Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Cystor verkar i princip vara en icke-fråga utanför Sverige. Så vill man använda utländska hingstar, eller importera avelsmaterial, ja då får man nog räkna med oröntgat hela vägen.

Jag var på Kumla-utställningen idag, och av de hästar jag såg så var det en läskigt hög procent som hade rörelsestörningar bak.
Inte en enda var framhalt, men just det att det verkade så vanligt med oren gång bak bekymrar mig.
Sånt ser man sällan på förbesiktningar på distanstävlingar.

Är det så att utställningsfolk inte ser hältor, eller stoppar de huvudet i sanden?

nej men gud vad läskigt!

det är ju svårt att se bakhältor... min är ju halt på båda bak, och nästan ingen ser att han är halt, tack o lov så gör jag det iaf! Min veterinär trodde absolut att han skulle få starta på distanstävling, hältan syns inte på rakt spår överhuvudtaget.

vilka vann och så då? Vilka var med?

ja det är riktigt jobbigt, speciellt när ens mamma som betalar vettäkningarna inte ser det... och när veterinären knappt ser det heller... svårt att motivera till att åka till veterinären då ;)

jobbigast är det när man följer med nån och tittar på ridskolehästar... den är halt, den är halt och den går orent på 3 av 4 ben...

mina kompisar säger att jag inte får säga nåt för då får jag inte följa med :cool: de utbriste ohh vilken fin häst o jag bara den är oren på det benet... hehe de tycker det är skit trisst!

Men ska det inte bli uteslutna om de är halta?
eller kan det vara så att det inte är tillräckligt uppvärmda så att de har stått still länge och är stela?
var någon där och tog kort/filmade så man får se?

Är det så att utställningsfolk inte ser hältor, eller stoppar de huvudet i sanden?
Jag tror att det är både och, faktiskt (eller antingen/eller). Tar man med en häst med rörelsestörningar på utställning, så har man, precis som du säger, antingen:

1. inte sett det själv, vilket jag faktiskt har respekt för. Det är inte så himla lätt alla gånger om man inte har ett tränat öga. De brukar bli tacksamma om man påpekar det.
2. stoppat huvudet i sanden och blundat. Inte lika lätt att ha respekt för.

Jag har sett båda kategorierna och inte bara på utställning. Ganska ofta förekommande även på dressyr- och westerntävlingar. Mest intressant tycker jag det är att iaktta hästarna utanför tävlingsringen, i vila, när man ser hur de avlastar olika delar av kroppen.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

någon som vet när resultaten kommer? Jag är jätte nyfiken!

någon som vet om det var någon som filmade/fotade?

Oh..vad jag är avis...jag hade så gärna velat vara där o tittat. Tanken var så också men det sket sig totalt idag.
Antar att det var strålande väder där också precis som här. Det har det varit de andra 2 åren som jag varit där. kanonväder.
Vem blev BIS?

Imorgon ska jag ringa o boka rtg till min Sulana...ser ut som om det blir betäckning i år trots allt. Under förutsättning att plåtarna är bra vill säga.
Dessutom med en arabhingst vilket jag inte varit inne på tidigare.
Hon ska få åka till Mambo, som fö står bara 6 mil från oss vilket är kanon.

Oh..vad jag är avis...jag hade så gärna velat vara där o tittat. Tanken var så också men det sket sig totalt idag.
Antar att det var strålande väder där också precis som här. Det har det varit de andra 2 åren som jag varit där. kanonväder.
Vem blev BIS?

Imorgon ska jag ringa o boka rtg till min Sulana...ser ut som om det blir betäckning i år trots allt. Under förutsättning att plåtarna är bra vill säga.
Dessutom med en arabhingst vilket jag inte varit inne på tidigare.
Hon ska få åka till Mambo, som fö står bara 6 mil från oss vilket är kanon.
Det var ju pricksäkert... Det var ett ettårssto efter Mambo som blev BIS (Nihmaa, Mambo - Nilimaa). :D

Carina på Silver Arabians

Fortsätter och fyller på med några betäckningar i listan:

Exelencja (Festiwal x Ex Diara - Exelsjor) Ska betäckas med Mayoor Bay!
Mefynda (e.Fynd u: Mepala ) ska betäckas med Black Turbo
Prosessa (Rousseau x Prusznega- Probat) ska betäckas med Samsheik (Sambor x Cassels Genua).
Silver Caladora (Cala dÒr x Silver Zeefir- Zareef) med Gimmick
DA Ciemona KER (Daker x Ciekawa) är betäckt med Ege
Doda (Endel x Dekada) ska betäckas med Ege
Alouize (Nimbusz x Darlina) är betäckt med Black Turbo
Nieszpora (Chock x Nianka) ska betäckas med Black Turbo
AH Walencia (R Ali Bey x Walkyria el Jamaal) ska betäckas med Black Turbo
TS Cimadonna (Pakistan x Cindy) ska betäckas med Black Turbo
Roxanne (Bayard x Ragazza) ska betäckas med El Amin!
Biscaya ( Dynamo - Belissima) är betäckt med Cross.
Exanadu (Europejczyk - Etruska) är betäckt med Don Bull
WW Karmenzitaa (Naizaak x Kastanjet e Zareef) är betäckt med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Louyoune (Ramses x Loufianaah e Fynt) ska betäckas med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Zefirka PL (Eldon PL x Zenobia PL/Endel PL) ska betäckas med Ecaho PL
Pselma (Magnum Psyche x artemis) ska betäckas med Thee Apprentice (Versace x Legacys Diva)
Sahara Sundance (GB) (Golden Samurai x Sunlea Darreana) är betäckt med Gimmick
Nevada (Mamba x Nuxia) är betäckt med Gimmick
Adeline (Pankin x Adelaide) är betäckt med Gimmick
Procordia (Eldorado x Pochodnia) är betäckt med Gimmick

Länge sedan någon fyllde på. Det måste väl ha blivit fler än de här?
/Anne

Har det inte kommit nya föl också? Jag är nyfiken!
Månne några crabbet-föl som kommit till världen? Gimmick kanske vet? :laugh:

KL

Betessläpp i söndags.
DSC02944Lfix.jpg

// Linda

Exelencja (Festiwal x Ex Diara - Exelsjor) Ska betäckas med Mayoor Bay!
Mefynda (e.Fynd u: Mepala ) ska betäckas med Black Turbo
Prosessa (Rousseau x Prusznega- Probat) ska betäckas med Samsheik (Sambor x Cassels Genua).
Silver Caladora (Cala dÒr x Silver Zeefir- Zareef) med Gimmick
DA Ciemona KER (Daker x Ciekawa) är betäckt med Ege
Doda (Endel x Dekada) ska betäckas med Ege
Alouize (Nimbusz x Darlina) är betäckt med Black Turbo
Nieszpora (Chock x Nianka) ska betäckas med Black Turbo
AH Walencia (R Ali Bey x Walkyria el Jamaal) ska betäckas med Black Turbo
TS Cimadonna (Pakistan x Cindy) ska betäckas med Black Turbo
Roxanne (Bayard x Ragazza) ska betäckas med El Amin!
Biscaya ( Dynamo - Belissima) är betäckt med Cross.
Exanadu (Europejczyk - Etruska) är betäckt med Don Bull
WW Karmenzitaa (Naizaak x Kastanjet e Zareef) är betäckt med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Louyoune (Ramses x Loufianaah e Fynt) ska betäckas med Perignon Al Amar (Angels fall first)
Zefirka PL (Eldon PL x Zenobia PL/Endel PL) ska betäckas med Ecaho PL
Pselma (Magnum Psyche x artemis) ska betäckas med Thee Apprentice (Versace x Legacys Diva)
Sahara Sundance (GB) (Golden Samurai x Sunlea Darreana) är betäckt med Gimmick
Nevada (Mamba x Nuxia) är betäckt med Gimmick
Adeline (Pankin x Adelaide) är betäckt med Gimmick
Procordia (Eldorado x Pochodnia) är betäckt med Gimmick

Illuztra (Lamark x Imppaala) ska betäckas med Ege

Nu har jag fyllt på listan med mitt sto:laugh:

Ska du betäcka med Mambo?:Phaha vad skojigt det är typ våra släktingar på lååångt håll.Vi skulle ha ebtäckt med han för vi skulle få billigare pris men vi ändrade oss och tog imre istället och hans föl blev så vacker:love:

Jodå, Troy har kommit!

Tosca fick den 23/4 en långbent hingstunge
efter Emiliusz.
Vi är så lyckliga över honom.

Grattis Ankan till superfin hingstunge!! Han är bara såå läcker. :love:
MVH
Linda

Har det inte kommit nya föl också? Jag är nyfiken!
Månne några crabbet-föl som kommit till världen? Gimmick kanske vet? :laugh:

Nja ... tyvärr inga "rena" små crabbetar, vad jag vet, men Ganica (55%) har fått ett underbart stoföl (53%) e:Gomir (52%) som jag såg när jag var och hälsade på Gimmick häromsistens. (Om ni tycker det ser knepigt ut så är alla %-värden avrundade till heltal.) Hon blir som sina helsyskon en underbar, social varelse med mycket arabtyp :love:. Jag försökte ta med hennes 1-åriga helsyster (Gazijah) hem i bagage-luckan ... men det fick jag inte :cry:.
/Anne

*knapp*
Jag har haft turen att få leasa att arabsto med kanon prestationsstam inom galopp samt distans.
Det börjar bli sent på säsongen och nu måste jag hitta en passande hingst hyffsat snart, isch vad svårt det är.

Funderar på Lill Sham, men han brukar ge litet.
Funderar även på Daffaq, hans stam och prestationer är ju outstanding, men sen tycker jag han har tappat lite typ. Men tittade på hans avkommor och dom såg väldigt trevliga ut!

Ja detta inlägger var inte direkt riktat till någon, behövde bara skriva av mig lite;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 123
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka