Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Nej det vet jag mkt väl, men ressesivt anlag borde betyda att man inte ser det så ofta, eftersom det behövs 2 gener för att det ska synnas.

Mkt lättare att se ett anlag som är dominant, eftersom att det alltid synns, tex skimmelanlag, gulanlag osv.

Åh vad intressant med genetik!

Nu en fråga som vi kan spekulera i. Eller två frågor.
Om jag har en häst som är 75% arab och 25 % annan ras. Så tillsätter jag arab på den hästen, blir det 12,5 % annan ras och resten arab då?

Sen Kan vi ta Cilla. Hennes pappa är mest troligt homozygot skm.
Hennes mamma mörbrun och med både brunt och skm nära.
När jag betäcker Cilla med en färgad hingst, går man på hur hans anlag ser ut, eller hur tänker man?

Åh vad intressant med genetik!

Nu en fråga som vi kan spekulera i. Eller två frågor.
Om jag har en häst som är 75% arab och 25 % annan ras. Så tillsätter jag arab på den hästen, blir det 12,5 % annan ras och resten arab då?

Sen Kan vi ta Cilla. Hennes pappa är mest troligt homozygot skm.
Hennes mamma mörbrun och med både brunt och skm nära.
När jag betäcker Cilla med en färgad hingst, går man på hur hans anlag ser ut, eller hur tänker man?
Svaret på första frågan är ja.

Cilla är, oavsett vad hennes pappa är, heterozygot skimmel eftersom hennes mamma är brun. Hon kan alltså lämna antingen ett skimmelanlag eller ett anlag utan skimmelgenen till sin avkomma. Om du betäcker henne med en färgad hingst har du 50% chans att få en skimmel och 50% chans att få en färgad. Om hingsten har skimmlar bakom sig i stamtavlan har ingen betydelse. Om han inte själv är skimmel så kan han inte lämna något skimmelanlag vidare. Men det kanske inte var det du undrade?

Carina på Silver Arabians

Nej det vet jag mkt väl, men ressesivt anlag borde betyda att man inte ser det så ofta, eftersom det behövs 2 gener för att det ska synnas.

Mkt lättare att se ett anlag som är dominant, eftersom att det alltid synns, tex skimmelanlag, gulanlag osv.

NEJ det är inte så, det är det jag försöker förklara. Det recessiva anlaget kan "smyga" med en enorm mängd kopior hos en befolkning, även hos dom som har det dominanta anlagets utseende. T ex anlaget för blåa ögon kan finnas även hos människor med bruna ögon medans det dominanta anlaget för bruna ögon inte kan finnas hos en brunögd människa. Om man tar exemplet på en population på 10 pers, varav 7 brunögda och 3 blåögda, kan det teorietisk finnas så mycket som (7x 1) + (3 x 2) = 13 kopior av det recessiva anlaget (blå) och bara 7 av det dominanta anlaget (brun) trots att man - som du uttrycker det - lättare "ser" den dominanta anlaget (brun).

När man funderar på det och sen funderar över vad som skulle hända om den där populationen skulle föröka sig, inser man hur lätt ett recessivt anlag har att få genomslag.

Det fungerar på samma sätt med skimmelanlaget.

Jag vet att du kan det här, men jag vill ändå förtydliga din beskrivning lite så att inte någon missförstår.

T ex anlaget för blåa ögon kan finnas även hos människor med bruna ögon medans det dominanta anlaget för bruna ögon inte kan finnas hos en blåögd människa.

Det fungerar på samma sätt med skimmelanlaget.

Skimmelanlaget fungerar som bruna ögon (=dominant anlag) och "flugpricksanlaget" som de blåa ögonen (=recessivt), enligt forskarna (hemsidan jag hänvisade till).

Jag vet att du kan det här, men jag vill ändå förtydliga din beskrivning lite så att inte någon missförstår.

Skimmelanlaget fungerar som bruna ögon (=dominant anlag) och "flugpricksanlaget" som de blåa ögonen (=recessivt), enligt forskarna (hemsidan jag hänvisade till).

Tack för rättelserna :D det blev lite rörigt i ivern där.

KL
Ni som kan er sak när det kommer till genitik (färg), finns det någon bra/seriös internetkälla, bok eller artikel där man kan lära sig mer?!
Jag har inte läst genitik men är intresserad och kan en hel del, engelska är inte heller ett problem.... Är nyfiken på nedärvning, dominanta och recessiva anlag mm.
Erika

Det beror ju ganska mycket på vad du elerat efter för hingst och vilka kavaliter du är ute efter. Vill du ha en hingst som är godkänd för anglo- avel finns det 2 arabhingstar i Sveirge, Elcatero och Luxor. Sen finns det några i Danmark och någon i Norge. Om du går in på svénska angloarabföreningens hemsida finns en massa bilder och info.
Sen finns det på SAHFs hemsida länkar till en massa stuterier och hingstar av olika klass. Lycka till /Erika

Tack!
måste nog hitta den lugnasta hingsten jag kan...har en liten hetsporre..
men fick henne nyss så får se hur det går nu utan havre och mer omvårdnad och ridturer.
kan nog göra susen!!

Går vidare i det här ämnet lite. Var går gränsen för vad som är flugskimmel då? Jag ser inte mitt sto som en flugskimmel - hon är verkligen kritvit (när hon är ren förstås). Men om man tittar riktigt, riktigt noga så har hon faktiskt någon enstaka liten brun prick. Innebär det att hon är flugskimmel? Ska tillägga att hon är 15 år.

Nu har jag inga riktigt bra närbilder men lägger in ett par ändå.

DSC_0161.jpg

DSC_0057r.jpg

Jag vill hemskt gärna betäcka mitt arabsto nästa år men om priset för registrering av föl kommer att vara lika dyrt då som det är nu låter jag hellre bli.

Det var ju en het diskussion här för ett tag sedan om hur dyra avgifter SAHF tog för att göra ett patetiskt litet pass. Någon som vet om SAHF kommit till insikt och nu planerar att sänka avgiften? :angel:

Hej hej! :laugh:

Den 27/5 föddes ett hingstföl e: Gimmick, u: El Sobra och ue: Elcatero, han är en charmig och pigg krabat! :love:

blogg

blogg

/Camilla

Den 15 / 5 kom våran efterlängtade Gimmick unge.:laugh:
E. Gimmick U. Silver Caladora

Han har fått namnet Silver Almir. // Maggan

almir22.jpg

almir6.jpg

almir15.jpg

Håller med, finfina!

Åh vad jag är fölsugen.... Men jag måste ju ha någon att tävla, så det får nog bli shetlandstoet som åker till hingst isåfall :D

Knapplån

jag har lite funderingar om stammen på min unghäst, främst hans pappa som är Esturion PL är det någon som vet lite om honom? Tänkte främst extriört, lynne och meriter.

http://www.polskiearaby.com/?page=ogiery&lang=en&id=136

Annars skulle jag nog fråga din hästs uppfödare. De hade förmodligen en tanke när de valde honom till sitt sto... :)

Tack :)

jag hade aldrig hittat sidan själv. Jag köpte inte honom av uppfödaren utan av ett annat stuteri så jag har inte vågat ringa hans uppfödare än, är ganska blyg av mig. Ska försöka samla mod till att ringa uppfödaren och få lite mer bakgrundsfakta om hans stam.

Tack :)

jag hade aldrig hittat sidan själv. Jag köpte inte honom av uppfödaren utan av ett annat stuteri så jag har inte vågat ringa hans uppfödare än, är ganska blyg av mig. Ska försöka samla mod till att ringa uppfödaren och få lite mer bakgrundsfakta om hans stam.
De är inte så farliga... :) Skicka ett mail då. Det kanske är lättare? Mailadressen hittar du i stuterilistan på sahf.se.

Nu har jag skickat ett mail till hans uppfödare och frågat lite om Esturion och lite om hur min häst var som föl. Det ska bli kul att se om dom svarar på mailet. Tack för tipset, lättare att maila än att ringa:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 230
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka