Är min häst fet? *fång*

Sv: Är min häst fet? *fång*

Skulle vilja se era hästar (ni som skriver att TS häst är rund,fet,tjock)
TS : Din häst ser fin ut i hull.

Då är det nog lättare att fråga en tränare eller någon kunnig som kan se den i verkligheten.;)

*kl*

Hästen är inte fet utan snarare lite sommarrund och vilorund, hästen har ju inte blivit riden!

Som sagt beror ju inte fång på fettma.. Även superslimmade ponnyer kan få det ;)

Jättefin häst, superhärlig färg!

Det är intressant, men samtidigt är det konstigt att fång är så knepigt att man fortfarande inte riktigt kan säga varför vissa är känsligare än andra

Det är nog helt enkelt så bara att en del individer är känsligare än andra. Precis som med människor. Det har ju mycket med magen att göra huruvida de klarar av fruktanet och t ex foderomställningar, starka fodermedel osv.

Hon har varit fet på bete, men de två senaste åren har jag verkligen försökt hålla henne på en vettig nivå (och tyckt att jag klarat det), så varför just i år när hon inte blivit det tidigare? lite förvirrande. En stor portion otur kanske.

Det är visserligen ÖKAD risk för fång när hästen är överviktig (fettet i kroppen påverkar på nåt sätt att gifterna bildas/sprider sig lättare, gissar jag hejvilt) men att hästen är överviktig behöver inte betyda att den får fång för det. Jag sköter om en nordsvensk som har genom alla åren varit KRAFTIGT överviktig men aldrig hittills haft fång. (hon är 15år nu)
Det har med så mycket att göra, inte bara en faktor.

Senast ändrad:

Hej! Va fin din häst är! Vet inte om du kommer i håg mej, men vi har stått i samma stall i Uppsala, eller våra hästar! Min häst hette Amorette om du kommer ihåg henne, mbr med stjärn... Då var din lilla pålla bara barnet :D, tror det var ca sju år sen nämnligen:eek: Tiden går fort! Kul att du har kvar din häst i allafall. Min sålde jag för sju år sen, och har ännu inte skaffat nån ny, tyvärr...
/Sara

Först och främst vill jag bara säga - Jättefin häst :D
Sen får jag väll framföra min åsikt om hullet och där tycker jag att hon ser fin ut. Kan inte se henne tjock någonstans..!?

Det verkar som om de med slimmade raser oftare tycker att de kraftigare är för tjocka och de med kraftigare tycker att de slimmade är för tunna. Hemmablind eller bara olika preferenser?

Nja jag kan nog inte hålla med. Själv har jag båda delarna av ras arab o shettisar, dock är det araben av mina som har fång eller rättare sagt hade fång för 2,5 år sedan

Hej! Jo jag minns dig och amorette. Har faktiskt funderat ibland på vad som hände med er. Funderar ibland över hästar som jag mött i de stall jag stått.
7 år kan nog stämma bra, då var tjejen bara 2 år, tiden går :D

Kul att du hörde av dig iaf :bump:

hon e INTE fet! iallafall om jag jämför m min. :D har samma problem som dig, d vet du, ja kan bara inte besämma om hästen e tjock eller inte. men kommit fram till att vi båda har hästar av grövre typ å dom ska se ut så.

:angel:

Tyckte hästen inte alls så tjock ut. Såg fin ut! Såg ut att vara en väldigt fin häst annars! :D

Ot, men OTROLIGT VACKER häst! Jättefin!

Svårt att säga när man inte kan känna på henne i verkligheten, men första tanken är INTE att hon är tjock. Lite smårund, men som flera sagt: det är ingen "sporthäst" och hon har ju inte ridits på ett tag.

Så nej, jag kan ha fel, men i mina ögon är hon inte tjock.

Du har fått flera svar redan... Men jag kan ändå inte låta bli att lämna min åsikt... Börjar med att beklaga att din häst drabbats av fång.

Nej din häst är inte tjock... I mina ögon är hon i riktigt fint hull för en häst av den rasen och med tanke på årstiden. Om jag dessutom läst rätt så är hon inte i full kondition heller... Hästar av kallblodstyp brukar kunna vara betydligt rundare än din sommartid och ändå ha hälsan.

Din häst är dessutom mycket vacker så jag hoppas för din och hästens skull att ni får ordning på problemet. Jag tror nog att du själv är inne på problemets orsak när du funderar kring plötsligt kraftig tillväxt i hagarna efter mycket regn och de senaste dagarnas värme...

Tycker hon ser ut att vara robust bygd, men inte tjock eller något. Utan mer lite åt "kallblodshållet". :)

Jag vill tacka alla som svarat i denna tråden :bow:

Sen tackar både pållan och jag för alla komplimanger, vi tycker självklart båda två att hon är vackrast i världen :D

Imorrn ska vi in på klinik, håll tummarna för att det ser bra ut på plåtarna.

Innan man säger att någon annans häst är tjock så kanske man borde tänka på vad det är ras.. Din häst är väl av lite grövre typ!
Det är ju ingen arab direkt:rofl:angel:

Och tänk på när du lägger ut en sådan fråga på ett forum.. Att det finns många okunniga... Och att det kanske inte är så lätt att se på en bild...
Men Du har en väldigt fin häst tycker jag!:)

Ehh va? Hästar ska inte tillåtas vara tjocka bara för att de är av grövre raser.

En lite slapp gräsmage innebär inte att hästen är tjock...

TS: Tycker hästen ser bra ut, magen behöver stramas upp lite bara, men tjock och fet är hästen icke!

Det där har jag hört så ofta och jag är så trött på det.

Jag tycker fortfarande att hästen är tjock.

Skulle vilja se era hästar (ni som skriver att TS häst är rund,fet,tjock)

Visst, men varför?

Valack
Bild034-5.jpg

Märr
Bild030-3.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har...
2
Svar
20
· Visningar
3 622
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den...
2
Svar
34
· Visningar
2 893
Senast: Grana
·
Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka