Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..
Ja, och det är ju det som är en del i mitt uttalande att man kan aldrig gardera sig.
Jag var ju med på den tiden också och jag har mina egna teorier där och är väl inne lite på ditt spår, men om vi skall prata egna teorier så tror jag även att våra nya kraftfodersorter som började dyka upp ungefär i samma veva har en finger med i problematiken.
IR som nu är på tapeten tror jag har funnits ganska länge(om man tänker tillbaka på hästar och symtom man träffat genom åren) men det är ju inte förren forskningen talar om sjukdomen som man hör talas om den å helt plötsligt så får en massa hästar med diffusa symtom man funderat på länge ett namn och en diagnos. Samtidigt så tror jag inte alla hästar med hård stor nacke och ömma hovar har IR.
Sen ska man inte glömma att de foderrelaterade kan komma även om man gör allt 'rätt'. Och att folk som aldrig haft en fångis t ex kan ha gjort 'allt fel' men ändå haft turen att inte få fång.
Dvs, det kan gå en smällfet ponny som går från hö pang poff ut på bete, utan invänjning, och sen gå och äta sig tjockare och tjockare utan att få fång.
Och så kan du ha en smal ponny som succesivt och under låååång tid vants in på gräs, på samma sätt och på samma marker som alla år tidigare. Och den får fång. Foderrelaterad (betet), men knappast 'någons fel'
Ja, och det är ju det som är en del i mitt uttalande att man kan aldrig gardera sig.
Men redan kring millennieskiftet klurade de på SLU vad i hela friden den 'våg' av fångisar som kom in i jan/feb berodde på. Alla de andra 'vågorna' kunde de ganska lätt identifiera mest troliga utlösande faktor, men den där gick de bet på. Den var förvisso mindre än de andra, färre fall, men ändå en tydlig 'våg'. Som fick fång fast INGET var ändrat, inget gräs, inga foderbyten - ingenting.
Jag var ju med på den tiden också och jag har mina egna teorier där och är väl inne lite på ditt spår, men om vi skall prata egna teorier så tror jag även att våra nya kraftfodersorter som började dyka upp ungefär i samma veva har en finger med i problematiken.
IR som nu är på tapeten tror jag har funnits ganska länge(om man tänker tillbaka på hästar och symtom man träffat genom åren) men det är ju inte förren forskningen talar om sjukdomen som man hör talas om den å helt plötsligt så får en massa hästar med diffusa symtom man funderat på länge ett namn och en diagnos. Samtidigt så tror jag inte alla hästar med hård stor nacke och ömma hovar har IR.