Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Väldigt fräsig :love:
Konstaterar att min pojke haft som max Obelgrad 1 :idea:

Varför i :devil: kan inte hästägare ta sitt ansvar och inse att hästen kan bli dålig, och utifrån det agera och ffa när det kommer till ev infektioner. Vi kan ta hosta te x, nej hästen hostar för att den är ung och tappar tänder det visar sig senare att det handlar om kvarka.

Jag håller med ditt till 100% och det går att läsa i mängder av trådar och inlägg på detta forum..

En viss typ av användara är experter på bortförklaringar och ofta väldigt konstiga förklaringar med helt missvisande faktauppgifter i egen sak medans man är mkt koncekvent med att dömma andra. Som du skriver "min häst är inte sjuk utan bla bla bla men din häst är sjuk och så här ska du göra för att den ska bli frisk" Komiskt så har vi ofta två helt identiska fallbeskrivningar men den ena är frisk och den andra sjuk.:confused:

Kommer att tänka på ett fall för inte så länge sedan när du skriver "hosta" eftersom jag själv dagen innan proverna togs skodde en häst i det stallet, (till råga på allt boxgrannen). Denna hosta diskuterades och ju längre diskutitionen gick ju mer misstänksam blev jag. Till slut sa jag,, det här stämmer inte på en punk, min skohäst har för dagen ett nedsatt ai och flera andra hästar i stallet har under en tid på två månader till och från visat underprestation till och från. (Hur nu en ridhäst kan underprestera eftersom dom aldrig utsätts för prestation på hög nivå)

Till min lycka så va alla hästar ute denna förmiddag utom min skohäst och efter denna skoning bestämde jag mig för att byta arbetskläder inkl hanskar och förkläde, åka hem och duscha samt decificera mina skor innan jag åkte till mitt "andra hem" , jag fick helt enkelt dåliga vibbar.

Detta blev min räddning eftersom jag fick ett mail från smittinformationen om att det konstaterats kvarka i det stallet 2 dagar senare. Jag vet inte men jag tjatade om, ja t.o.m. krävde att man omgående skulle ta prover på unghästen och hålla min skohäst utan direktkontakt med den innan provsvaren blivit klara. Eftersom denna unghäst för inte så länge sedan kommit till detta stall från skåne så borde det logiskt vara så att även det stall i skåne den kom ifrån borde kontrolleras med så säger inte smittskyddslagen.

Slutligen: Om inte hästägarna tar sitt ansvar så kan det leda till att vi hovisar/veterinärer och övrigt "löst folk" helt ovetande åker runt mellan stallar som rena "smitto bomber" av en orsak, vissa hästägare tar inte sitt ansvar!! Eller låter det bättre att skriva att vissa hästägare brister i sin hästkunskap?

Varför ska man INTE tro att man kan träna på som vanligt igen efter en behandlad fångkänning?

Motion är ett av de bästa sätten att förebygga fång så självklart ska hästen igång igen när den blivit färdigbehandlad!

Ridningen ger ju inte fång.

Hur uppkommer belastningsfång i så fall??

Orsaken till detta kan vara många som bl.a. hästägarens förståelse för att individen drabbats av ett akut fånganfall. Avsaknad av att i det akuta läget kontakkta veterinär för snabb omgående behandling,(kan även bero på veterinärens prioritering av fall beroende på hästägarens trauma beskrivning/ hästägarens ekonomiska situation där man anser att man bör avvakta en tid för att se om hästen blir bättre innan man beslutar sig för att ta den extra kostnaden)

Enligt beprövad veterinärmedicin så skall en häst som utsätts för fång (eller misstänkt inneha ett aktut fånganfall) omgående behandlas av veterinär med smärtstillande/antiinflamatorisk med strikt boxvila på mjukt djupt underlag.

Ett fånganfall utlöser mellan 24-48 timmar efter att individen utsatts för en omställning som är fångframkallande.. Detta gäller dock inte belastningsfång.

Jag förstår att många hästägare i första läget tror att individen är ömfotat, har en hovböld, eller utsatts för felaktig hovvård. Det jag skulle önska är att man i första läget omgående behandlade hästen som en fånghäst och så snart som möjligt bad expertis (Veterinär/hovslagare) så snart som möjligt komma ut för att bekräfta eller dementera.

