Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Usch ja, ibland får man verkligen chansa.
I Luleå. Vi har tyvärr ett väldigt dåligt veterinärt utbud. Det har dock öppnat en ny klinik i grannstaden, tänkte ringa dom och rådfråga imorgon, får passa på och fråga om dom eventuellt har.
Det verkar verkligen vara än mer komplicerat med fång än jag trott. Det är det som "stör" mig, att man inte kan veta helt säkert.
Känns som att veterinärerna helt enkelt får gissa ganska ofta.
Men...Vad sade veterinären som ordinerade metacam då? Med tanke på att veterinären ska ha undersökt hästen för att skriva ut smärtstillande mm. menar jag. Eller har man tagit bort den regeln kanske? Ja, hur som helst så verkar det som om ni reagerade i tid, men metacamen mörkar ju förstås smärtsymptomen. Håller tummarna för att det ordnar sig till slut.
Jo jag vet, det är halleluja på att vi äntligen fått en ny klinik. Vi har fått tid där på torsdag nästa vecka.Såg du bodde i Luleå, rekomenderar häst kliniken i norr, dom är kanon! Evidensia, stor besvikelse. Lycka till!
Ha ha, jo jag vet vem det ärVi har ju hon i limegröna jättebilen
(PMA för namn)
Nej precis, jag förstår varför dom får gissa men det är så frustrerande. Jag vill veta och jag vill veta exakt helstDet är för att dom inte vet allt, ingen vet.
Forskning pågår men har liksom inte kommit till någon slutsats. Eller ja, det finns såklart mycket kunskap om olika förhållningssätt som verkar fungera och om underliggande sjukdomar (EMS / PPID) som kommit senaste åren som kanske inte alla veterinärer har hunnit uppdatera sig.
Skitsjukdom.
Man kan ju till att börja med inte bara anta en massa saker. Det är faktiskt rent löjligt att man ska behöva skriva exakt varenda varenda detalj för att inte bli idiotförklarad.
Och veterinär kan ju kontaktas flera gånger eftersom funderingar uppstår, eller hur.
Ska man verkligen behöva skriva på detalj nivå för att folk ska förstå?
Varför väljer man att dra de mest ologiska slutsatser bara för att inte varenda detalj är redogjord för?
Jag tänker inte tjata hål i huvudet på dig och säger du att hästen blivit undersökt och att veterinären har skrivit ut metacam så är det säkert så. Jag läste att fång misstänktes och att hästen satts på smärtstillande och att du skulle ringa veterinär på måndagen. Som någon annan sade så är det inte alls ovanligt att medicin ges utan att veterinär har tittat på hästen och det är ju inte okej eller hur. Det var också därför jag undrade vad den behandlande veterinären hade ställt för diagnos (med misstanken om att veterinären kanske hade skrivit ut smärtstillande utan att ha undersökt hästen, vilket inte heller är helt ovanligt). Jag hoppas återigen att ni hann häva eländet i tid och att pålle mår bra igen.Men...
Alltså..
Vart exakt står det att veterinär INTE har undersökt hästen?
Du citerar ett inlägg där det står att man inte ska anta en massa saker och svarar med egna antaganden.
Ska man verkligen behöva skriva på detalj nivå för att folk ska förstå?
Varför väljer man att dra de mest ologiska slutsatser bara för att inte varenda detalj är redogjord för?
Det står att hästen står på behandling och äter metacam. Det står att det är misstänkt fång. Det står att jag skulle ringa veterinär efter helgen med funderingar som dykt upp.
Varför kan man då inte dra den logiska slutsatsen att veterinär HAR undersökt hästen.