Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste erkänna att par av de senaste bukedygnets trådar om jul stressar mig.
"Jag vill styra hur min vän äter " " jag vill styra mina vänners samtalsämnen" osv
Inte konstigt att folk har det jobbigt på jul med sådana problem...
Fast det där är fult tycker jag, att dra igång nåt om vad användare skrivit men i en helt annan tråd. Ta det i rätt tråd istället så att personerna som skrivit det har en chans att bemöta det?Jag måste erkänna att par av de senaste bukedygnets trådar om jul stressar mig.
"Jag vill styra hur min vän äter " " jag vill styra mina vänners samtalsämnen" osv
Nu kom jag på det enda traumatiska jag upplevt vid jul haha. När jag var liten runt 10-12 år och skulle köpa julklapp till farfar hade jag av förståeliga skäl inte jättemycket pengar men jag lade 200:- vilket var mycket för mig på en armbandsklocka till honom. Då tyckte jag den var fin men idag förstår jag ju att man mest får skrutt för de summorna. Min farfars reaktion när han öppnade den var ett skratt och "Vad är det här för skit?". Då blev jag riktigt ledsen faktiskt.
Nej Det är rätt tråd. Jag blev stressad.Fast det där är fult tycker jag, att dra igång nåt om vad användare skrivit men i en helt annan tråd. Ta det i rätt tråd istället så att personerna som skrivit det har en chans att bemöta det?
TackBeklagar sorgen och skickar en stor tröstkram!
Julen är fantastisk tycker jag. Älskar att pynta, köpa och klä granen, fylla huset med ljus, hyacinter och amaryllis och att få ljus överallt i trädgården. I år är den extremt stressfri, vi valde att inte ha släkten här i år utan istället låta min mamma ha hand om julen och även om det är väldigt mysigt att ha alla här så är det en ofantlig skillnad i att inte behöva tokstäda pga allergisk bror, putsa fönstren, handla flera kundvagnar med mat och dryck och laga mat, bära fram avlastningsbord, duka och vara värdpar. Nu chillar vi framför julkalendern, käkar skinkmacka, myser med dottern, tar stallet i lugn och ro, promenera med hunden och åker sedan iväg till dukat bord. Vilken lyx!Tycker att jag ser reportage om det "överallt" , vad man ska tänka på för att inte stressa ihjäl sig, inte hamna i bråk med släktingar, inte bli besviken, inte drabbas av relationskris, inte såra någon genom sitt val av mat, julklappar, val av ställe att fira på, val av sällskap att fira med .... osv osv Och jag märker på många jag pratar med att det verkar vara en oerhörd balansgång för att inte såra någon.
Alltså, det är ju hemskt. ÄR det verkligen så? Lider alla eller finns det några som ändå kan njuta av julen?
Jag kan känna krav från mina vuxna barn på hur de vill att saker att ting ska vara. Fattar inte hur de blev så förtjusta i traditioner??? Själv trodde jag att det viktiga var att jag inte skulle ställa krav på dem om hur jag vill att saker och ting ska vara, (det gillade jag inte att mina föräldrar hade synpunkter på gällande mig) så det har jag inte.
Pratade med en bekant idag som verkligen var knäckt över att de vuxna barnen valt att fira julafton med barnens "mormor och morfar" medan "farmor och farfar" (alltså hon) fick lov att vänta till juldagen med att få hem barnbarnen. Alltså verkligen ledsen, sårad. kränkt. Men kämpade tappert för att inte visa barnen detta. (men det måste de förstås märka ändå)
Jag skulle bli galen om någon försökte bestämma över vad jag ska göra och var jag ska vara.
Vad har ni andra för tankar och erfarenheter?
Fast det är jävligt ofint och dålig netikett tycker jag att skriva om någon utan att tagga den. Att dessutom göra det i en annan tråd är ännu fulare.Nej Det är rätt tråd. Jag blev stressad.