Absolut! Men det har fortfarande inget att göra med att folk ändå dömer dessa tjocka personer som sämre.
vem är det som "dömer" tjocka personer som sämre?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut! Men det har fortfarande inget att göra med att folk ändå dömer dessa tjocka personer som sämre.
Jag är det inte i alla fall, men ingen kommenterade nånsin min vikt när jag vägde mer än jag gör nu. I dagsläget har jag i runda slängar 5-7 kg hull för mycket, men får höra allt från "men vad mager du blivit" till "du är så smal nu", så att folk generellt sett har en väldigt snedvriden syn på vad som är normalhull är ju märkbar.
Sen till "samhället då"... Jag personligen bekymrar mig faktiskt mer över den pågående trenden att normalisera grav övervikt än för diverse bantningstips i tidningar som i princip går ut på samma sak "ät mindre/hälsosammare och rör på dig mer så går du ner i vikt" och då inte för att jag har några skönhetsidelatankar om kroppsform eftersom jag inte anser att skönhet sitter i antal kilon, utan ur det långsiktiga hälsomässiga perspektivet.
Övervikt är bevisligen kopplat till ett flertal på riktigt allvarliga sjukdomar, så att normalisera övervikt, att det svängt så att de som har normal vikt, till och med några kilon för mycket, ses som väldigt smala, sånt gör mig som sagt bekymrad.
Du bär på en hälsorisk i form av övervikt. Det går ju att skilja på termerna "hälsosam livsstil" och "övervikt".
Men nu handlar inte detta om HÄLSA! Det handlar om att folk ser ner på andra för att dom är tjocka. Samhället anser att tjocka personer är mindre värda. Sen spelar inte orsaken kring hens fett någon roll. Är en person tjock = Sämre människa. Är en person smal = Bättre människa som är mer attraktiv.
Jag är det inte i alla fall, men ingen kommenterade nånsin min vikt när jag vägde mer än jag gör nu. I dagsläget har jag i runda slängar 5-7 kg hull för mycket, men får höra allt från "men vad mager du blivit" till "du är så smal nu", så att folk generellt sett har en väldigt snedvriden syn på vad som är normalhull är ju märkbar.
Sen till "samhället då"... Jag personligen bekymrar mig faktiskt mer över den pågående trenden att normalisera grav övervikt än för diverse bantningstips i tidningar som i princip går ut på samma sak "ät mindre/hälsosammare och rör på dig mer så går du ner i vikt" och då inte för att jag har några skönhetsidelatankar om kroppsform eftersom jag inte anser att skönhet sitter i antal kilon, utan ur det långsiktiga hälsomässiga perspektivet.
Övervikt är bevisligen kopplat till ett flertal på riktigt allvarliga sjukdomar, så att normalisera övervikt, att det svängt så att de som har normal vikt, till och med några kilon för mycket, ses som väldigt smala, sånt gör mig som sagt bekymrad.
Men nu handlar inte detta om HÄLSA! Det handlar om att folk ser ner på andra för att dom är tjocka. Samhället anser att tjocka personer är mindre värda. Sen spelar inte orsaken kring hens fett någon roll. Är en person tjock = Sämre människa. Är en person smal = Bättre människa som är mer attraktiv.
Om du läser det jag skrev, så ser du att det ffa var muskler jag förlorade. Gick tom till en sjukgymnast för att få hjälp att hitta tillbaka till min bålstabilitet (eftersom de musklerna förtvinat) då jag var så besviken på att jag blev sämre ryttare av viktnedgången.
Självklart skulle det vara bra om jag minskade lite fettreserv, däremot tror jag det är farligt att bedöma en persons mående baserat på BMI. Därigenom kan jag inte heller svara på hur pass överviktig jag är, eftersom det inte verkar finnas någon vettig skala att använda.
Jag tar tex 180 kg i benpress, om det hjälper i bedömningen på nåt vis. Har stenhårda magmuskler, men de syns ju inte pga fettet på magen.
Men det är väl ingen här som har sagt att grav övervikt ska normaliseras?
