Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sen ska man inte glömma att de foderrelaterade kan komma även om man gör allt 'rätt'. Och att folk som aldrig haft en fångis t ex kan ha gjort 'allt fel' men ändå haft turen att inte få fång.

Dvs, det kan gå en smällfet ponny som går från hö pang poff ut på bete, utan invänjning, och sen gå och äta sig tjockare och tjockare utan att få fång.

Och så kan du ha en smal ponny som succesivt och under låååång tid vants in på gräs, på samma sätt och på samma marker som alla år tidigare. Och den får fång. Foderrelaterad (betet), men knappast 'någons fel'

Ja, och det är ju det som är en del i mitt uttalande att man kan aldrig gardera sig.

Men redan kring millennieskiftet klurade de på SLU vad i hela friden den 'våg' av fångisar som kom in i jan/feb berodde på. Alla de andra 'vågorna' kunde de ganska lätt identifiera mest troliga utlösande faktor, men den där gick de bet på. Den var förvisso mindre än de andra, färre fall, men ändå en tydlig 'våg'. Som fick fång fast INGET var ändrat, inget gräs, inga foderbyten - ingenting.

Jag var ju med på den tiden också och jag har mina egna teorier där och är väl inne lite på ditt spår, men om vi skall prata egna teorier så tror jag även att våra nya kraftfodersorter som började dyka upp ungefär i samma veva har en finger med i problematiken.

IR som nu är på tapeten tror jag har funnits ganska länge(om man tänker tillbaka på hästar och symtom man träffat genom åren) men det är ju inte förren forskningen talar om sjukdomen som man hör talas om den å helt plötsligt så får en massa hästar med diffusa symtom man funderat på länge ett namn och en diagnos. Samtidigt så tror jag inte alla hästar med hård stor nacke och ömma hovar har IR.

Tack för svar, rimlig kostnad. Blir röntgen framåt höst, då hon iaf kommer ha strikt vila fram till hösten!

Betalade, för ca 1 år sedan, 1550 kr + moms för fyra bilder. Sedan tillkommer ju även en klinikavgift samt oftast en mindre kostnad för lugnande medel (de måste ju stå blickstilla på en "klots" för att hovarna ska kunna röntgas).

KL

Det är väl inte så konstigt att fång är en "skamlig" åkomma. Alla sjukdomar där skötsel är en utlösande faktor innebär förstås att hästägaren känner sig som en idiot som utsatt sin häst för något som var farligt. Som allergisk bronkit, kvickdrag, fång, kolik, hältor (!)

Många av de hästar jag stötte på med fång hade troligen inte behövt drabbas om de skötts annorlunda. Flertalet, skulle jag nog säga. Sedan finns det ett gäng hästar som drabbas trots allt ägaren gör för att undvika sjukdomen, eller drabbas utan att man förstår eller rår på vad som gått fel.

Jag menar inte att alla hästar som får fång, kolik, kvickdrag eller bli halta drabbas pga missförhållanden i skötseln. Men i många fall står dåligt foder, dåliga stallar, dåligt underlag osv bakom. Det går ju inte att förneka.

Jag har haft hästar med både kolik och hältor, och tycker nog i efterhand att jag borde ha haft vett att undvika detta. Båda fallen berodde nog på mig, på slarv, på ouppmäksamhet, på brist på eftertanke.

Att sedan linda in diagnosen i förmildrande ordalag är fel. Att inte veta allt och därmed utsätta hästen för en risk är inte fel, men det är fel om man inte tar till sig och lär om om olyckan är framme.

(hugg mej nu.. :))

Svarade mer på ett inlägg där det lät som rida fd ånghäst var katastrof...

Och just katastrof kan det innebära. Läste du inte att en häst som en gång haft fång för all framtid även kommer ha en skörare struktur i hornkapseln??

Allt för individens framtida välbefinnande ligger i hästägarens "händer".

Nyfiken, vad för nya kraftfoder dök upp då? Jag (vars dam fick sitt sista fånganfall just i januari utan att nåt var ändrat) var kvar på 'havre, vetekli och betfor' på den tiden, det var långt innan jag drabbades av de däringa svårfödda och kinkiga exemplaren och behövde börja ge mig in i kraftfoderdjungeln. Så minns inte riktigt vad som kom då och blev ju nu nyfiken =)

Tror inte heller alla med fångnacke etc har IR, men precis som du säger tror jag den ökade medvetenheten gjort att fler fall upptäcks - och talas om. Tror dock som du inte man ska skrika IR om precis alla fångisar/tjockisar, men heller inte 'avfärda' det med att 'äh, så många är det inte, det har ju blivit en modediagnos'.

Sen är nog lite lagom 'IRskräck' bara bra, om så hästen inte är IR, så mår ju ingen häst dåligt av att behandlas som om den vore IR, och det kan säkerligen förhindra ett antal anfall så. Hade jag vetat vad IR var hade jag kunnat förhindra Lillens anfall i somras iaf.. Jag hade då fattat varför han exploderade i vikt trots att jag drog ner betet mer och mer. Jag hade inte ställt honom i den hårt nedbetade (stressat gräs) hagen, och jag hade absolut inte släppt ut honom på gräs alls ens med munkorgen där efter regnet kom efter lång torka. Och jag hade fattat den trötthet som föregick fånganfallet - och och...

Så, jag är för mer IR-skräck bland hästägarna :devil: Förhoppningsvis kan någon av det slippa hamna i sitsen jag hamnade i.

Om jag inte missminner mig helt är ju några år sedan så runt 1998-2000 så började vi mer och mer att använda oss av färdigofder från utlandet som ex. Dynavena, Dodsson&Horrell, Eggersman och Spillers som är de större. I början så fannsbara fåtalet varianter men ändå mer än vi nånsin sett tidigare, ganska snabbt så fylldes det på med foder för fångisar.Sen så kom mer och mer tillskott i olika former och det är inte nådigt va sockerarter de fyller ut med.

Men även om fodret för fånghästar och X-hästar innehåller mindre stärkelse så innehåller de ju många gånger en del socker. Så jag har ju mina funderingar...

Sen gällande misstänkta IR hästar (kanske borde va i en annan tråd) jag blir så förvånad att de kan äta det jag läser att de äter många gånger. Wilson som har/haft alla IR-symtom man kan läsa om på nätet klarar ju inte ens att äta mineraler i någon form med tillsatt socker, ett par dagar så reagerar han, han reagerar ju i sin äckliga nacke och muskler var gång de får in nytt hö, lucern mm "snäll" mat är rena döden i alla former men han kanske är extrem känslig.

Senast ändrad:

Men nu handlade väl hela tråden om den difusa fångdiagnosen som anses vara lätt. Inte regelrättig fånganfall? Hela början av tråden bygger ju på dessa fångkänningar och om det ens en gång är fång. Eller så har jag missuppfattat trådstarten.

Det är det jag pratar om i mitt inlägg. Inte dessa halta hästar på boxvila som har ständiga fångattacker. Jag är inte dum i huvudet. även jag kan se skilnad på fång och fång och hur hästen bör behandlas/användas

Så om en häst haft fång el t.o.m nått som inte ens kan sägas att det är fång (dessa två-tredagar med lite varm hov el svag ömhet i hov någon gång vart annat år) Ska inte ridas mer?

Jag har aldrig påstått att fång inte är skadligt för hästen, hovar eller kan ge bestående men.

:DMänniskor är inte alltid logiska

Först tänkte jag hålla med dig men efter att ha läst alla inlägg och främst från dom som skrivit flest inlägg i denna tråd så håller jag inte med dig.

Jag ser ett logist samband där det tydligt avspeglas att ju mindre kunskap man har ju mer logiskt blir det skrivna.

Diskutionen har utvecklas givande med många bra inlägg, däremot så förstår jag inte själva startinlägget och från TS mångfaldiga upprepningar "favorit i repris" som påminner om dagens otaliga reklamavbrott i tv.

Jag är trött på att höra om skrämmande förklaringar, nojja och allmän okunskap när det gäller hästhantering, det får mig själv att känna "skam"

Kan vi låta denna tråd utvecklas till en kunskapsgivande informationskanal för många av dagens hästägare som är "lyhörda" ???

AH, dynavena ja. Det minns jag faktiskt, där från -03 när jag skulle hitta något som lilla fröken K som då var föl kunde tänka sig att stoppa ner sin lilla mule i. Jag fick ett totalt frispel på deras representant dock, som vägrade svara på 'vad innehåller det' och istället talade om att X kg dynavena och Y kg hö skulle bli perfekt (utan att veta analysen..).

Men jo det kan nog ha haft med saken att göra kanske, iaf en gissning lika god som någon annan. Vet du om det fortfarande kommer en våg där i jan/feb btw? (Mest nyfiken iom att L blev halt 1 feb, iofs utlöste det ju av allt att döma av tappskon, men det var ju inte tappskon ensamt sas som gav fång, utan insulinet lär ha varit åt skogen där, han hade ju ett par perioder när han helt plötsligt utan att ngt var ändrat började lägga på sig, både depåerna och 'generellt'. Mest troligt hormonstyrt, men det svaret blir man ju inte lyckligare av..)

Ang äta så jag har ingen aning. Jag törs ju inte testa L med något alls (förutom det lilla, lilla gräset nu då som han får). Jag ströp ju allt som heter socker. Han äter inte melasserad mineral, får inte ens titta på morot/äpple, skulle inte våga ge ens 1 näve havre osv. Så han kanske tål allt det där, eller inte. Jag törs inte prova. Och behöver inte heller då han kommer klara sig livet ut på silage och ev melassfri lucern, ja + mineraler och vitaminer då såklart. Han kommer ju inte få annat förrän den dag han inte täcker sitt behov ens på fritt silage, och eh - den kommer aldrig :devil:

Kan vi låta denna tråd utvecklas till en kunskapsgivande informationskanal för många av dagens hästägare som är "lyhörda" ???

Fångtråden borde väl fylla den platsen/uppgiften perfekt?

Nu styr varken du eller jag den här tråden, och sålänge det sas är 'inom reglerna' får ju precis vem som helst skriva precis vad de tycker. Men meningen när jag skapade den var just att få svar på vad som gör att det dykt upp 'nästanfång'. Inte något annat. Tycker du tråden och/eller mina inlägg är tjatiga, så är det väl bättre att du endera startar en tråd utefter det du vill föra fram/diskutera, alt gör det i fångtråden?

Eller spretar åt ditt håll i den här, och så får andra 'följa med' eller spreta åt det håll de önskar?

Skulle någon av mina hästar få fång skulle jag skämmas, även om jag vet att jag gjort allting rätt. Fång är något man ofta känner att man borde kunna undvika och då har man misslyckats och inte bara det, man har svikit sin vän. Så skulle iaf jag känna, även om jag kanske vet bättre.

Fast av de veterinärer jag pratat med och de veterinärer som jag hört föreläsa om hästsjukdomar har ingen något 100%-igt säkert svar på exakt varför vissa hästar får fång (det finns inte bara en enda anledning, som många verkar tro) så därför tycker inte jag det är rättvist av folk att döma vare sig själva eller andra innan man vet exakt varför just den hästen fick fång. De flesta hästägare gör så gott de kan och råkar de dessutom ut för en så hemsk sjukdom som fång så är väl det sista de behöver folk som trycker ner dem i (eller rättare sagt UNDER) skorna och pekar finger? Nuförtiden drabbas ju alla typer av hästar av fång, till och med ex. smala fullblod som aldrig haft några som helst tendenser till fetma eller fång. Hästar kan ju även få fång pga. cushings, belastningsfång och förlossningsfång osv.

Varför du skulle skämmas om du VET att du gjort allt rätt övergår mitt förstånd? Kan man göra mer än sitt bästa? :confused: Det skulle säkert kännas hemskt och jag skulle bli oerhört ledsen om någon av mina hästar skulle få fång (peppar, peppar aldrig råkat ut för det... ÄN!), men om jag vet att jag gjort så gott jag kunnat så ska jag väl ändå inte behöva SKÄMMAS till råga på allt annat? Man mår hemskt nog som det är när något händer ens älskade häst.

Till TS: Jag tror att en del försöker säga att det inte var så farligt därför att de tycker det är så hemskt jobbigt att deras älskade häst blev sjuk och att linda in det i socker får dem att känna sig lite lättare i hjärtat.

En del andra säger säkert så för att de helt enkelt inte vill inse (eller helt enkelt faktiskt INTE inser!) att hästen är allvarligt sjuk (lite samma sak som första punkten).

Ytterligare en annan skara säger säkert så för att de vet att det drar ner hästens ekonomiska värde.

Men den skara av fånghäst-ägare som sen ignorerar veterinärens råd och släpper ut hästen för tidigt på bete har jag dock ingen större förståelse eller sympati för...

Senast ändrad av en moderator:

KL

Det är väl inte så konstigt att fång är en "skamlig" åkomma. Alla sjukdomar där skötsel är en utlösande faktor innebär förstås att hästägaren känner sig som en idiot som utsatt sin häst för något som var farligt. Som allergisk bronkit, kvickdrag, fång, kolik, hältor (!)

Du som sett både fler fall, av fler diagnoser osv än oss vanliga dödliga. Är det samma 'omskrivning' när det gäller t ex kvickdrag?

För om man skäms för att ens häst fått fång, för man hade kunnat göra saker för att undvika det. Och därför försöker förmildra, så borde ju detsamma gälla för exvis kvickdrag? Att hästen då fått nästan-varianten. (Och således inte behöver samma förändring i t ex stallmiljön som annars är brukligt vid kvickdrag)

*nyfiken*

Men nu handlade väl hela tråden om den difusa fångdiagnosen som anses vara lätt.

Så ge mig då svaret på den difusa fångdiagnosen som du anser vara lätt..

I min värld så är just den difusa fångdiagnosen den svåraste frågan att knäcka..

Jag skrev ngn stans att ett difust fånganfall som av hästägaren omgående behandlas som ett fånganfall (med strikt boxvila på mjukt djupt underlag samt snarast kontroll av veterinär/hovslagare) är det lättaste fallet att behandla om det senare visar sig vara fång då rotatition ex aldrig i det primära läget inträffar. Att som veterinär (eller som vissa andra skriver ) primärt även sätta in sk. NSAID är för mig helt befängt och t.o.m. skadligt. Orsaken är dels att det påverkar redan en dåligt fungerande tarmflora ännu mera negativt, ger en ytterligare ökad belastning på lever och njurar, ger individen en falsk förespegling om själva smärtprocessen.

Jag spånar bara utifrån min egen ringa erfarenhet och tankar.

En sak vill jag dock som yrkesutövare poängtera. En häst med roterat hovben/hovbens sänkning (sk kronisk fång) Vägrar jag att ta i. Orsaken är att hästägaren själv har brustigt i sitt ansvar och skulden läggs över på mig.

Ja säger blankt nej tack för det är ett av vårt yrkes mest otacksamma åtaganden.

Jag var ju med på den tiden också och jag har mina egna teorier där och är väl inne lite på ditt spår, men om vi skall prata egna teorier så tror jag även att våra nya kraftfodersorter som började dyka upp ungefär i samma veva har en finger med i problematiken.

Min teori sedan långt tillbaka har varit detta förbannade hösilage och kanske kommer jag inom två år få detbkräfta.

SLU ha påbörjat forskning på området och hitills påvisa att hösilage btv innehåller mindre växtfibrer.

Jag skrev ngn stans att ett difust fånganfall som av hästägaren omgående behandlas som ett fånganfall (med strikt boxvila på mjukt djupt underlag samt snarast kontroll av veterinär/hovslagare) är det lättaste fallet att behandla om det senare visar sig vara fång

HUr avgör man - enligt dig - om det är fång eller ej? Alltså diffusa symptom, hästen ställs omedelbart på box osv. När kan man avgöra om det var 'falskt alarm', något annat eller just fång? Förutsatt att rotation/sänkning inte finns på röntgen (då ger ju det svaret).

Jag håller inte en sekund med om att rotation/sänkning alltid är att djurägaren brustit iofs, djurägaren kan inte mer än vända sig till de som ska kunna, och där brister det tyvärr väldigt ibland. Alla veterinärer är ju tyvärr inte bra på fång, och detsamma gäller för hovslagare.