Vad gäller foderrelaterad fång så startar det alltid med en förgiftning i mag tarmsystemet, tarmfloran rubbas av en eller annan orsak..

Vad gör vi för fel i vår hästhanterin? Läs VI för hästen har inte gjort ngt fel.

Jag håller med dig om att det kan vara så att hästägaren har svårt att förstå att hästen har drabbats av just ett fånganfall. Men att sedan dra slutsatsen att det är hästägarens fel att inte veterinären åker ut och ser på hästen är kanske ändå lite väl häftigt. Jag hade tex veterinärstationens hästveterinär ute till min ponny och han kunde inte konstatera fång ens på plats. Jag menar bara ayy så enkelt är det kanske inte. Men jag skulle kanske boxerat in henne i transporten och kört flera mil till närmaste hästklinik i stället. Att sedan påstå att veterinärer inte åker till fånghästägare pga de prioriteras bort pga sin dåliga ekonomi är ju en intressant synpunkt i en tråd med ovanstående rubrik.
Men jag hoppas att jag har missförstått början av ditt inlägg och jag håller helt med dig om att man med en fånghäst bör behandla allt som möjligen skulle kunna vara ett fånganfall som ett som är på väg.

Sedan glömde du IR hästarna. deras anfall beror inte alltid på en mag/tarmstörning och de kan utlösas på betydligt kortare tid eftersom fodret inte alltid behöver transporteras ända till grovtarmen för att trigga igång anfallet. Deras fånganfall är ju också foderrelaterad även om de ibland tycks beror enbart på höga insuling´halter.

Sedan undrar jag vad du har för inställning till begreppet fångkänningar? Om alla fånganfall ska behandlas som du beskriver det och det låter vettigt så antar jag att du menar även de lindrigare anfallen?

När jag läser dina inlägg förstår jag det nästan som att du menar att det går att upptäcka ett fånganfall mkt tidigt dvs innan hästen får ont. Är det då ett fånganfall, fångkänning eller ingenting?

Om fångponnyn tex får en förstärkt digitalpuls som skulle kunna bero på att kroppen har reagerat på en fångframkallande faktor och du då omedöbart vidtar åtgärder som medför att pulsen går tillbaka till normalstyrka och ingenting annat händer dvs ingen rörelsestörning , vad är då det?

Fast Obelgrad ett 1 är ju ändå fång, och inte en fångkänning. Precis som du skriver alltså, jag svarar inte 'emot' dig, utan 'hakar på' ditt svar.

Mitt kblsto hade knappt Obelgrad 1, hon hade bara väldigt väldigt milda anfall. Likförbannat fick hon, om än lindrig, sänkning och/eller rotation (jag minns inte längre).

Lillen var en obelgrad 4 (i somras), inga sänkningar/rotationer.

De hade dock HELT olika konvalescens, där förstnämnda damen fick gå i liten hage, sattes igång tidigare etc. Hennes fånganfall, för det var fånganfall även om det symptomässigt kunnat kallas för 'känningar' gick dessutom över på några dagar, medan Lillen tog månader på sig att bli symptomfri.

Så att kalla obelgrad 1 för känning 'bara' vill iaf inte jag skriva under på. Det kan bli/gå illa nog med en 'knapp etta'.

Att bara säga att "förhållandena spelar ingen roll, de kan få fång oavsett", är ju som att säga att då spelar det ingen som helst roll att vara försiktig
man tolkar ju hur man vill jag ser inte att jag har skrivit så iaf.

Jag skriver att man kan aldrig gardera sig från denna sjukdom eftersom den kan slå till hur bra du än själv anser att du sköter din häst. Har den en sjukdomsrelaterad fång som du vet om och sköter enl. konstens alla regler men samtidigt har en känlig häst så räcker det med att en person ger hästen en morot för mycket eller den går en timme för länge eller får en infektion så kan det vara kört. Är det likvärdigt med att inte vara försiktig eller inte bry sig?

Har du ett fölsto som fölar men där moderkakan inte lossnar som den ska eller det bli rester kvar så kan du ha en förgiftning inom 30minuter på vissa raser om de inte får medicin tillräckligt snabbt och det i sin tur kan ge förgiftningsfång. Skulle du då anse den ägaren oförsiktig och ha misskött sin häst så den fick fång?

De fångorsaker du skriver om har betydelse men det är inte hela sanningen gällande fångproblematiken och dess ökning det är så mycket mer faktorer som spelar in.

Det är just det jag menar också....herregud vi är överens ;-)
Fångkänning är ju ingen diagnos utan bara ett talesätt.
Fång är fång.
Jag har även läst från någon veterinär i England att det tror att ganska stor andel hästar går med en låggradig fång långa perioder. Fler än man idag tror som leder till ömma hovar och hålväggar mm mm.

Eftersom tråden handlade mest om tjocka hästar och bete kändes det mer som den typen av fång...men du har rätt. Tänkte mer så att det är inte skadligt att rida normalt.:) Svarade mer på ett inlägg där det lät som rida fd ånghäst var katastrof...

ang obelgrad så är nog inte det en korrekt bedömning på hur allvarligt anfallet är. visst det ger en beskrivning av symptomer MEN det är stor skillnad på hästar smärttröskel också! vilket förklarar varför din ena typ var döende men inga röntgenändringar och kallblodet bara tassig men hade rotationer.

kallblod är betydligt tåligare och det ska mkt mer till innan dom visar smärta. det gäller särskilt islandshästar som kan gå rent med helt deformerade hovar och hovben som är några få mm från sulan, där en annan häst knapt skulle kunde röra sig.
min hovslagare som själv har isisar brukar säga att jag ska vara glad för att jag har så "mesiga" hästar, för då kan man åtgärda en skada innan den blir för allvarlig.

så, som du också har upptäckt, ska man akta sig för att anta att obelgrad är lika med allvarlighetsgrad, isär om det gäller kallblod.

man tolkar ju hur man vill jag ser inte att jag har skrivit så iaf.

Jag skriver att man kan aldrig gardera sig från denna sjukdom eftersom den kan slå till hur bra du än själv anser att du sköter din häst. Har den en sjukdomsrelaterad fång som du vet om och sköter enl. konstens alla regler men samtidigt har en känlig häst så räcker det med att en person ger hästen en morot för mycket eller den går en timme för länge eller får en infektion så kan det vara kört. Är det likvärdigt med att inte vara försiktig eller inte bry sig?

Har du ett fölsto som fölar men där moderkakan inte lossnar som den ska eller det bli rester kvar så kan du ha en förgiftning inom 30minuter på vissa raser om de inte får medicin tillräckligt snabbt och det i sin tur kan ge förgiftningsfång. Skulle du då anse den ägaren oförsiktig och ha misskött sin häst så den fick fång?

De fångorsaker du skriver om har betydelse men det är inte hela sanningen gällande fångproblematiken och dess ökning det är så mycket mer faktorer som spelar in.

Jag tyckte nog att du framhävde det som att det spelar ingen roll vad man gör för de kan få fång oavsett, så det var den bilden jag nyanserade i mitt svar och hur jag tänker runt det. Varför riskera fettma, överfodring, överhull osv på sin häst om man vet att det är en bidragande orsak till högre risk för fång liksom?

det du skriver ang. olycka är ju en självklarhet, jag ser inte att jag varit så otydlig att det inte framgår? Jag skriver ju om de etablerade högrisk situationer som redan är definierade och fastställda, inget annat. Merparten av fång är foderrelaterad fång, inte sjukdoms bakgrund som du beskriver,det hör till en betydligt mer ovanlig frekvens bland hästarna.

jag är hyggligt väl insatt i den moderna diskussionen runt ökande fång, inklusive överutfodring 12 månader om året, snarare än begränsat vintertid osv, samt den nya IR teorin och aspekter runt det.

Absolut, ponnyn som gick kvar hos pappa (isis-korsning..), och fick fång där på ålderns höst. Den var obelgrad 2.5 typ när han avlivades. Med sulpenetration ena fram och på väg andra fram... Helt sjukt tålig sak.. Han la sig inte heller, han stod hela anfallet, men försökte lägga över vikten på bakdelen, och fick korsförlamning pga muskelansträngningen. Men lägga sig - nix! Inte för han var otrygg etc (honom kunde man ha som huvudkudde om man ville när han låg), utan antagligen för han insåg att la han sig var det kört, då skulle han inte ta sig upp och (i det vilda) bli lejonmat...

Nu är min L rätt smärttålig annars, så jag trodde (och vet med) att det var 'klippt' rotationsmässigt just iom hur illa det var symptommässigt där akut. Men så var ju tack och lov inte fallet. Så endera hade han tur som en tokig, eller så är han mer smärtkinkig när det gäller ont i hovarna än annat, är ju svårt veta.

Men en isis, som är passiv hanterare och smärttålig, med fång - det måste verkligen vara mardrömmen..

Merparten av fång är foderrelaterad fång, inte sjukdoms bakgrund som du beskriver,det hör till en betydligt mer ovanlig frekvens bland hästarna.

Där har vi olika bakgrund för jag har sett mer sjukdomsrelaterad eller medicinrelaterad fång än foderutlöst fång genom åren så för mig är det viktigt att belysa.

Ja då skiljer sig våra referensramar helt enkelt. Jag har sett otaliga fånghästar genom åren och 99 procent har varit foderrelaterade och inte förankrade i ngn som helst annan sjukdom än överfettma, konstant överutfodring, för stora omställningar till för kraftigt bete, höga fruktan halter i gräset, frosttgräs varma indiansommar dagar i september/oktober osv osv.

jag tycker det vore jätteintressant om det fanns statistik på foder relaterat fång v/s sjukdomsrelaterad som du har erfarenhet av. Jag skulle tippa rätt stensäkert att den foder relaterade överväger med hästlängder rent statistiskt.

*KL*

Vad har ni betalat för att röntga hovarna på klinik?
Min lilla dam är oförsäkrad, vill bara veta hur länge jag ska spara på ett ungefär.

och jag har bara träffat på foderrelaterad fång :crazy:

Belastningsfång har jag bara hört genom kompisars kompisar osv. Verkligen skilnad i upplevelser!

jag tycker det vore jätteintressant om det fanns statistik på foder relaterat fång v/s sjukdomsrelaterad som du har erfarenhet av. Jag skulle tippa rätt stensäkert att den foder relaterade överväger med hästlängder rent statistiskt.

Det spelar väl ingen roll om du sett 100% foderrelaterade fånghästar... Eller är det så illa du smyginsuinerar att det du inte sett finns inte?

Å vilken roll i det hela spelar statistiken? Det ena utesluter ju inte det andra. Personligen så är jag tacksam och glad över att människor har olika kunskap och erfarenheter.

Betalade, för ca 1 år sedan, 1550 kr + moms för fyra bilder. Sedan tillkommer ju även en klinikavgift samt oftast en mindre kostnad för lugnande medel (de måste ju stå blickstilla på en "klots" för att hovarna ska kunna röntgas).

Sen ska man inte glömma att de foderrelaterade kan komma även om man gör allt 'rätt'. Och att folk som aldrig haft en fångis t ex kan ha gjort 'allt fel' men ändå haft turen att inte få fång.

Dvs, det kan gå en smällfet ponny som går från hö pang poff ut på bete, utan invänjning, och sen gå och äta sig tjockare och tjockare utan att få fång.

Och så kan du ha en smal ponny som succesivt och under låååång tid vants in på gräs, på samma sätt och på samma marker som alla år tidigare. Och den får fång. Foderrelaterad (betet), men knappast 'någons fel'

SJälv har jag ju råkat ut för både och, men hur det ser ut statistiskt vet jag inte, mest troligt skulle jag tro betesrelaterad fång är i majoritet.

Men redan kring millennieskiftet klurade de på SLU vad i hela friden den 'våg' av fångisar som kom in i jan/feb berodde på. Alla de andra 'vågorna' kunde de ganska lätt identifiera mest troliga utlösande faktor, men den där gick de bet på. Den var förvisso mindre än de andra, färre fall, men ändå en tydlig 'våg'. Som fick fång fast INGET var ändrat, inget gräs, inga foderbyten - ingenting.

Får JAG gissa så här i efterhand undrar jag om inte iaf en del av de fallen var IR-hästar, fast man inte 'visste om' IR då. (Sen tror jag en hel del var att grovfoder på skullen fått sämre hygienisk kvalitet. Men det är ju också bara en gissning)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 621
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka