Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför i kan inte hästägare ta sitt ansvar och inse att hästen kan bli dålig, och utifrån det agera och ffa när det kommer till ev infektioner. Vi kan ta hosta te x, nej hästen hostar för att den är ung och tappar tänder det visar sig senare att det handlar om kvarka.
Konstaterar att min pojke haft som max Obelgrad 1
Varför ska man INTE tro att man kan träna på som vanligt igen efter en behandlad fångkänning?
Motion är ett av de bästa sätten att förebygga fång så självklart ska hästen igång igen när den blivit färdigbehandlad!
Ridningen ger ju inte fång.
Orsaken till detta kan vara många som bl.a. hästägarens förståelse för att individen drabbats av ett akut fånganfall. Avsaknad av att i det akuta läget kontakkta veterinär för snabb omgående behandling,(kan även bero på veterinärens prioritering av fall beroende på hästägarens trauma beskrivning/ hästägarens ekonomiska situation där man anser att man bör avvakta en tid för att se om hästen blir bättre innan man beslutar sig för att ta den extra kostnaden)
Enligt beprövad veterinärmedicin så skall en häst som utsätts för fång (eller misstänkt inneha ett aktut fånganfall) omgående behandlas av veterinär med smärtstillande/antiinflamatorisk med strikt boxvila på mjukt djupt underlag.
Ett fånganfall utlöser mellan 24-48 timmar efter att individen utsatts för en omställning som är fångframkallande.. Detta gäller dock inte belastningsfång.
Jag förstår att många hästägare i första läget tror att individen är ömfotat, har en hovböld, eller utsatts för felaktig hovvård. Det jag skulle önska är att man i första läget omgående behandlade hästen som en fånghäst och så snart som möjligt bad expertis (Veterinär/hovslagare) så snart som möjligt komma ut för att bekräfta eller dementera.
Vad gäller foderrelaterad fång så startar det alltid med en förgiftning i mag tarmsystemet, tarmfloran rubbas av en eller annan orsak..
Vad gör vi för fel i vår hästhanterin? Läs VI för hästen har inte gjort ngt fel.
man tolkar ju hur man vill jag ser inte att jag har skrivit så iaf.Att bara säga att "förhållandena spelar ingen roll, de kan få fång oavsett", är ju som att säga att då spelar det ingen som helst roll att vara försiktig
man tolkar ju hur man vill jag ser inte att jag har skrivit så iaf.
Jag skriver att man kan aldrig gardera sig från denna sjukdom eftersom den kan slå till hur bra du än själv anser att du sköter din häst. Har den en sjukdomsrelaterad fång som du vet om och sköter enl. konstens alla regler men samtidigt har en känlig häst så räcker det med att en person ger hästen en morot för mycket eller den går en timme för länge eller får en infektion så kan det vara kört. Är det likvärdigt med att inte vara försiktig eller inte bry sig?
Har du ett fölsto som fölar men där moderkakan inte lossnar som den ska eller det bli rester kvar så kan du ha en förgiftning inom 30minuter på vissa raser om de inte får medicin tillräckligt snabbt och det i sin tur kan ge förgiftningsfång. Skulle du då anse den ägaren oförsiktig och ha misskött sin häst så den fick fång?
De fångorsaker du skriver om har betydelse men det är inte hela sanningen gällande fångproblematiken och dess ökning det är så mycket mer faktorer som spelar in.
Merparten av fång är foderrelaterad fång, inte sjukdoms bakgrund som du beskriver,det hör till en betydligt mer ovanlig frekvens bland hästarna.
jag tycker det vore jätteintressant om det fanns statistik på foder relaterat fång v/s sjukdomsrelaterad som du har erfarenhet av. Jag skulle tippa rätt stensäkert att den foder relaterade överväger med hästlängder rent statistiskt.