Men just det där, hur vet man när man kan blåsa faran över och det inte var fång i de där fallen när diffusa/milda symptom gör att man omedelbart tar det säkra före det osäkra och ställer på box, kyler osv?

*delvis kl* (lite ang att det skulle vara hösilagets el ngt kraftfoders fel på vintern)

En person jag känner fick en fånghäst mitt i vintern. Hästen var 11 år och aldrig haft fång förut. Hästen fick hö på vintrarna och gick på gräs/bete på somrarna (utan att bli smällfet). Ändå blev den sjuk och veterinärerna hittade ingen orsak. Ett år senare, även då på vintern, blev den dålig igen och hovbenen roterade så kraftigt att den till slut avlivades. Detta trots att hästen hölls i trim, den fick bara grovfoder (hö, inte hösilage) och alla nödvändiga veterinära åtgärder (hästklinik, mediciner, tofflor, boxvila osv) sattes in. Ska den ägaren ändå känna sig skamsen?

Senast ändrad av en moderator:

Min teori sedan långt tillbaka har varit detta förbannade hösilage och kanske kommer jag inom två år få detbkräfta.

SLU ha påbörjat forskning på området och hitills påvisa att hösilage btv innehåller mindre växtfibrer.

Perfekt, det ska bli spännande att se om man får belägg för sina misstankar eller bita i det sura äpplet och inse att man får ge sig i sina negativa misstanker gällande hösilage.

Ja enligt den skalan hade pappas häst typ 0,5, men hade grav sänkning och rotation på en hov, sänkning och rotation på två andra och rotation på den fjärde.
HAn var ju bara halt på en hov, och jag hade ju fång i bakhuvudet, men det stämde ändå inte tyckte jag och tjatade till mig en tid på Ultuna.
jag skämdes inte direkt över fångbeskedet, varmblod, för tjock sådant, men inte på fritt bete utan stripbetning.
Han stod nog på butta i en månad, i sjukhage i 2 och sedan mindre hage utan gräs. Blev bra, symptom och smärtfri, men klarade inte riktigt våren trots inget gräs. han var iaf kvar 3 år till sedan klarade inte pappa fångesten.. men jag skämdes nog inte, hade träffat både fullblod och annat med fång under min tid som vetassistent, men måååånga som bara hade lite känning.

Skoddes av hovis på ultuna förresten, mot min hovis vilja, under ett pågående akut skede. Jag var väldigt anti mot detta, men de gjorde det utan mitt tillstånd, skulle ha talat om att xl var min vet tidigare så kanske de lyssnat:) hovarna ramlade fullständigt sönder nån månad efter anfallet, jag hade nog velat bara ha stötdämpning, för hemma stod han i djup sand eller vad vi nu hade.. minnet är kort, sjukhagen(boxhage) användes till mååånga konvalescenter, även grannarnas:)

Fast i dina fall, då har han väl inte haft puls/värme/stapplat, och vet har inte varit ute och sagt varken 'nästanfång' eller 'fång' och rekommenderat boxvila på djup bädd och NSAID?

Han har haft puls och värme och stapplat, dock inte fångvänt och oftast inte alla symptomen samma gång. Lite stapplig blir han ofta vid lågsamma foderbyten men vanligast är det att det är så pass lite att stallkompisarna inte ser det. Men några gånger har hästen reagerat betydligt mer och varit klart stapplig redan i skritt.

Vet har oftast inte sagt fång(det är först nu, sista gången jag fått en diagnos), men ibland sagt kanske fång.

Boxvila har jag inte blivit rekomenderad:crazy:(nu i sista vevan så fick jag inte diagnosen fång av första vet, men fick NSAID utskrivet och jag trodde inte på vet och hästen fick boxvila tills han var så pass bra att jag åkte in på kliniken och där fick han diagnosen fång). NSAID har han fått när det han haft sina "fångkänningar".

Jag vet inte vad det är min häst har, nu sista var det ju ett klassiskt fånganfall. Men det som varit innan är ju något men vad vet jag inte.... och vart går gränsen för när det blir fång?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 621
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka