Sv: Är min häst fet? *fång*
Nej jag tycker inte att din häst är tjock. Kanske några kilon för mycket (omkring buken och möjligen ett tunt fettlager över hela hästen) men inte så att det påverkar fångbenägenheten... inte så att du behöver ha dåligt samvete.
Jättefin häst!
I tidningen Hästen var det för ett tag sen en jättebra artikel om fång och hur den orsakas. Där förklaras hur sockerarten fruktan är boven i dramat (oftast, i synnerhet vid betesgång) och hur den påverkas av olika väderförhållanden.
Där förklaras att vatten späder ut fruktanet, vilket skulle kunna förklara att under denna regninga sommar har det under de regninga perioderna/dagarna varit LÅG fruktanhalt i gräset MEN så fort solen kommer fram och gräset får näring så bildas mer fruktan i gräset = känsliga hästar får fång.
Om jag förstår det som står i artikeln rätt.
Det står iaf:
"Fruktan bildas i en gräsväxt under fotosyntesen, då växten utsätts för solljus."
Följande gäller inte denna sommar men många tror också att när det är TORRT och varmt sommarväder och gräset är kraftigt nerbetat och växer dåligt, att det då är ofarligt. MEn så är det inte! "På grund av att gräset är nerbetat, det är torrt och svårt för gräset att växa, så lagras fruktan i växten."