Men alla reklamer där folk är smala, alla bantningspiller och "så här går du ner X antar kilo på X antal veckor/månader". Har du missat det? Jag ser det ju överallt hela tiden, vart jag än går. Jag tror inte att någon kan ha missat det.
Hälsa handlar ju inte om hur många kilon en har på kroppen.
Nja, jag bryr mig inte så mycket om reklam. Men visst vet jag att den typen av kampanjer finns.
Jag ser det mer som ett intressant fenomen att samma veckotidning som skriker ut tips om viktnedgång (som jag ser som något i grund positivt) på nästa uppslag har recept på riktiga kaloribomber.
Jag ser det inte som ett problem att människor kan hitta information om hur man gör sig av med oönskade kilon.
Vissa delar av hälsa/sjukdom handlar i väldigt stor utsträckning om hur många kilon man har på kroppen.
Jag jobbar som distriktsläkare och ser varje vecka människor som har hälsoproblem och sjukdomar som varit undvikbara om de personerna inte varit så tunga som de är.
Vi har olika utgångspunkter och olika perspektiv för den här diskussionen.
Jag är i mitt yrke "tvungen" att diskutera övervikt väldigt många gånger, just på grund av att övervikt leder till sjukdomar och symtom i kroppen.
Det är förstås en av orsakerna till att jag ser det som problematiskt när man försöker bryta ut endast det estetiska perspektivet, och därmed nästan hyllar övervikt som företeelse, eller åtminstone vill normalisera det och uppmuntra människor till att inte vilja bli av med övervikt.