Är min häst fet? *fång*

Sv: Är min häst fet? *fång*

Har köpt ett fullblod. Två månader senare diagnosen fång. Tunn, mager men ändock blev det fång och hovbensrotation.:confused:
Belastningsfång kallas det i min hästs fall. Gör mig knappast mer lycklig...
Nu har det gått över 2 månader men ej bättre. Vad hjälper det att min häst är anorektiskt tunn?

Belastningsfång beror väl på tunna sulor och det har ju många fullblod.

Har ingen föreslagit plåtsulor som man fäster med broddar under skon dvs utsidan. :confused: Det avlastar sulan.

Sen har jag hört av hovis att torv inte är bra om hästen har tendens till belastningsfång eftersom det packar sig i hovarna och ger tryck om det är fuktigt.

Måste tillägga att jag har inte erf av annan typ av fång än den som min häst fick av cushings syndrom där det handlar om bla rubbad ämnesomsättning som ger fånganfall.

man kan väll andävnda pg sko på fånghästar va? antar att det var den du prata om, då är det Plåt närmst hoven å sen Gummi mot backen. där av namnet till skon. :D

beror på vilken typ av fång hästen får.

Då får du för oss förklara vad det är för slags fång hästar får av proteiner, all forskning tyder på att det inte har något med proteiner att göra nämligen utan fruktoser (sockerarter) samt snabba foderbyten.

Jag anser att fetma är när man är fet. Tjock är när man är överviktig men inte blivit fet än, fattaru?

Då får du för oss förklara vad det är för slags fång hästar får av proteiner, all forskning tyder på att det inte har något med proteiner att göra nämligen utan fruktoser (sockerarter) samt snabba foderbyten.

då får jag ursäkta mig, man lär sig nytt varje dag, har lärt mig på skolan där jag gick att det hade med det å göra, men jag säger inte emot. snabba foderbyten vet jag om.

man kan väll andävnda pg sko på fånghästar va? antar att det var den du prata om, då är det Plåt närmst hoven å sen Gummi mot backen. där av namnet till skon. :D

Ja pg skor använder man till fånghästar men det är inte samma som det jag pratar om. Det jag pratar om är för att undvika belastningsfång eller avlasta öm sula öht.

Man ber hovis rita ett mått med inritade hål för broddarna. Sen får man be större hovslageri tex (finns på Sovalla bla) skära till sulan exakt enligt måtten.

Den skruvas fast med broddar. TÄcksula kallas det visst också.

Ja pg skor använder man till fånghästar men det är inte samma som det jag pratar om. Det jag pratar om är för att undvika belastningsfång eller avlasta öm sula öht.

Man ber hovis rita ett mått med inritade hål för broddarna. Sen får man be större hovslageri tex (finns på Sovalla bla) skära till sulan exakt enligt måtten.

jag vet vad du menar, inte så vanligt nu längre däremot.

Vilket på Solvalla?

Liknande trådar

Hästvård Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har...
2
Svar
20
· Visningar
3 622
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den...
2
Svar
34
· Visningar
2 893
Senast: Grana
·
Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka