AR- ryttare, vad har ni för utrustning?

Sv: AR- ryttare, vad har ni för utrustning?

Lyckost!!
Vill ha!! Men det var det där jag var rädd för, att beställa hem och inse att den ligger halvbra eller kanske tom heldåligt..
Är rädd om ryggen som har så mycket att göra och så lite muskler...

Har köpt en allround från masterback nu. För att galoppa i. Den är ju bomlös oxå. Om den verkar bra kanske det blir en dressyrvariant av samma märke till sommaren. (måste starta först:crazy:)
Kanske din kan trivas i en sån?!

Va?:confused: Vet du varför man har kortare läder?

Vad är det du inte förstår?? Att jag aldrig har sett någon med "uterittsläder" som inte hamnat på rumpan??? Alltså inte haft en korrekt trepunktssits??

Vadå varför?? Vad har det med saken att göra?? Tycker du det har det så se Totolas svar.

Nej det söta lilla huset ligger nere vid stranden jag rider på. :D

Den nedre bilden är under träning.. Det är övre bilden som är uteritt.

Blev lite galet då jag skrev ;)
Buuhu jag vill oxå rida på stranden :) Högsta drömmen.. nästan!

Jag har funderat på det där med stigläderlängden innom AR, själv rider jag inte AR men brukar ha långa läder (enl. min gren) dvs. läder som är så långa att om jag släpper foten så slår min "fotknöl" i underdelen av stigbygeln.. alltså dressyrläder. Men mina grannar om rider AR har så långa att deras ben är helt raka :o provad lite AR för dom och dom tyckte att jag hade jättekorta läder.. Men VARFÖR ska man ha långa läder? Är det inte bättre att rida helt utan då?

Men VARFÖR ska man ha långa läder? Är det inte bättre att rida helt utan då?

Det där är nog lite olika mellan individer, men målet är långa för att kunna sitta så avslappnat och "djupt" som möjligt. Iom att man inte kommer rida lätt eller stå i fältsits gör det inget om de är långa bara de inte är så långa att man får sitta och fiska efter dom.
Finns säkert fler anledningar också :angel:
Själv använder jag snarare vanlig dressyrläderlängd, länger jag ett hål är det svårare för mig att rätta till min sits om hästen flyttar mig fel eller om vi tappar balansen. Från början var det ännu kortare som gällde (allround-längd?) av diverse skäl.

Ewelina:

Jag har vanlig dressyrlängd på stiglädren. Det ser likadant ut för andra AR ryttare när jag är på kurs osv. Så längden på stigläder verkar det inte vara skillnad på mellan vanliga dressyrryttare och AR ryttare, vad jag sett i alla fall. Jag har inte ändrat längd på lädren även om jag lagt om ridningen från tävlingsdressyr till AR.

Men om jag släpper stigbygeln och den slår i min fotknöl, då har jag uteridningsläder. Absolut inte dressyrläder. Så korta har jag aldrig dressyrat i. (men det är en smaksak förstås. vissa trivs i kortare läder. Det är väl lika rätt som någonting annat så länge sitsen är avslappnad och i balans.)

Det där är nog väldigt individuellt.

När jag sitter hemma o dressyrar, har jag alltid haft väldigt långa läder o längt dem mer och mer allteftersom jag klarat det.

Men nu är både ridskoleinstruktörerna och AR-instruktören på mig och gapar om att jag ska korta upp stiglädren. Så, det beror nog på vilken ridskoleinstruktör och AR-instruktör man rider för... :idea:

Mvh

IngelaH, som laddar upp inför handikappläger på ridskolan nästa vecka. :bump:

okej, tack för svaren :)

Var kan man hitta en bra sadelutprovare som har "spanska sadlar" / "AR" sadlar?

Bra utprovare? Det beror ju på vem du frågar. Någon här på forumet, säljer kanske det du söker och tycker att h*n är bäst på det och någon annan kanske har köpt det du söker av h**** och tycker att just h*n är skit och dum i huvuet. Så, just det där med efterlysningar och vem som är bäst eller sämst är inget som ska frågas och tipsas om på diskussionsforumet. Utan prova att googla runt lite och sök på olika sadelförsäljare och bilda dig en egen uppfattning.

Mvh

IngelaH
moderator

Okej , för jag har försökt hitta lite fakta kring det där på google men får inte upp ngt av intresse :crazy:

Hej hej!
Jag har ridit AR i fyra år o har inga speciella kläder när jag rider. Vanliga ridbyxor o t-shirt. Visserligen rider jag på stånbett o bridong men det är för att bridongen behöver jag ff för böjningen o stången är ingången till enhandsridning. Alltså rider jag med 3 och 1-handsfattning. 3 tyglar i vänster hand o en tygel i höger hand.

Sadel har jag för närvarande en startrekk espaniola. Hade en trad. dressyrsadel tidigare men hamnade inte i en bra sits. Har beställt en Bentsadel, Epona för att den ger bra kontakt med hästen samt att stiglädren sitter längre bak än i vanliga dressyrsadlar. Man behöver inte ha sådana sadlar. Det är inte sadeln som gör AR utan själva träningen av häst o ryttare.

Lycka till med AR det är fantastiskt för både mig o min häst.

Hälsningar Claudia

När jag och Higgins rider AR/dressyr bär han en Marjoman Riaño sadel, ett billigt men ytterst stiligt huvudlag och ett tredelat happy mouth bett (vi har inte kommit så långt inom AR än, så stång är inte ens att tänka på, ska dock beställa Markus Holst akademiska bett som ska hänga på väggen tills jag och min vän är redo för det).
Vid uteritt rider jag nästan alltid barbacka, ofta med en gelpad under rumpan.

Jag själv rider alltid i "skruttkläder". Billiga ridskor/stövlar, billiga ridbyxor och en t-shirt/linne. :) Det jag trivs bäst i. :)

Jag är både osmaklig och dum, vet inte hur man infogar bilder xD haha ::D

Kapar tråden lite bara...

Har någon någonsin använt stång och remontgrimma? Har inte själv provat men funderar på om det är möjligt med tanke på kedjan? Det borde det väl inte vara? Eller??

Hade mina favvo-tyglar som flyttades runt mellan olika bett hela tiden, men Flingan lyckades gå på dem på Buke-träffen häromveckan så de gick sönder. :angel:

Haha Evis, det är ju så det heter på ridskolesvenska "Gå på tygeln" :D

*kl*

Gammal tråd men jag tycker det var intressant så vi kan väl fortsätta :)

Har precis börjat med AR. Hästen går på ett vanligt rakt bett, huvudlaget är en nackrem från börjeskandaret. Har även bridongtygeln från det. Har en ST Espaniola och hoppschabrak, det som passat bäst ännu men har beställt mockapaddar som kommer närsom.

Vid markarbete går hon med denna:

Har dock bytt ut tyglarna till ett par kapsontyglar. Ska även börja rida med denna för hon går bättre med den.

Kommer rida runt i dessa prylar nu, då portugesan är för trång och ska säljas :devil:.

24907927.jpg

24907913.jpg

24907906.jpg

24833272.jpg

24833278.jpg

Vad är det för nåt, en död ren?:p
Ser spännande ut, hemmabygge?

Lycka till med att sälja sadeln, lågkonjukturen är kännbar även på sadelmarknaden. (Har själv en sadel ute på försäljning sen 1,5 mån utan ens vara nära att sälja den)
/T

jo man skulle kunna säja att sadeln består av en slaktad ren :D
Det är ett hemmabygge, den är så skön och varm :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 657
Senast: tara
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama