Är min häst fet? *fång*

Sv: Är min häst fet? *fång*

förstår inte vart vissa av dom andra ser de tjocka i din häst:P ser ut att vara i superfint hull enligt mej:Ddessutom är de bättre om hästen är lite för tjock än lite för smal;) hoppas de ordnars sej med fången!:)

Det hade kunnat vara bättre, men det hade kunnat vara mycket värre. Hon har som lägst 2 gradig rotation och som mest 7 gradig.

De var MYCKET förvånade över att hon rörde sig så bra så nära inpå anfallet, vilket var positivt. Sänkning av mängden buta.

Efter helgen får jag låta henne röra lite på sig, korta skrittpromenader, men i övrigt vila i box eller sjukhage.

De trodde att - om inte hon blir sämre när medicinen tas bort på söndag - att jag skulle kunna börja skritträna försiktigt om 5-7 veckor, men sedan inte rida hårt på ytterligare 1-2 månader. Det måste väl ändå vara positivt? Tänker iofs åka på återbesök och röntga innan jag hoppar upp igen.

2005 på våren vägde hon strax under 500 kilo när vi var på strömsholm. de tyckte att hon var i fint skick och jag var nöjd eftersom hon sett ut som ett anorexiaoffer när hon gick med sin fölis. Samma sommar blev hon smällfet - ingen höjdare - och bantades ner under hösten. Sen dess har hon inte fått vara fet (i mitt tycke). I år - betet till trots - väger hon 445 kg, nästan 50 kg mindre utan motion dessutom. Det borde väl inte vara så illa?

Har bestämt mig för att hon inte är så fet att det orsakat anfallet, tack alla som stöder min åsikt, men har tänkt att hon kanske kan gå ner 30 till utan att se varken mager eller anskrämlig ut. Hon kommer ju vara snyggast i världen ändå :love::love: och hon är en cob i vilket fall.

Lazio: dina hästar är inte för spinkiga, de ser blanka och välmående ut. Den formen kan dock inte min häst få, hennes bröstkorg ser inte ut så. Visst kanske hon blir ännu finare några kilo lättare, får prova och se - hon lär väl trilla ner i vikt hur som helst nu när hon bara går på grovfoder. Trot eller ej, men hon kan vara riktigt jävlig att hålla hullet på vintertid.

Nu hoppas jag på återhämtning och en ljusare framtid för Pållan.
/"dee79 - stolt ägare till en icke fet, men kanske lite rund ponny"

Det är skillnad på grov och tjock och jag tycker fortfarande att TS häst är tjock. :p
Man kan få upp magen på alla hästar, men det är klart att tex en ardenner aldrig kan se ut som tex en travare..
Men om TS skulle träna sin häst så skulle den se bättre ut.

Lazio: dina hästar är inte för spinkiga, de ser blanka och välmående ut. Den formen kan dock inte min häst få, hennes bröstkorg ser inte ut så. Visst kanske hon blir ännu finare några kilo lättare, får prova och se - hon lär väl trilla ner i vikt hur som helst nu när hon bara går på grovfoder. Trot eller ej, men hon kan vara riktigt jävlig att hålla hullet på vintertid.

Vaddå "hennes bröstkorg ser inte ut så" ? Det har väl inget med saken att göra?
Min har en rejäl bröstkorg.

Då jag antog att du jämför din egen med TS häst så anser jag det ganska så "fel" att skriva att TS häst är fet. Din och TS häst är byggda olika och av olik ras. Därav kan man inte jämföra dessa 2. Jag anser inte TS häst fet,tjock.Lite betes hull men det finns betydligt värre ex....

Då jag antog att du jämför din egen med TS häst så anser jag det ganska så "fel" att skriva att TS häst är fet. Din och TS häst är byggda olika och av olik ras. Därav kan man inte jämföra dessa 2. Jag anser inte TS häst fet,tjock.Lite betes hull men det finns betydligt värre ex....

Jag har inte skrivit att TS häst är fet.
Jag jämför inte med nån av mina, det är väl glasklart att TS häst aldrig kan se ut som min travare som tränar trav!

Jag har inte skrivit att TS häst är fet.
Jag jämför inte med nån av mina, det är väl glasklart att TS häst aldrig kan se ut som min travare som tränar trav!

va? några inägg högre upp skriver du: Det är skillnad på grov och tjock och jag tycker fortfarande att TS häst är tjock.

är d nån skillnad på fet å tjock? för båda uttrycken betyder väl överviktig?

Welsh cob?
Min Cob-Kille är lika "fet" som din men alla säger att han är i perfekt hull. Jag tror att det är lugnt. Även om h*n är lite tjock så är det inte allvarligt i alla fall.

Allmän fundering:

Har läst på en massa om fång och orsaker m.m. Idag verkar det ju inte finnas några skillnader mellan ponnyer och andra raser vad gäller fång. Enda undantaget är fullblod som inte verkar vara speciellt fångbenägna alls.

Det verkar inte vara någon större skillnad mellan tjocka hästar och de i normalhull heller, även om man fortfarande säger att tjocka hästar har en tendens att lättare få fång. Nu de senaste dagarna har flera hästar fått fång, travhästar under löpträning, halvblod och riktigt slanka ponnyer.

Min tanke/fråga är då så här:
Eftersom fång är en typ av metabolisk störning, är det då nödvändigtvis så att fetman i sig (på tjocka hästar) orsakar fånget? Det kan inte vara så att de som har lätt för att få fång också lättare blir tjocka? Att en häst som har lätt för bli tjock (och få fång?) skulle ha lika lätt för att få sitt fånganfall oavsett om den för tillfället var tjock eller i normalhull. Idag har ju många koll på vikten på sina hästar, men de drabbas trots allt. Sen är det väl bra att hålla vikten i trim av en lång rad anledningar, men det kanske inte behöver vara den faktor som utlöser anfallet.

Vad tror ni?

Jag tycker inte att din häst är för tjock , isånnafall kraftig , men den ser inte ut att vara den smäckra modellen heller .

vanligaste anledningen till fång är ju oftast för mycket protein i fodret å det kan hända vilken häst som helst tjock som smal. din häst ser fin ut i hullet tycker jag och jag skulle personligen klassa den som normal. innan den fick fång, gick den precis ut på nytt bete eller liknande? det kan ju vara en orsak. oftast vid snabba foderbyten från mindre proteinrikt till oftast kraftigt proteinrikt kan ha denna effekt på känsligare ponnyer/ hästar eftersom dom kan vara lättfödda och har lätt för att ta åt sig proteinet.

Ja anorektisk i min värld.

Då tycker jag synd om hästarna i din värld:crazy:
Lazios hästar ser väldigt lagom ut i min värld.

Tycker inte att ts häst är FET men har lite övervikt och behöver bli av med mage, dock inget konstigt med tanke på att den inte jobbas samt betat. Ingen orsak till fång heller, så överviktig är den inte.

Bra med HelenaHandbergs länk, där kan de som brukar Ooooohha över "musklade" hästar se hur feta hästar ser ut. Hästar som på de två sista bilderna dvs mycket feta, brukar få många lovord på buke:angel::crazy: Många tror att sånt fett är muskler......

Har köpt ett fullblod. Två månader senare diagnosen fång. Tunn, mager men ändock blev det fång och hovbensrotation.:confused:
Belastningsfång kallas det i min hästs fall. Gör mig knappast mer lycklig...
Nu har det gått över 2 månader men ej bättre. Vad hjälper det att min häst är anorektiskt tunn?

Visst skulle hon kunna gå ner lite till, men jag skulle inte kalla henne smällfet. ;)

Hej
Min vet sade att en stor mage inte betyder att den är tjock bara att den har mycket hö/gräs i tarmarna=uppblåst utseende... Fettet däremot sätter sig längre upp på sidorna och uppe på rumpan (liksom valkar) eller att hela hästen får ett sälutseende... Min häst får ofta en jättemage av allt sitt hö/gräs (fri tillgång) och är inte jättetränad nu (lat matte) men därför inte fet. Titta på din häst på morgonen innan fodring (om han inte fått mycket mat under natten förstås) så brukar buken se mindre ut. Tycker inte heller din häst ser tjock ut alls. Lite otränad och det är en welsh cob som är en kraftig/bastant häst i sig själv.
Är ingen expert men många okunniga tittar bara på magen och vilken "benstomme" den har o kallar den direkt tjockt vilket jag anser vara felaktigt.
Sorligt med din häst men finns många orsaker till fång så lycka till att han blir bra snart.

Förlåt.. det var ju ett sto... :o - att HON blir bra snart..

va? några inägg högre upp skriver du: Det är skillnad på grov och tjock och jag tycker fortfarande att TS häst är tjock.

är d nån skillnad på fet å tjock? för båda uttrycken betyder väl överviktig?

Japp jag tycker det är skillnad på tjock och fet.

Hej
Min vet sade att en stor mage inte betyder att den är tjock bara att den har mycket hö/gräs i tarmarna=uppblåst utseende... Fettet däremot sätter sig längre upp på sidorna och uppe på rumpan (liksom valkar) eller att hela hästen får ett sälutseende... Min häst får ofta en jättemage av allt sitt hö/gräs (fri tillgång) och är inte jättetränad nu (lat matte) men därför inte fet. Titta på din häst på morgonen innan fodring (om han inte fått mycket mat under natten förstås) så brukar buken se mindre ut. Tycker inte heller din häst ser tjock ut alls. Lite otränad och det är en welsh cob som är en kraftig/bastant häst i sig själv.
Är ingen expert men många okunniga tittar bara på magen och vilken "benstomme" den har o kallar den direkt tjockt vilket jag anser vara felaktigt.
Sorligt med din häst men finns många orsaker till fång så lycka till att han blir bra snart.

Så vi ska börja kalla alla tjocka hästar uppblåsta mag-hästar istället då? Eller otränade med lat matte? :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har...
2
Svar
20
· Visningar
3 622
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den...
2
Svar
34
· Visningar
2 893
Senast: Grana
·
Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka