Är min häst fet? *fång*

Sv: Är min häst fet? *fång*

Veterinären som kom ut sa oxå att det varit ovanligt många fall av fång i år, särskilt sista veckorna och troligtvis på grund av vädret och ny tillväxt - trist i vilket fall som helst.

Jo men det jag menar är att alla tycker så olika.. Och visst finns det många med kunnskap! Men man kanske inte ska ta åt sig av vad alla säger.. Sunt förnuft borde räcka. Du kanner väl din häst bäst.:smirk:

Nej jag tycker inte din häst är tjock. Det är ju en häst av grövre sort. Tycker den ser riktigt fin ut, för att inte blivit riden på ett tag.

Hoppas att hästen tillfrisknar fort. Mkt tråkig sjukdom, fång.

Jag borde känna min häst bäst och har oxå alltid tyckt att med sunt förnuft kommer man långt, men när något som fång inträffar får man sig en tankeställare och undrar om man borde omvärdera sina åsikter.

Det verkar som om de med slimmade raser oftare tycker att de kraftigare är för tjocka och de med kraftigare tycker att de slimmade är för tunna. Hemmablind eller bara olika preferenser?

Den är inte fet utan betesrund.

om man ska vara efterklok eller klok inför nästa säsong är att hålla igång den hela tiden o ta bort den från betet ca. 6 h / dag.

Typ att ta in den vid stark hetta om dagarna.

En fet häst har fettdepåer på rumpan o sidan av buken- nedanför bakre delen av sadeln- ponnyvalk. Den känns tydligt.

först och främst, Vilken vacker häst!!!:love:

Skulle nog inte säga överhull, hon hade väl inte ridits särskilt mycket sista tiden?

Jösses min rids nästan varje dag och han är nog i mer överhull i så fall :confused::confused:

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er :bow:

tycker inte hästen är tjock..ser jättefin ut.

att hästen har lite buk har ju inte me om den är tjock eller inte att göra..får ju dom flesta hästar som inte rids..

Tycker verkligen inte den är så tjock att den skulle fått fång pga övervikt. Ser ut att ha helt normalt hull. Kan du känna revbenen så är hästen INTE tjock.

Jag behöver inte ens trycka för att känna revbenen, det är därför jag inte trott att hon varit tjock heller.

Fröken är iaf superpigg och lever rövare med allt och alla, så jag blev rekommenderad att dra ner på medicinen. Det måste ju iaf vara positivt :bump:

Åker trots allt till klinik på onsdag för att röntga och kolla läget lite närmare.

Jo..hon är vacker min lilla madam :love:

Nä, hon är inte riden, en kortare skrittur då och då bara. Har tyvärr behövt pendla 40 mil i det närmaste varje helg då jag måste sälja min lägenhet hemma i Uppsala och det har varit en del att ordna med. Sen har jag jobbat dubbelt både där jag bor och i Uppsala.

Men hon är :devil: pigg nu och tycker att det är under hennes värdighet att stå still i sjukhage.

tänk på att det är klassiskt att hästen slutar visa symptom och bli pigg vid och strax efter medecinering. och om man sätte rigång och rider för tidigt kan man stimulera igång ännu ett fånganfall om man har otur =7 iik! Minns int ehur o varför men =/ orkar inte öppna flyttlådorna o försöka gräva upp hovboken nu hehe
vi har flera fångisar på jobbet och, blä. det är ett himla meck. men vi får hoppas att din donna inte får det någonmer gång =D

och njä jag tycke ritn ehon är särskilt tjock. som flera andra sagt, vist har hon lite mage, men ja. vilken häst som går på bete har inte det?! Min ponny brukade se dräktig ut på sommrarna =P

Nej jag tycker inte att din häst är tjock. Kanske några kilon för mycket (omkring buken och möjligen ett tunt fettlager över hela hästen) men inte så att det påverkar fångbenägenheten... inte så att du behöver ha dåligt samvete.

Jättefin häst! :d

I tidningen Hästen var det för ett tag sen en jättebra artikel om fång och hur den orsakas. Där förklaras hur sockerarten fruktan är boven i dramat (oftast, i synnerhet vid betesgång) och hur den påverkas av olika väderförhållanden.
Där förklaras att vatten späder ut fruktanet, vilket skulle kunna förklara att under denna regninga sommar har det under de regninga perioderna/dagarna varit LÅG fruktanhalt i gräset MEN så fort solen kommer fram och gräset får näring så bildas mer fruktan i gräset = känsliga hästar får fång.
Om jag förstår det som står i artikeln rätt.
Det står iaf:
"Fruktan bildas i en gräsväxt under fotosyntesen, då växten utsätts för solljus."

Följande gäller inte denna sommar men många tror också att när det är TORRT och varmt sommarväder och gräset är kraftigt nerbetat och växer dåligt, att det då är ofarligt. MEn så är det inte! "På grund av att gräset är nerbetat, det är torrt och svårt för gräset att växa, så lagras fruktan i växten."

Nä, jag är beordrad vila på henne i flera veckor, upp till 15 i värsta fall, men det får kliniken avgöra på onsdag. Så ridning har jag inte ens funderat på, jag är bara glad att hon är pigg. Hon fick aldrig feber eller så.

Jag tycker din häst är fet. eller i alla fall överviktig.
Har inte läst hela trånde, så hoppa inte på mig om något nytt, utsäktar mig i så fall.

jag hade ev bantat, men inte låtit hästen få gå upp något alls.

Jag har oxå läst om fruktaner, men inte i Hästen, minns inte var jag läste det.
Det är intressant, men samtidigt är det konstigt att fång är så knepigt att man fortfarande inte riktigt kan säga varför vissa är känsligare än andra.

Hon har varit fet på bete, men de två senaste åren har jag verkligen försökt hålla henne på en vettig nivå (och tyckt att jag klarat det), så varför just i år när hon inte blivit det tidigare? lite förvirrande. En stor portion otur kanske.

Kommer iaf vara MKT försiktig framöver! Hon är ju för fin för att slarvas med :angel: :love: *partisk matte*

Jag vet att detta inte hör till frågan, men jag måste bara säga:

Din häst var mycket mycket tjusig!! :love:

Och perfekt i formen ;)

Liknande trådar

Hästvård Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har...
2
Svar
20
· Visningar
3 622
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den...
2
Svar
34
· Visningar
2 893
Senast: Grana
·
Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka