Är min häst fet? *fång*

Sv: Är min häst fet? *fång*

Kallar du dem för smala eller vad menas? I så fall ramlar jag av stolen av skratt. :smirk:

Jag tycker hästen ser fin ut! Lite smårund, men ej fet. Har sett feta hästar och det är rätt många kilon kvar dit.....

Hur som helst ska du inte klandra dig själv. Visst så är det större risk för feta hästar att få fång. Men hon är ju inte fet.

Min häst gick bort pgr av fång för nästan exakt 3 år sedan och han var ett 11årigt halvblod som gått på bete varje sommar hela sitt liv. Han har aldrig haft fång eller känningar innan. Han reds som vanligt, men ändå drabbade det honom. "det var ett fång-år" sa veterinärerna.

Det viktiga är att du inte klandrar dig själv för att din häst blivit sjuk.
Den är inte för fet. Det beror snarare på vädret och i och med det växtligheten.

Lycka till båda två, hoppas det löser sig!!!!!

Ja anorektisk i min värld.

Då var vi inne på det igen, det är ok o ha en tjock häst, men en smal är tabu. Att ha en häst i lagon hull som ex Lazio´s så får man direkt höra att hästen är för mager. Lägger in en bild på en av mina shettisar taget i sommar, han har gått på bete o inte blivit riden någonting. Tycker ni att han är för mager oxå? Han är av en ras som många anser ska vara lite rund. Jag tycker inte det är hälsosamt för en häst att vara för tjock, har den dessutom fång ska den hellre vara lite mer åt det smala hållet.
10904761.jpg

Den är inte fet utan betesrund.

om man ska vara efterklok eller klok inför nästa säsong är att hålla igång den hela tiden o ta bort den från betet ca. 6 h / dag.

Typ att ta in den vid stark hetta om dagarna.

En fet häst har fettdepåer på rumpan o sidan av buken- nedanför bakre delen av sadeln- ponnyvalk. Den känns tydligt.

Håller helt med!:bow:

*kl*

Jag tycker varken Lazios eller arabias hästar är för smala. De är runda och fina i överlinjen, inte kantiga någonstans. Tycker de ser helt ok ut.

Många hästar som man uppfattar som "för smala/tunna" upplever jag snarare är muskelfattiga och lider av proteinbrist. Sådana hästar ser väldigt kantiga och tråkiga ut.

Bewelinn- som dessvärre har en rätt fet häst :o

Tillägg bara. Min familj har fött upp welsh cobbar så jag vet hur extremt lättfödda och svårbantade de är. Tycker TS häst ser helt ok ut, lite rund om magen bara.

dina hästar har minsann inte ett uns övervikt. precis som våran varmblodsvalack, som gått på bete hela sommarn. men tänk efter nu, va d e för typ av häst i pratar om. ett varmblod, som e smal i kroppen, men smal bringa och bröstkorg. och en cob, som är bland de bredaste ja har sett.

dina hästar ser dessutom ut å va i utmärkt kondition, vilket dee79:s häst inte e.

så kolla en gång till du å se henne för vad hon e. en bred och grov cob, men otränad mage.

å bara för att klargöra, dina hästar e fina, varken övervikt eller undervikt, va ja kan se....

:smirk: Löjligt! Jag menar inte din häst :D utan att du kommenterat TS häst då de klart är helt skillda raser och kroppsbyggnad....

alltså,tjock är h*n ju inte tycker hon är väldigt fin för o vara av den grövre typen...O det där med fång beror ju på allt socker som finns i gräset...:D

:smirk: Löjligt! Jag menar inte din häst :D utan att du kommenterat TS häst då de klart är helt skillda raser och kroppsbyggnad....

Va? Du skrev ju att du ville se deras hästar, de som hade kommenterat att TS häst var tjock, och jag undrade varför? Fattar inte riktigt ditt svar.

dina hästar har minsann inte ett uns övervikt. precis som våran varmblodsvalack, som gått på bete hela sommarn. men tänk efter nu, va d e för typ av häst i pratar om. ett varmblod, som e smal i kroppen, men smal bringa och bröstkorg. och en cob, som är bland de bredaste ja har sett.

dina hästar ser dessutom ut å va i utmärkt kondition, vilket dee79:s häst inte e.

så kolla en gång till du å se henne för vad hon e. en bred och grov cob, men otränad mage.

å bara för att klargöra, dina hästar e fina, varken övervikt eller undervikt, va ja kan se....

Nja de är inte i utmärkt kondition precis. Den övre har gått på bete en månad men hållts igång (joggat) under tiden och därefter opererats, och sen stått på boxvila i 4 dagar. Men jo han är ju i superkondis i vanliga fall. Den undre är promenadhäst och har mest gått promenader i skogen i sommar, hon har otränad mage! Visst är de lätta i typen, men den finns väl ingen anledning att en häst ska få vara tjock bara för att den är av grövre ras? Samma fråga som förr, men ingen har ju svarat..

fång får hästar av att det får en allergi chock inte att de är tjocka så det har inte med det o göra! men sen vil man ju att häten ska vara i god hällsa för det ! tycker hon var fin!!! så ta del lungnt men var försiktig med gräset är inge kul vet hästar som inte klarat sig när det fåt fång! min lilla tjej gjorde det men det var bara tur att jag kom i tid! lycka till!:)

Tjocka hästar = större risk att drabbas av fång. Det betyder inte att alla tjocka hästar får fång eller att alla fånghästar är tjocka men till 95% är det så enl. min vet. på klinik iaf.

Visst är de lätta i typen, men den finns väl ingen anledning att en häst ska få vara tjock bara för att den är av grövre ras? Samma fråga som förr, men ingen har ju svarat..

absolut inte. finns aldrig en ursäkt för en häst att vara i varken övervikt eller undervikt.
d ja menar e att man lätt kan tro att hästen är tjock, för att den e grov i kroppen. TS:s häst KAN inte se ut som ett varmblod, för hon e helt enkelt inte byggd sånn! ja önskar verkligen att ja kunde få upp magen på min häst, men pga hennes kroppsbyggnad, kommer hon aldrig kunna se ut som din första.

ja vet inte va dom andra har sagt om grova hästar å magar, men såhär tycker iallafall ja.

å d e lika illa när en smal häst e tjock, som när en grov häst e tjock.

/Cilla, även hon av grövre typ. :D:angel:;)

Liknande trådar

Hästvård Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har...
2
Svar
20
· Visningar
3 622
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den...
2
Svar
34
· Visningar
2 893
Senast: Grana
·
Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka