Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svaret på första frågan är ja.Åh vad intressant med genetik!
Nu en fråga som vi kan spekulera i. Eller två frågor.
Om jag har en häst som är 75% arab och 25 % annan ras. Så tillsätter jag arab på den hästen, blir det 12,5 % annan ras och resten arab då?
Sen Kan vi ta Cilla. Hennes pappa är mest troligt homozygot skm.
Hennes mamma mörbrun och med både brunt och skm nära.
När jag betäcker Cilla med en färgad hingst, går man på hur hans anlag ser ut, eller hur tänker man?
Nej det vet jag mkt väl, men ressesivt anlag borde betyda att man inte ser det så ofta, eftersom det behövs 2 gener för att det ska synnas.
Mkt lättare att se ett anlag som är dominant, eftersom att det alltid synns, tex skimmelanlag, gulanlag osv.
T ex anlaget för blåa ögon kan finnas även hos människor med bruna ögon medans det dominanta anlaget för bruna ögon inte kan finnas hos en blåögd människa.
Det fungerar på samma sätt med skimmelanlaget.
Jag vet att du kan det här, men jag vill ändå förtydliga din beskrivning lite så att inte någon missförstår.
Skimmelanlaget fungerar som bruna ögon (=dominant anlag) och "flugpricksanlaget" som de blåa ögonen (=recessivt), enligt forskarna (hemsidan jag hänvisade till).
Carina på Silver Arabians
Det beror ju ganska mycket på vad du elerat efter för hingst och vilka kavaliter du är ute efter. Vill du ha en hingst som är godkänd för anglo- avel finns det 2 arabhingstar i Sveirge, Elcatero och Luxor. Sen finns det några i Danmark och någon i Norge. Om du går in på svénska angloarabföreningens hemsida finns en massa bilder och info.
Sen finns det på SAHFs hemsida länkar till en massa stuterier och hingstar av olika klass. Lycka till /Erika
Skimmelanlaget fungerar som bruna ögon (=dominant anlag) och "flugpricksanlaget" som de blåa ögonen (=recessivt), enligt forskarna (hemsidan jag hänvisade till).
Knapplån
jag har lite funderingar om stammen på min unghäst, främst hans pappa som är Esturion PL är det någon som vet lite om honom? Tänkte främst extriört, lynne och meriter.
http://www.polskiearaby.com/?page=ogiery&lang=en&id=136
Annars skulle jag nog fråga din hästs uppfödare. De hade förmodligen en tanke när de valde honom till sitt sto...
De är inte så farliga... Skicka ett mail då. Det kanske är lättare? Mailadressen hittar du i stuterilistan på sahf.se.Tack
jag hade aldrig hittat sidan själv. Jag köpte inte honom av uppfödaren utan av ett annat stuteri så jag har inte vågat ringa hans uppfödare än, är ganska blyg av mig. Ska försöka samla mod till att ringa uppfödaren och få lite mer bakgrundsfakta om hans stam.