Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Håller med. "Not in my backyard"-andan är galen, och i det här fallet riktigt omänsklig. Breven som de boende i villaområdet skrivit och som citerats i Aftonbladet ... hu.

(I det här fallet kan jag dock inte låta bli att lite elakt tänka att de som är i behov av LSS-boende ska vara glada att de slipper bo just där. Området är sjukt trist och opersonligt. Hoppas de får komma till något mysigare ställe.)
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Det var samma sak här i Svärdsjö när ett boende skulle byggas :banghead: nu är det så att man nästan aldrig ser de som är sämst som bor där (grava CP-skador) och de som är mer "mobila" har alltid en ledsagare (för deras egen skull givetvis). En av grannarna till boendet har en hund som är mer irriterande och hörs mer (liten aff-aff sak :meh:).

Jag TROR att en av de som skrek mest om bygget när det var aktuellt sedan fick ett funktionshindrat barn... :meh:

Varför skulle inte de som är funktionshindrade få bo i ett trevligt område (här i Svärdsjö ligger det relativt centralt men ändå rätt nära till skogen och promenadvägar)?! Det är så idiotiskt. Dessutom är jag väl lite naiv men jag tror ändå på att personalen har koll på de som eventuellt skulle kunna skada andra genom att vara utåtagerande. Att barn skulle blir skrämda är skitsnack, hur skulle det då vara med barn vars syskon är funktionshindrade?! :banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jösses.. Dom som skrivit breven har ju verkligen ingen aning...
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag blir så ledsen!!
Jag tänker precis tvärtom! Jag skulle uppskatta att ha ett liknande boende nära mej och mina barn! Jag vill att mina barn ska lära sej tidigt att det finns människor av alla slag och alla är okej!
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag är inte förvånad. Medierna skapar ju denna typ av problem genom sina vinklade artiklar som de sätter slagfärdiga rubriker på för att kunna sälja lösnummer. Hur ofta får blir man inte matad med att någon som begått ett brott har ett funktionshinder? Hur ofta är det inte det som slår igenom medialt om en i en grupp har funktionshindret?
Nej jag ångrar inte att jag är så hemlig med min Asperger. Mitt liv blir mycket enklare av det. Bara för några veckor sedan fick jag höra ett gäng mycket kraftiga generaliseringar om just as givietvis sa jag emot det värsta men som sagt jag måste skydda mig själv också och den människan är en som sprider skvaller och som inte kan något och inte vill lära sig något.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vad säger man....:(

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Har inte folk blivit ett dugg upplysta??? Jag tycker att det är skrämmande med så otroliga fördomar och kan inte låta bli att undra vilka som är mentalt störda i det här fallet

Det händer nästan överallt när det börjar tisslas och tasslas om att sådana boende ska byggas. Lyssnar du på vissa boende så har de överdrivit problem så mycket att vem som helst skulle vilja undvika det.

Mycket trist att många är så rädda för det de inte känner till så väl och att det tar sig sådana konsekvenser.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

"Göm undan alla som inte är exakt som vi" andan är skrämmande.
Trodde den var utdöd vid det här laget men tydligen inte
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Tyvärr försvinner inte attityden hos boende i området, även om bygget blir av. Har en bror med Downs, som bor i ett LSS-boende i ett nybyggt lite dyrare område. Han och hans LSS-grannar är av föreningen förbjudna att nyttja den gemensamma parken, och familjemedlemmar som kommer på besök blir ifrågasatta - om de ska besöka någon som bor i området eller på Boendet...
Ingen av de boende går någonsin ut på egen hand, de har alltid personal med sig.
Visst kan jag förstå att det kan bli konstigt med en vuxen man som vill leka i sandlådan, men de får inte ens sitta och fika vid uteborden i parken...
Tråkigt, men sådan är attityden till annorlunda personer i dagens samhälle - spelar ingen roll om det är ett handikapp, personer med utländsk bakgrund eller alternativ läggning.

Om det är något jag har lärt mig av min bror så är det att se världen med lite mer öppna ögon - vi är ALLA värda att få vara oss själva
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vad säger man....:(

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Har inte folk blivit ett dugg upplysta??? Jag tycker att det är skrämmande med så otroliga fördomar och kan inte låta bli att undra vilka som är mentalt störda i det här fallet

Om man lite mer nyanserat ser på problemet så kan man ha förståelse för oron.
Många har idag lån till nacken på sina hus. Om dessa nu skulle sjunka drastiskt i värde innebär detta att man måste omförhandling och ev skjuta till ytterligare säkerheter till banken för att bibehålla säkerheterna för tagna lån.


Självklart behöver vi både hem för mentalt o fysiskt handikappade, för personer som sitter fast i olika beroenden. Lika självklart som grannar har rätt att yttra sig om ett nytt vindkraftverk och i den mån de önskar att förhindra en etablering så har de att till samma sak vad det gäller etablering av olika former av kommunal eller landstingsverksammheter
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Om man lite mer nyanserat ser på problemet så kan man ha förståelse för oron.

Om vi väljer att se nyanserat på det sättet sitter vi fast i fördomshjulet och kommer aldrig vidare.

Det går nämligen alltid att hitta nyanserade sätt att försvara låga kvinnolöner, invandrarfientlighet, diskriminering av etniska minoriteter osv osv osv.

Istället måste vi få människor att inse sina fördomar och vilka otäcka konsekvenser de får. Och bedriva opinion för att människovärdet faktiskt är lika för alla.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Vad säger man....:(

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17215381.ab

Har inte folk blivit ett dugg upplysta??? Jag tycker att det är skrämmande med så otroliga fördomar och kan inte låta bli att undra vilka som är mentalt störda i det här fallet
Fruktansvärt :(.

Kan ju berätta att vissa av grannarna tittar snett på både mig och en annan tjej på området som har personal som kommer hem till oss från ett LSS-boende några hundra meter härifrån... Om dom snackar skit om mig bakom min rygg vet jag inte (jag har Asperger och behöver personal 3 ggr i veckan), men den andra tjejen har dom pratat skit om inför mig och då sa jag vad jag tyckte om deras inställning. Vi är varken farliga eller konstiga - vi har ett funktionshinder och behöver hjälp för att klara av vardagen. That´s it. Vi bits inte ens!
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Det är bara sitt, sitt, sitt hela tiden. Skulle denna lånatuppöveröronen personen själv hamna i en sits där ett sådant boende vore aktuellt, kanske får personen barn som kräver extra vård DÅ blir det helt plötsligt andra bullar och istället skulle personen klaga över bristfällig vård osv.

Vad tycker du själv? Ska vi låsa in personer med funktionshinder och isolera dem från resten av samhället eller ska vi ta ansvar och låta dem vara en del av resten av samhället?
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag begriper inte ens hur de kan få det till att dessa individer skulle vara farliga? Var har de fått det ifrån? Hur kan man vara så okunnig i dagens informationssamhälle? Det är helt vansinnigt.

De boende i detta område borde bli utdelade informationsblad om dessa nedsättningar. Fy fan vilka efterblivna, trångsynta människor :banghead:
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Nej jag ångrar inte att jag är så hemlig med min Asperger. Mitt liv blir mycket enklare av det.
ller också slänger man det i ansiktet på personen vid helt rätt tillfälle. Jag har gjort så, senaste gången var i vintras i ladugården när bonden (en vän sen många år som jag hjälpt lite pga. sjukdom, dock "något" enkelspårig) kommenterade "du har ju lärt dig mjölka på rekordtid, har du mjölkat tidigare"? "Nej jag har Asberger, alltså kan jag allt jag vill och behöver kunna, och så är jag bra på det jag gör" svarade jag bara. Då gick han, sen har jag inte hört ett ord om några "jävla bokstavsdiagnoser som bara är påhittade" som han så "finkänsligt" uttryckt sig tidigare. :devil:

Kossorna gillade mig iallafall, dom som sparkade åt bonden lyfte inte ens en klöv åt mig utan stod och halvsov, eller ville helst sitta i knät. Tom. tjuren (som gärna siktade in sig på folk, som fick fly) svansade efter mig som en hund. :love:


Alla har vi våra fel och brister, på mig är det dom kroppsliga, tack gode gud för att jag inte blivit trångsynt iallafall.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Det säger mer om de personerna än det säger om er.

Bor nära ett LSS boende på landet men nära samhället. Finns de som erbjuder handikapridning och liknande koncept, samma branch som jag håller mig inom. Istället för att bli anti allt nytt se vad som kan vara fördelarna istället.
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Jag begriper inte ens hur de kan få det till att dessa individer skulle vara farliga? Var har de fått det ifrån? Hur kan man vara så okunnig i dagens informationssamhälle? Det är helt vansinnigt.

De boende i detta område borde bli utdelade informationsblad om dessa nedsättningar. Fy fan vilka efterblivna, trångsynta människor :banghead:
Du anar inte vilka fördomar människor har om funktionshinder...
För min del blev det så illa att jag blev kontaktad av en journalist för några år sen som hittat min blogg och ville göra reportage om mig, vilket hon fick eftersom det var för en viktig sak; Upplysning! Mycket är medias fel, som pumpar i folk både det ena och det andra :crazy:
 
Sv: Är folk fortfarande så fördomsfulla???

Det säger mer om de personerna än det säger om er.
Absolut! Jag hymlar inte om att jag behöver hjälp, vilket jag gissar gör lite ont i deras ögon.
Jag är en av få som hälsar på den andra tjejen :crazy:.

karamelldrottningen skrev:
Bor nära ett LSS boende på landet men nära samhället. Finns de som erbjuder handikapridning och liknande koncept, samma branch som jag håller mig inom. Istället för att bli anti allt nytt se vad som kan vara fördelarna istället.
Härligt, det är så jag vill att det ska vara. Vad glad jag blir :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp