AR- ryttare, vad har ni för utrustning?

Sv: AR- ryttare, vad har ni för utrustning?

Tack! Jo det klart att du vågar! så släng in dina bilder nu!;)

KL
Lånar tråden och ber om lite bilder på tips och grejor som ni tillverkat/gjort om/hittat på själva.
Kul med lite tips på saker man kan få ihop själv och inte bara köpa till jättesummor på nätet..

Bidrar med ett glamchabrak.
Det är gjort av en tjock yllefilt endertill och satintyg (som låg o skräpade efter någon balklänningstillverkning..) ovanpå. Som paddning är det några extra lager filttyg isydda för att padda upp min bomlösa lite till.
Det saknas fästen, den glider som det är nu bakåt då ovansidan är så hal mot undersidan på min sadel (bomlös med lurv under= fult och opraktiskt). Med en rejälare sadel med mindre glid kanske det funkar utan fäststroppar, men jag måste sätta dit något.
Färgen är inte så rosa som det ser ut i blixtskenet, den är så röd som det mörkaste...
PICT0035.jpg

PICT0039.jpg

En grej som blev bra var att jag hittade jättebilliga smala lädertyglar i någon katalog men som efter lite smörjning blev jättemjuka o fina.
Tog isär spännet på mitten, skar bort spännet till en rundad ände och nitade ihop med rostfri nit.
Ena tygeln nitades platt ihop till stångtygel (man kan ta två nitar så det blir en rejäl "stropp" att få tag i då man tar upp den), och den andra la jag omlott till bridongtygel.
Om man orkar kan man ju sy oxå, men det är lite risk att det blir fula sömmar då jag inte är så van vid lädersömnad!
Nitarna är stört omöjliga att få upp igen.. Tänkte göra om ena med de sitter som berget, behöver inte vara orolig att de ska släppa och falla isär!

coooolt:D jag vill se det på:love:

har du sett hur de nya paddarna till epsaniola ser ut? de har på ovansidan antiglid "pad" som är ganska tunn men den glider inte bak så då behöver man inte ha några stroppar ens.. ganska smart:)
Jag har även sett det på vanliga dressyrschabrak som inte har några stroppar utan bara antiglidpad:)
jag tror man kan köpa det i vanliga hästbutiker och man kan säkert hitta det på andra ställen också:)

Typ IKEAs anti-glid grejj att ha under mattor? finns både filt och nått latexat nät...

Lusidor: Jag vill ha tips på vart jag kan få tag på billiga lädertyglar, du minns inte vart du hittade dem? Är trött på att behöva byta och knppa om alla tyglar så fort jag byter häst/huvudlag:p

hehe nej jag menade svarta med lite hål i;) finns faktiskt på hööks men den var skitdyr... har sett billigare på svensk ridsport.. typ 150 kr... men man kan säkert ha ikeas mattunderlägg också men det kanske blir lite fult:p

Jag tror att jag skämtade, men vet inte... är rätt trött:p
Och vadå fult? det är ju under sadeln:angel:

;)

haha okej:D

men vadå när du ska tvätta det och inte vill se det fula.. tvättar du sadeln också då eller;)

ja du vet en gång om året? eller skippar du den enda gången också??;) ja det är väl skitsamma kanske:D

Bidrar med dagens färskaste bilder:

Killen i sin nya Espaniola, med egensytt schabrak nytt enöras w-träns med röd-vita detaljer, och bettet är en Lopez-stång..

Och ja han är TJOCK!!:D

mronja.jpg

Här har vi det vanliga uterittskitet på oss...
RonjaoMalin.jpg

Här är vi i Espaniolan.

Och matte i sina stallbyxor. :D

mronja.jpg

Här har vi det vanliga uterittskitet på oss...

Vilket fantastiskt gulligt litet hus bakom dej:love: Är det ditt?

På nedre bilden har du väldigt långa läder för att rida ut? Blir det inte problem med att avlasta ryggen när du klättrar, galopperar, osv? Eller var det bara på den bilden, kanske?

Alltså....vilket underbart hus du har bakom dig på ena bilden. :love:

har du sett hur de nya paddarna till epsaniola ser ut? de har på ovansidan antiglid "pad" som är ganska tunn men den glider inte bak så då behöver man inte ha några stroppar ens.. ganska smart
Jag har även sett det på vanliga dressyrschabrak som inte har några stroppar utan bara antiglidpad
jag tror man kan köpa det i vanliga hästbutiker och man kan säkert hitta det på andra ställen också
Smart! det ska jag nog leta reda på! Men min sk sadel är ju hopplös! Det fäster nog bättre mot läder!

Lusidor: Jag vill ha tips på vart jag kan få tag på billiga lädertyglar, du minns inte vart du hittade dem? Är trött på att behöva byta och knppa om alla tyglar så fort jag byter häst/huvudlag
Om jag inte minns fel så var det B*´s..
Köpte dem för några år sedan. Var sådär billiga så man tror de ska falla isär och vara stela som attan, men de är fortfarande som nya! Det är chansningar att handla på nätet ändå så..
Ja det är bra med massor av tyglar o huvudlag. Själv byter jag bett ofta och är såå less på att koppla om allt. Dessutom till flera hästar. Suck. Ska shoppa lite huvudlag tror jag! Spanade in några fina i en katalog, som var lagomt stilrena och inte med medföljande vävribbtyglar.. Har en bunt hängande...
Är lite fundersam om färger.. Gillar att ha samma färg på lädergrejorna (brunt), men så blir man fäst vid något som bara finns i svart.. Stå emoot!

Ramada!
Skitsnygg skärning på chabraket! Tufft! Och jag gillar rutorna oxå, känns "ylligt" :D

På nedre bilden har du väldigt långa läder för att rida ut? Blir det inte problem med att avlasta ryggen när du klättrar, galopperar, osv? Eller var det bara på den bilden, kanske?
Där har hon ju knäna ganska tydligt böjda!
jag har nog samma eller ibland ännu längre läder ute och det är inga problem.
Kanske är en vanesak?!
I en bomlös tycker jag man avlastar mer på insida lår än står fritt rätt upp i stigbyglarna. För att avlasta ryggen från all vikt i stigbyglarna från det band de är fästade i. Just "barbackaavlastning".
Så länge knäna är böjda finns det ju en hel del plats mellan rump och rygg då man reser upp sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 687
Senast: tara
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama