Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Kika på Luxor.
Här kommer lite om hans meriter, kopierat från hans hemsida.
Tävlingsmeriter

Luxor har flertalet segrar och placeringar upp till MSV klass. Några av hans största meriter är:

* 1:a NAHF-cupen 1996
* 1:a Mälardalspokalen 1996
* 1:a Sportcupen, dressyr 2004
* 1:a 120-hoppning
* 2:a Mälardalspokalen 1997
* 2:a NAHF-cupen 1997
* 2:a SM, dressyr 2004
* 5:a SM, dressyr 1996
* 5:a SM, dressyr 1999
* 8:a EM, dressyr 2004

Jag kanske är petig, men jag tycker det är viktigt att påpeka att dessa resultat är från arabtävlingar (merparten i a f). Dvs inte "riktiga" SM t ex. Är ganska stor skillnad.

Sen är det naturligtvis KANON med en meriterad arab som verkligen rids och presterar!

Själv tycker jag det är helt fantastiskt att en arabhingst rids och tävlas! Luxor har ju tävlat emot vanliga hästar i dressyr och placerat sig, hur många av dom fashionabla hingstarna som vinner på utställningar har ens haft ryttare på ryggen och startat en enkel LB-dressyr?

Jag håller helt med. Jag tycker det är otroligt bra (vilket jag ju också skrev). Och jag vet att Luxor (och även andra hästar med Thomas i sadeln) har tävlat även i vanliga klasser.

MEN jag tycker fortfarande att det ger lite fel signaler om man skriver SM, som att hästen tävlat mot Brink o co.

För mig skulle det vara intressantare att veta hans resultat i vanliga klasser, även om de inte ser lika flashiga ut som att skriva att hästen har plac. SM.

Väntar med spänning på Lilla svarts första..... Hon är planerad till 21 feb, har fyllt juvret och är på gång......

Tråkig nyhet! Zamiana, som jag leasat av Arnrups, lever inte längre. En olycka i hagen förra söndagen, röntgad på ATG på tisdagen ua, och på 3 ben med lårbenet av igår i boxen. Fruktansvärt! En underbar häst som somnat in...:cry:

madde++++

Väntar med spänning på Lilla svarts första..... Hon är planerad till 21 feb, har fyllt juvret och är på gång......

Tråkig nyhet! Zamiana, som jag leasat av Arnrups, lever inte längre. En olycka i hagen förra söndagen, röntgad på ATG på tisdagen ua, och på 3 ben med lårbenet av igår i boxen. Fruktansvärt! En underbar häst som somnat in...:cry:

madde++++

Ja, det ska bli otroligt kul o se hur dan det fölet kommer att bli ifrån lille svart, då kommer jag förbi och kollar..

Vad tråkigt med Zamina, många tröstkramar ifrån mig..

//Carro, Miko, Nischka

jag är oxå mkt nyfiken!
Jag blir jätte glad om du skulle kunna lägga ut nån/några bilder på underverket när den kommer :love:

det är ju väldigt långt till dig bara för att titta på en fölis....

För mig skulle det vara intressantare att veta hans resultat i vanliga klasser, även om de inte ser lika flashiga ut som att skriva att hästen har plac. SM.

Det är väl inte så svårt att få fram. Nedan kommer klippt och klistrat från ridsportförbundets resultatdatabas. Hittade ingen placering nyare än 2004 se nedan.

Strömsholms Ridsportförening 2004-07-23.
Klass nr 34. Dressyr LA:1 Maxpng: 370 (katID= 30795 )

--------------------------------------------------------------------------------
Plac. Ryttare Häst Resultat Poäng
1 Emilie Nyreröd Corn Flex 71.89 (71.89) 12
2 Caroline Jansson Zip 67.84 (67.84) 8
3 AnnChristine Gustavsson Tamichi 65.41 (65.41) 6
4 Renee Ribring Mysetta 62.7 (62.7) 4
5 Tomas Hellberg Luxor 60.27 (60.27) 2

--------------------------------------------------------------------------------

ja fast äldre resultat går numera tyvvär ej att få fram då deras server har kraschat. ( fick jag till svar då jag letade efter resultat från min in köpta hingst Cross som ska va tävlad både i hopp och dressyr. ) så enkelt är det inte.

Tror du missförstod mig lite. Även om det var bra att få lite perspektiv på det hela.

Jag är inte intresserad av just Luxors poäng så, utan jag menade att om man ska redovisa en hästs meriter är det intressantare att visa vad de presterat i "riktig" konkurrens än i konkurrens med andra av samma ras, på rastävlingar.

Håller med dig:bow:. Skulle bara ge ett exempel på att det finns andra resultat att få fram om man vill, fast dessa resultat kanske inte ser lika bra ut i marknadsföringssyfte som t ex SM.

Det var ju synd att de slarvat bort äldre resultat. Jag tycker även att det är synd att inte alla resultat från lokal och uppåt finns med. Det är ju bara placeringar från regional och uppåt.

Håller med dig:bow:. Skulle bara ge ett exempel på att det finns andra resultat att få fram om man vill, fast dessa resultat kanske inte ser lika bra ut i marknadsföringssyfte som t ex SM.

Nej, precis. Och jag har bara sett detta fenomen just i arabvärlden också. Det finns många andra raser som har rasspecifka SM, men då redovisar man att det är just detta SM eller bara vad det är för klasser.

Och med det inte sagt att Luxor inte är en bra hingst, och att jag fortfarande tycker att det är guld och kanon med en hingst som presterar!

Dethär hör väll inte riktigt hit, men är väldigt glad och tänkte dela med mig lite... Skall hämta hem arabbebis nästa månad, mamma Ciara och pappa Chopin. Nån som har någon typ av kontakt med de två hästarna?

Hej !

Jo jag känner till båda hästarna :)
Super trevliga bägge två!

Grattis till köpte av lilla fölis, du kommer att få en super häst :)

Mvh / Madde

Det är en egen uppfödning, TS Cimadonna f. 2001 e. Pakistan u. Cindy.

Det var ju synd att de slarvat bort äldre resultat. Jag tycker även att det är synd att inte alla resultat från lokal och uppåt finns med. Det är ju bara placeringar från regional och uppåt.

Det är inte bara placeringar från regional, utan alla starter gjorda under året finns med. :) Är det möljligtvis någon som vet hur många araber som har tävlingslicens i landet ?

Jag har idag två åringar efter Rohara Bacara och är
så nöjd, så nöjd.
Tosca nedkommer i maj med ett föl efter Emiliuz vilket
jag ser väldigt mycket fram emot.

Med tanke på åringarna så är jag inte främmande alls
föra att åter betäcka med Rohara Bacara.
Han är suverän!

kl*

och eftersom denna tråd håller på att dö så kan jag lika gärna slänga in en frågan om vad ni skulle rekomendera för hingstar till mitt sto!

stammen är: E magnum psyche U artemis UE borneo

det jag främst vill förbättra är hennes halsansättning! de flesta vet väl vem hon är, bilder finns på min profil.

jag har inte bestämmt mig än... (väldigt velig ja jag vet) så därför vill jag se vad ni skulle rekomendera för hingstar.

krav på hingsten : gärna lite större, långa ben. gärna både utställd och riden (så vida den inte är för ung för det) och ett krav som jag inte kommer tumma på en millimeter, han ska vara röntgad UA! mitt sto är röntgad.

avkomman är tänkt att både ridas och tävlas och köras och ställas ut... ja... en riktig allround arab med inriktning mot distans.

hoppas att ni kommer på nån trevlig! jag känner att jag har mkt begränsad kunskap i denna fråga, så snälla hjälp mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka