Dessa tjocka(?) hästar.

Sv: Dessa tjocka(?) hästar.

Hmm. Nej ridskolestall (Med innackorderdingar). :p

Men.. Stallchefen/ridlärarens ord är ju lag, och om hon säger något så är det ju bara så :smirk: :p

Jag tycker din häst ser ut att vara i fint hull. Jag har själv travhästar och de är ju oftast lite mer slimmade i modellen... men bara för det så innebär det ju inte att alla andra hästar ska se likadana ut. Stå på dig och bry dig inte om vad de andra i stallet säger.

Däremot blir jag vansinnig av att läsa alla kommentarer om proteinbrist hit eller dit. VAD exakt är det som gör att ni kan påstå något sådant genom att bara titta på ett fotografi av en häst??? (OBS! Detta är inte riktat till TS)

TS: Tycker du att din häst är i bra hull men har lite "hömage" så är ett tips att rida några snabba, korta galoppintervaller ett par gånger i veckan. Ett utmärkt sätt att få magen att dra ihop sig på kort tid. Hästarna brukar dessutom gilla sådant och blir piggare rent allmänt..

ot.

Jag tycker att jag hittat många kommentarer i många trådar där det pratats om proteinbrist hit och dit på alla möjliga hästar. Är det verkligen så vanligt med proteinbrist? Och om så är fallet; har vi hästägare för dålig foderkunskap? :confused:

ot.

Jag tycker att jag hittat många kommentarer i många trådar där det pratats om proteinbrist hit och dit på alla möjliga hästar. Är det verkligen så vanligt med proteinbrist? Och om så är fallet; har vi hästägare för dålig foderkunskap? :confused:

Ja, helt ovanligt är det troligen inte... jag har gett analyserat foder typ de sista 10 åren och hittills har jag inte någonsin "drabbats" av ett foder med för högt proteinvärde.... snarare tvärtom; är det något som saknas i höet så är det just proteinhalten.

Och alla de som inte ger analyserat foder och inte vet vad hästen får i sig ger nog i många fall för proteinfattig foderstat. Det är ju rätt många som köper oanalyserat/inte analyserar själva. I alla fall bland folk jag känner.

Däremot håller jag med oki i denna tråd: att dra slutsats att det är proteinbrist på denna häst utifrån en enda bild verkar lite långsökt...

Obs. Det är fler bilder lite nedanför.. ;)

Men det syns nog inte så väl där heller iofs.

Jag har iaf börjat ge lite lucern nu mest för säkerhets skull. Får avvakta lite och se om hon ändrar sig i hullet. :)

Tycker att din häst ser helt ok ut. Din häst ser ut att vara av den lite grövre typen och kommer nog förmodligen aldrig att se ut som ett slimmat fullblod och det finns ingen anledning till att den ska göra det heller.

Senast ändrad:

Jag tycker din häst ser väldigt lagom ut, varken fet eller mager. Bilden ger inga hållpunkter för att den skulle ha proteinbrist. HH

Vad bra HH, att du svarat! Jag satt precis o tänkte, medan jag läste igenom tråden och tittade på bilderna, att jag kan inte se att hästen har proteinbrist. :confused: Den är rund och fin i sin överlinje.

I MITT tycke är hästen ganska lagom i hull/muskler men kanske NÅGOT överviktig... Men bara obetydligt. Inte så att jag skulle minska på foderstaten, absolut inte på grovfodret iaf.

Till TS: Hästen ser fin och välmående ut! Om du kan KÄNNA (med lätt tryck) revbenen på den så är den definitivt INTE tjock. Kontra med det om någon påpekar att hästen är tjock igen. Och påminn dem om att en stor buk inte är skadligt (hästar är grovfoderomvandlare och ser ut så om de inte är vältränade) och att hästar BÖR gärna få 2kg grovfoder per 100kg - vilket borde stämma rätt bra med din pålla (den väger väl runt 500kg?) om den får 10kg.
Dock kanske den inte behöver hela 1kg kraftfoder (muslit)?

Strunta i vad dom säger ! Säg ifrån. Det önskar jag att jag hade gjort där jag stog innan. Stallägan sa ofta att min häst va så tjock. (Jag visste ju att han är det) men hur kul är det att höra detså ofta? Någon gång kanske man kan ta. Men till slut blev det jobbigt. Så jag tröttna och blev arg på henne. Önskar att jag hade sakt ifrån i stället så kanske jag hade fått slippa höra hennes taskiga kritik om min häst:devil:

Tycker din häst är jätte fin, tjock? nää :)

Stallägaren kanska inte var kritisk när hon sa att han är tjock :) . Utan kanske menade en söt liten knubbis typ, småprat för att säga något typ. Vissa är så snarstuckna fast detbara är "snällt" menat att uppmärksamma någon :idea: !!!

ot.

Precis som Björk skriver så är det vanligt att man inte analyserar sitt hö/silage och därmed vet inte hur mkt protein det innehåller. Och det ÄR vanligt, särskilt vissa år, att höet/silaget ÄR just proteinfattigt. Mer eller mindre.
Sen lägger folk ofta till betfor och spannmål som inte heller är särskilt proteinrika utan mest energirika. Resultatet blir en foderstat som totalt sett ger för lite protein för att täcka hästens proteinbehov (spelar ingen roll om den bara står eller om den arbetas, proteinbehovet är densamma).
Till vårkanten börjar det ofta synas på hästen att den tappar... Och då ger många bara mer hö/silage och/eller spannmål/betfor vilket oftast inte hjälper alls då det ger mestadels mer energi och kvoten (balansen mellan energi och protein) förblir oförändrat. De skulle istället behöva byta ut spannmålet och betforen mot t ex lusern eller något ännu kraftigare proteinfoder.

Så ja, OKUNSKAP gör att en del hästar får lätt proteinbrist. Inget ovanligt alls. Jag har sett det/ser det ganska ofta.

Jag har iaf börjat ge lite lucern nu mest för säkerhets skull. Får avvakta lite och se om hon ändrar sig i hullet. :)

Jag tror inte du ska LÄGGA TILL lusern utan isåfall byta ut muslit mot lusern. Alltså istället för 1kg musli ge 1kg lusern.

Jag vet inte vad du menar med "lite lusern" men om de betyder nån dl bara så kommer det knappast visa några synbara resultat på hästen.

Dock måste jag poängtera att jag förstår inte var alla de andra, som säger att hästen ser ut att ha proteinbrist, får det ifrån. Hästen ser fin ut i sin överlinje, tycker jag. Jag ser INGEN antydan till brist på protein.

Okej. Bra svar! :bow:

Jag ger henne müslit mest för att hon ska orka nu när jag bygger muskler och tränar henne hårdare. Det känns att det behövs.
Ja liiite överviktig vet jag att hon är, men jag blir så arg när folk säger att hon är tjock :p

Jag tror inte du ska LÄGGA TILL lusern utan isåfall byta ut muslit mot lusern. Alltså istället för 1kg musli ge 1kg lusern.

Jag vet inte vad du menar med "lite lusern" men om de betyder nån dl bara så kommer det knappast visa några synbara resultat på hästen.

Dock måste jag poängtera att jag förstår inte var alla de andra, som säger att hästen ser ut att ha proteinbrist, får det ifrån. Hästen ser fin ut i sin överlinje, tycker jag. Jag ser INGEN antydan till brist på protein.

Jag har lagt till ½ liter lucern.

Anledningen till att det möjligtvis skulle kunna vara proteinbrist, är väl vad jag förstått, för att man kan SE revbenen (i vissa vinklar)..?
Hon är ju rund, men ändå har synliga revben.

Jag har lagt till ½ liter lucern.

Anledningen till att det möjligtvis skulle kunna vara proteinbrist, är väl vad jag förstått, för att man kan SE revbenen (i vissa vinklar)..?
Hon är ju rund, men ändå har synliga revben.

Jag ser iaf inga synliga revben på dina bilder och inga andra tecken HELLER på någon som helst brist på protein. Jag tvekar starkt på att dne verkligen har proteinbrist. De andra har nog hängt upp sig på att du skrev att revbenen syns...

En häst med proteinbrist ser ut t ex så här (tunno kantig i överlinjen och stor buk):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollytunn.jpg

Om jag var du skulle jag ge 0.5kg musli och 0.5kg lusern - max!
(en liter lusernpellets motsvarar ca 7-800gram om jag minns rätt)

På sista bilden är de synliga på mobilen, men eftersom min kamera tar kassa bilder så syns det inte på datorn :p

Okej, jag ska fundera på det... ;)

Till både Björk och Milly, tack för era svar! Jag är själv "en av dem" som tyvärr inte haft analys på grovfodret i vinter pga en massa tjorv och ett eg. oplanerat hästköp! Men man lär sig på vägen, och börjar nu verkligen förstå vikten av att allt blir rätt!

Ts: ursäkta trådkapning :cool: hoppas det ändå tillförde något!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30