eller om du vill påverka aveln - lägg in ett förslag till styrelsen.

F.ö detta med Strängnäs och ben. Och allt annat. Jag var där och spelade lite musik, det var jättehärlig stämning och fina hästar och publik. Mer sånt!
Bimaal var SÅ underbar att se på. Mer sånt!

Benen på araberna förstår jag inte heller. Det känns som ett nödvändigt "ont" tror inte det har med tid att göra, utan att det finns med i bedömningssystemet och ska bara "vara med". Säger mig inte alls så mycket faktiskt. Man kan byta ut den till nåt annat. Kanske inte färg, men absolut temperament eller annat brukligt - ELLER tänka över "poängen" med ben...Taett allvarligt snack med ECAHO.

Showighet - attityd kanske?! Eftersom det är det man eftersöker vad jag har förstått?

Nu tyckte jag att jag kom på något riktigt bra :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 225
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025