Hundutställning = anorexia??

Sv: Hundutställning = anorexia??

Kl.

Fast jag har en här hemma som det är på gränsen att gått för långt. Jo det har nog gått för långt.
Hon är skitsvår att hålla i fin hull. Ute och går varje dag, men är lat så hon bara lufsar :angel: De andra springer som tokar och hon tror hon är på söndagspromenad varje dag ;)
Sen att hon kan gå här på gården och hitta allt möjligt att äta gör ju inte saken bättre :crazy: Grismat är ju gott :d

Men nu ska hon få börja cykla, ja springa bredvid alltså ;) Men det är inte alls kul tycker hon. Men nu måste något göras.
Lightfoder har vi börjat med + 1 stor morot vid varje mål så hon får mättnadskänsla. För är man en matglad labbe, ja då är det inte lätt att banta :angel:

Jag har också en herre där magen är alltför framträdane :o
Han har dock redan gått ner 1,5 kilo och ska väl ner ett halvt till i fett! Simningen har gjort susen och lightfodret också.:banana:

Simning, där sa du något. Hon älskar att simma och vädret börjar ju bli varmt nu :)

Jag håller med om att hon är lite rund. Har inte påpekat något annat. Särskilt då när den bilden togs. Precis löpt färdig och var något skendräktig. Hon är faktiskt lättare nu än då. Det jag blev lite chockad över var att de skulle vara så extremt slimmade.
Hon gillar inte sin hundmat speciellt mycket nu när vi gått över till vuxenfoder, med andra ord blir det en naturligare bantning automatiskt. Hon ska få mer motion innan Eksjö. Sonen har börjat cykla med henne och det fungerar bättre och bättre. Fram för mer muskler än taniga skinnbitar.

Dotterns pojkvän tyckte att om hundarna ska vara så smala som vissa var så var det bättre att åka dit med bara ett skelett. Skillnaden skulle inte vara så stor enligt honom.:D

Jag håller med om att hon är lite rund. Har inte påpekat något annat. Särskilt då när den bilden togs. Precis löpt färdig och var något skendräktig. Hon är faktiskt lättare nu än då. Det jag blev lite chockad över var att de skulle vara så extremt slimmade.
Hon gillar inte sin hundmat speciellt mycket nu när vi gått över till vuxenfoder, med andra ord blir det en naturligare bantning automatiskt. Hon ska få mer motion innan Eksjö. Sonen har börjat cykla med henne och det fungerar bättre och bättre. Fram för mer muskler än taniga skinnbitar.

Dotterns pojkvän tyckte att om hundarna ska vara så smala som vissa var så var det bättre att åka dit med bara ett skelett. Skillnaden skulle inte vara så stor enligt honom.:D

Fast mitt svar var ju riktat till Beastie Babes pudel och inte din hund.

Vår hund är något rund också så det var det jag svarade på. Ville bara klargöra för alla att jag är medveten om det. Fast hellre en hund med lite hull än en svältande hund.;)

60 cm hög, 28 kg tung hund i skapligt god jaktkondition

Rix_spring_nrbild_1.jpg

Ser han ut som ett skelett, eller som om han svälter?

Att ha en jakthund i jaktkondition innebär inte att man svälter den. Hur skulle den då kunna jaga :confused:

Fast hellre en hund med lite hull än en svältande hund.;)

Håller absolut med på den punkten, sålänge det inte går för långt. Ofta tycker jag att det gäller att känna sin hund för att veta om den mår lika bra med en vikt som med en annan. Vår Kooiker vi hade var (precis som övriga familjen:angel:) överviktig och var uppe i 16 kilo som mest medan ideal vikten för rasen låg på runt 11. Tror inte att det syntes så mycket men han kände uppenbarligen av det, för när han gått ned ett par kilo var det en mkt gladare och livlig hund vi fick.:laugh: även om han aldrig kom ned längre än till runt 13kg.
Tyvärr fick han senare andra problem(ej viktrelaterade vad jag vet) som gjorde att han inte är kvar på denna jord:(

Kände bara att jag skulle berätta att jag tycker att det gäller att känna sin hund för att veta vad som är lagom i hull ;)

Mmm jag är inte mkt för utställning...
Jobbade som veterinärkontrollant (är vet stud) på stora sthlm. Alla hundar av raser som ska ge ett altetiskt intryckt var omusklade och helt enkelt magra, medan de som skulle ge intryck av pondus och massa var så feta så det skvalpade om dem när de gick... (jaja inte alla men en mkt övervägande majoritet)

Såg ytterst få vältränade hundar i normalhull den dagen...

(Såg dessutom ett antal hundar med mkt taskigt temperamet och en hel del som inte var uppfostrade för fem öre...)

Det där verkar vara jättevanligt ja..
Jag känner ganska mycket utställningsfolk. Så fort de upptäcker att deras hundar lagt på sig lite så hör man "Jaha, nu får vi dra ner på maten igen". Aldrig ett "Jaha, det blir till att gå långpromenader nu" eller något liknande.
Skittrist verkligen... Vet flera hundar som knappt får någon motion och knappt någon mat heller. Det känns som om de skulle bli finare med mer mat och mer motion.

:bow: till er som motionerar era hundar mer när de ska gå ner i vikt.

Och till TS.
Jag tycker att din hund ser rund ut på den bilden, men absolut inte fet och att gå ner så mycket som 5-6 kg låter ju galet!

På den bilden tycker jag dock att din hund ser rätt rund ut..:angel::o
ja han sitter i en konstig vinkel då han nästan aldrig sitter på bakbenen utan alltid på arslet, plus att vänsterbenet är vridet, han har töjt nån muskel där så armbågen står alltid ut.. vet inte om jag har någon bättre bild på honom.. han har ju tonvis med päls på de flesta bilderna :o

Grana: det är en han ;)

Jag minns sen jag var liten och vi ställde ut våra settrar (jakttypen), då var det snarare så att de skulle gödas lite inför utställningarna :o

Det här hullet var tydligen önskvärt, eftersom hon blev BIS vid det tillfället :)
s.alinda.jpg

Håller med. Tyvärr är alltför många pudlar väldigt smala. Min är perfekt i vikten. Jag ställde tidigare ut min pudel men tröttnade efter att min hund kom trea endast pga att han var helt för muskulös sa domaren. Hade han inte haft så mycket muskler på låren och över rumpan så hade han vunnit sa han. Helt sjukt tycker jag då jag anser att en hund med bra muskulatur bara är ett tecken på att hunden mår bra och rör sig mycket. Men inte i utställningsvärlden för där ska pudlarna ha små rumpor och vara spinkiga.

Senast ändrad av en moderator:

Vore han däremot för rund så skulle jakten slita på honom, bortsett från alla hälsoproblem som kommer med övervikt så ökar skaderisken med mer vikt.

Jag vet hur svårt det kan vara att ha en hund i bra hull, men ena led av sviterna av svält, och jag hade ett helvete för att se till att hunden inte blev som en köttbulle. Hon gick upp i vikt bara av att titta på mat i princip och var omättligt hungrig.
Hon både motionerades hårt och sattes på allehanda dieter. Efter att hon blev sjuk av en diet så fick både jag och vet kapitulera och finna oss i att hunden alltid skulle vara något överviktig. Men hon var ett ganska extremt fall.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 957
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 891
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka