Jag hade en ganska liten familj när jag växte upp, en bror, mamma, pappa, mormor-morfar, farmor-farfar, en farbror, farmors bror, farmors syster+ 2 barn. VI bodde nära varandra (alla utom 2 personer bodde på samma gata, de andra två bodde i alla fall i samma kommun.
Vi firade alltid jul hos farmor och farfar, massor av mat, sen ris a la malta, sen äggost, sen kakor/godis, sen kalle, sen dans, sen paketöppning. Vi var aldrig särskilt rika, men vi hade tillräckligt med pengar för att klara oss. Alla fick paket (även om barnen naturligtvis fick 'mer'), men de vuxna delade upp det och köpte paket till typ 2 andra vuxna, inte alla. Ibland blev dock julfirandet på andra tider, då pappa jobbade skift, och vi fick anpassa oss efter det.
Annan-dagen firades hos farfars bror med fru. Ett gammalt par utan barn, i liten trång lägenhet där de bjöd på en 4 timmars lunch med kalkon. Hur kul var det när alla nya presenter låg och väntade hemma? Tråkigt? - ja. Traumatiskt- nej.
När jag var 12 skiljde sig mina föräldrar och jularna blev annorlunda. Pappas sida firade fortfarande hos farmor och farfar, medans mamma åt jullunch hos mormor och morfar och vi (jag och brorsan) slöt upp senare. Första året var inget kul, men sen blev det en kul liten tradtion i sig.
Nu är vi vuxna, alla barn. Julfirandet har flyttat från farmor och farfar till pappa och hans nya fru. Vi hjälps åt med maten (vi har olika ansvarsområden och tar med/förbereder det). Julklapparna har bytts ut mot julklappsleken (vilket jag avskyr men det är nåt helt annat). Pappa jobbar fortfarande skift så i år kommer julafton ske idag.
Mamma gick bort för några år sedan, men jag och brorsan går fortfarande hem till mormor och morfar efter (eller innan, eller imorgon som det blir i år) och tar en julfika med riktiga presenter. Det ger mig och min bror chansen att ge varandra riktiga presenter, utanför julklappsleken. Mormor har blivit ganska skruttig, och tycker att julfika är ungefär vad hon orkar, vilket passar oss bra eftersom vi ätit stor julmiddag ändå.
TL;DR- nej, julen är inte traumatisk eller stressfull för mig. Den är vad den är, och har blivit vad den är för att vi har en ganska bra familj där vi tycker om varandra. Kraven på 'perfekthet' saknas, och det är nog det som gör det till en bra och avslappnad affär.
Edit pga missade ett ganska viktigt ord