Sv: Är jag för optimistisk?
Man måste ju testa flaskan långt tidigare!
Exakt!! Det var
just det jag menade med
viljan att planera för eventuell flaskmatning (eller vanlig mat). Som du påstod låter som "det funkade för mig, så hur svårt kan det va?"
(Jag tror du missade mina sista rader i det inlägget)
För övrigt så har man ju ändå bara ett visst antal dagar föräldraledigt
även om pappan skriver över varenda dag han kan på mamman. Någon gång måste man lära/visa sitt barn att klara sig utan sin mamma matmässigt och relationsmässigt. Om man då lär barnet det i och med att den andra föräldern tar över hemmarollen eller om man lär dem det när man börjar på dagis,
det menar jag handlar om planering och vilja. Har man bestämt sig för att dela lika på fl och att mamman ska börja jobba efter 6 månader så ser man till att det funkar då. Genom att tex lära barnet äta ur flaska i tid.
Jag hade viljan att lära sonen ta flaska (för att t ex kunna rida längre pass) men jag hade oxå ett hjärta som krävde riktigt starka skäl för att utsätta min son för samma sak igen.
Och vad menar du med det? Att jag inte verkar ha något hjärta? Eftersom jag planerar att börja jobba tidigare
även om min son visar "mammighetstendenser" nu. Och även om han gör det också när jag börjar jobba.
Observera!
Jag tror inte du menar så. Men jag vill påpeka att just sådana kommentarer som dem du fäller faktiskt kan
kännas så för mammor (och pappor) som inte väljer det traditionella mönstret. Det är en sån kommentar som jag skulle kunna fått höra av någon i en annan variant. "Ja, jag hade ju inte hjärta att lämna mitt barn redan vid 6 månader". Vilket en del faktiskt
indirekt uttryckt.
Jag tycker för övrigt det är en milsvid skillnad på att lämna hos farmor och farfar med en flaska och att dela föräldraledigheten med barnets andra förälder. I de allra flesta fall så har ju pappan och barnet en
helt annan kontakt/anknytning än vad farmor/farfar eller mormor/morfar någonsin kan ha. Vi har en farmor som är superengagerad. Hon är hos oss säkert 5 dagar i veckan; ibland kortare tid, ibland längre (20 min - ett par timmar). Hon är den som sonen definitivt är tryggast hos/känner bäst
utanför familjen. Men hon kan ju liksom
aldrig komma upp till samma betydelse som pappa! Pappa jobbar ju på dagarna, men finns här mornar, kvällar, nätter, helger.
För att "knäppa dig lite på näsan" skulle jag kunna skriva att mammighet oxå handlar om vilja, och inte alls om amning, tid o s v. Inget av våra barn har varit mammigt/pappigt någon gång, trots att jag ammar och pappan jobbar heltid. Tvååringen har periodvis varit klängig, men det har aldrig spelat någon roll om det är mamma eller pappa som tillgodoser hans närhetsbehov. (Men jag tror det är mer slump än vilja/duktighet.)
Ja, det var ju skönt att du fick knäppa mig på näsan.
Jag håller med till viss del. Det är klart det handlar om vilja, men inte bara. För den som är hemma så kommer ju kontakten/närheten mer "per automatik" än för den som jobbar. Den som jobbar måste
aktivt ta ställning och
aktivt engagera sig. Och då handlar det nog ändå också i viss mån om tid. Att verkligen
ta sig tiden att ägna sin fritid åt att vara nära sina barn så mycket det bara går. Man kan ha hur mycket vilja som helst som tex arbetande pappa, men om man inte är hemma förrän barnen lagt sig så räcker inte den där viljan för att bygga upp en relation till barnet.