Det handlar inte om det. Det handlar om att alla människor är lika fina och värdefulla oavsett hur många kilon hen har på kroppen!
Tappar man muskler vid viktnedgång känns det ju som att man varit lite väl extrem i sin kost. Att man antingen strypt intaget för mkt alt ätit fel. Har man bukfett borde man kunna tappa det istället för muskler liksom.
Jag sa som sagt att jag inte kan säga ngt om hur det ser ut för dig.
Men jag har hittills under 20+ år inte sett en enda som ridit sämre pga en sund viktnedgång.
Din verkar ju alltså inte varit sund. Då kan man absolut få problem.
När jag läser de du skriver känns det som om du är på minerad mark.Mark som du själv minerat. Det är känsligt.Men alla reklamer där folk är smala, alla bantningspiller och "så här går du ner X antar kilo på X antal veckor/månader". Har du missat det? Jag ser det ju överallt hela tiden, vart jag än går. Jag tror inte att någon kan ha missat det.
Hälsa handlar ju inte om hur många kilon en har på kroppen.
Var har du fått det här ifrån?
Vem är "samhället"?
Vem är det som säger att en tjock person är en sämre människa än en smal person???
Förutom glassiga bilder i lika glassiga och ointressanta mode-magasin då, förstås?
Nä, min viktnedgång var inte sund. Det har jag väl inte skrivit någonstans? Det jag skrev var att jag fick beröm och komplimanger för viktnedgången, trots att det rent hälsomässigt var sämre för mig än hur min situation var innan och efter.
Så fort jag nämner för någon att jag har gått ned 20 kg så kommer berömmet direkt. "nämen oj vad du är duktig". "Wow vilken karaktär du har" "oh vilken förebild du är". Utan att någon öht bryr sig i hur jag mådde, dvs det som BORDE vara väsentligt med en viktnedgång.
Tyvärr verkar alla i min omgivning (inkl sjukvården) endast fokusera på en siffra, istället för att se till måendet.
Fast vem är "samhället" och vem anser dig vara en sämre människa?Ska jag då anses som en sämre människa för att samhället tycker att jag hade varit finare som smal?
Samhället är vi. Du, jag, våra familjer, deras vänner osv. Samhället är ju skapat av oss människor och det är vi som skapar idealen. Det är ofta jag själv får och fått höra att jag skulle bli mycket finare (ur ett skönhetsperspektiv) om jag skulle gå ner i vikt. Jag skrev en debattartikel i Metro för ca ett år sen om just detta. Och kommentarer som att "hur kan hon som är så tjock äta på mc donalds (eller valfri snabbmat)?" är väldigt väldigt vanligt. Den kommentaren hörs ofta, inte bara till mig. Bara för att en tjock person äter onyttigt betyder ju inte det att hen gör det hela tiden eller att hen inte tränar varje dag och är aktiv. Hen kan vara så mycket mer hälsosam än någon som är smal.
Jag tycker det är otroligt olika hur man ser på både vikt, kost, träning, utseende etc i olika grupper.
Jag är ju från Stockholm och levde många år i en väldigt ytlig värld. Jag hade dock stallet som motvikt till det rent estetiska i utseende. Jag har vänner som fortfarande lever kvar i uteliv på rätt ställen, rätt kläder och också "rätt" vikt. Det är där mina vänner med ätstörningar finns.
Jag bor idag i en liten håla och har bott i andra hålor och städer. Folk har absolut en annan grundvikt här mer ute på landet. Många är större än i Stockholm. Och man har ett annat förhållande till smink, hår och kläder än i de delar av Stockholm som jag vuxit upp i och levt i som yngre vuxen.
Jag tycker nog att det verkar som att folk mår bättre i sig själva sas här i hålorna ärligt talat.
Sen vet jag inte hur det står till med den fysiska hälsan, skillnaden i det. Men psykiskt verkar många jävligt mkt mer avslappnade och ha bättre självkänsla.
Men bara för att du personligen inte bryr dig om reklam så är det ju inte så för alla. Att hela tiden trycka på att det är bättre att vara smal så bidrar det till ätstörningar och kroppskomplex.