Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Oj, ja det lät dramatiskt. :eek:

Jag passar på att slänga in en fråga om hingsten Pax e: Pohaniec u: Aleksja som var uppe i en annan tråd.

Är det någon här som händelsevis vet lite mer om honom än stam och avkommor? Kanske tom har en bild? En stallkamrat har en valack efter honom (tyvärr ej registrerad).

ni kan ju komma o hälsa på min valack!

otroligt trevlig herre som gör allt man ber om utan att tveka!
det är ju inte för att jag är duktig som han kan samtliga rörelser i dressyr tex!

största problemet är när jag tävlar distans, jag vet att han skulle galoppera tills han dog om jag bad honom, och ja, jag skulle bara behöva be honom...

jätte bra egenskap i öknen för x antal tusen år när ens liv hängde på det... men i dagsläget på distanstävling är det mindre bra :crazy:

En av deltagarna fick avliva en häst hemma i sin hage mitt i natten, vet inte varför, fick ett mail halv sex på morgonen. En annan fick sy ihop sin häst under ögat så hon skadade sig när de skulle lasta henne. Så det lät nog mer dramatiskt än det var...:o

madde++++

synd att det var så få anmälda, förlåt :(
men lövhamra håller jag på o raggar folk till iaf, så det blir nog en del som kommer, var ju många där förra året!
kul kul!

Men hallå!!!
Var har alla arabmänniskor tagit vägen?
Tråden var ända bak på 6 sidan.

Behöver lite hjälp med kompletteringar på min sida.
ni vet den som har alla svenskaarabhingstar.tk ....den sidan.;)
Så många killar som jag inte känner igen...
Önskar sidan så komplett som möjligt för stoägarnas skull...men det är ju även gratis reklam för hingstägarna.

CK...skulle inte du ta in Sokrates??
Maila mig gärna uppgifterna jag söker på sidan så lägger jag in dem.
Madde...du med dina grabbar då?

Senast ändrad:

amen det måste du ju göra!
se så! åk iväg! då kan du se min märr där oxå! saknar henne som tusan!

Oh, jag har inte hunnit läsa hela tråden. Vad heter ditt sto nu igen?
Jag får ta och åka och titta på deras hästar och din:)

Mitt sto heter Pselma E Magnum Psycke U Artemis UE Borneo...

fux och jätte söt! :D

du kan se fölbilder på henne på deras hemsida, hon är uppfödd där ;)

Jag kan berätta att jag fick ett ljuvligt stoföl efter Fynt i år :)
Det var riktigt efterlängtat då jag nästan givit upp hoppet om att hon kan lämna annat än hingst.

Vad finns det för arabhingstar i Småland, förutom Elcatero, Gapro och Smedgårdens hingstar?

Här blir det en kort vakvår. Bara ett föl på G:

6 april: Jubilanta - Premier

Men hu så stor hon har blivit redan. Hon har växt ur täcket, vilket hon aldrig gjort förut. Jag har fått tvillingnoja! :eek:

Carina på Silver Arabians

är inget UL taget på ditt sto? Jag kollade mitt sto 2 ggr när hon gick i väntans tider, kollar man tidigt så finns ju chansen att abortera den ena.
Tvillingavel är väl knappast ngt att ha som målsättning:confused:

Jag är förvånad att det är så många som inte kollar dräktigheten på sina ston, dels pga risk för tvillingar, dels vill man väl veta om hon överhuvudtaget är dräktig så man har chans till ombetäckning om hon inte tagit sig?

I frågan om ditt hingstval, så anser jag att det är bra att vidga sina vyer och se vad som finns utanför landsgränsen, men jag tycker absolut att man ska använda sig av en hingst som är röntgad.

Att han har 200 avkommor säger ju inte så mycket, 150 av dom kanske inte är röntgade och går med cystor.

När det handlar om cystor på araber så tycker jag att man ska vara noga, eftersom det uppenbarligen är ett ganska stort problem inom rasen.

Eller jag kanske bara är ute och cyklar.:banana::banana::banana:

Cystor verkar i princip vara en icke-fråga utanför Sverige. Så vill man använda utländska hingstar, eller importera avelsmaterial, ja då får man nog räkna med oröntgat hela vägen.

Det finns en och annan friröntgad hingst i Danmark och Norge också.

Sen är det ganska vanligt med röntgen bland de lite dyrare hästarna i USA också. Men där tittar de inte efter cystor utan efter om tillväxtzonerna slutit sig innan unga hästar sätts i träning.

Men en och annan cysta hittas säkert den vägen, det finns ju fallstudier gjorda på araber med cystor från USA så det existerar där också även om det inte framgår i vilken grad.

Premier är friröntgad om jag inte minns fel.

Kullatorp är ju ett av de stuterier som förespråkar röntgen pga cystor. De har haft hingsten "på plats" och inte bara via semin. Han är även avelsvärderad i Sverige.

är inget UL taget på ditt sto? Jag kollade mitt sto 2 ggr när hon gick i väntans tider, kollar man tidigt så finns ju chansen att abortera den ena.
Tvillingavel är väl knappast ngt att ha som målsättning:confused:

Jag är förvånad att det är så många som inte kollar dräktigheten på sina ston, dels pga risk för tvillingar, dels vill man väl veta om hon överhuvudtaget är dräktig så man har chans till ombetäckning om hon inte tagit sig?

Se inlägg nr 247
// Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 123
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka