Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Waldorf - Musiken var jättebra! (Jag hörde fler i publiken som var av samma åsikt som jag.)

Vad gäller kusarna kan jag tycka att det var synd att vissa var lite överladdade och inte visade rörelserna så bra som de kanske hade kunnat göra i ett mindre laddat tillstånd.

Bimaal var såå bra. Riktigt roligt med alla framgångar för honom och Victoria.

Senast ändrad:

Hej! Jag funderar på att betäcka mitt sto. Jag är dock orolig för att hon inte ska klassas som tillräckligt fin för att anses bra för avel. Många i detta forum är ju hårda med det, vilket jag kan förstå! Dock anser jag ju själv att mitt sto har många bra gammelpolska kvalitéer som jag vill bevara.

Jag har tidigare funderat på hingstar som Medalj och Puccini. Fynt är min drömhingst men lever han fortfarande?

Med tanke på mitt sto "brister" bör det vara en hingst med lång hals, bra överlinje och bra rörelser. Gärna i närheten av Göteborg eller på Semin.

nytt118.jpg

nytt143.jpg

nytt011.jpg

nytt0177.jpg

Jag vill ha tips på passande hingstar som kan passa henne! Bra psyke är ett krav såklart!

Senast ändrad:

Du har ju glömt den viktigaste frågan ;) Vad är avelsplanen? Vad vill du ha ut av avkomman? Vad är planen med avkomman?

Svårt att veta vilken typ av hingst man ska ge som förslag när man inte har en anning om vilka grenar du är intresserad av!

Eller är det bara gammelpolska hingstar du vill ha som förslag?

Fynt har betäckningslicens i år. Titta på SAHF hemsida o hitta listan på hingstar som löst licens (i högerkanten en bit ner) så hittar du kontaktinfo.
// Linda

Du har ju glömt den viktigaste frågan ;) Vad är avelsplanen? Vad vill du ha ut av avkomman? Vad är planen med avkomman?

Svårt att veta vilken typ av hingst man ska ge som förslag när man inte har en anning om vilka grenar du är intresserad av!

Eller är det bara gammelpolska hingstar du vill ha som förslag?

Tror planen mest är följande: att det skulle vara bra för mitt sto att få föl eftersom jag tror att hon skulle utvecklas fint av att få vara mamma en gång i sitt liv. Får man ens erkänna en sådan "avelsplan"?

Men vi är intresserade av att få fram en mångsidig ridhäst med bra psyke och hög ridbarhet som även kan representera rasen på ett bra sätt i olika tävlingssammanhang. Exempelvis distans, dressyr, working equitation, kanske Western...

Klart att det är en fördel om hästen har - attityd- men endast det duger inte.

Nej självklart. Det var ett svar på Waldorffs funderingar på vad man skulle kunna byta ut betyget BEN mot. Eftersom det tydligen ändå inte bedöms korrekt av domarna.

Wadim och hans son Gwarant är mina favoriter just nu. Vackra, arabtypiska hingstar som har lämnat prestation/ presterat själva och gått bra på utställning.
Wadim står i Göteborgs -trakten.

Jag har en unghäst som är ue Fynt, hon har det bästa temprament man kan önska sig.

Jag förstår att du gärna lägger gammelpolskt på ditt sto. Tyvärr är det ju inte så stor utbud då.
Wadim som Limona nämner är en hingst som har avkommor som visat sig bra både inom show och sport. Han typar ofta sin avkommor.
Tror att det även är en bra hingst om man måste sälja sin häst. Hans namn säljer.
// Linda

Oj, vad ädel hon blev när vinterpälsen försvann. Jag fotade henne i december och nu ser jag en helt annan häst.

Kan också passa på att nämna att fadern Etman är en trevlig hingst, han var tomtens vita springare i år och reds då barbacka i bara grimma med bjällror och rött grimskaft till tyglar.
http://www.barrskogsfilm.se/etman3_23dec09_440.jpg

Lycka till med din häst.

Tack så mycket! Jag är supernöjd med henne. Hon har lixom sin pappa ett helt underbart temperament.
Etman är så fin, en av mina absoluta favorithingstar :)

Kl
Tiden går snabbt och mitt lilla pyre (Pyruvat, uttalas med o, blev det officiella namnet tillslut) har växt på och jag ger mig åter in i funderingar om hans
färg.…
Någon som sätt fler arabföl än jag som vågar ge en kvalificerad gissning??

31170512.jpg

31170510.jpg

/erika

Jag tycker han ser ut att få en ljusbrun färg. Som den han har runt ögonen, där fölpälsen släppt.

Jag förstår att du gärna lägger gammelpolskt på ditt sto. Tyvärr är det ju inte så stor utbud då.
Wadim som Limona nämner är en hingst som har avkommor som visat sig bra både inom show och sport. Han typar ofta sin avkommor.
Tror att det även är en bra hingst om man måste sälja sin häst. Hans namn säljer.
// Linda

Wadim är fin. Men dyr. Och plus alla små tillägg så landar det på en rejäl summa... Vilket då gör att fölet blir dyrt om det sedan ska säljas. Men han är nog värd slantarna.

Vilka andra hingstar än Wadim säljer, tycker ni?

Mitt sto är förresten e. Milagro ee. Gil och ue. Bomarc

Just det ni som kan. Är det ett problem att Fynt är e. Bomarc och mitt sto ue. Bomarc om jag skulle välja Fynt till mitt sto?

Med tanke på linjeavel och så?

En grej till sedan ska jag sova. Vilka gammelpolska hingstar finns i utlandet som skulle kunna vara något för mitt sto? Vet ni något om vilka kostnaderna är för import av semin från utlandet?

Ja det kan se lite så ut.. han har inte många strån till pannlugg och av någon anledning har han mycket lång päls mellan öronen… men han har svart man och svans

31170517.jpg

Ja jag tycker att det borde vara så jag med, finns inga vita små stickelhår men så pratade jag med bekanta på tävling som nyligen hade fått avliva deras visserligen gamle valack pg ”skimmelcancer” och deras andra hade också ganska stora tumörer så då börjar jag att noja mig lite….

Förövrigt är han iaf en mycket charmig och busig liten kille

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 171
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka