Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Hej är väldigt nyfiken på stammar, ad har du för stam på din?
mvh El

tjoho...
måste ju bara svara!

Hur många tänker visa sina hästar på utställningar i år?
Hur många av er är "nybörjare" och tänker visa själva?
Vilka gör som jag "fegar" ur och låter andra visa?

Vilka kommer att vara med på sportcupen?

ska defenetivt till Kumla,iaf om lillan inte får nåe till vackert sår...
om hon går bra där åker hon till riksen oxå, men då kasnke jag visar bara. men vi ska på turbocuperna är det tänkt oxå, så vi kanske får in lite vana! vi får se, men jag visar på kumla iaf.

sportcupen är inplanderad den oxå! ska bli så kul om man kan vara med o tävla iår!

Hoppas det går och att du dyker upp på sportcupen.
mvh El

Oj, vad gulligt skrivet! Tack!:):bow:

Carro: Det gör ont i mitt hjärta när jag ser Nishkan, hon är verkligen grymt lik min Audi! Hoppas att jag får se er på utställningarna i sommar!

MVh Pernilla

Klart vi vill se digunder sportcupen.
:banana:
Vi har uppgraderat oss lite & använder husvagn i år:smirk:
Så kika förbi under sportcupen och ta en fika.
Förresten gäller även er andra här på buke.
Men ni får nog kalla er "buke" har ju inte en aning om hur vissa av erser ut på riktigt.
mvh El

Det är faktiskt kul att visa själv! Ok, jag medger att jag var lite illamående *hehe* innan men när man väl kommer in så blir man lugn (tyvärr blev också hästen jag visade det, show var inte riktigt det hon hade tänkt sig) :rofl:

Visst, som amatör kankse man inte får hästen att stå eller visa halsen exakt som proffsen. Men har man en häst så måste man ju ändå kunna visa den i skritt och trav vid en veterinärbesiktning och iaf min gamla veterinär var tacksam om de stod stilla när de skulle det... :angel:

Jag har sagt det här tidigare: Det är inte så himla märkvärdigt med utställning! Om man bara har en väluppfostrad häst som lärt sig lyssna på en går det bra. Det viktigaste är att ha kul och det finns faktiskt kunniga och snälla människor som är villiga att ge en råd (tex flera stycken här på Buke). Åk på utställning och ha kul! :banana:

/Helena

Hej Helena!

Jag håller med dig till viss del, jag tycker det är jätte roligt att "ställa" hästarna men när det kommer till själva springandet är det en annan femma:angel:, jag är ju inte byggd som en gasell direkt, hehe

Jag kan berätta ett exempel på varför. När jag skulle visa Audi i Göteborg så gick allt bra fram tills, just springandet. När vi satte av i vad jag trodde skulle bli Audis härliga svävande trav så bidde det en snabb, kort symaskinstrav i stället. Den lilla hästen var ju tränad att följa sin matte, vilket han verkligen gjorde, han sprang i min steglängd exakt! :rofl::rofl::rofl: Där lärde han mig att matten kan träna hästen men att visa är ingen bra idé.....

Annars har jag den inställningen att jag vill kunna göra allt själv med mina hästar men i detta fall överlämnar jag gladligen jobbet till "långbenen". Tyvärr, kommer jag inte undan visandet utan åker ju på det på sportcupen ;)

Ett bra exempel på hur bra det kan bli om man visar hästen själv är Carolina och Miko!!!!!!! Jag tror inte att Miko visar sig som han gör med någon annan i snöret än hans kära matte!

Mvh Pernilla

Klart vi vill se digunder sportcupen.
:banana:
Vi har uppgraderat oss lite & använder husvagn i år:smirk:
Så kika förbi under sportcupen och ta en fika.
Förresten gäller även er andra här på buke.
Men ni får nog kalla er "buke" har ju inte en aning om hur vissa av erser ut på riktigt.
mvh El

Gärna det, TACK! Sätte upp en skylt så vi vet var ni håller till! :D

Mvh Pernilla

Hmm vi kanske ska sätta up en skylt med pil
"Buke häråt" och med tanke på festen som brukar vara kanske vi även skall snistla bana med plastremsor.:)
mvh El
p.s Visa tänk då om jag skulle visa...
Min lilla dam har en benägenhet att alltid vilja gå bakom mig dessutom har jag ingen kondis...
LÅÅNGSAMT skulle det bli

Jaa låter som en bra ide! :D

annars... jag vill gärna visa själv men det känns som om hästen får mycket högre poäng om den visas av ett proffs :crazy:

Visst, det är bara att träna, vilket jag gör. Mitt stora problem är inte att springa, det fixar jag utan problem, mitt problem är mer att få hästen att titta på mig när det är dags för show. Har varit med om flera gånger då jag tränat mycket hemma, och allt sitter bra, i uppsamlingsringen är det bra också men när vi är ensamma inne i showringen vill hästen kika åt ett annat håll och blir okoncentrerad om de samtidigt är uppspelta. Är de lugna går det bra. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag tränar hemma på att de ska titta på mig varje sekund, och de gör det där.

