Sv: Är jag för optimistisk?
Jag har också funderat lite på det där. Man är nog väldigt "lättstörd" som förälder. Kanske speciellt som mamma? Eller är man extra känslig just om man gör något lite annorlunda än vad (man tror???) omgivningen tycker är det vanliga.
Vad som avgör? Jag ska fundra på den och se om jag har någon åsikt.
Mycket intressant reflektion!Jag har tänkt lite på den här tråden. Vår diskussion (min och Björks) är ju faktiskt ett ganska bra exempel på hur lätt det är att tro att man blir kritiserad, fast man inte blir det.
Du (Björk) trodde att jag tyckte att mammor som börjar jobba tidigt är hjärtlösa! I sjävla verket tycker att delad f-ledighet är något som alla borde sträva efter.
Och jag fick för mig att du tyckte att alla kan lära sina bebisar att dricka ur flaska, om de (föräldrarna) bara är tillräckligt duktiga. Och så menade du ju inte.
De här missförstånden får mig att fundera över hur ofta man inbillar sig att man blir kritiserad...? Särskilt när det gäller frågor som rör hur man ska ta hand om sina barn.
TS skrev ju att hon blivit mycket ifrågasatt för att hon vill börja jobba ganska tidigt. Min första son var visserligen åtta månader när jag började jobba (för terminen började då). Det är ju egentligen inte tidigt, men ändå tidigare än många andra. Men jag upplevde aldrig att jag fick någon kritik för detta. Däremot kan jag tycka att folk...inte direkt kritiserar, men tycker att vi överdriver typ, för att vi har barnen nära hela tiden och i princip aldrig har någon egen-tid. Men det kanske bara är jag som förväntar mig ifrågasättande på den punkten?!
Följdfrågan blir då: Vad är det som avgör vilka områden jag är extra kritikkänslig på?
Jag har också funderat lite på det där. Man är nog väldigt "lättstörd" som förälder. Kanske speciellt som mamma? Eller är man extra känslig just om man gör något lite annorlunda än vad (man tror???) omgivningen tycker är det vanliga.
Vad som avgör? Jag ska fundra på den och se om jag har någon åsikt.