Hur fabian får alla proffsen hästarna att blåsa upp sig som ballonger?? :D

jo jag vet vad som försiggår tyvärr :s men tänkte mest på de i sverige som inte håller på med såna där hemskheter och ändå visar hästarna bra ?

jo jag vet vad som försiggår tyvärr :s men tänkte mest på de i sverige som inte håller på med såna där hemskheter och ändå visar hästarna bra ?

Hej!

Jag tror att det mycket beror på individen.... Dom riktiga "showisarna" dom älskar när man tittar på dem. Jag har en sån här hemma, det räcker med att jag går ut och ropar på henne, klappar händerna eller nåt så börjar "val safarit" svansen på ryggen, hon trumpetar och blåser hela tiden, hur söt som helst!

När hon är högdräktig och inte orkar springa står hon på stället med krökt svanhals med svansen på ryggen och så ber hon mig minnas hur hon rör sig då hon faktiskt inte kan dansa för dagen!

Denna häst har gått igenom all horsemanship träning med att dra presseningar osv men det spelar ingen roll med en riktig showhäst för dom kan knäppa av och på, iallafall är mina erfarenheter sånna!

Sen är det hästar som behöver få tryggheten att våga visa hur vackra dom är och det är där dom duktiga handlerna kan göra sitt jobb för att utveckla och plocka fram det ur hästen.

MVH Pernilla

Oj, vad gulligt skrivet! Tack!:):bow:

Carro: Det gör ont i mitt hjärta när jag ser Nishkan, hon är verkligen grymt lik min Audi! Hoppas att jag får se er på utställningarna i sommar!

Ett bra exempel på hur bra det kan bli om man visar hästen själv är Carolina och Miko!!!!!!! Jag tror inte att Miko visar sig som han gör med någon annan i snöret än hans kära matte!

MVh Pernilla

:o:o
Tack så mycket för de fina orden pernilla, du vet inte hur mycket det värmer.

Javisst är hon lik sin bror allt. Och det är inte bara i utseende, men det vet ju du m ;)
Oss lär du se på utställningarna.
Och du lär se både Nischans lille bäbis och Henne själv, plus lille bror Miko!

Massa kramar

Carro

Pernilla, jag håller med dig att alla inte kan få hästen att springa ordentligt av olika skäl och då ska man naturligtvis inte känna sig tvungen att visa själv (tex skulle jag själv inte visa idag eftersom jag inte är 100% hälsomässigt och svimma när man håller i en häst är nog inte en strålande idé...).

Det jag främst menar är att det verkar ibland som att många väljer att inte visa för att de är rädda att se dumma ut, göra fel, bli utskrattad osv. DET är dåliga skäl att inte visa sin häst. Jag höll på att springa fel väg första gången jag visade men jag lovar, himlen ramlade inte ner! :D Det är fantastiskt känsla när man väl klarat av det, total eufori. ;)

Sedan måste jag ju säga att något av det häftigaste jag sett var dig och Audi på Libertyn i Halmstad (kommer inte ihåg vilket år). Ni hade ett fantastiskt samspel och han ville definitivt vara med sin matte! :bow:

@ neywaz: Att hästen skulle få bättre poäng med ett proffs stämmer kanske ibland men det sto jag visat har fått poäng som stämmer bra överens med hur hon ser ut. Hon är dessutom inte en "showballong", senaste gången var hon nästan på väg att somna! Hon showar bara hemma när det passar...

@ elshacera: Snitselbana låter bra... :rofl: :rofl:

/Helena

Låter inge kul :/ Får man fråga vad det är dom gör?
När man ser en fullvuxen hingst darra i knävecken inför handlern och gunga bakåt, utan att våga flytta fötterna en millimeter, med uppspärrade skräckslagna ögon, så är det inte så svårt att förstå vad man gjort. Metoderna växlar säkert, men alla går ut på terror.

Carina på Silver Arabians

PS! Läs gärna Emma Maxwells artikel "Hur araben fick sin posering".

Jag ska nog visa någon av mina hästar på utställning, men det blir nog bara Turbo cupen i sådana fall, blir svårt att hinna med mer då jag även ska ställa ut och tävla våra russ. Sen ska jag även visa fölet som kommer men då hade jag tänkt åka på fölmönstring för alla raser.

Någon sportcup som deltagare blir det inte då jag inte har någon häst att vara med på men kommer och hejar och groomar gör jag om det inte är något annat den helgen.

//Olivia

*KL*

Jag fick ju inget stoföl i år som planerat, så nu har jag gått och köpt mig ett ungsto istället! :) Hon kom igår kväll. Välkommen till oss, Havalah (betyder "liv" på hebreiska)!

Hon är fux, moderlivsimport från USA, helpolsk, född 2005, och heter egentligen SS Algorada Havalah. Pappa är SS Hypnotic, e: Spark, u: Brusally Orenka. Mamma är Aihnoa, e: Czarnolas, u: Algorada.

Full stam här, för den som är nyfiken... :)

Carina på Silver Arabians

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka